Meerdere Roland S-xxx samplers bedienen. Hoe doen jullie dat?

Rizzo

Volkslid
Lid sinds
9 januari 2006
Berichten
1.238
Locatie
Last Seen Heading East
De Roland S-760 is één van mijn favoriete samplers omdat het een fijne sound heeft maar ook een volledige synth engine heeft met ook nog eens onwijs lekkere filters.
Uiteraard bedien je het met een muis en sluit je 'm op een monitor aan.

Nu gebruik ik de S-330 ook steeds vaker waardoor ik twee MSX muizen op mijn bureau heb liggen en moet er regelmatig geswitcht worden tussen de videosignalen.
Volgens mij moet dit veel gemakkelijker kunnen.

Zou je in dit geval een RS-232 switch voor de muis kunnen gebruiken?
Het videosignaal zou nog wel via de monitor input geschakeld kunnen worden omdat in dit geval er een scart en composite input aanwezig is (ik gebruik een oude LG LCD monitor welke ook vervangen zou kunnen worden). Idealiter zou ik zowel de S-760 als de S-330 via RGB aansluiten maar hoe zou je dan kunnen switchen tussen de videosignalen?

Hoe doen jullie dit?
Alvast :okdan:
 
Volgens mij moet je het in de 'scart' hoek zoeken.. dan zijn audio en video gescheiden en analoog.. er waren ook switchen daarvoor beschikbaar.
Edit: zoiets als hieronder doet het ook.

Ik betwijfel of de muis via 'n RS232 switch gaat werken. Is ook serieel en je weet niet welke pins er geswitched worden.
Een MSX muis werkt mij gewoon via pins die schakelen tussen de +5v (maar correct me if I'm wrong :)).
Via DIY boxje met 'n paar D-sub connectors kan je dan de +5v op de input met 'n schakelaar kunnen switchen tussen de twee outputs.

382px-MSX_Joystick_Schematic_Circuit.png
 
Laatst gewijzigd:
Eerlijk gezegd , tgv rolands gehannes met sysex aansturing ( +checksum etc) denk ik dat 2 muizen en om en om bedienen ( of 1 links en 1 rechts , of bind ze aan elkaar ) nog de makkelijkste oplossing is .
volg het met interesse ..
 
Ik weet niet zeker of KVM switches alle draden van een seriële connector switchen, in dat geval zou het ook met de MSX interface werken. Idem als je voor die ooit courante Kentek schakelkastjes gaat. Dan moet je natuurlijk wel 2x switchen (eentje voor de muis, eentje voor de monitor). Dus best ergens eentje openschroeven en onderzoeken/doormeten zodat je zeker weet dat hij alle nodige draden schakelt.
 
Ik betwijfel of de muis via 'n RS232 switch gaat werken. Is ook serieel en je weet niet welke pins er geswitched worden.
Een MSX muis werkt mij gewoon via pins die schakelen tussen de +5v (maar correct me if I'm wrong :)).
Via DIY boxje met 'n paar D-sub connectors kan je dan de +5v op de input met 'n schakelaar kunnen switchen tussen de twee outputs.
Inderdaad, de vraag is of dit zal werken vandaar mijn vraag hoe jullie dit doen ;-)

Dit is ook een goede oplossing maar werkt als ik het goed begrijp niet op Mac. Gebruik je dit zelf ook? Hoe zou je schakelen tussen twee units op deze manier?
 
Hey nee, ik heb een XV5080, die heeft 128MB ram en is S700 serie compatible.
Ik maak zelf multisamples die ik dan van soundfont of sfzx met Chicken Systems translator omzet naar XV5080.

Ik ga snel eens die Roland Sample CD's uitproberen. LCP, CDX series etc.
 
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je beter met 2 muizen kan werken.
Ik heb ooit op verzoek een switch met schakelaar gemaakt voor het bedienen van 2 samplers met 1 muis en dat vonden de samplers niet leuk, oftwel 1 ging er al snel stuk.

