Wat te doen met onofficiele remix, vocals, rechten, etc.

Syntagma

Hold On
Lid sinds
17 februari 2003
Berichten
560
Locatie
Woerden
Ik heb een serieuze vraag over het uitbrengen van een onofficiele remix.

Een tijdje terug heb ik met behulp van een acapella die ik op internet vond, een remix gemaakt van Christina Aguilera - Hurt. Zie de thread hier op SF. Ik kreeg (en krijg) veel positieve reacties op deze remix.
Een label is er toen mee aan de slag gegaan, maar heeft hem uiteindelijk niet uit kunnen brengen omdat er heel veel geld gevraagd werd voor het gebruik van de vocals (door RCA Records denk ik). De track is al wel gemasterd en ligt kant-en-klaar voor gebruik. Dus het vrolijke einde van de genoemde thread klopt helaas niet, want de deal is niet doorgegaan en de rechten liggen weer volledig bij mij.

Nu is mijn vraag:
Zijn er hier producers die met eenzelfde situatie te maken hebben gehad? Wat zijn nu nog de mogelijkheden? Zijn er labels die dit wel aandurven? Of kan het ook op minder officiele manieren (bootleg/whitelabel) en hoe werkt dat dan? Ik zie toch heel vaak dj's allerlei remixen, bootlegs, etc. draaien en die zijn vast allemaal niet officieel en met heel veel geld geregeld. Hoe zit dat dan? Heeft het zin om de remix naar radiostations te sturen? Of naar bekende dj's?

Het is toch niet voor te stellen dat een goede track niet gereleased kan worden omdat er heel veel geld gevraagd wordt voor wat vocalen? Het label van Christina heeft destijds gezegd dat ze al bezig waren met de nieuwe single en dat de oude single (Hurt) geen prioriteit meer had. Ik denk dat als ik zelf ga mailen naar grote labels als Universal en Sony BGM dat ik dan geen reactie zal terugkrijgen.

Ik hoop dat ik hier wat tips kan krijgen. Misschien weet iemand een label of persoon waar ik het bij kan proberen, of zijn er andere tips en trucs.

Ik geloof echt in deze remix, en ik wil er alles aan doen om 'm gereleased te krijgen. Niet voor geld, maar omdat de (trance) remix en de mooie vocals het verdienen.

[edit]
Zie www.myspace.com/johnstigter voor een sample van de remix
 
Is het niet zo dat als je de vocals opnieuw laat inzingen, dat het dan wel mogelijk is om de track uit te brengen? Onder het mom van een cover?
 
Je kan de gemasterde wav natuurlijk gewoon aan collega dj's geven zodat hun je track in sets kunnen draaien en zo voor jou positieve reakties genereren, wat dan weer goed is voor je naam als dj/producer.

Let op met uitbrengen;
de claims zullen niet bij het label terecht komen, maar bij de producer die de track gemaakt heeft.

Als je de track echt graag naar buiten wil brengen kan je ook nog voor de optie kiezen om uit eigen zak een stapel white labels te laten snijden en die zelf verspreiden onder je collega's; deze uiteraard zonder je artiesten naam; al loop je hiermee wel de kans dat als iemand wél de gevraagde licentie rechten wil betalen je je release ineens in de charts hoort/ziet zonder jou naam
 
Is het niet zo dat als je de vocals opnieuw laat inzingen, dat het dan wel mogelijk is om de track uit te brengen? Onder het mom van een cover?

Je kan de gemasterde wav natuurlijk gewoon aan collega dj's geven zodat hun je track in sets kunnen draaien en zo voor jou positieve reakties genereren, wat dan weer goed is voor je naam als dj/producer.

Let op met uitbrengen;
de claims zullen niet bij het label terecht komen, maar bij de producer die de track gemaakt heeft.

Als je de track echt graag naar buiten wil brengen kan je ook nog voor de optie kiezen om uit eigen zak een stapel white labels te laten snijden en die zelf verspreiden onder je collega's; deze uiteraard zonder je artiesten naam; al loop je hiermee wel de kans dat als iemand wél de gevraagde licentie rechten wil betalen je je release ineens in de charts hoort/ziet zonder jou naam

Klopt trancentral. Dat is tot nu toe eigenlijk de enige optie geweest. Echter ik wil dit het liefst voorkomen omdat ik het erg 'nep' vind als het een cover wordt. Dan is voor mij het hele idee weg, namelijk een trance versie van de mooie vocals van Christina. Als er echt geen andere oplossing is, dan zal ik er nog eens naar kijken. Overigens denk ik niet dat het makkelijk zal zijn een zangeres te vinden die Christina goed kan nadoen.

Goede tips Batteraaf, thanks. Aan collega dj's geven kan ik nog proberen. Tot nu toe heb ik hem wel gestuurd naar bijv. Armin, maar die heeft hem voor zover ik weet nog nooit gedraaid. Maar ik kan natuurlijk een aantal trance dj's gaan mailen, wie weet reageren er een paar. Dat is denk ik ook wel makkelijker dan zelf white labels gaan maken.
 
Klinkt inderdaad erg profi. Zal het zonder twijfel goed doen op feestjes.

Anyway. Als je een goede zanger of zangeres vindt is het zeker wel te doen. Evil Activities (hardcore producers) hebben pas een cover van Coldplay - The Siencetist en een nummer van Bjork gemaakt. Die zijn ook opnieuw ingezongen en dat klinkt alles behalve nep.

Mocht je dit willen horen moet je zoeken naar Evil Activities - Nobody said it was easy en Evil Activities - No place to hide. Het is natuurlijk wel een totaal ander soort muziek maar het idee is gelijk.
 
