Deze discussie is gesloten.
X
X

Forum is zeer traag

Collapse
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Roonan
    Door : Forum is zeer traag

Forum is zeer traag

Ik weet niet of dit al uitgebreid besproken is (kon zo snel niets vinden) of dat ik wellicht de enige ben, maar alles wat ik doe met deze site is erg traag.
    Kan mij niet voorstellen dat dit gewoon zo hoort. Als ik naar de site ga moet ik doorgaans een aantal seconden wachten voordat er iets in beeld komt.
    Alle andere websites draaien prima en de netwerkverbinding is snel.
    Een nieuwe pagina oproepen duurt doorgaans 5 seconden of meer.

• Dr van Lansberg
    replied
    Bericht door een moderator:
    Ik ga dit draadje sluiten. We zijn op de hoogte van het probleem en heeft de nodige aandacht. Dank voor alle tips. Ik zal Inspiran vragen deze mee te nemen in zijn optimalisatieproces. Aan de code gaan we overigens niets wijzigen, om voor de hand liggende redenen .

Een reactie schrijven:

• olafmol
    replied
    Originally posted by Rvooh View Post
    Heb het draadje hier niet echt gelezen, maar de snelheid op dit moment werkte danig op mijn zenuwen dat de webdeveloper-in-een-vorig-leven even in me bovenkwam.. frontpage door google insights gehaald.. Snelheidscore = 29.. Alles beneden de 50 is langzaam. 20 seconden om de frontpage te laden (!!) (= tijd tot interactief). Ik zou zoveel mogelijk toeters en bellen strippen tot het terug aanvaardbaar is, want de huidige manier moet jullie ongetwijfeld bezoekers en dus advertentieinkomsten kosten.. Geen idee wat de mogelijkheden zijn van de software, maar ik ben hoopvol dat er anno 2019 wel wat opties zijn. Al heb ik ook wel de indruk dat jullie reeds vanalles geprobeerd hebben, dus vergeef me eventuele dwaasheden.
    Ik kan uit eigen ervaring aanraden om alle gebruiker specifieke zaken af te zetten of ajax gewijs te deferren. Reverse proxy gaat jullie weinig helpen voor ingelogde users, dus indien mogelijk Memcache of soortgelijke zaken en zorgen dat de frontpage geen user-specifieke oplijstingen kan bevatten.
    Bvb: We zijn allemaal facebook gewijs verwend met features zoals "meldingen" bovenaan de frontpage, maar wat mij betreft mag dit best uit staan als dit helpt. Ik zie dat hij via XHR zelfs volledige inhoud van PB's gaat ophalen enzo, dat moet ongetwijfeld enorm veel eisen van de server..
    Die bewegende slideshow? Kan ik best missen. En er moeten daar echt geen 10 afbeeldingen in, 3 is meer dan voldoende, en lazy loading hoop ik?
    Jquery UI? is het eerste wat ik vroeger ergens af ging zwieren.. Geen idee of dat een optie is, maar ik zie het denk ik wel voorkomen in een ietwat aangepaste vorm.
    Als ik zo de lengte van sommige scripts zie die draaien stel ik me toch ernstige vragen (I know, dat is waarschijnlijk allemaal rotzooi van vB, maar toch, jullie kunnen niet de enige zijn met dit probleem neem ik aan..). Die footer-rollup script bevat zodanig veel zaken en ik vermoed dat slechts 3% ervan effectief nodig is voor de frontpage.

Liever simpel en snel dan traag
    dit

Een reactie schrijven:

