Het grote Oberheim Matrix 1000 (6&6r) topic

Dus er zit een twintig jaar oude batterij in? Hopelijk heeft ze niet gelekt... :P

Er is nu ook een nieuwe hardware editor uit van Kiwi Technics die ook de Oberheim Matrix 1000 ondersteund...

Firmware versie 1.16 zou het editeren blijkbaar veel vlotter moeten maken (zonder haperingen).

Dus als je er eens een nieuwe batterij zou insteken en de firmware zou upgraden kan je er minstens 999 euro voor vragen. :halleluja
 
dan ben ik ook wel geïnteresseerd in een chip ... dacht dat de haperingen niet over gingen?
 
Er is nu ook een nieuwe hardware editor uit van Kiwi Technics die ook de Oberheim Matrix 1000 ondersteund...
Firmware versie 1.16 zou het editeren blijkbaar veel vlotter moeten maken (zonder haperingen).

Als die haperingen bij het editten op te lossen waren had ik al lang een Kiwi patch editor gehad en daarmee de Matrix 1000 gewoon gehouden.

Een citaat van de Kiwi site :

The Mx6,6r&1000 control is not suitable for live use as the Mx6,6r&1000 are not able to process sysex data quickly enough. This will cause hanging notes and other random midi errors. Not all controls work correctly due to midi errors in the Oberheims. M6&6R require PE v4.7 or higher.

Dus schiet je er nog niets mee op, had ik ook de Access kunnen houden.
Ze moeten iets maken (chip) wat het euvel bij de bron aanpakt en dat is de Matrix.
 
Laatst gewijzigd:
Dus er zit een twintig jaar oude batterij in? Hopelijk heeft ze niet gelekt... :P

30 jaar hoor, goed tellen :engel:, en nee hij heeft (nog) niet gelekt want ik bekijk elk half jaar (al) mijn apparaten van binnen :eureka:
 
Laatst gewijzigd:
Ze moeten iets maken (chip) wat het euvel bij de bron aanpakt en dat is de Matrix.

Idd, de firmware 1.16 van de Matrix 1000 komt op een nieuwe chip. Heb hem wel zelf nog niet uitgeprobeerd.

30 jaar hoor, goed tellen :engel:, en nee hij heeft (nog) niet gelekt want ik bekijk elk half jaar (al) mijn apparaten van binnen :eureka:

Dan is hij al zeker 60x open en dicht gevezen. Dan zou ik toch de prijs maar wat laten zakken... :W
 
Ik draai inmiddels al even op 1.1.6. Is echt stukken beter! Nog niet 100% smooth bij sommige controls maar hangen doet ie niet meer. Heb al voor heel wat forumleden een eprommetje gebrand ;-) Zie ook deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=182893&page=2

Ben ook bezig met een editor waar bijvoorbeeld de nieuwe unison detune gewoon inzit. Dat vordert gestaag. Zit nog wat te vechten met de global parameters (vibrato speed/wave/mod, midi/group settings enzo). Kan ze wel ontvangen maar als ik ze terugstuur dan flipt de matrix1000 bij mij. Ik hoop dat ik zelf iets verkeerd doe want het zou jammer zijn als die dingen niet via een editor te bedienen zouden zijn. Zou trouwens wel verklaren waarom ik ze in geen enkele andere editor ben tegengekomen.
 
Ja Syntdood, jij doet je naam geen eer aan, integendeel, je blaast synthjes nieuw leven in! Bedankt nog.
Heeft het ook zin om eerst alleen 1.1.16 er in te stoppen of moet daar ook echt de processor upgrade meteen bij gedaan worden?
 
Dan is hij al zeker 60x open en dicht gevezen. Dan zou ik toch de prijs maar wat laten zakken... :W



Nee 4 X, ik heb deze nog maar 2 jaar en destijds 425 euro voor betaald!



Lithium batterijen lekken niet zo snel - ook niet na 30 jaar. In tegenstelling tot de NiCad types.



Gelukkig maar en anders weet mijn persoonlijke onderhoudsman die toevallig ook Mar(met een)K heet er wel raad mee :eureka:.
 
Ja Syntdood, jij doet je naam geen eer aan, integendeel, je blaast synthjes nieuw leven in! Bedankt nog.
Heeft het ook zin om eerst alleen 1.1.16 er in te stoppen of moet daar ook echt de processor upgrade meteen bij gedaan worden?

