AKAI CD3000XL geen SCSI verbinding

raabje

Korg Gadget!
Lid sinds
6 november 2004
Berichten
980
Locatie
Amsterdam
Hallo,


Ik heb pas een CD3000XL gekocht, inclusief 2 GB jaz drive.

Probleem is dat de Akai de 2GB jaz drive niet herkend. Ik denk dat de jaz drive kapot is, ik heb daarom ook de SCSI plextor cd-rom en 1GB jaz drive die aan mijn Roland S760 hangen geprobeerd, worden niet herkend. Ik heb met ID's gerommeld, andere kabels, geen succes.

De Roland S760 herkent de 2GB jaz drive niet, is zover ik weet niet compatibel.

Akai sampler geeft in het load en save menu alleen cd, floppy & flash (zit er niet in). Als ik de ID van de interne cd speler wijzig, van 4 naar b.v. 3, dan staat er wel harddisk in het menu, maar dit is nog steeds de cd-speler.

Ik heb alleen het originele OS, ik moet nog een boot disk maken met OS 2.0

Kent iemand dit probleem? Ik vind het op zich geen probleem om een externe SCSI ZIP drive te kopen om de 2gb JAZ te vervangen, maar ik denk dat een ZIP ook niet gaat werken.
 
Manual van de S3200XL maar laden etc is hetzelfde

"Harddisk control" seleteren van SCSI ID's etc pag. 212
"Load Mode" pag 217

Uiteraard moet de 2 Gb Jazdrive een ander SCSI ID hebben dan de Sampler zelf en de interne CD-rom speler en moet de Jazdrive geterminated worden.
Ook moet de Jazdrive AKAI geformatteerd worden. Je houd dan nog 512 MB over van de 2 Gb

Gaat de Jazdrive wel aan? (groen lampje?)
 

Attachments

  • Akai_S3200XL_Manual.pdf
    3,5 MB · Bekeken: 151
Harddisk control geprobeerd, SCSI ID menu, jaz drive heb ik ook andere ID's gegeven, 1 t/m 5. Sampler staat zelf op 6 (heb ik ook aangepast).

lampjes branden wel van de 2 jaz drives die ik heb geprobeerd, de 2GB geeft een oranje lampje. Drives hebben terminator op aan staan (kleine switch achterop).

Als ik de SCSI ID kies van de jaz, dan staat er harddisk op het scherm, maar bij formateren krijg ik de melding SCSI read error o.i.d, lampje op de cd-rom gaat dan ook branden.

edit: heb de 1GB jaz drive aan de praat gekregen! Kan een jaz drive formateren met ARR. Hopelijk doet de 2GB jaz het ook.

Ik begin het te snappen, met Roland krijg je een lijstje met alle SCSI drives die herkend worden, bij Akai gaat het dan per 1 SCSI connectie, juiste nummer indraaien, dan wordt de drive actief.
 
Laatst gewijzigd:
I.d.d. vergeten te vermelden: "removable media" zoals zip en jaz schijfjes moet je formatteren met "arrange" !!!!!op de sampler en niet met "format" de laatste gebruik je echt voor SCSI harddisken

Goed te lezen dat het al half gelukt is
 
nou, de 1GB jaz drive doet het wel, de 2GB jaz drive doet het niet, geeft bij 1GB jaz disks bad blocks bij formateren, 100% bad blocks, bij meerdere disks. Een 2GB disk kan niet gelezen worden, SCSI read error.

Maar nu ik weet dat de SCSI poort het toch doet, kan ik gaan zoeken naar een 250 mb SCSI ZIP drive, of een andere 1GB jaz drive.

Bedankt voor je reactie, ik moest blijkbaar nog even wennen aan het AKAI OS.
 
2GB drive is denk ik overleden. Ik heb er maar 1 schijf van 2GB bij gekregen, en een hele stapel 1GB's. Die kan ik goed gebruiken voor mijn Roland S760.

Een 250GB zip drive is denk ik het handigst, ik wil vooral van cd-rom inladen, en de veranderingen in patches en multi's opslaan, en samples die ik vaak gebruik.

Ik heb geen SCSI card in mijn PC, ik heb geen PCI poorten meer over, en SCSI PCI-express kaart is nogal duur....
 
