Oscillator FM

bij sync een vervorming van de wave, bij phase niet...
 

Attachments

  • ____sync-phase.gif
    ____sync-phase.gif
    7,9 KB · Bekeken: 53
Volgens mij is phase modulation met een sinus effectief het zelfde als frequency modulation.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
jij bedoeld Phase Distortion? (Casio)
er zijn bepaalde overeenkomsten... maar niet 100% hetzelfde...

Ik zie in jouw tekening wel een verschoven fase maar geen gemoduleerde fase. Als je een P input hebt kun je de fase toch moduleren? Sync laat je ook zien met een oscillator input.
 
Origineel geplaatst door bikkel
Volgens mij is phase modulation met een sinus effectief het zelfde als frequency modulation.

dacht zelfs dat de dx7 (welke aleen sinus heeft) stiekem pm is en geen fm, (en dat je dit in geval van sinus toch niet hoort)

Die latere fm bakkies van yamaha met meer golfvormen die schijnen wel weer echt fm te zijn.
 
Origineel geplaatst door plieuw
dacht zelfs dat de dx7 (welke aleen sinus heeft) stiekem pm is en geen fm, (en dat je dit in geval van sinus toch niet hoort)

Die latere fm bakkies van yamaha met meer golfvormen die schijnen wel weer echt fm te zijn.

Ik dacht dit ook eens gehoord te hebben, maar wat ze er mee bedoelen? Iemand zin om dit uit te leggen? 8D
Sync is naast een stoer effect ook erg handig voor percussieve klanken omdat je dan kunt zorgen dat het 'tikje' aan het begin steeds het zelfde is. :eureka:
 
Laatst gewijzigd:
Die latere fm bakkies van yamaha met meer golfvormen die schijnen wel weer echt fm te zijn.


Ik heb gelezen dat alle yamaha PM en dus geen echte FM zijn:

http://www.sequencer.de/yamaha/yamaha-fm-synthesizer.html:
pm/pd phase modulation is often the same result than the fm systems. you know, yamha holds the patents, only pd systems can have feedback ,so yamaha themselves used also "PD/PM"

http://www.sitepassenger.com/thomas/fs1r/heart.html:
Well, that's a lie. In fact, the FS1R doesn't use frequency modulation (FM), even if Yamaha states so. Instead it uses phase modulation (PM).
 
Origineel geplaatst door loveyourjunos
hè :confused:

Wat je er ook instopt als sample signaal met een audiofrequente trigger ik ga je verzekeren dat het klinkt als slechte ruis hoor.
Hoe zou het anders moeten klinekn? Of, leg eens rustig je gedachtengang uit, bikkel. :o:

Ik gebruik het als analoge samplerate reducer. En het kan best wel vet klinken.
Hoe lager de trigger frequentie hoe meer aliasing.

Een ander leuk ding om te doen is PWM met audio signalen. Is de frequentie van de vco boven de gehoor grens, dan hoor je gewoon het audio signaal wat je in de pwm input stopt. Dit is ongeveer hoe klasse D versterkers werken.
Leuk word het natuurlijk, als je de frequentie van de vco naar beneden haald.

Ik zal eens wat geluiden posten als ik ben bijgekomen van het weekeinde.
 
Origineel geplaatst door SCD
Toch s een overzichtje maken:

LFO als modulator:
– kan in principe alle golfvormen hebben
– kan in principe van 0 tot audiorange
– produceert geen audio
– kan in principe gesynced worden aan midi-clock
– kan in de golfvorm zelf gemoduleerd worden (maar dat is zeldzaam)
– kan in de snelheid (in feite pitch) gemoduleerd worden
– kan gedelayed worden (soms met fading)
– heeft in principe geen keytracking

audio oscillator als modulator:
– kan niet alle golfvormen produceren (S+H)
– kan in principe van 0 tot audiorange
– produceert zelf ook audio
– kan in principe gesynced worden aan een andere audio oscillator
– kan vaak op meerdere manieren zelf gemoduleerd worden
– kan meestal niet gedelayed worden. Wel fading (middels envelope).
– heeft in principe keytracking
– kan crossgemoduleerd worden

Mis ik nog iets?

Alle eigenshappen die je hier opnoemd zijn van toepassing op zowel een VCO als LFO.
Er is natuurlijk geen verschil tussen een VCO en een LFO, het zijn namelijk allebij oscillatoren (daar staat de O namelijk voor).
Het maakt dus niets uit welke modulator je gebruikt voor oscillator FM.
Wat natuurlijk wel uitmaakt zijn de frequentie, de golfvorm en de amplitude van de modulator.

Dan is er nog normale FM en lineaire FM.
Bij normale FM veranderd de frequentie van de gemoduleerde oscillator. Dit is de reden (dacht ik) dat Yamaha phase modulation gebruikt, waarbij de gemoduleerde oscillator wel z'n eigen frequentie behoud.
Bij echte lineaire FM veranderd de frequentie van de gemoduleerde oscillator ook niet, maar veranderd aleen de harmonische inhoud van de golfvorm.

Edit: Ik heb het bovenstaande een beetje katerig beschreven.
Dit is wat beter (hoop ik).
Bij normale FM heeft de ontstane golfvorm een andere frequentie als de gemoduleerde oscillator.
Bij echte lineare FM is de grondtoon van de ontstane golfvorm dezelfde als de gemoduleerde oscillator.

