Welke drum machine + effecten voor acid/hardtek/core?

Manic

Ouwe rot
Lid sinds
5 januari 2009
Berichten
1.324
Locatie
Achterhoek
Ik ben op zoek naar een geschikte drum computer voor hardtek/acidcore/hardcore etc.

De sound is natuurlijk het belangrijkste, maar hij moet ook geschikt zijn voor live performances. Dus er moet een snel en makkelijk te bedienen sequencer op zitten die je live kan programmeren (niet vooraf).

Verder moet er een 909 achtige kick in zitten, maar hoeft niet exact 909 te zijn.

Ik ben er nog niet over uit of hij analoog moet zijn of niet. Ik ben benieuwd naar jullie mening of dat nu echt een verschil maakt in de klank of niet.

Daarnaast zoek ik er een geschikte distortion/effecten module voor.

Ben benieuwd hoeveel acid/hardtek/hardcore producers en live performers hier zijn en hoor graag jullie suggesties/mening. :okdan:
 
Last edited by a moderator:
Als er geen haast bij zit lijkt dit mij de beste :


https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=202490


Detroit_medium.jpg
 
Ik had die ook al gezien en lijkt me idd verstandig om die even af te wachten hoe die gaat klinken. Qua specs is hij precies wat ik zoek (volgens mij).

Heb je qua distortion/fx ook goeie suggesties?
 
Ja, een mengpaneel overladen voor distortion.
Voor galm een Lexicon of Yamaha 19inch rack effectenbak.
Een goed en groot mengpaneel is het allerbelangrijkste, vooral met veel sends, waarmee je vettere distortion krijgt, en ook meer effecten aan kan sluiten.
De effecten gebruik je altijd wet, niet de balance instellen in de effectenbak zelf, tenzij de balance analoog is gedaan ( zonder vertraging ).
 
Ja, een mengpaneel overladen voor distortion.
Voor galm een Lexicon of Yamaha 19inch rack effectenbak.
Een goed en groot mengpaneel is het allerbelangrijkste, vooral met veel sends, waarmee je vettere distortion krijgt, en ook meer effecten aan kan sluiten.
De effecten gebruik je altijd wet, niet de balance instellen in de effectenbak zelf, tenzij de balance analoog is gedaan ( zonder vertraging ).

Thnx! Ik heb er wel eens over gehoord om idd de kick gewoon zwaar te oversturen door een mengpaneel, maar heb me er nooit echt in verdiept. Hoe gaat zoiets precies in zijn werk? Kun je daar ieder mengpaneel voor gebruiken? En moet je dan gewoon doorlussen en oversturen? Is er niet een distortion module die hetzelfde kan doen, zonder dat je gelijk zon groot mengpaneel nodig hebt?
 
Forumlid Niel heeft daar een aantal leuke oldschool tutorials van op YouTube staan. Oversturen op een mackie 8 bus channel, eq gebruiken om te shapen en dan inderdaad doorlussen via direct out naar een volgend channel om weer verder te shapen. Doorlussen zo vaak je wilt.

Ik deed het zelf met een 909 kick door een akai mfc42 om te filteren en te oversturen, dat nam ik op met een akai s3000 en eenmaal gesampled gooide ik dat ook weer door een akai mfc42. Tegenwoordig pak ik punchbox van d16, of machine met 1 maal mfc42 maar je wilt geen software.

Een Sherman filterbank is ook erg leuk en hoef je niet twee keer achter elkaar te gebruiken zoals ik wel met de akai mfc42 deed, akai is een stuk liever, de Sherman gaat heel extreem. Ik vind persoonlijk de 909 clone als het je alleen om sequencen gaat wel een beetje overkill, in principe elke sequencer die je lekker vindt werken kun je gebruiken om je drums (samples) live mee te sequencen.
 
Laatst gewijzigd:
Yow, ik maak al een jaar of 20 tekno:)
Voor in de studio gebruik ik vooral modular, ook voor de drums. Mutable kick, clap, hats, Ridrum kick, clap.
Daarnaast een Bohm DD19.
Meeste oversturen doe ik dus niet zoals hierboven omschreven, maar met fx. Heb oa. Sherman FBII, Culture Vulture, NIIO Analog IOtine Core. Meeste fx's pas ik toe door ze terug te laten komen op de mixer op een eigen channel. Kwa synths veel modular, Future retro revolution en Bassstation II voor de basslines, TTSH, Modal 002.
Alles mix ik af op een Midas Venice 320.

Voor livesets gebruik ik een Rytm met een Octatrack, Sherman FB I, Sherman restyler, DIY double distortion TMK van het SF, een dubbel MS-20 achtig filter DIY van het SF.


Wat ik zelf fijn vind aan de muziek die ik maak is dat er niet echt eenvaststaand kader is, meer een aantal sferen die je in kan schieten.


Bij vragen kom maar door.
 
