Welke mengtafel?

djberjo

Stamgast
Lid sinds
24 mei 2006
Berichten
188
Locatie
Asten
Ik zoek een mengtafel voor live FOH en monitors. maar die ook goed te gebruiken is in de studio.

minimaal 24 kanalen

graag met 4 bands semi parametrische toonregeling.
4/6 auxen.

sub groepen is geen probleem.


budget 2000 euro. 2e hands vind ik niet erg.

analoog of digitaal maakt niet veel uit.

Hij moet "goed" klinken.

ik heb 2e hande soundcraft spirit studio tafels gezien maar ik weet niet hoe goed de kwaliteit ervan is.

ook zag ik enkele mackie 24 ... tafels tekoop voor 600 euro.

is dit aan te raden of kan ik beter doorsparen voor een midas venice?
 
IK ben persoonlijk tevreden van soundcraft vb Spirit series, waar je dan ook nog een fx hebt.
Wat de ervaring me leert is dat de klank van de soundcraft altijd goed zit.
Is een tafel met een goede equalizing, en ook betaalbaar.
Heb al met verschillende tafels gewerkt, analoog en digitaal, en in soundcraft ben ik nog nooit ontgoocheld geweest.
...welke tafel dan ook, het is steeds een persoonlijke keuze.
 
spirit laten staan en alleen de duurdere soundcrafts kopen, als je 2e hands zoekt. Kwaliteitsverschil en klankverschil is groot naar mijn mening. Ik heb een spirit studio 24 gehad, M8 en heb nu een modulaire soundcraft 200b. 24 kanalen, hier op SF stond voor 500 euro tijdje terug. Dat is geen geld voor zulke bouw- en klankkwaliteit. Mackie 8 bus tafels zijn ook goed. Tascam tafels (bv m3500) zijn ook erg lekker maar verkleuren meer dan de mackie en de soundcraft. Altijd alle knoppen en kanalen testen als je iets 2e hands koopt! Is een werkje maar het gaat wel over een paar honderd euro vaak.
 
Met 2000 ligt er een enorm gamma aan tafels open. Ben het met Niel eens, duurdere Soundcrafts zijn nog 'echte' Soundcrafts.

Je zou eens kunnen kijken bij de pro-tafels van eind en midden vorige eeuw, de kwaliteit is vooral op de modulaire bakken van de bovenste plank. Denk bijv aan Soundtracs (Megas, solo), Allen&Heath(GS serie), Soundcraft(Delta serie), DDA, etc Daar zitten pareltjes tussen, wel goed testen iig.
 
Ik zie op marktplaats een Soundtracs solo 24-8-2 studiomengtafel staan.

ik ken het merk helemaal niet.

zijn dit wel goede mengtafels?

is hij kwa klank/kwaliteit te vergelijken met een A&H gl2200 of midas venice?

hoeveel euro zou zo'n tafel nu nog waard zijn?
als hij geen krakende faders ect heeft.

kan iemand mij vertellen of deze direct outs heeft?
 
Soundtracs is erg oke! Er staat ook een mr series op , dat is een geweldige tafel!
 
Maximaal hoeveel jaar mag hij oud zijn?

een collega geluidsman zei tegen mij dat je zo'n mengtafel ouder dan 10 jaar niet moet kopen. bij 6 jaar is het al een twijffel geval.

is een mengtafel uit 1992 te oud?
 
hangt er helemaal vanaf waarvoor en hoe de tafel gebruikt is ..
 
Studio werkzaamheden en ziet er goed uit. volgens de verkoper weinig tot geen ruis en geen kraak in de faders en potmeters
 
Hoe oud een tafel is maakt in principe niet zo veel uit. Als er zuinig mee omgegaan is, kan hij erg lang mee gaan. Het probleem is dat je dat vaak niet weet en dus wordt het een afweging die je maakt.

Persoonlijk zou ik als je zoveel te besteden hebt voor een nieuwe gaan aangezien er voor dat bedrag best leuke tafels te vinden zijn (mackie 24.4, allen&heath GL2400 ZED-428 of Soundcraft LX7).

