Jaz drive op Akai S-3000 oud model (niet XL versie).

Roland_TR909

Ingeburgerd
Lid sinds
10 april 2014
Berichten
31
Hallo leden,
Ik wil een Jaz drive (1GB) gebruiken op mijn Akai S-3000 oud model (niet XL versie).
Nu op de website die ik ook trouwens via dit forum vond staat het volgende te lezen .

Bron: http://akaiscsifaq.digidude.net/
Removable Media
Q) What type of removable media should I buy that is reliable and fast?
Q) What do you think is the *BEST* buy product?
A) On my opinion, the best and cheapest drive that works flawlessly with the AKAI is the IOMEGA ZIP Drive (no I haven't received any compensation for this statement;). It is cheap, light weight, reliable and fast - respect to AKAI SCSI transfer rate comparisons. Infact it is not much slower than a HD used on an AKAI ofcourse. The only little bug I have found is in it's SCSI pin connections: do not use any other SCSI cable from the ZIP to other devices unless you are completely sure that the cable is certified! You won't have problems with your s2000/3000/3200XL because the cable that comes with the ZIP drive is perfectly suitable for connecting it to these devices (standard DB25 M/M SCSI cable), but if you are going to connect your ZIP to an older AKAI like a s1000 that has a CENTRONICS 50pin connector on the back, CHECK YOUR CABLE or you could send up in smoke your ZIP drive in seconds. This is because, unfortunately, the ZIP has a not completely standard connector pin layout so get a 100% certified SCSI DB25 to CENTRONICS 50pin cable! At this point the question arises: why, have you burnt your ZIP? No I have not fortunately; I have discovered this problem thanks to one of my clients (no he doesn't own an AKAI) that connected his drive to a standard centronics connector and all went up in smoke! This happened TWICE so some doubts arose convincing him in buyning another SCSI cable to prevent another fire hazard:)
Ofcourse other removable media work fine: Magneto Optical drives, Syquest drives and I'll have to check out the EZFlyer that could be an even better buy, but for what concerns the best value for your money the ZIP Drive is the best.


Mijn vragen:
Is deze uitleg ook van toepassing op een IOMEGA JAZ Drive of heeft men dit probleem niet bij een JAZ Drive ?

Op welk scsi ID moet de S-3000 staan en op welk scsi ID moet de IOMEGA JAZ Drive staan ?

Is dit de juiste kabel die ik moet kopen om mijn IOMEGA JAZ Drive op mijn Akai S-3000 oud model (niet XL versie) aan te sluiten ?(zie link foto )
http://imageshack.com/a/img844/1281/x5n4.jpg
 
Ik heb/had een s3000 werkend met een jazz-drive. Gaat prima, verschillende kabels gebruikt en tot nu toe nooit problemen daarmee. Link naar kabel lijkt de goede op het eerste gezicht.
Scsi id maakt niet uit, zorg wel dat op de sampler en de jazz dezelfde ingesteld staat en zet de terminator op de jazz aan. Uit mijn hoofd staat de akai standaard op 4 of 5, dat moet je even uitzoeken.
Tip, gebruik nooit de format functie, maar altijd wipe of zo met removable media. Ik heb met format ooit eens een syquest schijf gesloopt met de akai....
 
Ik heb/had een s3000 werkend met een jazz-drive. Gaat prima, verschillende kabels gebruikt en tot nu toe nooit problemen daarmee. Link naar kabel lijkt de goede op het eerste gezicht.
Scsi id maakt niet uit, zorg wel dat op de sampler en de jazz dezelfde ingesteld staat en zet de terminator op de jazz aan. Uit mijn hoofd staat de akai standaard op 4 of 5, dat moet je even uitzoeken.
Tip, gebruik nooit de format functie, maar altijd wipe of zo met removable media. Ik heb met format ooit eens een syquest schijf gesloopt met de akai....
hoi DaVince,
Hoe kan ik de terminator op de jazz aanzetten ?
 
Er zit als het goed is een knopje onder de id-selector achterop die je met een pennetje of paperclip kan verschuiven...
DaVince
bedankt voor de vlug antwoorden!!
Ik ga de kabel bestellen en als ik dan nog
vraag heb dan post ik deze hier.
nogmaals bedankt voor de info.
 
