[problemen] midisport 2x2 usb interface

Maurice_1983

I eat wavetables
Lid sinds
12 juni 2002
Berichten
1.565
Locatie
[amsterdam]
Ik heb sinds dat ik mijn midisportje in huis heb zware problemen. Ik zal mijn probleem zo precies mogelijk uitleggen omdat het antwoord niet "Read the fucking manual" is.
Ik run Cubasis 1.11 en/of Cakewalk op een p133, 64mb ram, van IBM, de OS is win98 SE. Er zit in mijn computer een creative geluidskaart waarmee ik met succes de editor van de micromodular kan runnen.
Mijn bedoeling is om cubasis danwel cakewalk te draaien, en via mijn midisport 2x2 midisignaaltjes uit te poepen naar mijn micrmodular/mc 307, best simpel sequencen dus. Nou, dat werkt dus niet. Ik heb mijn midisport op de meest correcte manier geinstalleerd, en met de nieuwste drivers van het internet, dus alles installeren zonder de usb kabel erin, en dan de cpu uit, kabeltje erin en opstarten. Het usb lampje op de midisport begint dan vrolijk te pulseren en alles lijkt koek en ei. Maar....
Scenario 1:
Ik start cubasis op, ik selecteer op channel 1 de "midi out-A op midisport 2x2". Ik maak een sequencje op speel piano in de piano-roll editor, cubasis geeft nu op de transport balk aan midi-signalen te genereren, maar midisport doet geen reet, geen midi-activity-ledjes-geknipper, niks...
Scenario 2:
Ik start Cakewalk op, ik moet nu meteen de midi in/uit poorten selecteren die ik wil gebruiken dat zijn dus: INPUT: midi in A en midi in B op de midisport; OUTPUT midi out A en midi out B op de midisport. Meteen als ik op OK druk krijg ik een Niet-gespecificeerde externe foutmelding midisport 2x2...

Nu weet ik dat hij het wel ZOU KUNNEN DOEN, maar dat schijnt van de bui van de midisport af te hangen. Ik heb de laatste dagen ongeveer op 80 verschillende manieren de drivers geinstalleers, geupdate, verandert, vernieuwd en dat soort ellende. Maar dan:... SOMS heeeeeel soms komt er leven in de brouwerij, cakewalk accepteert dan opeeens de door mij gekozen midi-poorten, produceert dan 3 midisignaaltjes die de micromodular bereiken die daarop heftig begint te pruttelen (da;s dus goed), maar daarna komen er geen signalen meer door en blijft alles hangen... :( Als ik dan in dezelfde OS-sessie nog cubasis opstart doet deze het ook ongeveer 0.2 seconden en doet daarna niks meer...

Dus, what the hack is wrong, kunnen de usb drivers niet overweg met programma's uit voor het usb-tijdperk?
Is de midisport kapot, wat mij niet waarschijnlijk lijkt...?
Zuigt mijn computer gewoon te erg, en moet ik een nieuwe kopen???

Maar dan nog, waarom doet hij het SOMS dan wel heel even...?

Alvast bedankt, en ik zal noooooit meer denken "Zucht, de zoveelste nerd met sequencerproblemen" als ik weer een verhaaltje lees over dit soort ellende..
*zucht*
 
ik heb ook wel eens problemen gehad met de 2x2.
Ik start nu gewoon het OMSprgramma(opcode)op en kies daar de OK. opgeslagen instelling (die altijd werkt)en stel het dan niet in op het muziekprogramma dat ik gebruik.
werkt altijd prima......

Ik gebruik dan wel een externe hardware-sequencer om softsynths te sequencen en om met midi-hardware synths te editen.

soms vindt ik het traag lijkt het,........dan weer niet.
raar?
 
Ik heb ook een midisport 2x2 maar gebruik deze onder XP. Mijn eerdere ervaringen met W'98 waren wel goed. Ook qua drivers. Het klinkt als een verkeerd aangesloten kabel, of een apparaat in je setup dat niet goed met midi thru signalen overweg kan (ik had eerder iets soortgelijks met een Korg electribe).

ff bij het begin beginnen:
- Als je computer opgestart is, brandt het USB-ledje op de midisport dan? Indien nee; of je USB poort doet het niet, of je midisport doet het niet. Let even op eventuele extra service packs voor USB gebruik onder Windows 98.

