Waves gaat volledig over op abonnement: Waves Creative Access

Ik was eigenlijk binnenkort van plan mijn V11, V12 en V13 Waves plugins te gaan upgraden. Maar dat kan dus nu niet meer (zonder hun stomme abonnement). Dus dat gaat niet meer gebeuren. Daaag Waves!
Denk dat dit ook voor mij geldt. Had onlangs no wat gekocht en oud spul geüpgrade. Zonde, genaaid, maar toedeledokie waves.
 
Ik heb toch even een mailtje gestuurd want in de oude voorwaarden voor het update plan stond dat je ten alle tijden de update kunt doorvoeren. Je hoeft dus niet aansluitend gedekt te zijn maar je kunt op enerlei moment in de toekomst besluiten om voor een software update te gaan. Die belofte is nu gebroken. Ik verwacht er niet veel van maar ik wilde toch even mijn teleurstelling met hen delen. Mocht ik nog iets horen dan zal ik dat hier delen.
 
Wow nu moet ik dus snel van een paar abbey road chambers / plates IR gaan maken.

Die gebruik ik altijd.

Wat is nog meer een goeie IR goedkoop alternatief instrument.
 
IR loader bedoel ik.
 
Ik heb toch even een mailtje gestuurd want in de oude voorwaarden voor het update plan stond dat je ten alle tijden de update kunt doorvoeren. Je hoeft dus niet aansluitend gedekt te zijn maar je kunt op enerlei moment in de toekomst besluiten om voor een software update te gaan. Die belofte is nu gebroken. Ik verwacht er niet veel van maar ik wilde toch even mijn teleurstelling met hen delen. Mocht ik nog iets horen dan zal ik dat hier delen.
Misschien dat je 'ns een mailtje kan sturen naar je rechtsbijstandverzekering (als je die hebt) en vraagt hoe dat juridisch zit met wat ze nu van plan zijn.
 
De goede tijden van eenmalig betalen en in eigendom houden lijken vervlogen. Nu is het alsof je een auto huurt: Je mag erin rijden, maar niet bezitten.

Voor mij geen Waves meer.
 
De goede tijden van eenmalig betalen en in eigendom houden lijken vervlogen. Nu is het alsof je een auto huurt: Je mag erin rijden, maar niet bezitten.

Voor mij geen Waves meer.
Gisteren lieten ze op Radar zien dat dit al praktijk is bij een aantal automerken. Alle opties worden standaard geïnstalleerd, en met een abonnement kun je opties aan of uit zetten. 15 euro per maand voor stoelverwarming, paar tientjes per maand voor een veiligheidspakket, 30 euro voor extra pks, etcetera. Van de zotte als je het mij vraagt.

Aan dit soort abonnementen van Waves doe ik dus ook niet mee, totale geldklopperij, zeker voor een simpele hobbyist zoals ik.
 
Ik vind het een waardeloze actie van Waves. Subscription is op zich prima als keuzemogelijkheid (zoals bijv. bij UVI), maar als enige mogelijkheid vind ik het echt slecht.
Op Twitter wordt er behoorlijk negatief gereageerd, en die reacties worden door Waves verborgen. Echt slap.

Ik snap de businesscase erachter wel:
  • Voorspelbare cashflow
  • Geen verkoop meer via resellers (take out the middleman)
  • Makkelijker onderhoud (goedkoper, iedereen krijgt de nieuwste versie, geen WUP meer, en tarief WUP is nu meegenomen in het abo).
  • Simpelere marketing (=lagere kosten)
Voor de gemiddelde professional is het misschien een goede optie. Een vast tarief per maand, alles up-to-date, en automatisch ontvangen van alle nieuwe plugins.
Waarschijnlijk ook nog aftrekbaar van de belasting.

Voor de hobbyist vind ik het een slechte zaak. Die koopt in de regel liever een licentie voor een plugin of bundel.

Ben benieuwd of dit ze achteraf niet in de staart gaat bijten.
 
Laatst gewijzigd:
Ik gebruik mijn spullen en software relatief weinig wegens tijdgebrek, als ik maand moet betalen voor iets wat ik misschien maar 1x of 2x per jaar gebruik dan is dat niet interessant zeg maar.
 
Ben benieuwd of dit ze achteraf niet in de staart gaat bijten.
Ik hoop van wel, eerlijk gezegd. De manier waarop ze dit gedaan hebben is verre van netjes. Ik denk dat ze in 1 klap vrijwel alle goodwill verloren hebben als ik zo de reacties op FB zie. Mij zien ze in ieder geval niet meer komen als klant, daarvoor zijn er inmiddels ook teveel goeie alternatieven.
 
Misschien dat je 'ns een mailtje kan sturen naar je rechtsbijstandverzekering (als je die hebt) en vraagt hoe dat juridisch zit met wat ze nu van plan zijn.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn helaas twee verschillende zaken... Hier is idd sprake van eenzijdig de regels van het spel veranderen. Ook geen Nederlands bedrijf. Je rechtsbijstandsverzekering gaat hier zijn handen niet aan branden, hooguit stellen ze een mailtje voor je op die je kunt verzenden. Wel bizar. Andere bedrijven geven je gewoon de keus, koop de producten die je wilt, of lease de hele shit wanneer je daar blij van wordt. Dit is net zoiets als een auto kopen, en vervolgens na een tijdje alleen maar onderhoud kunnen krijgen als je hetzelfde lease-bedrag betaalt als een nieuwe klant die nooit een auto aangeschaft heeft.
 
Pluggs zijn altijd al een vreemde eend. Je mag het gebruiken het wordt nooit van jouw. Beetje meer als een radio uitzending. Ze zenden uit tot ze met de uitzending stoppen dan kan gewoon niet meer ontvangen. Ik denk dat het zo zit dat je recht hebt op een plugg zoveel maanden wat realistisch is voor de duur dat iets kost. Zoiets als wanneer je een auto koopt van 6k mag je er vanuit gaan dat je er minimaal 4 jaar in kan rijden. Een plugg van 22 euro hoelang zou je daar mee kunnen doen … twee maanden.
 
Ik vind de outrage geweldig die je overal op social media ziet, en de memes.
Duidelijk signaal van alle DAW gebruikers dat men het enkele subscription model er niet doorheen moet duwen, waar ik al wel een paar jaar bang voor ben.
Gelukkig heeft Reason nog steeds de optie op beide manieren van licentie zodat mijn eerdere investeringen niet waardeloos worden.
 
Waves en Uad zijn oa de enige brands waar ik geen software van heb, zijn mij een beetje teveel knakepoetsers met vreemde bedrijfsmodellen.

Lullig voor degenen die achter blijven, gecondoleerd. 'k zal een kaarsje voor jullie branden.


Tis wel erg asociaal ook om zo snel mogelijk dit door te drukken toen Protools met zijn M1 native udate kwam, 2 dagen later. No point of return.
Maar goed mensen, je kan met je portomonaie zeggen wat je ervan vindt, gewoon boycotten die overjarige troep.
 
Back
Top