• Rvooh
    replied
    Heb het draadje hier niet echt gelezen, maar de snelheid op dit moment werkte danig op mijn zenuwen dat de webdeveloper-in-een-vorig-leven even in me bovenkwam.. frontpage door google insights gehaald.. Snelheidscore = 29.. Alles beneden de 50 is langzaam. 20 seconden om de frontpage te laden (!!) (= tijd tot interactief). Ik zou zoveel mogelijk toeters en bellen strippen tot het terug aanvaardbaar is, want de huidige manier moet jullie ongetwijfeld bezoekers en dus advertentieinkomsten kosten.. Geen idee wat de mogelijkheden zijn van de software, maar ik ben hoopvol dat er anno 2019 wel wat opties zijn. Al heb ik ook wel de indruk dat jullie reeds vanalles geprobeerd hebben, dus vergeef me eventuele dwaasheden.
    Ik kan uit eigen ervaring aanraden om alle gebruiker specifieke zaken af te zetten of ajax gewijs te deferren. Reverse proxy gaat jullie weinig helpen voor ingelogde users, dus indien mogelijk Memcache of soortgelijke zaken en zorgen dat de frontpage geen user-specifieke oplijstingen kan bevatten.
    Bvb: We zijn allemaal facebook gewijs verwend met features zoals "meldingen" bovenaan de frontpage, maar wat mij betreft mag dit best uit staan als dit helpt. Ik zie dat hij via XHR zelfs volledige inhoud van PB's gaat ophalen enzo, dat moet ongetwijfeld enorm veel eisen van de server..
    Die bewegende slideshow? Kan ik best missen. En er moeten daar echt geen 10 afbeeldingen in, 3 is meer dan voldoende, en lazy loading hoop ik?
    Jquery UI? is het eerste wat ik vroeger ergens af ging zwieren.. Geen idee of dat een optie is, maar ik zie het denk ik wel voorkomen in een ietwat aangepaste vorm.
    Als ik zo de lengte van sommige scripts zie die draaien stel ik me toch ernstige vragen (I know, dat is waarschijnlijk allemaal rotzooi van vB, maar toch, jullie kunnen niet de enige zijn met dit probleem neem ik aan..). Die footer-rollup script bevat zodanig veel zaken en ik vermoed dat slechts 3% ervan effectief nodig is voor de frontpage.

Liever simpel en snel dan traag

Een reactie schrijven:

• sKeLeTvM
    replied
    Dokter, functionaliteit is een pak beter en absoluut no offense (ik berust er in) maar ik kan nog steeds niet anders dan ook zeggen dat SF een pak minder vlot werkt dan vorige versie. Net niet te om irriterend te zijn. Da's dan voor iedereen anders. Maar soms 5-8 sec laattijd. In Fire, Safari (OSX10.6 & High Sierra) Windows 10, Iphone X. Ongeacht uur. Ik ken er geen bal van, maar het is toch niet zo dat er op SF al te heavy graphics in gebruik zijn. Of is dit provider shit en knijpt die de boel dicht zonder dat jullie het weten ?? En verder heb ik hier Turbo Mega Teleslet. Dus ? Ik blijf hopen... Thanks 4 efforts aan SF-team ! (ik ga nu een tik machine kopen en stuur jullie voortaan dan brieven per post. Als jullie het dan op SF zetten is het ook goed voor mij. Blijven lacheuh !

Een reactie schrijven:

• Dr van Lansberg
    replied
    Originally posted by audiocollage View Post
    M.a.w. moet je voor elke mankement gaan zoeken of iemand anders er al melding over gemaakt heeft
    Ja. Precies dat. Dan kun je ook lezen wat er met die melding is gedaan. Zo werkt een forum toch een beetje. Je zoekt eerst of het onderwerp waarover je een vraag of opmerking hebt, al eerder is besproken zodat je dubbele onderwerpen voor kunt zijn. Daarnaast bespaart het me heel wat tijd als ik bepaalde zaken niet vaker dan eens hoef te bespreken.

en omschreven in dezelfde bewoording die jezelf zou gebruiken ?
    Dat lijkt me niet nodig. Andere bewoordingen mogen ook.

Ik denk dat dit forum hier een goede start is.

Dat de 'maker van dit forum concept' gewoon de boel grondig nakijkt of alles werkt zoals zou moeten, dan zal die al de helft van de opmerkingen kunnen verhelpen (als daar werkelijk iets mee gedaan wordt).
    Ik weet niet zo goed wat ik met deze opmerking moet. Je lijkt te suggereren dat we vanaf de upgrade stil hebben gezeten en alle feedback die we hebben ontvangen naast ons neer hebben gelegd. Niets is minder waar. En vergeet niet dat de mensen die dit forum beheren net zo goed gebruikers zijn en tegen dezelfde problemen aanlopen als iedere andere gebruiker. Dus het feit dat het forum niet precies doet wat we graag zouden willen, frustreert ons net zo als dat het jou frustreert. Daarnaast hebben we nog de schone taak om de issues te verhelpen en alle klachten aan te horen. Dat is prima, dat doen we graag. Maar suggereer niet dat het ons niets interesseert en we niet alles doen (naast ons normale werk en sociale leven) om de problemen op te lossen.

Ik zie je draadjes wel verschijnen in het Feedback Upgrade forum.