Moet ik wel zeggen dat er af en toe 2de hands hele mooie worden aangeboden waar je wel een risico voor kan lopen.
 
djberjo kijk ook eens naar de Yamaha MG32/14FX. Supertafel voor mooie prijs! :okdan:
 
Hoe oud een tafel is maakt in principe niet zo veel uit..

toch wel, Opletten moet je doen bij destijds heel dure die voor spotprijs te koop staan,dit gebeurt zelden maar ik heb er toch al eens gezien.

namelijk de condensators beginnen te lekken en zijn aan vervanging toe,te veel tijd en geld om dit te verwezenlijken,dus verkoopt men liever de tafel,hiermee moet je opletten dus.(met name oude soundcraft uit eind 70,begin 80)

je bent beter met een delta reeks als een 200B ofzo want deze laatsten ruisen iets meer.
 
djberjo kijk ook eens naar de Yamaha MG32/14FX. Supertafel voor mooie prijs! :okdan:


voor het geld is het een mooie tafel.

maar ik vind een A&H wizzard al niet mooi klinken dus ik verwacht die yamaha ook niet. toch bedankt voor een reactie.


of toch even door sparen voor een Mackie onyx 24ch tafel. of een soundcraft LX7/ A&H gl2400 die kosten een 2000 euro.

is de kwaliteit veel minder dan een midas venice 320? die kan ik voor 3000 euro nieuw kopen.
 
hangt ook helemaal af van de muziek die je ermee gaat maken ..
van AH heb ik iig ook regelmatig gelezen dat mensen er vaak helemaal niet zo weg van zijn ..

tenzij je niet van te voren kan testen zou ik ze zelf links laten liggen

met mackie en die lx7 zul je iig geen miskoop doen qua geluid de venice ben ik zelf nog niet uit of ik m wel of niet trek maar afgaande van je posts in de venice thread ben je er zelf goed over te spreken, toen ik de lx7 net had vond ik t niet denderend totdat ik aant t geluid gewend was.. mackie klonk bij mij meteen goed omdat het niet speciaal maar gewoon erg normaal klonk in mn oren terwijl de lx7 wat schel klonk. de venice klinkt op t moment bij mij wat slap in de oren maar klinkt wel een stuk mooier als de mackie en spirit tafels en heeft iig aanzienlijk meer headroom als die lx7

als je er veel mee gaat slepen zijn die lx7 en venice trouwens wel erg fijn, de lx7/32 til je in je eentje zo op met de inhammen aan de zijkanten (weet niet of dit bij t oude model van de lx7 ook was).. en ik weet niet of je ooit aan de onderkant van de venice heb gekeken maar die heeft in de volle lengte een grote handgreep zodat je m met 1 hand kan meenemen

hoeft t niet zo compact te zijn zou ik zeker eens kijken naar die soundtracs tafels, heb ze zelf nooit gehoord maar dit moeten ook hele goeie tafels zijn :)

verder zou ik ook eens kijken naar de routing opties en evt. andere opties als direct outs etc. die je van plan bent te gebruiken want vaak kun je dan al de helft van de genoemde tafels afschrijven .. de eerder genoemde yamaha bijv heb ik destijds weg gedaan omdat de routing te beperkt was naar de soundcraft 200b heb ik laatst ook gekeken evenals de mackie onyx en die vond ik ook te beperkt

denk als ik in jouw schoenen stond en je die venice tafels via je werk zo goedkoop kan krijgen dat ik t wel wist al zou ik voor mn eigen muziek geen venice meer kopen
 
hier wat stukjes eq en gain van de mackie 24/8 (heeft ruffryder een paar dagen geleden voor me gemaakt)

geluiden zijn wel overstuurt, maar de eq moet toch een klein beetje een idee geven
 

Attachments

  • hihat.mp3
    2 MB · Bekeken: 72
  • snare.mp3
    2 MB · Bekeken: 59
Als je voor een delta gaat kijk je best uit naar een DLX ipv een 200 omdat je dan meer auxen hebt 6 direct toegankelijk ipv 4 uit 6.

Het grote verschil tussen de soundcrafts en de spirits zit vooral in de opbouw (modulair per kanaal t.ov. meerdere kanalen tesamen op een print ) de klankkwaliteit verschilt in wezen niet erg veel
we gebruiken een 32 DLX als front een een spirit live3² als monitor tafel.
Voor 2000 kan je trowens al een LX7 II 24 kanaals kopen (Nieuw)

Wat mij betreft blijf je best weg van Mackie, ik vind het te duur voor de kwaliteit en de klank is nogal steriel.
A&H is voor het zelfde geld beter gebouwd en klinkt eigenlijk warmer.

Een nieuwe GB2 24 kost net over 2000 bij Music store dus voor dat bedrag moet er wel een en ander te scoren zijn in relatief recente 2de hands gear.
 
Mengtafel soundcraft 200b staat te koop op deze site.
 
Als je voor een delta gaat kijk je best uit naar een DLX ipv een 200 omdat je dan meer auxen hebt 6 direct toegankelijk ipv 4 uit 6.

Ik denk ook dat de DLX (Deluxe) modules iets beter specs hebben .(thd)

zowiso voor een DLX gaan
 
Back
Top