Je grootste muziek-maak-ergernissen (en hoe je ze hopelijk oploste)

Vooropgesteld dat ik slechts hobbymatig werk en ook nog voornamelijk bedoeld als achtergrondmuziek voor bij video heb ik er wel een paar.
1. Iets klinkt heel mooi in m'n hoofd, maar hoe zet ik dat om naar werkelijkheid
2. Ik zoek een bepaald geluid, maar niets komt in de buurt (en voor ik het weet is er een avond voorbij met 1001 presets bekijken)
3. Idee is er, de eerste 16 maten ook en hoe dan verder.
Eigenlijk dus vooral hoe het creatieve proces gestroomlijnd wordt en er meer bruikbaars ontstaat.

Nog even kort mijn 'studio'
- DAW = Reason 10.4 met vrij weinig plugins oid.
- USB midi keyboard heb ik net verkocht, omdat er een synth is gekomen die die plek inneemt. (ruimte is een issue)
- Ik heb Presonus Eris E5 monitoren en een beyerdynamic dt 770 voor het luisteren
- Behringer X-Touch voor het afmixen. (dat werkt prettiger dan muis op het scherm vind ik)
- Arturia SparkLE om beats in te kunnen rammen. (ik gebruik de plugin eigenlijk niet, maar zie hem meer als hardware controller voor de drumcomputer van Reason (Kong))
- Vers van de pers is de Moog Subsequent 37, welke direct ook dienst is gaan doen als interface omdat er niet echt ruimte is voor 2 keyboards in m'n beperkte werkplek. Deze gebruik ik natuurlijk ook om baspartijen en leads op te nemen.
- Tenslotte een Roland Rubix 24 als audio interface waar m'n Moog aan hangt en (wanneer nodig) m'n bas pedaal aangehangen kan worden als ik meer el basgitaar wil.

En dan de problemen:
1. Tja, dit lukt me eigenlijk niet. Ik neurie wel eens wat in m'n telefoon, maar als ik dat dan terugluister, ben ik helemaal niet tevreden en ook het inspelen werkt niet echt. Daar heb ik dus geen oplossing voor. Wat beter werkt is gewoon gaan spelen en me laten inspireren door wat er komt.
2. Onmogelijk en frustrerend. Reason heeft zo veel instrumenten en zo veel patches dat alleen de factory banks al te veel zijn voor jarenlang proberen. Ook hier is het veelal trial and error. Een (virtueel) instrument kiezen en dan door de patches klikken totdat er iets lekker klinkt. Natuurlijk begin ik dan wel bij een map (pad, keys etc.) maar toch. Ook hier merk ik dat ik dan vaak andersom ga werken. Ik laat me inspireren door wat er komt in plaats van dat ik iets in m'n hoofd heb en dat probeer na te maken.
3. Wat voor mij de laatste tijd beter werkt is om in blokken te werken. (Intro, couplet 1, refrein, bridge etc.) Daardoor kan ik redelijk makkelijke de basis structuur neerzetten en dan later daar variaties op maken.

En wat ik ook heb gemerkt met een 'fysieke' synth, dat dat vele malen lekkerder werkt dan een muis en klikken qua inspiratie.
Maar dat het ook andere problemen geeft (onhandigheden) dat je net een lekker geluid in elkaar hebt geknutseld, maar vergeet om hem als patch op te slaan.
En dat je alles spoor voor spoor op moet nemen (het geluid) in plaats van dat je gewoon play kunt drukken en dat wat je hebt opgenomen is er gewoon.

Benieuwd of anderen dit herkennen
 
Ergernis: Iets willen maken wat ik in mijn hoofd heb maar wat nooit lukt
Oplossing: Geen dingen in m'n hoofd uit wetken, met een random sample beginnen, willekeurig wat noten aanzetten in de sequencer en van daaruit gericht bezig gaan.
 
Back
Top