Welke synth heeft het meest karakteristieke eigen geluid?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.557
Locatie
Zeist
Ik weet dat dit een nogal subjectieve vraag is, maar voel je vrij deze vraag naar je eigen smaak en indrukken te beantwoorden. Graag met een link naar een video zodat ik die synth ook zelf kan zien en beluisteren. Op deze manier hoop ik wat meer thuis te raken in de wereld van de synth's en hun merken en typen.
 
SSM ships voor op de bank met een biertje.
 
Synths die mij zo als eerste te binnen schieten:

EMS Synthi A en VCS3
Formanta Polivoks
Korg MS-20
EDP Wasp
Synths met SID chip (TherapSID, SammichSID, Midibox)

Video's staan er op YouTube, ik heb zo geen directe links. Maar is gewoon een kwestie van veel filmpjes kijken, dan krijg je wel een idee.
 
Voor een meer muzikale context hoe de EMS Synthi AKS klinkt kun je eens luisteren naar Avanti van Alessandro Cortini. Album is bijna volledig met alleen een Synthi gemaakt.
 
De Korg MS-20 verdient - wat mij aangaat ;) - minstens twee video's:



 
Voor een meer muzikale context hoe de EMS Synthi AKS klinkt kun je eens luisteren naar Avanti van Alessandro Cortini. Album is bijna volledig met alleen een Synthi gemaakt.

Mooi, heb er wat van geluisterd.
 
Vanwaar deze vraag?
Elke synth heeft zijn eigen karakterstieke geluid.
zoek je iets specifieks?
 
Vanwaar deze vraag?
Elke synth heeft zijn eigen karakterstieke geluid.
zoek je iets specifieks?

Voor de fijnproevers en kenners op dit gebied is dat wellicht zo, maar als beginner klinkt mij heel veel toch als meer van hetzelfde in de oren. Daarom lijkt het mij handig om als eerste eens wat beter bekend te raken met de synth's die er door hun karakteristieke geluid uit springen. Dat geeft dan duidelijke oriëntatiepunten waarmee andere synth's vergeleken kunnen worden.
 
Daarom lijkt het mij handig om als eerste eens wat beter bekend te raken met de synth's die er door hun karakteristieke geluid uit springen.
Op zich snap ik het wel, maar je moet ook in het oog houden dat het karakteristieke geluid soms maar 1 kant van verhaal is. Vaak kun je er ook prima geluiden uit halen die wat minder herkenbaar zijn. Luister maar eens naar een andere plaatje van Cortini, Risveglio. Die is bijna volledig gemaakt met een Roland MC-202 en TB-303. Toch zul je daar niet de karakteristieke TB-303 sound in horen.

 
Een PC-Engine. Vergeet de C64 en de Gameboj, de PC-Egine is de vetste chiptune-bak en heel uniek in zijn geluidskarakter.
 
Een PC-Engine. Vergeet de C64 en de Gameboj, de PC-Egine is de vetste chiptune-bak en heel uniek in zijn geluidskarakter.

Ik zie op YouTube enkel video's over computerspelletjes?! :?
 
Back
Top