Welke sampler ?

Welke sampler ?

  • Akai S2800/3000/5000/6000

    Stemmen: 38 28,6%
  • Yamaha A3000/4000

    Stemmen: 34 25,6%
  • Emu E4XT/4000/etc.

    Stemmen: 24 18,0%
  • Roland VP-9000 (Variphrase)

    Stemmen: 1 0,8%
  • Kurzweil K2500/2500R

    Stemmen: 5 3,8%
  • Software Sampler

    Stemmen: 23 17,3%
  • Sampler.. wat is een sampler ?

    Stemmen: 8 6,0%

  • Totaal aantal stemmers
    133
Origineel geplaatst door j0ris


De Roland S330 en S550 hadden 15 jaar geleden al een aansluiting voor een monitor + muis.

Ziet er echt stoer uit vind ik, samples editen op een 320x200 Commodore 64 monitor.

Dr staat nu een S760 met monitor uitbreidingskaart voor 295 pleuro's op marktplaats. Jammer dat ik al een sampler heb !
 
ik begon met een casio sk1...euh...tja
toen een akai x7000 met editor op de atari..heerlijke 12 bit sound
daarna een roland w30...werkpaard, goede filters
en nu 3x emu e6400...1 voor m'n vaste drumset (kicks, snares, etc) 2 voor instrumenten als strings, pianos, etc, 3 voor losse samples van platen, eigen synths...deze sampler gebruik ik veel icm recycle.

ik ben erg te spreken over de emu's, ze klinken erg goed in het laag...warme filters..en de matrix functie waarbij je allerlei parameters aan elkaar kunt hangen is erg cool. ook is de emu library van erg goede kwaliteit.
 
Mijn eerste sampler was de A3000 met OS 2.0 (in 1999). Heel leuk ding, steengoeie filters, plenty of features, maar ook een paar ernstige tekortkomingen die professioneel gebruik bemoeilijken :
- tekort aan goeie CD-Rom libraries
- tergend trage SCSI laadtijd
- bizar file management
- .wavs laden van diskette is voor mensen met veel tijd&geduld
- processor werkt trager naarmate er meer samples geladen zijn
- onvoorspelbare optische knoppen draaien soms averechts

In april 2001 verkocht en een 2ehands Emu EIV gekocht met EOS 3.0 en interne HD.
- schitterende klank
- compatibel met E3, E4 en Akai S1000 libraries
- 21 filtertypes,
- 3 envelope generators
- modulation matrix met 18 sources & 18 destinations

In combinatie met een SCSI card voor .wav dumps van en naar Sound Forge, Sound Diver 3.0 voor preset editing, en CDXtract+Translator heb je een schitterend sampler-platform.

De 2e hands- én nieuwprijzen van de E4-serie zijn trouwens flink gedaald, wat slecht nieuws is voor mij, maar goed nieuws voor iedereen die al lang van zo'n apparaat droomde...
 
ik zie voor mij totaal geen nut in een sampler ik zou alleen maar beats achter mekaar plakken en verknippen en zo en stemmen knippen en plakken doe ik wel met me geluidskaart met 8 outs werkt naar mijn behoren fijner en ja een sampler als synth gebruiken zou voor mij niks zijn pak wel een synth daar voor


groetjes dennis 8)
 
ja maar hoeveel synths heb jij waar je je eigen samples als oscillator kan gebruiken? ;)

Olaf
 
ik heb 9 synthesizers en met nog geen een die het kan, mischien ooit is een fairlight kopen hehehehhe

groetjes dennis
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door olafmol
ja maar hoeveel synths heb jij waar je je eigen samples als oscillator kan gebruiken? ;)

Olaf

Uhm... allemaal? (3 maar hoor)
Met de SY99 zelfs samples als FM operator. :)
Maar gebruik het wel schandalig weinig. (goed id trouwens)

Kan eigenlijk ze allemaal ook als sampler gebruiken waarbij die SY99 als 12 bitter (die kan ook 12 bits ouwe Yamaha samples laden)
Want is wel lekker hoor als je een Akai CD draait, laad en klaar om te spelen met de petsj. En je geen computer hoeft aan te raken daarvoor. (heb weinig instrumenten CD's en meer loops enzo)
 
Zelf heb ik nu de Yamaha A3K en bevalt me prima.
Ik heb hem gekocht op aanraden van een vriend van mij, die had er zelf ook een.
Gekocht voor 1500 gulden, met Zipdrive, Multicore kabel, geheugen en 5 sample CD's.
Was wel een koopje, vond ik zelf.