Een reactie schrijven:

• audiocollage
    replied
    Originally posted by Dr van Lansberg View Post
    Als we enigszins overzicht willen houden, is het noodzakelijk dat elke klacht een eigen draad krijgt. Ik zal op dit moment dus niet ingaan op je bericht.

Zorg ervoor dat je bij het aanmaken van een nieuwe draad in elk geval aangeeft wat voor device, welke browser en welk besturingssysteem je gebruikt.
    M.a.w. moet je voor elke mankement gaan zoeken of iemand anders er al melding over gemaakt heeft en omschreven in dezelfde bewoording die jezelf zou gebruiken ???
    Wat een werkwijze is dat zeg ?!
    Dat de 'maker van dit forum concept' gewoon de boel grondig nakijkt of alles werkt zoals zou moeten, dan zal die al de helft van de opmerkingen kunnen verhelpen (als daar werkelijk iets mee gedaan wordt).
    Originally posted by Dr van Lansberg View Post
    Zorg ervoor dat je bij het aanmaken van een nieuwe draad in elk geval aangeeft wat voor device, welke browser en welk besturingssysteem je gebruikt.

Ik ook, zeker toen er nog support werd geleverd voor de software die we gebruikten en zeker toen de server nog niet op crashen stond. Vroeger was sowieso alles beter.
    Ik werk op OSX, XP en Ubuntu allen met Firefox allen op desktop computers. Op al die systemen werkte het vroeger wel goed en snel genoeg ! Enkel XP voldoet minder voor Firefox, maar dat weet ik zelf best.

Een reactie schrijven:

• Bohemen
    replied
    Idd duurt het soms een paar seconden om te laden bij mij, voordat ik kan reageren. De comment entry box doet er het langst over.
    Max. 4 sec. Maar dat ervaar ik ook wel bij andere sites.

Laatst had ik in de avondspits wel een hele slechte laadtijd van het forum op mijn iPhone over wifi in de trein en niet bij andere sites.
    Maar dat kan ook aan hen liggen.
    Laatst gewijzigd door Bohemen , 12 januari 2019, 02:51.

Een reactie schrijven:

• Dr van Lansberg
    replied
    Ik heb gewacht met mijn commentaar omdat ik het gewoon tijd wou geven.
    ik zou je willen vragen je in deze draad te beperken tot feedback over de snelheid van het forum. Ik dat verzoek vaker gedaan, in deze draad en in daarbuiten. Als we enigszins overzicht willen houden, is het noodzakelijk dat elke klacht een eigen draad krijgt. Ik zal op dit moment dus niet ingaan op je bericht.

ik vond het vroeger zeker beter !
    Ik ook, zeker toen er nog support werd geleverd voor de software die we gebruikten en zeker toen de server nog niet op crashen stond. Vroeger was sowieso alles beter.

Een reactie schrijven:

• Dr van Lansberg
    replied
    We hebben een aantal weken prima performance mogen ervaren. Ik merk dat er sinds de periode rond de jaarwisseling weer de nodige storende vertraging optreedt. We weten op dit moment nog niet wat de oorzaak is. Een dedicated omgeving zit er financieel simpelweg niet in. We laten ons echter nog niet uit het veld slaan. Inspiran is er, naast zijn betaalde werk, hard mee aan het werk.

Een reactie schrijven:

• audiocollage
    replied
    Ik heb gewacht met mijn commentaar omdat ik het gewoon tijd wou geven. Maar nu ben ik het gedoe beu, omdat er naar mijn ervaring nog steeds niet veel verbeterd werd...

De 'nieuwe forum opzet' :
    * wat erg snel gaat zijn de Error berichten, vooral als je van 'nieuwe berichten' naar 'berichten van vandaag' gaat e.d.;
    * de wachtijden die dan worden aangegeven zijn absoluut onjuist : 5 seconden tussen een aanvraag ? Maak daar maar 30 seconden tot soms wel enkele minuten van (getimed hoor) !
    * handtekeningen verdwijnen en verschijnen te pas en te onpas (vooral bij plaatsen van een bericht), zodat verwijzing naar bvb. een link in je handtekening zinloos is to ze weer random gaan verschijnen ...

Wat na verscheiden meldingen nog steeds niet aangepast werd :
    * de teksteditor die ook de layout van gecopieerde tekst meeneemt (vet, cursief, gekleurde tektst etc.)
    en deze layout is dan ook niet of zeer moeilijk te verwijderen. Enige oplossing is niet copieren maar tekst zelf overschrijven.
    * er zijn nog meer dingen, maar mogelijk/hopelijk hebben anderen dit al eerder omschreven.