- Probeer eerst eens met een simpele set up:
1. midi out van je keyboard naar midisport in A.
2. midi in van je keyboard (of module) naar midisport out A
... de rest loskoppelen, er kan wel eens een midikabeltje verkeerd zitten en zo de hele setup verstoren.


Zorg dat de schakelaar op je midisport op 'USB' staat (dus NIET op midi thru).
start Cubasis
onder options, midi system setup, zorg dat midi thru hier AAN staat.
selecteer een track met midi-kanaal 1
selecteer "Out A USB-Midisport"
speel iets op je keyboard

Als het goed is gaat nu 'In' LED op je transportbalk branden, en de In A & Out A LED van je midisport
Speel een midifile af
Als het goed is gaat nu 'Out' LED op je transportbalk branden en je Out A van je midisport

Laat even weten of dat allemaal werkt (waarschijnlijk niet) en vooral; vertel even waar en wanneer het verkeerd gaat.

Ik werk met versie 4.1.14 van Midisport.

En laat je niet frustreren door een lelijk, klein groen doosje ;)
 
Laatst gewijzigd:
werkt hij wel als midithrubox?
mischien geeft je midikabel niet genoeg stroom,
Usbhubje met stroom gebruiken.
succes =)
 
Ja, mijn usb ledje begint te branden tijdens het opstarten van win98. En als ik midi signaaltjes in die midisport gooi, dan gaat 'ie knipperen als een gek, dus mijn ontvangt ze wel goed, maar dan krijgt de sequencer weer niks binnen... Mijn midikabeltjes zijn in orde, want de werken ook tussen de 307 en bijv de micromod. En daarbij, kan hij het wel doen, het lijkt alleen echt een babylonische midiverwarring te zijn tussen de sequencer de driver en die interface. Ik gerbuik trouwens versie 4.1.14, en dat usb/thru knopje staat goed.
Het gaat fout:
- De sequencer de midisport doet geen reet, je sequenced je suf, maar hij produceerd geen midi-signalen
- Na het produceren van 3 noten, die dus goed aankomen in bijv de micromod, en dan valt alles weer dood. Dat is dus de sequencer zegt dat hij midi genereerd, maar de midisport doet niks.
 
Ik zou beginnen met het ruilen van je 2X2, kijken of een andere wel werkt...
 
Probeer het volgende eens:

1. midi out van keyboard naar In-A van midisport
2. midi in van module naar Out-A van midisport
3. zorg dat de andere poorten op de Midisport vrij zijn
4. dit keer de midisport knop op 'midi-thru' zetten
5. computer aan, maar geen sequencer starten, (USB LED-je op de midisport moet branden)
6. spelen maar, als het goed is krijgt je module nu midi-signaal

Als ie dat niet doet heb je echt een hardware probleem. Dit staat namelijk helemaal los van drivers enzo.

Als je nu WEL geluiden af kunt spelen op je module (wattie idd ook zou moeten doen) dan ligt het aan je drivers óf aan de combinatie usb met verouderde sequencers. Ik zou terug gaan naar de winkel en inruilen tegen andere midi-interface.

Ben benieuwd wat het resultaat is.

PS op de meeste geluidskaarten zit ook een midi-interface; de gameport aansluiting. Misschien moet je die eens proberen...
 
Als de midi-activiteits-ledjes op je midisport al niet branden, hoef je het probleem helemaal niet te gaan zoeken bij je midi-aparatuur. Probeer eens je PC te booten met het toestel ingeplugt, ipv. het in te steken als je PC als draait...
Let ook op dat er geen andere midi-software draait. In windows kunnen er geen 2 apps draaien die eenzelfde midi-poort gebruiken.

Meer info kan ik je niet geven, maar ik ben er vast van overtuigd dat het probleem ergens in softwareland ligt... Ik kan mij natuurlijk vergissen...
 
Gebruik je wel OMS?
In cubasis naar midi instellingen, en dan output (input...weet niet mijn hoofd) kiezen...
Kun je kiezen uit output/inputs...(je 'controllers..)
midisport werkt niet zonder oms....

je schrijft: ik selecteer op channel 1 de "midi out-A op midisport 2x2"....kuhn je hier ook een instrument aanklikken? Meestal moet je dat doen in OMS, met het juiste in OMS ingestelde midikanaal...

Je lampjes branden, dus is het waarschijnlijk een midi instellings probleem en geen usb probleem...