Ik vind vooral de filters van de Yamaha erg goed, voor de muziek die ik maak (hardcore/hardtrance) kun je die goed gebruiken op bassdrums mee te filteren en te gebruiken.
Alleen zoals hier boven ook al stond, de SCSI is wel erg traag.
 
heb gisteren een e5000 ultra gekocht.... is er iemand hier die me een goeie inleiding in dit apparaat kan geven...thuis dan..
 
yamaha a4000 goede sampler wel wat tekortkomingen...
THE KNOBS LEAD A LIFE OF THEIR OWN
de program lfo doet soms wel raar
Ziehier een beschrijving van het probleem
kies een golf vorm en filter(lowpasss...)ga naar de midi ctrl page en kies de plfo voor het aansturen van de filter cutoff.
GA NAAR HET PLFO WINDOW EN SELECTEER EEN STEPWAVE VAN 16 ODDSTEPS (HETZELFDE ALS VELE SQUAREWAVES ACHTERZELKAAR)
als je de sample nu triggert hoor je de snelle modulatie in de filter,het probleem is echter dat er soms een lage en dan weer een hoge frequentie afspeelt met een onwillekeurige tijdsinterval.
 
Ideaal voor electronic geluidjes toch? ;)

Maar eh misschien dat je apparaat qua hardware niet lekker is. Of dat je een OS update nodig hebt.

Speady> Congrats met je sampler. ;)
 
the most essential gear .
-clavia nord modular
-yamaha a4000/5000
-a wicked desktop running reason,soundforge,fruity3,acid2
Nothing more nothig less.
 
Ik wil effe Akai steunen (omdat ik een S3000xl heb en er zeer tevreden over ben), maar ik mag niet stemmen. tenminste, ik krijg zodra ik stem te lezen dat mijn "...action not OK is..." ofzoiets. Degene die hier die poll bij houdt is zeker een Yamaha-bestuurder. Volgens mij wordt de post van Akai-gebruikers gewoon geweerd.

Anyway, AKAI AKAI AKAI
 
gebruik akais3000xl en emu 6400 ultra..allebij wel iets vets en allebij hun tekortkomingen...
de akai vind ik persoonlijk slechter klinken dan de emu..de emu is warm en vol qua klank daarintegen heeft de akai een strakkere miditiming dan de emu.
emu's modulation matrix is daarintegen weer king:)
 
Origineel geplaatst door sh101
gebruik akais3000xl en emu 6400 ultra..allebij wel iets vets en allebij hun tekortkomingen...

Wat zijn volgens jou de tekortkoming van de E6400 ultra?:halleluja
 
Ik heb een Akai S 1000 en een S 900. Die S 1000 is natuurlijk qua geluid en mogelijkheden wel behoorlijk achterhaald. Die zou ik nog weleens willen omruilen voor een S 5000.

De S 900 houd ik lekker. Ik kan dat apparaat aanbevelen aaniedereen die eigelijk niet van samplers houdt wegens te duur en te ingewikkeld: De S 900 is de makkelijkste sampler die er bestaat qua bediening, gebouwd als een tank, goedkoop en goede miditiming. Kun je eenvoudige maar leuke dingen mee doen. Lekker ruige maar krachtige 12 bits sound. Het laag valt wat af dus 909 kicksen komen er niet zo lekker uit. Andere percussie juist wel.


Paul.
 
Ik heb zelf een EMU esi 4000 turbo met 32 mb geheugen (uitbreidbaar tot 128mb); 64 stemmig & een turbo board (met 2 x 24 bits effect processor)

Ik heb in het verleden met Roland samplers gewerkt, eerst de S550 & daarna de W30. Ik moet zeggen dat de emu echt het hart van mijn studiootje is. Ik zou ook nog wel ooit een yamaha erbij willen hebben. Mocht ik de emu ooit willen vervangen dan word dat door zijn duurdere broertjes.

De EMU klinkt naar mijn idee warmer dan akai, ik blijf akai toch echt geluidje in geluidje uit vinden (ik heb met diverse akai's gewerkt bij collega muzikanten). De EMU is qua filters ook echt enorm VET !!
 
Ik gebruik van alles wat zowel Akai, Emu en kurzweil , zelf maak ik gebruik van Emu
ESI 32 Sampler deze heeft prima filter , de ESI 4000 heb ik weer
de deur uitgedaan omdat ik met die fiters (Z-plane Filters )niet echt tevreden was.
Verder EMU IIIXp de beste filters van emu, en de dan de Akai S5000 deze heeft ook
prima filters vind ik.
Over de de Kurzweil kan ik kort zijn echt een top bak.
 
Back
Top