Monitortypen

Vret

Ingeburgerd
Lid sinds
29 Maart 2007
Berichten
97
Hey all,

Ik heb een vraag. Ik werk op dit moment op M-Audio BX-5 speakers. Nu ga ik binnenkort verhuizen en daar ga ik een studio in de garage bouwen (plusminus 40M2). Nou wilde ik eigenlijk andere monitoren gaan halen en ben alvast aan het kijken en nu goedkoop nieuwe dingen aan het inkopen.

Die BX5jes bevallen me eigenlijk prima. Ik kan er alle kanten mee op, weet hoe ze kleuren en hoe ik dat aan moet passen. Alleen met de bassen loopt het nog wel eens scheef. Nou was mijn idee om daar een BX10 subje bij te halen, om het laag wat strakker te krijgen. Of zou ik die BX5 dingen weg moeten doen en bijvoorbeeld een paartje ESI, Genelec of KRKs halen. (De vraag is dus of die kwalitatief beter zijn. Ik ken immers mijn monitor speakers die ik nu gebruik. Als ik die Genelec aan zou schaffen, zou het mixen dan makkelijker / beter worden? Of kan ik beter bij mijn vertrouwde speakertjes blijven met een subje.)

Als 2e wil ik een wand erin zetten met flushmount speakers / monitoren. Mooie zware eindtrap ervoor om mixen op volume te kunnen beluisteren en stereobeeld te kunnen checken. Ook kijken of de bassen goed zijn. Maar ik kan eigenlijk weinig (monitor)speakers vinden, passief die voor dit doeleinde geschikt zijn. Is zoiets betaalbaar, of zijn dit soort speakers allemaal reteduur? Wie zou mij voorbeelden kunnen geven van merken / types van dit soort speakers / monitoren? En heeft zoiets eigenlijk uberhaupt zin?

Ik wil er serieuzer mee bezig en wil dus in de loop der tijd mijn huidige apparatuur allemaal upgraden, net zo lang tot het gewoon de dik voor elkaar show is. Omdat monitoren zo belangrijk zijn, heb ik besloten daar te beginnen.

De studioruimte en vocalbooth zullen uiteraard helemaal akoestiek verantwoord behandeld worden...

Graag jullie input.
 
Back
Top