:mega:
 
Laatst gewijzigd:
Hier zijn de beloofde geluids fragmenten.

Het is een drumloop in de ingang van een S&H, getriggerd door een VCO op hoge frequentie. Dan draai ik de frequentie van de VCO naar beneden en hoor je een beetje aliasing.

Een S&H is alleen maar een noisebron als je noise als ingang gebruikt. En om een S&H alleen maar daarvoor te gebruiken is zonde.

Het andere fragment is een VCO blokgolf waarvan de pulsbreedte door de drumloop word gemoduleerd. Eerst is de frequentie van de VCO hoog, daarna gaat de frequentie naar beneden en hoor je er een beetje vervorming inkomen.
 
Patat Met heeft gelijk. Geen enkel electronisch verschil tussen 'n LFO en een oscillator met een hoorbare range.
Dus ook niet in het functioneren van onderlinge modulatie.
Als je een LFO uit een speaker laat komen, horen we niets wegens onze beperkte menselijke range, maar je kunt nog steeds de conus heen en weer zien gaan.
 
Origineel geplaatst door Patat Met
Alle eigenshappen die je hier opnoemd zijn van toepassing op zowel een VCO als LFO.

Ja, daarom maak ik ook een rijtje waarin de verschillen zichtbaar zijn.

Origineel geplaatst door Patat Met
[BEr is natuurlijk geen verschil tussen een VCO en een LFO, het zijn namelijk allebij oscillatoren (daar staat de O namelijk voor). [/B]

Ja, daarom zijn ze er ook allebei, omdat ze niet verschillend zijn.

Neem nog een kroketje, patat met :D

Ik vind dat je de thread niet helemaal goed leest. LFO's en VCO's zijn allebei oscillatoren. Tot daar heb je gelijk. Het is vanaf het begin van de thread echter al duidelijk dat het me daar niet om gaat. Maar er is WEL verschil in gebruik, en daar gaat deze discussie over. Zie ook de rijtjes...
Gelukkig maken je audiovoorbeelden alles weer goed. Leuk en inventief gebruik van S+H en PWM.
 
Origineel geplaatst door SCD
Ik vind dat je de thread niet helemaal goed leest. LFO's en VCO's zijn allebei oscillatoren. Tot daar heb je gelijk. Het is vanaf het begin van de thread echter al duidelijk dat het me daar niet om gaat. Maar er is WEL verschil in gebruik, en daar gaat deze discussie over.

Ik vind dat er geen verschil in gebruik is tussen een VCO en LFO.

Wel is het zo dat een LFO over het algemeen veel minder complex is. Ofwel een LFO is beperkter dan een VCO. Dat heeft het voordeel dat ze goedkoper gemaakt kunnen worden.
Is het noodzaak dat de VCO die de pulsebreedte van een andere VCO veranderd wel presies de V/Oct curve heeft, en dat die VCO van 0,0001Hz tot 40000Hz gaat? Vind jij van niet, dan zou je dus een goedkopere VCO kunnen kopen. En die worden dan heel vaak LFO genoemd.
 
Origineel geplaatst door Patat Met
Ik vind dat er geen verschil in gebruik is tussen een VCO en LFO.

Wel is het zo dat een LFO over het algemeen veel minder complex is. Ofwel een LFO is beperkter dan een VCO. Dat heeft het voordeel dat ze goedkoper gemaakt kunnen worden.
Is het noodzaak dat de VCO die de pulsebreedte van een andere VCO veranderd wel presies de V/Oct curve heeft, en dat die VCO van 0,0001Hz tot 40000Hz gaat? Vind jij van niet, dan zou je dus een goedkopere VCO kunnen kopen. En die worden dan heel vaak LFO genoemd.

Weet je wat? Ik vind dat jij gelijk hebt. Pfff.... :gaap:
 
Origineel geplaatst door 6 trak
nee PWM hoort eerder in het rijtje Sync...

je kan bijv door 2 oscs identiek in te stellen in zowel golfvorm (blok) en freq. ook PWM creeren d.m.v. sync.
de ene ocs moet dan een lichte vibrato hebben terwijl de andere osc qua wave steeds word gereset (sync) wanneer de andere osc door de nul gaat. aangezien de ene osc sneller gaat en dan weer trager zal er dus een pulse variatie ontstaan.
Ik snap dit.
Maar ik wil toch effe wat dieper ingaan op wat ik bedoel. Misschien zit ik ernaast.
Bij PWM=Pulse Width Modulation ben je iets aan het veranderen aan de nul-doorgang van een golfvorm, nietwaar?
Je bent niet de frequentie van die golfvorm zelf aan het wijzigen, maar je bent, als je het golf-theoretisch bekijkt, iets van de boventonen aan het wijzigen qua amplitude.
Hoe ben je die boventonen aan het wijzigen? Door een modulator de breedte van de golf te laten moduleren. Dus je bent net als bij FM ook boventonen aan het beinvloeden, door de breedte van de golf te moduleren.

Ik beweer niet dat PWM gelijk aan FM is maar dat het een vorm van FM is. FM kan nog veel meer.

Wat betreft sync ook: vervorming van een golfvorm is introductie van boventonen, of in ieder geval verandering van boventonen.
 
Back
Top