FX met LFO

let op dat er een verschil is tussen het syncen van de delay-tijd en het syncen van de LFO, het eerste is meer algemeen dan het tweede.

Dus van 16 maten de 1ste 4 maten van bijv. een bas lijntje een korte delaytijd, de laatste 4 maten een langere delaytijd etc.

voor dit effect lijkt me een LFO met een square wave het best, zodat, als je de switch tussen korte en lange delaytijd op dat moment instelt dat er geen delay hoorbaar is, je geen pitch-modulatie en/of glitches en andere artefacten krijgt.

Er zijn ook fx units die note-number als modulation source aan kunnen (mpx-1 heeft dat ook geloof ik), dit zou wellicht de snelste oplossing zijn....
 
let op dat er een verschil is tussen het syncen van de delay-tijd en het syncen van de LFO, het eerste is meer algemeen dan het tweede
Weet ik, de 1ste doet een simpele (maar kwal. goede) MPX100 ook. De 2e is blijkbaar vrij zeldzaam (of alleen bij hele dure apparatuur).
 
dus syncen van delay tyd kan meestal met een tap mode
of via een te instellen delay tijden tabel
ff linkie kwijt easy te vinden ..[kenje wel klausie...datje op 142 een aantal div maten krijgt waarje je delay op kan instellen om er gegarandeerd niet naast tezitten [lol ook weg ]
 
dus syncen van delay tyd kan meestal met een tap mode
of via een te instellen delay tijden tabel
ff linkie kwijt easy te vinden ..[kenje wel klausie...datje op 142 een aantal div maten krijgt waarje je delay op kan instellen om er gegarandeerd niet naast tezitten [lol ook weg ]

Yep, ken ik wel. Heb ik ook eens de formule voor opgeschreven. Maar mijn defecte Lexicon MPX100 kon dat zo, aan midi syncen. Daarnaast had ie ook tap mode. Weet jij zo of die studio quad dat ook kan?
 
tap kan zowiezo met de studio... handleiding.
maar kan me voorstellen waneer je de delaytijd gaat moduleren met een externe midicontroler dat de boel dan over zijn nek gaat met glitch e.d bij efecten.
 
Ff snel een (excel) tooltje om delaytijden te berekenen gemaakt, staan er trouwens ook genoeg op internet en zelfs een flash applicatie op de behringer site, maar ik vond het wel leuk of even te kijken hoe het ook alweer zat.
 

Attachments

  • deltcalc.zip
    4,5 KB · Bekeken: 50
thnx ..k heb eerlijk gezegd nooit meer de office tools van WINDOOWS op mn pc [ask windows weerrs vers installed
iig thnx
was demijne uit de oude interface [tigjaar terug ] kwijt !
 
...zelf heb ik dit wel eens gedaan met 2 analoge delays...en zo heb je ook geen last van toonhoogteverschuivingen....


Ik denk ook dat dit de snelste/beste oplossing is. Persoonlijk zou ik het oplossen door een stereo-tremelo of pan-fx te nemen en de L en R output naar twee verschillende delays te sturen (dit kan allemaal al in een enkele patch van bijvoorbeeld een quadraverb)
 
Ik denk ook dat dit de snelste/beste oplossing is. Persoonlijk zou ik het oplossen door een stereo-tremelo of pan-fx te nemen en de L en R output naar twee verschillende delays te sturen (dit kan allemaal al in een enkele patch van bijvoorbeeld een quadraverb)

Zo heb ik het toen ook gedaan, met de CV control op de panning van de M5 - op deze manier kan je dus makkelijk regelen naar welke uitgang een signaal gestuurd wordt (subtiel of gewoon hard L - R).

Maar goed, dat is natuurlijk met bijna elke modular wel mogelijk.
 
Ik denk ook dat dit de snelste/beste oplossing is. Persoonlijk zou ik het oplossen door een stereo-tremelo of pan-fx te nemen en de L en R output naar twee verschillende delays te sturen (dit kan allemaal al in een enkele patch van bijvoorbeeld een quadraverb)
Kan een midiverb dat ook?
 
Zo heb ik het toen ook gedaan, met de CV control op de panning van de M5 - op deze manier kan je dus makkelijk regelen naar welke uitgang een signaal gestuurd wordt (subtiel of gewoon hard L - R). Maar goed, dat is natuurlijk met bijna elke modular wel mogelijk.

Het originele doel (na x maten een andere delay dan na y maten) is wel iets meer werk, omdat je dan een count-functie nodig hebt...
 
Het originele doel (na x maten een andere delay dan na y maten) is wel iets meer werk, omdat je dan een count-functie nodig hebt...

Dat is over het algemeen met modulars ook geen enkel probleem, omdat je daar bijvoorbeeld een clock-divide module voor hebt of afgeleiden daarvan.

Het leuke is, dat de functies in moderne (effect) apparatuur daar soms weer op gebaseerd zijn en zo is het cirkeltje weer rond :) Waar het eigenlijk steeds weer op terugkomt is: wees creatief met de spullen die je hebt en je zal verbaasd zijn wat je allemaal kunt bereiken. Zo ook de vraag van de topicstarter.
 
Kan een midiverb dat ook?

Ik denk het wel, hij heeft tremelo en delay effecten die je in serie kunt zetten,
alleen weet ik niet of je ook een tremelo en twee delay units kunt chainen, of de delaytijd van L en R van een stereo delay genoeg in waarde kunnen verschillen (dus de een bv 200 ms en de andere 600 ms) en of je verplicht cross-feedback hebt tussen L en R... Daarnaast moet je ook even kijken of het bereik van de LFO-snelheden overeenkomt met je doel. Ik zou daarom eerst een aantal manuals van mogelijke fx-units downloaden en doorlezen en dan een goede keuze. (zoals al gemeld is, zijn de quadraverbs een erg flexibele units en die kunnen het zeker).
 
Ik zie alleen in de manual van de quadraverb nergens Delay Synchronizing to MIDI Clock. Bij de midiverb staat dat letterlijk zo in de manual.
 
Inderdaad je kunt de LFO en delaytijd niet syncen aan midi (de q20 kan het geloof ik wel), maar ik doelde ook meer op het chainen van een pan naar twee verschillende delays...
 
Ik denk dat ik ga voor de alesis midiverb 4. Lijkt me uitgebreid genoeg voor mij. Dat LFO syncen aan midi (emulatie) daar koop ik wel een keer een modular voor ;)
 
wat dacht je van een adrenalinn is volgens mij een soort uitgeklede evolver heb je wel 4 lfos en 4 delays distortion sequencer
 
wat dacht je van een adrenalinn is volgens mij een soort uitgeklede evolver heb je wel 4 lfos en 4 delays distortion sequencer

Lelijk maar interessant. Alleen die prijs... US$375.. kost hier zeker EU€375... en is denk ik niet helemaal wat ik zoek
 
Back
Top