Hoi brz, hoe bevalt de Rytm jou qua sound? Als ik filmpjes bekijk op YT dan krijg ik de indruk dat deze straight out of the box (zonder external processing) al erg goed kan klinken...heb jij die ervaring ook? En zijn de overdrive + compressor een beetje OK?
 
Ik weet het nog niet zo met de Rytm, je kan er inderdaad veel intern mee doen, ,maar je moet er wel hard voor werken. aantal machines heb ik nog niet echt een directe klik mee en daar vraag ik me ook van af waarom die erin zitten:)
De overdrive is leuk, maar die heeft weer bizar weinig parameters. Compressor doet wat hij moet doen.

Hier een stuk van onzer liveset, met video erbij:
 
Thnx! Ik heb er wel eens over gehoord om idd de kick gewoon zwaar te oversturen door een mengpaneel, maar heb me er nooit echt in verdiept. Hoe gaat zoiets precies in zijn werk? Kun je daar ieder mengpaneel voor gebruiken? En moet je dan gewoon doorlussen en oversturen? Is er niet een distortion module die hetzelfde kan doen, zonder dat je gelijk zon groot mengpaneel nodig hebt?


Het zit zo : die 909 kick heeft 30 volt dynamies berijk, een distortion pedaal heeft 9 volt dynamies berijk.
Een mengpaneel heeft ook 30 volt dynamies berijk.


Ja je kan pedaaltjes gebruiken, alleen word het van die goedkopere kwalieteit met ruis.


En qua doorlussen : het kost je niet je hele mixer als distortion.
Met 3 of 4 kanalen is meer dan zat om goede kick te krijgen.


Het nadeel is dat je uren bezig zit om alle mogelijkheden te beluisteren, eigelijk een voordeel als je tijd zat hebt.

Hier is dat filmpje van forumlid Niel, die gebruikt een sampletje, moet je nagaan als je die analoge drumdoos hebt.





Qua merk is Mackie ( die oude ) presies wat de gabbers gebruikten vroeger,
alleen voor gabber is die goed, voor de rest klinkt ie veel te wollig qua bass, wat weer een mooie overladen gabber bass maakt.
Voor een goed merk mixer koop je beter geen mackie.
Als je per se die oude sound wilt kun je beter wel 1 halen, ik heb zelf een vlzpro 24 kanalen.
Dezelfde gaan ongeveer 500 euro bij 2ehands winkels weg.
 
Oja bij Mackie zelf adviseren ze om dit niet te doen, je kan de main bus opblazen zeggen ze.
Begin heel rustig met elke kanaal dat het rode lampje net aangaat, heel lichte distortion, dat elke kanaal weer, uiteindelijk heb je een heftige distortion.
 
Cool thanks! Wel heel nice om zo je kicks te bouwen in de studio, maar dit is alleen niet echt heel handig in een live performance..

Dus ik zit een beetje in dubio wat ik het beste kan doen. Dan toch maar in de studio de kick bouwen en dan een sample inladen in een bijv. Octatrack oid voor live performance?
 
Ik heb voor dat doorlussen een Behringer Mic 2200 gekocht (2 kanalen). Koop je voor paar tientjes 2e hands en hoef je er geen kanalen voor op te offeren. Maar ik moet wel zeggen dat ik geen hardcore kick expert ben, ik gebruik 'em vooral als simpele alternatieve distortion + eq.
 
Live heb ik niets mee, maak liever een goede CD, draai die.

Ik denk dat je dan op een tekno/acidcore/welk vakje je dan ook wilt roepen feest uitgelachen wordt en onverrichter zkae weer naar huis toe mag gaan.
 
Ik weet het nog niet zo met de Rytm, je kan er inderdaad veel intern mee doen, ,maar je moet er wel hard voor werken. aantal machines heb ik nog niet echt een directe klik mee en daar vraag ik me ook van af waarom die erin zitten:)
De overdrive is leuk, maar die heeft weer bizar weinig parameters. Compressor doet wat hij moet doen.

Hier een stuk van onzer liveset, met video erbij:
https://youtu.be/4jxmaZtqg6g

Beetje late reactie :D maar bedankt nog voor je antwoord! Leuk filmpje ook, al is het niet 100% mijn soort muziek....geeft ook niks natuurlijk.

Ik zit er ergens toch wel over na te denken die Rytm; lijkt mij een erg gave bak die zeer diep gaat. Eerst maar weer eens een track zien af te maken met wat ik al heb staan :D
 
Cool thanks! Wel heel nice om zo je kicks te bouwen in de studio, maar dit is alleen niet echt heel handig in een live performance..

Dus ik zit een beetje in dubio wat ik het beste kan doen. Dan toch maar in de studio de kick bouwen en dan een sample inladen in een bijv. Octatrack oid voor live performance?

Neem een jomox mbase of xbase09 en een sherman filterbank is echt handig voor live.....of een ander filterbankachtig/distortion pedal/ ms20 filter etc.
 
Back
Top