Kan je een echte kvm switch voor vinden dan is het wat anders maar gewoon met een simpele schakelaar switchen van 1 naar 2 is vragen om problemen tenzij je iedere keer de samplers uitzet en weer opstart
 
Met VGA outputs doe ik het, maar dat is natuurlijk output ipv input dus dat zal het apparaat zich minder kunnen aantrekken. Die krijgen dan niet te pas en te onpas 5V op inputlijnen die ze niet verwachten.
 
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je beter met 2 muizen kan werken.
Ik heb ooit op verzoek een switch met schakelaar gemaakt voor het bedienen van 2 samplers met 1 muis en dat vonden de samplers niet leuk, oftwel 1 ging er al snel stuk.

Kan je een echte kvm switch voor vinden dan is het wat anders maar gewoon met een simpele schakelaar switchen van 1 naar 2 is vragen om problemen tenzij je iedere keer de samplers uitzet en weer opstart
Thanks! Dan is het in mijn geval vrij eenvoudig. Switchen van video doe ik vooralsnog op de monitor (input switchen van composite naar scart en andersom). De muizen blijven gezellig bij elkaar en krijgen een mooi labeltje.

Mocht er toch een mooiere oplossing blijken, houd ik me aanbevolen.

Is er trouwens een iets modernere oplossing wat betreft het converten van het video signaal naar HDMI? Iets dat een strak beeld geeft?
 
Is er trouwens een iets modernere oplossing wat betreft het converten van het video signaal naar HDMI? Iets dat een strak beeld geeft?

Een iets modernere oplossing dan wat? Gebruik je nu gewoon wat er in je oude LCD monitor zit?

Het beste om SCART naar HDMI te doen zal een goede upscaler zijn zoals gebruikt wordt door mensen met retro consoles:

In mijn ervaring is het beste om strak beeld uit een analoogje te krijgen echter door het RGB signaal te voeden aan een RGB compatibele CRT. Een RGB compatibele LCD kan ook, maar het resultaat is niet altijd even aanvaardbaar zoals jij nu merkt. Ik weet niet of die samplers RGB uitsturen? Als het composiet is, zal je met een CRT gelukkiger zijn dan met een LCD, maar ik begrijp ook dat dit in een moderne studio lastig wordt. Dus dan zou ik toch maar naar een goede upscaler uitkijken en een moderne goede LCD.
 
Laatst gewijzigd:
Ja het is ook maar waar de focus ligt. Die gaming dingen zijn vooral duur omwille van de zero latency, maar die maakt bij de visuele interface van een sampler niks uit. Die dure gamespullen hebben ook een dure ingebouwde upscaler zodat je niet afhankelijk bent van wat er in je monitor gebeurt. Maar als je natuurlijk al tevreden bent van het beeld dat je met de goedkope spullen verkrijgt, is er geen enkele reden om daar in te gaan investeren.
 
Maar als je natuurlijk al tevreden bent van het beeld dat je met de goedkope spullen verkrijgt, is er geen enkele reden om daar in te gaan investeren.
Goedkoper bij Action winkel een tijdje €3,50 (=HMDI > to sVGA)
Er zit goeie winst op die dingen en de kwaliteit is precies hetzelfde.
HMDI > to sVGA koste bij Bax .€ 54,-
HMDI > to sVGA koste bij Action € 3,50
ER ZIT GEEN VERSCHIL IN.
Niet dat ik iets tegen Bax heb ze hebben me altijd netjes geholpen tot tevredenheid.
En ik snap ook wel dat de `tent` daar moet blijven draaien daarom heb ik er ook niet moeilijk over gedaan.
de sVGA > to HMDI heb ik bij een BBC winkel kunnen kopen bij een oplettende intelligente verkoper
wel voor € 54 met voeding nodig hebbende en tevredenheid.
 
Back
Top