Ok, Evil Activities - Nobody said it was easy klinkt inderdaad net alsof het de echte zanger van Coldplay is. Zeker weten dat dit opnieuw gezongen is? Heb ff een filmpje op Youtube gekeken.
Nou dan maar zoeken naar een zangeres die Christina kan nadoen ;)
 
Ok, Evil Activities - Nobody said it was easy klinkt inderdaad net alsof het de echte zanger van Coldplay is. Zeker weten dat dit opnieuw gezongen is? Heb ff een filmpje op Youtube gekeken.
Nou dan maar zoeken naar een zangeres die Christina kan nadoen ;)

Van waarneer was dat filmpje. Weet namelijk dat voor de echte release op feesten al een versie werd gedraaid warin gewoon met samples is gewerkt. Daarna is het opnieuw ingezongen door ene Brad Grobler (volgens het boekje van de cd)s
 
Ok, dan vermoed ik dat ik een filmpje heb gezien waarin nog de echte vocal verwerkt is. Overigens is het opnieuw laten inzingen wel mijn laatste optie, want het liefst laat ik de originele vocals intact.

Is het trouwens zo, dat als het toch een cover zou worden, dat ik dan ook de titel van de track moet veranderen? En moet je dan nog de naam van de originele artiest erin verwerken?
 
Ok, wat ik nu gedaan heb:

Ik heb via myspace de track gestuurd naar zoveel mogelijk dj's die ik in mijn vriendenlijst heb staan. Hopelijk zijn er een paar die het wat vinden en de track willen draaien. Op die manier kan ie misschien wat bekendheid krijgen.

Tweede actie die ik nog moet gaan uitvoeren, is het sturen van de track naar zoveel mogelijk platenlabels die ik ken. Wellicht zit daar nog een geïnteresseerde bij, eventueel in combinatie met de boel opnieuw laten inzingen.

Mocht iemand nog meer tips hebben, graag!

[edit]
Al twee reacties op Myspace terug van dj's die de track gaan supporten! Hopelijk volgen er meer!
 
Laatst gewijzigd:
Nou, ik heb nu van drie dj's een reactie gehad. In de trancewereld wel bekend, maar geen grote namen:

Tom Colontino:
you nailed it with this one! I'm def playing this on my radio show for next thurs..

Elsa Hill:
Really dig this. Thanks for sending :) I'll defiantly be supporting it.

Dj Eco:
Very nicely done and I will be playing it in my radio show ;)

En van Ferry Corsten kreeg ik bericht namens Dance Therapy Productions met een adres waar alle promo's e.d. heengestuurd moeten worden, haha.

Voornamelijk de kleinere dj's zullen hier op reageren denk ik, maar toch leuk tot nu toe! Laat de remix maar wat bekendheid krijgen :)
 
Sorry voor de kick, maar ik kon mijn vorige bericht niet editen..

Nog wat nieuwe reacties gehad:
Mazza & Martinelli:
Very cool, i will play in Trance Evolution...

Suzy Solar:
I've been supporting it in my live gigs:)

Gilbert Renoir:
ty very much its a cool remix. Compliments.
i will play tomorrow.

En nog wat standaard replies van wat grotere dj's, dat alle tracks gestuurd moeten worden naar een bepaald (e-mail)adres.
 
Laatst gewijzigd:
Altijd mooi om support te krijgen van dj's. Goed bezig!
 
Uh doet ze dan net of het van haar is als ze live speelt

Vreemd

Haha nee, ze bedoelt gewoon een dj set.
Ik had de remix al eens eerder naar haar gestuurd, en ze heeft hem al een aantal keer gedraaid tijdens dj sets. Publiek reageerde er leuk op zei ze :)
 
Haha nee, ze bedoelt gewoon een dj set.
Ik had de remix al eens eerder naar haar gestuurd, en ze heeft hem al een aantal keer gedraaid tijdens dj sets. Publiek reageerde er leuk op zei ze :)
Misschien een niet al te slimme poging, maar kun je niet een demo naar Aguilera zelf sturen(via fanclub, of management) om te kijken of ze het wat vindt? Platenmaatschappijen zijn geldwolven. Misschien kun je de demo met een zielge brief erbij sturen naar Aguilera, zo van "beginnende dj, zonder budget". ;)

Je weet maar nooit. Zonder toestemming van het management krijg je dat niet uitgebracht.
 
Tja, bedankt voor je advies maar ik zou niet weten hoe ik met Christina zelf in contact zou moeten komen. Dat gaat never nooit lukken natuurlijk :)

Er zijn wel weer wat ontwikkelingen:

Dj Choose (vrij bekend):
Thanks for your mail and thanks for sending me your remix.

Its a really wicked remix. I am really amazed how you have managed to mix the vocals with the overall production. Its sounds as if the vocals where written and recorded for your production only, which is actually quite amazing.

Even though its a bit trancier than my usual sound/style, I will definitely spin your remix in some of my sets in the weeks to come.

Good job :-)

Verder de remix naar wat labels gestuurd, en een reactie gehad van het label van Ferry Corsten:
Materiaal waar je zelf de rechten niet van hebt, kan op geen enkele wijze gereleased worden via een platenlabel.

Aangezien je niet de rechten van de vocalen hebt, kunnen wij (en andere labels) hier helaas niks mee doen.

Dit is niet echt een track die past in Ferry’s sets en helaas ook niet echt bij 1 van onze labels.

Jammer, maar we proberen verder! Waarschijnlijk ga ik het ding NOOIT gereleased krijgen :(
 
Jammer, maar we proberen verder! Waarschijnlijk ga ik het ding NOOIT gereleased krijgen :(
Zo zit de wereld helaas in elkaar. Misschien is het na laten zingen dan toch de moeite waard?
 
Back
Top