Het heeft zeker zin om alleen die 1.1.6 erin te stoppen!
Sterker nog. De processor upgrade is door gligli even on hold gezet omdat er blijbaar wat problemen met verschillende hardware revisies waren waardoor de truc die hij bij zichzelf werkend had gekregen niet zomaar op alle andere Matrix1000's ook werkt.

Met alleen de nieuwe EPROM heb je dus wel alle bugfixes en vlottere response op midi maar geen snellere envelopes of LFO's
 
Ja Syntdood, jij doet je naam geen eer aan

Hahhaha.. Ik krijg vaak opmerkingen over m'n nickname. Toen ik die honderd jaar geleden bedacht wilde ik eigenlijk synthdude maar ja, die was natuurlijk overal al in gebruik. Aangezien in het engels synthdood en synthdude hetzelfde wordt uitgesproken leek het me wel een geinig alternatief. Het zijn dan ook altijd nederlanders die opvalt dat het een rare naam is ;)
 
Nee 4 X, ik heb deze nog maar 2 jaar en destijds 425 euro voor betaald!
Ok... Nu snap ik je logica maar het is niet omdat jij er destijds (te) veel voor betaald hebt dat je mag verwachten om er nog 30% winst op te maken. Courante prijzen waarvoor ze vandaag effectief van de hand gaan liggen nu eenmaal tussen 300-350 euro. 50 euro per jaar verliezen op een synth is nu toch ook niet overdreven... Ik heb hier erger gevallen staan... En anders hou je hem toch gewoon bij...

We hopen natuurlijk allemaal voor jou dat het je lukt... en back "on topic" nu aub...
 
jeuzz 450 voor een matrix

Hoe dan ook, hup zet m op Synthdood en hulde voor alle inspanningen !
Heel budget-poly analoog Nederland en België (en vervolgens de rest van de wereld) wacht op uw verlossing !
 
Met alleen de nieuwe EPROM heb je dus wel alle bugfixes en vlottere response op midi maar geen snellere envelopes of LFO's

Ik wacht wel tot er een razendsnelle envolop beschikbaar is..
 
jeuzz 450 voor een matrix

Hoe dan ook, hup zet m op Synthdood en hulde voor alle inspanningen !
Heel budget-poly analoog Nederland en België (en vervolgens de rest van de wereld) wacht op uw verlossing !

Dank voor de complimenten maar de eer gaat toch echt naar GliGli, die heeft de firmware aangepast en daar zit het echte werk.

Qua editor ben ik trouwens wel weer een klein stukje verder. Dat flippen van de Matrix1000 bij versturen van GlobalParameters lag gelukkig niet aan de Matrix maar aan mezelf. Ik stuurde een gewone string ipv echte sysex uit en die werden aangezien voor een hele rits note-on berichten. stom stom stom :stupid :D
 
ik had een probleem, als ik mijn synth (M6) bespeel dan gebruikt die 2 voices per note. dus totaal 3 voices, 4 OSC's per voice.

Klinkt best dik... maar goed ik dacht mischien zijn de voice chips dood.. tot ik mijn controller uitzette. blijkbaar midi feedback.
 
Ik heb een probleem, als ik mijn Matrix 6 bespeel dan gebruikt die 2 voices per note. dus totaal 3 voices, 4 OSC's per voice.
Waar heb je het nou eigenlijk over :? snap je het zelf nog :engel:
Een M 6 heeft 12 voices waarvan er ALTIJD 2 per noot worden gebruikt tenzij je hem in UNISON bespeelt, dan ''stack'' je alle 12 voices op één noot en klinkt hij uiteraard best dik.
 
in een matrix 6 zitten 6 Curtis CEM 3396 chips op zo een chip zitten 2 oscilators een 4 pole lowpass, wat vca's. de rest (lfo's envelopes zijn digitaal opgewekt.

Jij haalt waarschijnlijk de term voice en oscilator door elkaar.

De m6 heeft 12 osc's en 6 voices.

wat ik bedoel is dat ik een manier heb gevonden om 4 osc's per voice te stakken in totaal 3 voices.

Als je dan bv een dikke pad opneemt (3 noten per keer) 1 opname links panned en eentje rechts heb je dus 24 OSC's aan het werk :)
 
Back
Top