Ik heb/had een s3000 werkend met een jazz-drive. Gaat prima, verschillende kabels gebruikt en tot nu toe nooit problemen daarmee. Link naar kabel lijkt de goede op het eerste gezicht.
Scsi id maakt niet uit, zorg wel dat op de sampler en de jazz dezelfde ingesteld staat en zet de terminator op de jazz aan. Uit mijn hoofd staat de akai standaard op 4 of 5, dat moet je even uitzoeken.
Tip, gebruik nooit de format functie, maar altijd wipe of zo met removable media. Ik heb met format ooit eens een syquest schijf gesloopt met de akai....
Hallo,
Ik heb de jazz drive van 1Gb aangesloten op mijn akai s-2800 en deze werd herkend terminator staat aan.Als ik de jazz disk in de jazz drive plaatste en bij format op ARR drukte werd de jazz disk geformatteerd.partition size staat op 60mb. Na het formatteren kreeg ik parti 5 en bij blocks staat 2048.Hard disk is empty and ready for use
Gewoon alles uit gezet sampler en jazz drive.
Toen ik de volgende dag alles aan deed sampler en jazz drive.
Dan werd de jazz drive niet meer herkend.
Bij DISK staat bij hard disk control staat scsi drive op 3 en de jazz drive staat ook op 3.
Wanneer ik op form druk en op format ARR dan krijg ik harddisk is not ready!
Jazz drive op PC aangesloten en deze werkte perfect.
Het blijft voor mij een raadsel waarom deze niet meer herkend wordt.De jazz drive even op mijn Akai CD 3000 sampler aangesloten maar daar wordt deze ook niet herkend.
 
Eerst Jazz aan dan sampler. Volgens mij heeft een Jazz drive een automatische terminator
 
Eerst Jazz aan dan sampler. Volgens mij heeft een Jazz drive een automatische terminator

ja de jazz heeft automatische terminator deze stond aan als ik hem de eerste keer aansloot.

ik heb eerst de jazz aan gedaan dan de sampler nog steeds niks ,andersom gedaan ook niks
 
Staan de ID's nog allemaal goed? Die op de Jazz die ik had, zon enorme donkergroene broodtrommel, wilden nog wel eens per ongeluk verspringen als je aan de achterkant had gezeten :).
 
Staan de ID's nog allemaal goed? Die op de Jazz die ik had, zon enorme donkergroene broodtrommel, wilden nog wel eens per ongeluk verspringen als je aan de achterkant had gezeten :).

hard disk control staat scsi drive op 3 en de jazz drive staat ook op 3.
 
Als je SCSI termination fuse kapot is, blijft de sampler hangen tijdens het opstarten.
Waiting for harddisk ready........skip.
Dat is hier niet het geval als ik het goed begrijp.
Ik zou de Jaz op SCSI ID 5 zetten. De sampler zoekt tijdens het opstarten automatisch naar harddisks op ID 5.
De sampler heeft standaard ID 6 (= local SCSI ID)
"SCSI drive ID" op 5 zetten.
Begin en eind van de SCSI keten terminaten. De sampler zelf is standaard geterminate.
De Jaz moet ook geterminate worden (met een switch!)
 

