voeding ombouwen 110 naar 220 ?

mono-poly

Cheff Noodle
Lid sinds
9 mei 2002
Berichten
12.985
ik heb een sh09 gekocht maar die is 110 volt
moet er een hele nieuwe voeding in als ik hem op 220 wil draaien?
of moet ik zo een externe converter gebruiken?
het liefst heb ik hem dus gewoon met een 220 stekker er aan
 
De kans is groot dat er op de achterkant een schakelaartje zit met een 110/220 stand,
meestal zo'n rond verzonken ding met een sleufje voor een muntstuk.

Als 'ie op 110 goed werkt hoef je waarschijnlijk alleen de transformator te vervangen,
er bestaat ook een goede kans dat je inter een stekkertje of draadje kan verplaatsen
zodat 'ie geschikt word voor 220.

Als je een schema op de kop kan tikken wil ik wel ff kijken of ik je kan helpen.
(was ooit electronica monteur hoor...hehe...trained professional zogezegd8) )

Suk6!
 
je kan toch ook gewoon naar een electronica zaak gaan om zo'n converter stekkertje te kopen? ben je meteen klaar en weet je zeker dat je niets verkl**t
 
Gewoon even naar de elektronika zaak gaan en kijken wat het goedkoopste is.
Een trafo of een converter (wat ook een trafo is).
Of als je die trafo wilt inbouwen eentje scoren die genoeg stroom kan leveren en hetzelfde voltage uitkomt.
Neem aan dat de frequentie (50 of 60Hz wisselstroom) geen problemen oplevert.
 
Inderdaad, voor je voor een andere trafo gaat, wel even aan de hand van de oude (mits daar de info opstaat)
of aan de hand van de manual een nieuwe met dezelfde specs kopen (kwa uitgaande spanning en stroom dan).

Vaak is het zo dat op een trafo aan de primaire kant (waar de hogere spanning opkomt) een doorlopende
wikkeling zit, met een aftakking voor 110 en een aftakking voor 220 volt. Als die er inzit dan heb je mazzel en is het een
kwestie van 1 draadje omzetten en verplaatsen van de 110 naar de 220 aansluiting, da's alles!

Nogmaals kijk ffies of je een schemaatje kan ritselen, dan weet je bij voorbaat wat er gedaan moet worden,
of een nieuwe trafo, of een aansluitinkje omsolderen of misschien zelfs intern met een stekkertje, komt bij
ouder elektronica ook nog wel eens voor.

Zolang je iemand het laat doen met verstand van zaken kan je absoluut niks verpesten, maar heb je er zelf geen verstand van, moet je er inderdaad vanaf blijven.

Laat maar wat weten als ik je kan helpen.
 
PS, Fuse heeft gelijk, bij een gewone (niet schakelende) voeding dus met een trafo, maakt de frequentie geen zak uit.
Deze bak is zo oud, dat schakelende voedingen nog niet eens waren uitgevonden.;)
 
SH9 poly gefeliciteerd er mee btw waar heb je hem vandaan gehaald ?
trouwens op ebay.de staat nog een yamaha cs5 tk aangeboden :)
 
Ik wou hier net een nieuwe thread over beginnen maar zag dat er hier al over werd gelult:)
ff een vraagje betreft die converters in de elektro zaak.
Ik krijg waarschijnlijk een leuke synth uit de states en wil er niet mee gaan kloten! (van binnen dan:))
Zo'n converter werkt gewoon op alles dus?? Ik kan gewoon een us synth kopen en er 100% van uitgaan dat hij het
Met een converter doet??
 
Ben pas nog zo'n ding wezen halen voor m'n SE70. Die heeft nl een amerikaanse adapter en ik ben te lui om het stekkertje om te bouwen naar een andere adapter. Deze oplossing was dus ook goedkoper.

Maar het maakt dus wel uit wat voor converter je koopt.
Hoeveel amperes hij kan leveren.
Anders wordt hij te warm met alle narigheid van dien.

Als men dit onbekend is dient me zich deze informatie te verschaffen van den menschen van den dichts bijzijnde elektronika speciaalzaak bij u in den buurt. (ff vrage dus)

Trouwens m'n SE70 is er niet beter op geworden, maar had zelf een foutje gemaakt bij het aansluiten. Foute stekker in fout gaatje. Niet goed dus. *zucht*
 
Back
Top