Oscillator FM

Origineel geplaatst door loveyourjunos
Het is toch ook echt onzin om een S+H module audiofrequent te willen hebben :confused:
Dat is gewoon een slechte ruisgenerator.

Nee, nogal logisch. Het gaat er in dat rijtje om of ie zo'n golfvorm heeft om als modulatiebron te kunnen dienstdoen...
 
Origineel geplaatst door Hooihuis
Heel veel inderdaad........ik ga ze niet eens proberen op te noemen.

Met twee LFO's die het audiobereik in gaan?
 
Origineel geplaatst door loveyourjunos
Het is toch ook echt onzin om een S+H module audiofrequent te willen hebben :confused:
Dat is gewoon een slechte ruisgenerator.

Een slechte ruisgenerator? Zoals een LPF voor slecht saws, squares of ramps zorgt?
 
Origineel geplaatst door SCD
Met twee LFO's die het audiobereik in gaan?

Nee, daarvan zullen er veel minder zijn.

Het ging nu even puur om LFO's waarvan de frequentie is te moduleren door een zelf te kiezen source. Dat is op zich niet zo'n bijzonderheid meer bij digitale bakken.
 
Origineel geplaatst door bikkel
Een slechte ruisgenerator? Zoals een LPF voor slecht saws, squares of ramps zorgt?

Nee dat heeft er niets mee te maken. Ik zou zeggen teken het eens uit met een ruis en puls generator... en dan die puls audiofrequent met keyboard tracking... onzin, maar zoals SCD al aangeeft: dit is ook niet zijn intentie.
 
Origineel geplaatst door loveyourjunos
Nee dat heeft er niets mee te maken. Ik zou zeggen teken het eens uit met een ruis en puls generator... en dan die puls audiofrequent met keyboard tracking... onzin, maar zoals SCD al aangeeft: dit is ook niet zijn intentie.

Oooooooh dat heeft er niets mee te maken. En ik maar denken dat je eerst iets in een S&H moet stoppen voordat er iets komt. Maar het is gewoon een slechte ruis generator 8o)
 
hè :confused:

Wat je er ook instopt als sample signaal met een audiofrequente trigger ik ga je verzekeren dat het klinkt als slechte ruis hoor.
Hoe zou het anders moeten klinekn? Of, leg eens rustig je gedachtengang uit, bikkel. :o:
 
Origineel geplaatst door SCD
Met twee LFO's die het audiobereik in gaan?
Nogsteeds Waldorf Pulse en Evolver :). Bij beide kun je LFO snelheid ook door de pitch laten moduleren. In de Evolver kun je het zelfs helemaal bizar maken, aangezien je 4 LFO's hebt die je via de modulatiematrix aan elkaar kan koppelen tot FM algorithmes.
 
Origineel geplaatst door loveyourjunos
hè :confused:

Wat je er ook instopt als sample signaal met een audiofrequente trigger ik ga je verzekeren dat het klinkt als slechte ruis hoor.
Hoe zou het anders moeten klinekn? Of, leg eens rustig je gedachtengang uit, bikkel. :o:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sample_and_hold

Er zitten S&H circuits in vrijwel alle digitale audio toepassingen.
 
Origineel geplaatst door fuse
Meeste LFO's hebben geen tracking met de frequentie tov het keyboard. VCO's wel.
in FM termen is een LFO 'fixed' en een OSC 'ratio' qua freq... m.a.w. wil je op een DX synth een LFO nabootsen dan moet je de modulerende operator op fixed zetten en je heb (mits deze een low freq heeft) een LFO...

maar goed, een LFO is ook niets anders dan gewoon een OSC met dat verschil dat ie over het algemeen niet verder dan een bepaalde freq gaat en niet word beinvloed door het keyboard en pitchbender etc.

je kunt dus stellen: een OSC zou wel kunnen dienen als LFO maar een LFO niet als volwaardige OSC...

ik zou idd voor 2 OSC's gaan... met de aansluitingen:

- AM
- FM
- Phase
- Sync
 

Attachments

  • ____oscaansl.gif
    ____oscaansl.gif
    5,3 KB · Bekeken: 49
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 6 trak
ik zou idd voor 2 OSC's gaan... met de aansluitingen:

- AM
- FM
- Phase
- Sync

Bestaat die dan uberhaupt?
 
Origineel geplaatst door SCD
Toch "lijkt" het erop dat je met een uitgebreide LFO Het meeste zal kunnen doen wat een audio oscillator ook kan. PWM is zeldzaam, keytracking ook (en dat is eigenlijk wel het belangrijkste), oscillator sync zal ook vrijwel altijd ontbreken.
Even een opmerking over PWM:
Is PWM niet gewoon FM? Bij PWM heb je dat een de statische golfvorm verandert in een waarvan de grondfrequentie in de tijd cycled, zal ik maar zeggen. Dat is het resultaat van een optelling van frequenties en dat is exact FM. Of begrijp ik dit verkeerd?
 