Attachments

  • sup_jaz_1gb_ext_termi[1].gif
    sup_jaz_1gb_ext_termi[1].gif
    9,1 KB · Bekeken: 89
  • HD control.jpg
    HD control.jpg
    48,9 KB · Bekeken: 94
Laatst gewijzigd:
Als je SCSI termination fuse kapot is, blijft de sampler hangen tijdens het opstarten.
Waiting for harddisk ready........skip.
Dat is hier niet het geval als ik het goed begrijp.
Ik zou de Jaz op SCSI ID 5 zetten. De sampler zoekt tijdens het opstarten automatisch naar harddisks op ID 5.
De sampler heeft standaard ID 6 (= local SCSI ID)
"SCSI drive ID" op 5 zetten.
Begin en eind van de SCSI keten terminaten. De sampler zelf is standaard geterminate.
De Jaz moet ook geterminate worden (met een switch!)
Hallo,
Even mijn verhaal:
De eerste keer dat ik de jazz drive aansloot stond de SCSI termination van de jazz drive op automatisch en het SCSI ID van de jazz drive stond op 3. Ik heb daarna eerst de jazz drive aangezet en daarna de Akai s-2800.Tijdens opstarten van de sampler kreeg ik het volgende Waiting for harddisk ready........skip.Na enkele seconden kreeg ik het scherm waar alle programma’s staan.Daarna bij scsi het scsi drive ID juist geplaatst op 3 en toen bij form op ARR gedrukt en de jazz disk werd geformatteerd.
partition size stond op 60mb. Na het formatteren kreeg ik parti.:5 en bij blocks stond 2048.Hard disk is empty and ready for use.Wat me weinig leek voor een jazz disk van 1GB.Gewoon alles uitgezet sampler en jazz drive.De SCSI kabel laten zitten in de Jazz drive en sampler.
Toen ik de volgende dag alles aan deed sampler en jazz drive.kreeg ik terug Tijdens het opstarten van de sampler het volgende Waiting for harddisk ready........skip.Na enkele seconden kreeg ik het scherm waar alle programma’s staan.Daarna bij scsi het scsi drive ID juist geplaatst op 3 en toen bij form op ARR gedrukt maar toen kreeg ik steeds harddisk is not ready!Ik heb eerst alles aangesloten voor ik de jazz drive en de sampler heb aangedaan.De SCSI device heb ik niet ge-hotplugged!!
Vandaag na het lezen van u post het scsi ID van jazz drive op 5 geplaatst zoals u zei in de post daarna de sampler aan gedaan. Na nog geen seconde kreeg ik het scherm waar alle programma’s staan en toen bij form op ARR drukte en de jazz disk werd geformatteerd.partition size staat op 60mb.onderaan op het LCD scherm van de sampler staat Marking bad hard blocks en bij F7 staat SKIP.Bij de eerste jazz disk kreeg ik na part.: 8(good4728 en bad 0) tijdens het formatteren een format error !Ik denk dus dat het best is deze jazz disk niet meer gebruiken?
Mag men de Skip functie gebruiken tijdens het formatteren of is best het volledige format verloop te doorlopen van de jazz disk ?
Bij de tweede jazz disk bij part.:9 veranderd de size: van 60 naar 31 kort daarna kreeg ik HARD DISK NOW EMPTY AND READY FOR USE.Bij good: staat 4095.
Nu wat ik me afvraag is heb ik nu de volledige beschikbare ruimte van 1Gb geformatteerd of niet?
Wanneer ik bij Disk op save druk en in het menu SAVE TO DISK kom staat er het volgende SAVE TO DISK: HARD-:A vol:001 INACTIVE
Ik kan tot letter I gaan bij HARD-:(HARD-:I)
Na het opslaan van een programma met samples krijgt men volume 001 wanneer en als men aan DATA wiel draad krijgt men 002 INACTIVE.
Wat betekent dit allemaal vol:001 INACTIVE en na het saven volume 001 en 002 INACTIVE?
 
Je gaat sowieso niet 1GB geformatteerd krijgen want de maximale disk-grootte van de oude Akais is 512MB. Een grotere disk kun je wel gebruiken, maar de Akai "ziet" nooit meer dan 512MB.
 
Je gaat sowieso niet 1GB geformatteerd krijgen want de maximale disk-grootte van de oude Akais is 512MB. Een grotere disk kun je wel gebruiken, maar de Akai "ziet" nooit meer dan 512MB.
Dit had ik al eens gelezen maar ik dacht dat dit van toepassing is voor interne apparaten en niet extern?

Wat ik dan niet begrijp is waarom akai dan extern harddisks op de markt heeft gebracht van 4GB.Voor de
oude Akai samplers zelfs voor de akai sampler S- 1000?
 
Een aantal van die oude samplers kon als harddiskrecorder fungeren. Misschien daarvoor?

Geef eens een typenummer van zo'n 4GB disk voor de S1000?
 
Back
Top