(als dit allemaal in de voorgaande mailtjes staat mag je me afschieten...)
Succes...
 
OMS is een systeem, waarmee je je studio visueel 'weergeeft'...geeft zeg maar aan hoe de routing van je studio is...(ik kan het niet zo goed uitleggen)
In ieder geval heb je het nodig om met midisport te kunnen werken. Het staat op de installatie cd van de midisport en je kan het downloaden via www.opcode.com
Daar kun je ook wat meer info vinden over oms.
waarschijnlijk is dit dus de reden waarom het bij jou niet werkt.
succes
 
Dat OMS verhaal is bullshit. Ik heb m'n midisport onder '98 en XP gebruikt en dat gaat uistekend zonder OMS. Bob, we hebben het hier niet toevallig over Mac he? Maarre... probeer maar; als het werkt is in ieder geval je probleem opgelost.
 
Even ter info:
Ik heb gechecked of hij in standalone mode, dus alleen als midi-thru box wel werkt, en dat doet hij, geen hardware problemen dus. Een leuke bijkomstigheid is trouwens dat als de midisport eenmaal word geswitched van usb-poort (ik heb er 2), hij alle drivers er af knikkert... bij een volgende sessie van win98 herkend hij het "onbekende" apparaat en gooit hij er nieuwe drivers tegenaan, raar. Ook heeft meneer midisport 2 drivers nodig, eentje die je installeert in het systeem onder "besturing voor video, geluid en spelletjes" en eentje voor de "usb-controller", waarbij de usb-poort op het moederbord word herkend als zijnde een intel blablabla. Heeft deze overall driver misschien iets te maken met het falen van het usb gebeuren?? KAn deze iets veranderen aan de situatie?? Het lijk wel een soap hiero, ik zou zeggen, blijf kijken en tot na de reclame!!!
 
Jij hebt een p133 met USB??? Jeempie... volgens mij bestond USB toen nog maar net dan. Mijn gok is dan ook dat het aan je Mobo ligt. Ik weet niet zeker of de Midisport USB 2.0 nodig heeft, maar jij hebt sowieso geen USB 2.0 maar een 1.x versie. Kan niet anders. Opzich heeft MIDI die snelheid van USB2.0 absoluut niet nodig, maar als ze dit hebben geimplementeerd...sja dan kan dat opzich problemen geven natuurlijk...

Daarnaast kan Windows98 je probleem zijn... Heb je wel de Second Edition van win98? Vanaf deze versie wordt USB pas (goed) ondersteund voor zover ik weet...

Ik heb hem zelf ook en hij draait hier prima... Ik geloof dat ik trouwens ook een USB 1.x poort heb, dat weet ik niet precies.

Als ik jou was zou ik:
1. checken of je windows up to date genoeg is
2. zoja... de midiman ruilen of testen bij vriend/kennis
3. ff wat extra geld inversteren voor een nieuwe 2e hands PCtje... hoeft echt niet al te duur te zijn...


Nou succes dan maar! :okdan:
 
Oh ja, dat telkens weer dubbel installeren van die drivers komt me maar al te bekend voor... Kom je dan ook de "Midisport loader" driver tegen?

Als ik me goed herinner installeert ie... wacht ff ik ga het gelijk doen...

daar gaat-ie al:

Eerst wil ie de "midiman USB midisport 2x2 loader" installeren
dan installeert-ie de "midiman USB midisport 2x2 midi driver"
en dan nog een keer de "midiman USB midisport 2x2 midi driver"

Verder werkt alles prima hier, dus dat is blijkbaar normaal. Maar ik hoorde jou niet over die loader (die overigens ook niet in mijn lijstje met hardware voorkomt na de installatie). Dus mijn vraag is; installeert ie ook de loader bij jou?

En dan de USB-driver; bij mij staat netjes de SiS driver geinstalleerd én een algemene USB-hoofdhub driver van Microsoft. Eenvoudige test; unistall je USB-drivers en laat Windows opnieuw zoeken. Kijk even in je manual van moederboard (als je die nog hebt) welke chipset gebruikt wordt. Op internet zijn de manuals en chipsets nog wel te traceren. Weet je ook welke driver je nodig hebt. Kun je ook gelijk kijken voor een bios update. Wordt nu wel erg technisch maar goed.
 
Back
Top