Kent iemand dit probleem? Ik vind het op zich geen probleem om een externe SCSI ZIP drive te kopen om de 2gb JAZ te vervangen, maar ik denk dat een ZIP ook niet gaat werken.

Een Zip gaat zeker werken. Ik heb een Zip gebruikt op een S2000 (da's hetzelfde moederbord als een S3000XL).

Jaz-drives zijn wat betreft "oude samplers" wel een bekend probleem. Een Emax II slikt ook geen Jaz drives bijvoorbeeld, maar wel Zip of bijvoorbeeld MO.
Bij de Akai zou het probleem kunnen zijn dat hij niet meer dan 512MB kan aansturen, en mogelijk heeft de Jaz daar wat moeite mee op de een of andere manier.

Formateren werkt overigens vaak niet vanaf de Akai (wordt volgens mij ook afgeraden in de manual). Dit is een scsi block-level format die niet door alle drives ondersteund wordt, en niet het soort formatteren dat Windows doet. Meestal is partitioneren genoeg voor een scsi drive.
 
Wat gebeurt er als je een 1 GB schijfje, welke al AKAI geformatteerd is, in de 2GB Jazdrive steekt en probeer te lezen met de AKAI?

1GB disk geformatteerd op de 1GB drive, 9 partities van 60MB.

Daarna een patch geladen van cd-rom en opgeslagen op deze disk.

jaz drive omgewisseld, in de 2GB drive krijg ik bij laden van de geformatteerde jaz disk al vrij snel SCSI READ ERROR, kan geen volumes kiezen.

Ik ga ervan uit dat de 2GB niet compatible is met de CD/S3000, of dat ie gewoon stuk is.
 
Er hangt nu een 100 mb Zip drive aan, leuk setje kunnen kopen met 2 Zip drives (1 met SCSI en 1 met USB voor aan de PC), en 28 zip disks. 250 mb versie is beter, maar dit was een leuke deal, voorlopig genoeg disks. En ik kan op de PC werken zonder SCSI adapter.

Ik maak 3 partities van 33 gb op de disks, ik heb ontdekt dat in 1 keer een geheel volume laden wel handig is (programs + samples), geheugen van de sampler is 32 mb, dus meer mb laden in 1 keer geeft de foutmelding dat het geheugen vol zit.

Ik probeer ook nog OS 2.0 op een floppy te krijgen, misschien doet de 2GB jaz drive het dan wel, alhoewel ik die kans heel klein inschat. Ook een geklooi, met Akai OSMaker kan dit, maar werkt alleen met een MS DOS of win95/98 computer, ik moet eerst een MS-Dos bootable floppy maken, dan een aparte floppy met OS Maker, en daarna een lege floppy voor het Akai OS.
 
je moet OMNIFLOP gebruiken, dan kan het ook op latere windows versies geloof ik. Je kunt je akai OS2.0 natuurlijk ook op het interne geheugen opslaan, dan start hij daar altijd vanaf.
 
Omniflop, weer wat nieuws.... bedankt voor de tip!

Ik moet er even induiken, ik heb sowieso geen floppy drive thuis, op mijn werk staat nog 1 PC met floppy, ik probeer het daar mee te fixen.

Ik hoop dat ik OS 2.0 intern op kan slaan, ik heb de sampler pas een halve week, ik moet nog uitzoeken hoe dat moet.
 
op mijn werk staat nog 1 PC met floppy, ik probeer het daar mee te fixen.

zo heb ik dat dus ook gedaan op mijn werk...

Ik hoop dat ik OS 2.0 intern op kan slaan

ik laad hem zelf vanaf interne flash geheugen dus zou moeten kunnen
 
Ik heb inmiddels een floppy gemaakt met OS 2.0 voor de CD3000xl, meteen maar 3 voor de zekerheid....

Ik had inderdaad al een instructie gelezen, ongeveer gelijk aan het filmpje, booten in DOS met een oudere Windows versie, ik heb alleen AKAI OS maker gebruikt met een CD3000XL .cod bestandje, OSmaker heb ik gedownload via een link uit het Sound on Sound forum, staat niet op de Akai website.

http://www.soundonsound.com/forum/showflat.php?Number=587824

Sampler heeft geen flash. Ik ben benieuwd of ik het bestand op Zip disk (=harddisk) krijg om te booten, en of dan daarna ook de 2GB jaz herkend wordt.

