external instruments in cubase sx 3

Ensemble

Ouwe rot
Lid sinds
13 juni 2003
Berichten
1.626
Ik heb tegenwoordig al mijn externe synths en mpc etc. via de ext. inst functie van sx lopen en dat werkt momenteel pebijna perfect.

Enige wat ik nog niet voor elkaar krijg is om de audio, anders dan de real time mixdown methode op te nemen.
Ik zou dus graag een intuitieve en makkelijke methode willen om alle ext instruments apart op te nemen om bijv. mijn track vervolgens met softsynths etc. op te fleuren en dit alles in sync.

Wellicht is het nog even handig om te weten hoe ik werk.

Audiorouting
Ik maak een beat op de mpc met op 4 afzonderlijke sporen de BD, snare etc. Deze 4 gaan op de eerste 4 inputs van mijn geluidskaart. Vervolgens heb ik al mijn synths naar mijn externe mixer geroute warvan ik de main output weer in de 5e en 6e input van mij gel.kaart laat binnenkomen. Direct monitoring is volledig uitgeschakeld en alles loopt dus via cubase (external inst.)

Midi-config./routing
Cubase stel ik in als master en mijn mpc als slave welke via midi-clock wordt gesynced aan cubase.
Als ik nu Cubase laat lopen, loopt de beat op de mpc goed gesynced mee met de clock van Cubase.

Wat ik nu dus wil is om de audio van de afzonderlijke MPC elmenten gewoon afzonderlijk op een audio track op te nemen, kan dit in deze set-up of niet en ben ik gewoon genoodzaakt om het via real time mixdown op te nemen, dit werkt wel maar is verre van ideaal heb ik vanavond ondervonden.

Alle ideeen en suggesties zijn welkom.

Groet,

ens
 
Laatst gewijzigd:
Bedoel je multi-tracking?
Van je MPC opnemen zal altijd in real-time moeten.
 
Het kan in SX3 idd alleen met audio mixdown. Het schijnt dat je in C4.1 wel je instrument track(s) als input kan kiezen op een (lege) audio track. Dat betekend dus dat je in C4 pats boem hoppa zomaar zoveel instrument tracks als je wil in 1 keer naar audio kan bouncen in je project window. Niet dat ik ooit met C4 heb gewerkt al, maar goed, misschien dat iemand dit kan bevestigen die dit zeker weet.

:peukie:
 
Ja gewoon multitracken zoal dat ook eenvoudig zou gaan als ik niet via ext intruments zou werken maar gewoon met recht toe recht aan iedere output van mijn mpc zou toewijzen aan een aparte audio track met corresponderende inputs.

Ik heb nu voor ext inst gekozen vanwege de sync. voordelen met vst's en audio tezamen.

ens
 
Fles,

Quifster heeft inmiddels bevestigd dat dit wat jij noemt idd. gewoon kan in C4, maar dus niet in sx 3 dus vandaar dat ik een workaround zoek.

ens
 
Origineel geplaatst door fuse
Van je MPC opnemen zal altijd in real-time moeten.

Hoe logisch... ;)

Maar ook een VSTi met meerdre outs kan je in SX3 niet in 1 keer bouncen zodat je ook losse audio tracks overhoudt, da's toch redelijk suf vind ik.
 
Origineel geplaatst door Ensemble
Fles,

Quifster heeft inmiddels bevestigd dat dit wat jij noemt idd. gewoon kan in C4, maar dus niet in sx 3 dus vandaar dat ik een workaround zoek.

ens

Ok
Er is dus geen echte workaround die de moeite waard is. Je zal dus track voor track moeten mixdownen. (went wel ;))
 
Duidelijk. Dan begin ik maar alvast, dan went het vast wel over een paar maanden;)
 
Origineel geplaatst door Ensemble
Quifster heeft inmiddels bevestigd dat dit wat jij noemt idd. gewoon kan in C4, maar dus niet in sx 3 dus vandaar dat ik een workaround zoek.

Of upgraden natuurlijk. Kost wel geld maar ik vind het echt wel de moeite waard.
 
Origineel geplaatst door Ensemble
Duidelijk. Dan begin ik maar alvast, dan went het vast wel over een paar maanden;)

Wacht, bedenk me net dat je ook het hele ext instr verhaal niet kan gebruiken en dan je midi die je MPC aanstuurd iets naar voren halen. Dan hebbie ook sync!

:eureka:
 
Maar ik werk met midi-clock en weet dus niet of ik daarbij een negatieve (lees, de MPC eerder laten starten dan Cubase) offset kan geven?

Wat ik iig absoluur niet lekker vind werken is om de audio nadien met de delay schuif in de inspector gelijk te zetten met de rest:(
 
Origineel geplaatst door Ensemble
Maar ik werk met midi-clock en weet dus niet of ik daarbij een negatieve (lees, de MPC eerder laten starten dan Cubase) offset kan geven?

Wat ik iig absoluur niet lekker vind werken is om de audio nadien met de delay schuif in de inspector gelijk te zetten met de rest:(

ik snap het probleem niet echt? elk MPC output zit op een input aangesloten toch? Gewoon die 4 sporen op record zetten en klaar ben je.
Als het niet in sync loopt kun je inderdaad een negatieve offset gebruiken zodat het exact gelijk is aan de andere midi dingen.
 
waar geef ik die negatieve offset dan in?

Want voor de rest heb je helemaal gelijk, die afzonderlijke outputs vd mpc opnemen in Cuibase is gewoon bererelaxed, echter dan zonder de latentcy issues waar ik steeds tegenaan liep/loop.
 
Latency van je geluidskaart?
 
Dat weet je computer toch? Dan mag die dat ook rechtbreien.
 
Volgens mij moet je je MPC niet als external instrument installeren maar gewoon en met midi en met audio aan SX3 hangen. Dan kun je in ieder geval realtime je inputs van je geluidskaart opnemen zonder dat je vertraging hebt volgens mij. Gewoon multitracken dus!
 
Jimmy,

Dat klinkt mooi maar zonder latency werken, gaat dus niet zonder meer bij het gewone recht toe recht aan tracken zoals jij aangeeft. Overigens is dat wel de lekkerste manier om te werken die ik ook erg graag zou willen toepassen, maar dan dus zonder die scheisse latency.
 
En toch zal je er mee moeten leren leven.
 
Wat voor geluidskaart hebbie dan???
 
Back
Top