Een gemakkelijke richtlijn : ik vond het vroeger zeker beter !

Een reactie schrijven:

• Chojin
    replied
    Blijft bij mij traag aan alle kanten. Ook navigeren op het forum. Gedeeld hosten is in ieder geval geen succes voor een forum als dit. Wellicht na het contract een andere hoster zoeken.

Een reactie schrijven:

• Scrape
    replied
    Eenmaal op het forum gaat navigeren behoorlijk snel. Maar het duurt erg lang om op het forum te komen.

Een reactie schrijven:

• Der_Mantie
    replied
    Ik kom hier nog zelden. Vind de upgrade erg storend / traag.
    Originally posted by Sjaak View Post
    De laatste tijd is de performance niet OK. Ik ben de laatste tijd niet veel actief geweest maar ik heb de indruk dat het al een tijdje zo is. Het is dat ik al bijna 15 jaar hier actief ben maar ik kan mij voorstellen dat sommigen afhaken. En dat zou heel jammer zijn.

Een reactie schrijven:

• olafmol
    replied
    Originally posted by etaoin View Post

Een overboekte VPS kan dat ook allemaal veroorzaken. Ik heb zelf ook wel eens een VPS in Frankfurt gehad (waar SF nu draait) en ik werd helemaal knetter van dat m'n shell af en toe helemaal stil stond.
    zeker, ik ga er voor het gemak even vanuit dat er een dedicated machine (of cluster) beschikbaar is. Anders houdt het idd snel op.

Een reactie schrijven:

• etaoin
    replied
    Originally posted by olafmol View Post
    bij mij is ie ook (nog steeds) erg traag, stuk trager dan de meeste andere sites die ik bezoek. Als ik de homepage door WebPageTest haal zie ik dat het meer dan 1 seconde duurt voordat de server überhaupt respond, in totaal duurt het meer dan 6 secondes voordat de pagina binnen is, inclusief client-side rendering rapporteert WPT bijna 9 seconden voordat ik met de pagina aan de slag kan. Ik zie vooral API achtige calls veel tijd kosten (gemiddeld een halve seconde), wat vaak een indicatie is dat dat de database traag wordt gequeried. Dat kan aan indexes liggen, of te weinig server-side resources, of slecht geoptimaliseerde queries, slecht of geen gebruik van db-caching, of een combi van al deze elementen. Blijft beetje gissen, maar vaak is er wel eea te verbeteren.
    Een overboekte VPS kan dat ook allemaal veroorzaken. Ik heb zelf ook wel eens een VPS in Frankfurt gehad (waar SF nu draait) en ik werd helemaal knetter van dat m'n shell af en toe helemaal stil stond.

Een reactie schrijven:

• olafmol
    replied
    bij mij is ie ook (nog steeds) erg traag, stuk trager dan de meeste andere sites die ik bezoek. Als ik de homepage door WebPageTest haal zie ik dat het meer dan 1 seconde duurt voordat de server überhaupt respond, in totaal duurt het meer dan 6 secondes voordat de pagina binnen is, inclusief client-side rendering rapporteert WPT bijna 9 seconden voordat ik met de pagina aan de slag kan. Ik zie vooral API achtige calls veel tijd kosten (gemiddeld een halve seconde), wat vaak een indicatie is dat dat de database traag wordt gequeried. Dat kan aan indexes liggen, of te weinig server-side resources, of slecht geoptimaliseerde queries, slecht of geen gebruik van db-caching, of een combi van al deze elementen. Blijft beetje gissen, maar vaak is er wel eea te verbeteren.

Een reactie schrijven:

• dreamer
    replied
    Goed bezig Inspiran! de vertraging voelt hier in ieder geval redelijk minimaal. Echt alleen bij specifiek soort pageloads lijkt het.

Een reactie schrijven:

• Sjaak
    replied
    Goed dat jullie er mee bezig zijn! :-)

Een reactie schrijven:

• Inspiran
    replied
    Ik heb deze middag een aanpassing op de database server laten doorvoeren (groter InnoDB Buffer Pool), waardoor een hoop queries sneller gaan. Ik heb de indruk dat het forum al wat meer responsiever is. Nog altijd niet optimaal (zie de startpagina), maar al wat vlotter.

Next stop is een DB server upgrade. Daar hoop ik ook een performantie update te verkrijgen.

Een reactie schrijven:

Working...
X