Oudste opname ter wereld...

Hans de Vries

Bob the Knob
Lid sinds
23 september 2005
Berichten
618
Locatie
Oegstgeest
De New York Times had een aardig artikeltje over de allereerste opgenomen muziek, hoewel de uitvinder die intentie niet eens had.

Thomas Edison werd tot nu toe beschouwd als de allereerste audio pionier. Zijn opname van "Mary had a little lamb" op de fonograaf uit 1877 werd tot nu toe gezien als de oudste audio opname. Nu is echter in een stoffig archief in Parijs een lap papier opgedoken, waarop een grafische representatie is te zien van een audiofragment van ongeveer 10 seconden, waarop een zangeres "Au Clair De La Lune" zingt. Deze grafiek van de betreffende golfvorm is gemaakt in april 1860, 17 jaar voordat Edison zijn opname maakte.

Édouard-Léon Scott de Martinville, de uitvinder van de "phonautograph", had weliswaar de bedoeling om geluid vast te leggen, maar niet om het ook weer af te spelen. Hij zocht naar manieren om geluid op een grafische wijze weer te geven, waarschijnlijk met de bedoeling om spraak direct als tekst weer te geven.

Amerikaanse researchers van Lawrence Berkeley National Laboratory in Berkeley, Californië, hebben een manier gevonden om de oude papieren grafiek weer om te zetten naar audio. Het klinkt verschrikkelijk, maar als je goed luistert, is de beginregel van het liedje er duidelijk uit te halen.

Édouard-Léon Scott de Martinville ging gefrustreerd zijn graf in. Hij was overtuigd dat alle roem die Edison had opgestreken voor een groot deel naar hem had moeten gaan en eigenlijk heeft ie daar ook wel gelijk in.

Luister hier naar deze oudste audio opname ooit gemaakt....
 
Jammer niet zo muzikaal hé.

;) Welke rechten zijn hieraan verbonden of mag deze vrij gesampled en herbruikt worden worden?

Greetz :mexico: Hyper ;)
 
Je moet ergens beginnen.
Opzich ook wel logisch dat je eerst door moet hebben dat geluid opgeslagen kan worden voordat je het kan terug horen.

Wat betreft copyright? autheur is al heel lang dood, dus dan heb je toch geen copyright issues?
 
Welke rechten zijn hieraan verbonden of mag deze vrij gesampled en herbruikt worden worden?
Ik denk dat je je vrij mag voelen hier een vette remix van te maken...
 
Ik wist niet dat de Sherman Filterbank al zo oud was :D

Op zich wel interessant dit hoor, en het liedje is ook duidelijk te herkennen.
 
Bizar, klinkt als bandstemmen uit het hiernamaals :engel:

Nou ik er zo over nadenk hoe dit tot stand is gekomen, zou de lijkwade van Turijn ook om te zetten zijn in audio? Dan heb je zeker een oude opname :erm:
 
hartstikke leuk !
is ook wel apart hoe snel die ontwikkeling gegaan is. heb ergens een 1905 opname van caruso/opera liggen. op 78 toerenplaat. (aan 1 kant maar groeven en zo dik dat je er iemand z'n hoofd mee kon inslaan) werd opgenomen door met z'n allen in 1 keer in een hoorn te blerren terwijl er een wasplaat meerdraaide. je weet wel , piano op een tafel ,violen op 2meter afstand en dat soort van opname techniek.
en nou komt die: dat ding klinkt al zo goed ( afgezien van de kraakjes en krasjes) dat je echt goed de dynamiek aanvoelt zelfs tot kippenvel toe. het zal geen hifi geweest zijn misschien, maar alle instrumenten zitten goed in de mix en de stem komt heel overtuigd over. en dat is toch ook al meer dan 100 jaar nu.
 
Ik zou er nog een bitcrusher over heen gooien, om dat klassieke randje te accentueren.

sp: Klinkt echt eng idd.
 
Maar de echte audio opname is toch niet zo oud dan? aangezien ze van een stuk papier de audio hebben gemaakt zeg maar .. wat ik niet snap is hoe je sowieso klank (zoals de stem van degene die zingt) vast kan leggen op papier .. hoe ziet zo'n tekening er dan uit?
 
Ik denk dat de tekening veel lijkt op wat je in een wave editor ziet. Een golfvorm dus.
 
phonauto.jpg


Al gegoogled ? :)

http://ieee-virtual-museum.org/collection/tech.php?taid=&id=2345805&lid=1
 
Back
Top