Kippenvel - de Novachord

Ach ja, we kunnen wel een continue lijn trekken van een toonwielorgel via Novachord, PS-3X00 tot Memorymoog. Waar eindigt het orgel en begint de synth, altijd een beetje vaag.



Exact. Er is niet één precieze grens tussen wat een orgel is en wat een synthesizer, maar een continuum. Wat Bieke bijvoorbeeld te koop heeft staan, zijn dat synths of orgels? (zie deze SF-pagina). Of misschien geen van beide, of van allebei wat?

Misschien niet al te goede voorbeelden, omdat het zulke oudjes zijn. Misschien is een vergelijk tussen een keyboard en een synthesizer tegenwoordig zinvoller.
Er zijn immers veel overeenkomsten tussen (huiskamer)keyboards en (huiskamer)orgels. Tegenwoordig (al tientallen jaren eigenlijk) wordt meestal een keyboard boven een orgel verkozen, omdat deze lekker compact is.

Mijn visie op het verschil is dat een synthesizer meer continue vrijheidsgraden in klankprogrammeerbaarheid heeft, terwijl een orgel of keyboard deze opoffert en juist zo gemakkelijk mogelijk een zo compleet mogelijk geluid wil leveren (incl. begeleidende ritmes en wat al niet meer).

Neem bijvoorbeeld de Ketron Audya 5, ziet er aardig als synth of workstation uit, maar is toch gewoon een geavanceerd keyboard met slechts een paar basic klank-edit-mogelijkheden:
"Editing capabilities: A,D,S,R, Cut Off, Resonance, Effects and keyboard assignments. Voice to left."
audya76_700.jpg



n.gif

Hoewel ik allergisch ben voor de meeste orgels en keyboards, kan een goede Hammond sound me nog wel bekoren.
En om terug te gaan naar het hoofdthema, de Nova-chord is het warmste en prachtigste elektro-akoustische instrument dat ik ooit heb gehoord. Van sommige klanken van dit vroege wonderinstrument krijg ook ik gewoon kippevel.

Novachord forever! :okdan:
n.gif
 
Een Ondes Martenot kan er ook wat van, maar een Novachord -verdronken in effecten- heeft inderdaad een heel mooie klank. Een belangrijk verschil is dat een (transistor) Ondes Martenot nog nieuw gekocht kan worden.
 
1000...., zo idd zeg, die heb ik idd gemist, staat bij jouw nu zeker...:D


nee, en als ik de ruimte zou hebben, dan zou ik er toch nog over na moeten denken.
is echt heel erg veel werk om er iets van te maken....


Een Ondes Martenot kan er ook wat van, maar een Novachord -verdronken in effecten- heeft inderdaad een heel mooie klank. Een belangrijk verschil is dat een (transistor) Ondes Martenot nog nieuw gekocht kan worden.


een goeie ondes martenot klinkt echt heel erg goed, ook zonder effecten.

die nieuwe klinkt niet goed, ik heb hem geprobeerd.
ligt overigens niet aan de transistoren, de oude met transistors klinkt wel goed.

:mega:
 
Op zoek naar een Ondes van ten laatste 1988 dan. Ik heb de indruk dat ze niet echt veel verkocht zijn en al helemaal niet veel op de markt komen, maar ze zullen toch alleszins couranter zijn dan Novachords.
 
volgens mij worden ze alleen nog op bestelling gebouwd, door de zoon van martenot, ofzoiets.

heel soms gaat er eentje via evilbay, meestal voor bedragen van 10.000 en meer.

maar je kan ook wachten totdat de mijne ( eindelijk) eens klaar is , met buizen..:okdan:

:koffie:
 
En dus die nieuwe van zijn zoon die klinken niet zo goed als de <=1988 modellen?

Dan zal het voor velen toch wachten op J.Godot worden. :)
 
Iets serieuzer, maak je er ook die metalen speaker bij? Want ik heb de indruk dat die ook grotendeels de klank (galm) bepaalt.
 
Een Ondes Martenot kan er ook wat van, maar een Novachord -verdronken in effecten- heeft inderdaad een heel mooie klank. Een belangrijk verschil is dat een (transistor) Ondes Martenot nog nieuw gekocht kan worden.

Die Ondes is echt waanzinnig ding ja :halleluja
 
Ik vraag me af in hoeverre je een gelijkaardige speelervaring krijgt als je een gewone synth bespeelt met een lange ribbon controller en een knop die als volumepedaal een vca bestuurt. En een galmbak natuurlijk. :)
 
is totaal anders.

met een ribbon controller heb je niet de ijkpunten ( de kuiltjes waar je vinger in verdwijnt bij de ondes), waardoor je nooit zuiver kan spelen.
( net zoals de theremin, ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die zuiver een theremin kan bespelen)

en een volume pedaal is vele malen trager dan de le touche d´expression, waar door je nooit de attack van een strijker zou kunnen maken....

:mega:

ps, heb jij die formant gekocht?
 
Nou Clara Rockmore kwam een heel eind op dat ding vond ik, maar die kom je idd niet meer tegen.
Zit er nou veel verschil tussen een Ondes en een theremin qua klank? Ik had begrepen dat het een bijna zelfde klankopwekking heeft. In de opnames die ik ken hoor ik niet veel verschil. Heb ze nooit in het echt gehoord allebei.
 
Back
Top