Een EPROM inpluggen met OS 2.0 kan ook nog geloof ik, maar dit lijkt me een te dure oplossing.
 
Sampler heeft geen flash. Ik ben benieuwd of ik het bestand op Zip disk (=harddisk) krijg om te booten, en of dan daarna ook de 2GB jaz herkend wordt.

Dat kan gewoon. Als het OS is ingeladen via flop in de sampler heb je bij "save" de optie om het OS op te slaan. Als je vervolgens dan de ZIP of JAZ selecteert, schrijft hij het nieuwe OS daar weg.

Opstarten van Jaz of Zip kan ook.
Moet je geloof ik wel SCSI ID5 gebruiken en het OS wegschrijven in de eerste partitie van de schijf

Een eprom met OS2.0 kan ook, maar die zijn onvindbaar denk ik.
OS wegschrijven op Flashrom kan ook (AKAI FMX008, Mutec FM-01 of Mutec FMC-02) kan ook, maar die zijn ook onvindbaar/heel duur.

Succes
 
Sampler boot OS 2 van floppy. Zip drive heeft ID 5, OS gekopieerd naar de 1e partitie (A). Booten van ZIp werkt (nog) niet, sampler pakt het oude OS in de rom chip. Zip ID kan alleen op 5 of 6, en 6 wordt al gebruikt door de sampler zelf. Maar is geen punt hoor, booten van floppy gaat heel snel, duurt misschien 10 seconden. Standaard heeft de sampler ID 4 al geselecteerd in het SCSI menu, dit is de interne Cd-rom speler. Ik moet ID 5 indraaien om de zip actief te maken. Zoek ik nog wel een keer uit, mogelijk werkt het op een S3000XL anders omdat daar geen interne cd-rom inzit.

2GB Jaz drive wordt niet herkend met OS 2.0, ik pleur het ding in de vuilnisbak, weg ermee, kom ik ook niet meer in de verleiding om het ooit nog een keer te proberen. Nu eerst muziek maken met de Akai, daar gaat het tenslotte om.

Er is een effectenbak onderweg om de sound van de Akai wat op te peppen, beetje reverb en delay is meer dan welkom, de sound is nu soms een beetje te droog.
 
Sampler boot OS 2 van floppy. Zip drive heeft ID 5, OS gekopieerd naar de 1e partitie (A). Booten van ZIp werkt (nog) niet, sampler pakt het oude OS in de rom chip. Zip ID kan alleen op 5 of 6, en 6 wordt al gebruikt door de sampler zelf. Maar is geen punt hoor, booten van floppy gaat heel snel, duurt misschien 10 seconden. Standaard heeft de sampler ID 4 al geselecteerd in het SCSI menu, dit is de interne Cd-rom speler. Ik moet ID 5 indraaien om de zip actief te maken. Zoek ik nog wel een keer uit, mogelijk werkt het op een S3000XL anders omdat daar geen interne cd-rom inzit.

QUOTE]

Vreemd dat booten vanaf Jaz/zip disk niet werkt. Op de S3000Xl en S3200Xl werkt dit gewoon.

Zie ook uit manual:
If you turn on the S3200XL with a floppy disk in the drive, the contents of the disk will be
loaded into memory. If the disk contains a copy of the operating system and this operating
system is the same or a higher version number than the ROM version, this will be loaded
If a hard disk is attached and set to SCSI ID 5 and the operating system is on the first volume,
the operating system will be automatically loaded from this if it is the same or a higher version
than the ROM version and no floppy disk is in the drive at power-on
 
Moet ook werken op de CD3000XL zie onder


If you turn on the CD3000XL with a floppy disk in the drive, the contents of the disk will be
loaded into memory. If the disk contains a copy of the operating system and this operating
system is the same or a higher version number than the ROM version, this will be loaded.
If a hard disk is attached and set to SCSI ID 5 and the operating system is on the first volume,
the operating system will be automatically loaded from this if it is the same or a higher version
than the ROM version and no floppy disk is in the drive at power-on.
It is a good idea for you to make a copy of any Operating System disks for your CD3000XL and
always turn on the CD3000XL with the latest version inserted in the floppy disk drive (see
SAVE for details on saving operating system to disk)
 
Back
Top