Origineel geplaatst door 6 trak
ik zou idd voor 2 OSC's gaan... met de aansluitingen:

- AM
- FM
- Phase
- Sync

Een "AM-aansluiting", wat moet ik me daarbij voorstellen dan.....het level van je oscillator regel cq. moduleer je toch in je "amp" (VCA) sectie? :)
 
Origineel geplaatst door Yoonchi
Even een opmerking over PWM:
Is PWM niet gewoon FM? Bij PWM heb je dat een de statische golfvorm verandert in een waarvan de grondfrequentie in de tijd cycled, zal ik maar zeggen. Dat is het resultaat van een optelling van frequenties en dat is exact FM. Of begrijp ik dit verkeerd?

PWM en FM zijn echt twee heel verschillende dingen. Bij PWM verander je de golfvorm (pulsbreedte in dit geval) maar dat heeft niets met de frequentie te maken; die blijft onveranderd. Daar is FM dus weer voor....

Bij bijvoorbeeld de ION (maar er zullen vast andere synths zijn met dat truukje) kun je alle golfvormen dynamisch aanpassen, dus niet alleen een blokgolf. Ook de sinus en de zaagtand zijn te moduleren door wat je maar wilt.
 
Origineel geplaatst door Yoonchi
Even een opmerking over PWM:
Is PWM niet gewoon FM?
nee PWM hoort eerder in het rijtje Sync...

je kan bijv door 2 oscs identiek in te stellen in zowel golfvorm (blok) en freq. ook PWM creeren d.m.v. sync.
de ene ocs moet dan een lichte vibrato hebben terwijl de andere osc qua wave steeds word gereset (sync) wanneer de andere osc door de nul gaat. aangezien de ene osc sneller gaat en dan weer trager zal er dus een pulse variatie ontstaan.

Origineel geplaatst door Hooihuis
Een "AM-aansluiting", wat moet ik me daarbij voorstellen dan.....het level van je oscillator regel cq. moduleer je toch in je "amp" (VCA) sectie? :)
Ringmod

waarom zou een F ingang wel kunnen en een A ingang niet volgens jouw? zo gek is dat helemaal niet...


ff terzijde over VCA's gesproken, er zitten er meer in dan sommige mensen denken...
diepte regeling tussen de LFO en de OSC, LFO en het filter, LFO en PW... allemaal VCA's
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 6 trak
Ringmod

waarom zou een F ingang wel kunnen en een A ingang niet volgens jouw? zo gek is dat helemaal niet...

Nee, het kan ook wel en het is misschien ook helemaal niet zo gek, alleen het wijkt nogal af van de gangbare synthesizer structuur. Doet me een beetje denken aan de Yamaha CS-30 waarbij je de osc. golfvorm kiest in je VCF en de filterkarakteristiek in je VCA (maar goed, dat is toch een erg fijne bak :) ).

Het zet me ook wel aan het denken....als je een oscillator sectie hebt die echt ALLES heeft wat er maar te verzinnen is, dat zou er wel super lekker uitzien denk ik :okdan: (en fijn om mee te spelen natuurlijk!)
 
Origineel geplaatst door 6 trak
ik zou idd voor 2 OSC's gaan... met de aansluitingen:

- AM
- FM
- Phase
- Sync

Waarom eigenlijk nog de 'phase' input als je al sync input hebt?
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het nog interessant is om naast sync een offset te kunnen aangeven voor de betreffende golfvorm (eigenlijk een soort ingebouwde delay).
 
Origineel geplaatst door Hanz
Waarom eigenlijk nog de 'phase' input als je al sync input hebt?
met phase verschuif je en met sync reset je een wave... degelijk verschil

Origineel geplaatst door Hooihuis
Het zet me ook wel aan het denken....als je een oscillator sectie hebt die echt ALLES heeft wat er maar te verzinnen is, dat zou er wel super lekker uitzien denk ik :okdan: (en fijn om mee te spelen natuurlijk!)
pcies, bied mogelijkheden...
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het nog interessant is om naast sync een offset te kunnen aangeven voor de betreffende golfvorm (eigenlijk een soort ingebouwde delay).

Waarschijnlijk is dat precies wat 6 bedoelt met z'n phase input....je kunt zo het startpunt van de wave moduleren met bijvoorbeeld een vaste waarde (offset), waardoor je zo de fase van de osc. helemaal vrij kunt in stellen. Of moduleren met een veranderende waarde natuurlijk....

Met sync verander je de waveform zelf natuurlijk weer, dus dat is toch anders.
 
Back
Top