keybed Oberheim Matrix 6 - hoe fixen...

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.144
Locatie
HybriDe L!Fe
Hi,

Mijn Matrix 6 keyboard doet het voor geen meter,
Heb nieuwe pads gekocht voor het keyboard van Syntaur.
En ook alles met kontakt spray en alcohol schoongemaakt maar de keys werken maar slecht.

Hoe kan ik de kontacten verbeteren?
Bestaan er niet een conductive verfje wat ik op de PCB en op de rubber pads kan doen?
De pads lijken wel in goede staat.

Dit zijn de contact pcb's

1678985250919.png


Dit de contact pads

1678985276218.png
 
De pads zijn nieuw(?) begrijp ik, dus die zullen wel ok zijn...

Hoe zien de contacten op de pcb eruit? Reinigen met alcohol en een gum.niet overdrijven. Als de pads gereinigd moeten worden: ook alcohol en een gum. Tijdig stoppen of je gumt de geleidende laag weg!

Contactspray is niet nodig voor dit soort contacten.
 
Nee een paar zijn nieuw het merendeel is oud.
Dus het kan zijn dat ik het erger heb gemaakt door schoon te maken.
Kan ik in dat geval geleidende verf erop doen?
 
Op de pads kan geleidende verf*, op de pcb niet echt tenzij je bijberoep "ik schrijf uw naam op een rijstkorrel" is.

Werken de toetsen met nieuwe pads goed?

* Ik weet niet hoe lang dat gaat houden in zo'n flexibele omgeving, en ik hoop dat er dan geen losse stukken geleidende verf door je synth gaan reizen.

Ik heb geen ervaring met de verf; ik kreeg het goed met reinigen of verving de pads...
 
Ik had een nieuwe pcb gevonden maar het blijkt dat ook de oude in orde is.
Het probleem komt door dat op een paar plekken de schroefdraad weg is.
Ik heb dit opgelost door ipv m3 hout schroeven te gebruiken met 2 ringetjes erop en die blijven wel goed zitten.
Het hele toetsen board doet het weer alleen 1 toets, de laagste D moet je wat harder aantikken.

Chill..... :)
 
Ik gebruik voor de hardnekkige geleidende zilver verf, minstens 10 jaar goed.

CaiKot 44​

Zeer goede ervaring mee, andere merken zullen ook wel werken.
 
Laatst gewijzigd:
Het weer goed werkend krijgen van de PCB koolstof contacten is vaak niet zo moeilijk.

– Eerst schoonmaken met alcohol.

– Vervolgens met een fibre-pen wat ‘oppoetsen’ en daarna weer met alcohol schoonmaken.



Mochten de PCB contacten verguld zijn en niet normaal schoon te maken of the polijsten met ceriumpoeder, dan zijn die opnieuw te vergulden. Dat is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.



De rubber-dome koolstof contacten is lastiger. Ik heb 4 methodes gedaan waarbij enkel de laatste echt goed werkt en durig is.



1) Conductive pads:

De koolstofhoudende pads die voor TV afstandsbediening te koop zijn werken op zich heel goed maar zijn te dik voor de meeste keyboards waardoor spontane triggering kan ontstaan.



2) Silver paint:

Twee laagjes op ieder contact. Werkt een tijdje maar gaat redelijk snel naar de kloten afhankelijk hoeveel druk men op de toetsen zet bij het spelen. Zilver is ook nog eens oxiderend dus dat helpt ook niet.



3) Carbon paint:

Het probleem hiermee is dat het moeilijk in een egaal opdrogende laag is aan te brengen. Het is ook moeilijk om een consistente oplossing te maken. Hierdoor ontstaat dubbele triggering.



4) 3M carbon discs:

In de USA is iemand die 3M conductive tape door een stansmachine haalt die 3mm pads achterlaat op de tape die met een fijnpuntig pincet van de tape zijn af te trekken en dan op de contacten zijn te plakken (er zit een lijmlaag op die discs). Deze disc zijn heel dun waardoor er geen problemen zijn met de nauwe afstand die tussen PCB en rubber dome-contact al zit.



Je kan de deze pads bestellen bij:

https://sounddoctorin.com/synthtec/parts/key.htm



Die gast is een beetje een vreemde vogel. Om in de brei van tekst die pads te kunnen vinden zoek je naar “NEW CONTACTS for Panasonic and other silicon rubber/carbon contacts!”



Je maakt met paypall het bedrag over dat past bij het aantal en schrijft hem een notificatie e-mail erover. Via airmail krijg je dan de zaak opgestuurd. Helaas geen track & trace en je moet maar afwachten of je het binnen krijgt. De eerste keer dat ik besteld had voor 76 USD kwam er niks terwijl hij wel beweerde het gestuurd te hebben. Dat heeft ie wel gecorrigeerd. De derde keer was ie langdurig in Covid (?) en moest ik hem er aan herinneren dat ik de bestelling had gedaan. Toen kreeg ik ze na een week. Die pads zijn geweldig maar, er aan komen is niet bepaald perfect. Elk voordeel heb z’n nadeel zeg maar.



Bijgevoegde foto is van een Sequential P600
 

Attachments

  • P1004463.jpg
    P1004463.jpg
    168,7 KB · Bekeken: 74
Laatst gewijzigd:
Back
Top