adam a7

...

Nu is mijn vraag is het mogelijk om het laag iets weg te draaien zo dat minder laag hoor achter met die knoppen.
En is de adam a7 ook goed geschikt voor electro/house/techno/synthpop te maken.

...

ben ik ook wel beniuwd naar, en hoe geldt dat voor de andere adam modellen, de P en S reeksen?

Gagarin
 
achterop zitten 3 eq knoppen om bijvoorbeeld laag wat weg te draaien

ik heb ze een jaartje gebruikt voor hiphop/R&B.. ik vond ze (mogelijk ook door de akkoestiek in de ruimte waarin ik werk) kickdrums extreem vol kleuren
met name sub's en dergelijke worden teveel "verwend/gevuld"
zoals beats klonken op m'n adam a7's zo klonken ze nergens anders op.. oftewel voor mij waren het absoluut geen ideale referentie monitoren

voordeel aan de adam's vond ik dat je geluidslagen goed uit elkaar kon horen, ook bij volle symphonieën
 
De P-reeks van Adam heeft ook knoppen voor room compensation e.d. . Ik zou echter willen adviseren te investeren in acoustic treatment.
 
Misschien niet geheel relevant maar ik wil het toch even meedelen.

Net de Adam A5's (monitor / multimedia speaker) op test gehad.
Ze zouden rond de € 500 gaan kosten geloof ik.
Ik heb zelf de KRK Rockit RP-8's (zelfde prijsklasse) en ben hier tamelijk tevreden van. Ze hebben misschien wat muddy sublaag (komt o.m. door akoestiek), maar ze trekken je mix wel open in het mid.
Wat bij RP-8's 'up front' zit, klinkt 'breed' op HiFi.

Volgens de leverancier van Adam moesten die A5's het meest gebalanceerd klinken in de reeks.

Na een korte A/B (5 minuten) trok ik mijn conclusies:

- te ontoereikend in het laag (duh, tot 55 Hz)
- honkig midlaag
- geen 'vergrootglas' gevoel, ik dacht eerst dat m'n outputs mono stonden, zo 'in the box' klonk het ...
- superonhandige regelaars (lowshelf + highshelf) om 'aan te passen op de kamerakoestiek' ...

Conclusie
De A5 zijn gewoon goede HiFi-speakers die door een bedrijf dat bekend staat om kwaliteitsmonitors te maken, als dusdanig verkocht worden (qua marketingpraat en prijs).
Hopelijk vergaat het de A7's beter, maar verder: jammer.
 
Ik heb een paar Adam A7 monitors besteld bij thomann, hopelijk geven ze wat ik van ze verwacht (anders stuur ik ze gewoon terug hehe).
Ik produce vooral klassieke muziek, new age en jazz, volgens collegas is het daar wel een goeie monitors voor.
 
Vergeet niet dat ribbons nog niet kunnen tippen aan de betere dome tweaters . Ribbons staan bekend om de hogere vervormingen . Vervorming word vaak omschreven als meer details .
Als wikipedia klopt en ik het goed begrijp, is wat je zegt een beetje outdated informatie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tweeter#Ribbon_tweeter

Early ribbons electromagnetically pushed outward with the musical waveform, and used their natural elasticity as a restorative or return force. They produced high levels of distortion (up to 30%) as a result. Later designs utilized iron ferrite, and later neodymium magnets on both sides of the diaphragm resulting in a push-pull design. Push-pull ribbons are typically far more accurate than single-ended or "push" ribbons; they usually have higher power handling capacities as well, since diaphragm motion was far more tightly controlled.
Ik vond wat je zei al een beetje opmerkelijk omdat ik verder tot nu toe over de Adams nix ben tegengekomen dat ze het geluid (lijken) te vervormen, en zelf had ik dat idee ook niet toen ik ze vandaag beluisterede bij Feedback. Vond ze zelfs verreweg de beste speakers wat betreft mid-hoog weergave en was echt diep onder de indruk van de algehele weergave. Alleen de bas liet voor mij wat te wensen over in verhouding met andere speakers van vergelijkbare klasse.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben nogsteeds erg tevreden met mijn HS80 (Yamaha). Iemand die weet hoe de HS80 zich verhoudt tot speakers als de adam A7? Want je hoort wel veel over de A7's Maar net als de Rokits mischien gewoon hype. Ik heb de Rockit rp5 en rp6 gehoord en dat was niet mijn ding, Modderig ongecontroleerd laag, de rp6 deed het beter dan de 5 maar was totaal niet mijn ding.

Trouwens weet iemand toevallig als jeen woofer moet vervangen of daar soldeerwerk aante pas komt met huidige speakers of ms iets met sockets?
En waar haal je die schroevedraaiers vandaan voor die rare schroeven (hexagon)
 
Ik ben nogsteeds erg tevreden met mijn HS80 (Yamaha). Iemand die weet hoe de HS80 zich verhoudt tot speakers als de adam A7? Want je hoort wel veel over de A7's Maar net als de Rokits mischien gewoon hype. Ik heb de Rockit rp5 en rp6 gehoord en dat was niet mijn ding, Modderig ongecontroleerd laag, de rp6 deed het beter dan de 5 maar was totaal niet mijn ding.

Trouwens weet iemand toevallig als jeen woofer moet vervangen of daar soldeerwerk aante pas komt met huidige speakers of ms iets met sockets?
En waar haal je die schroevedraaiers vandaan voor die rare schroeven (hexagon)

Je hebt HS80's en roept dan over een RP5 en RP6 dat ze modderig en ongecontroleerd laag hebben. Jij zoekt met een 8 Inch woofer duidelijk meer laag extensie dan een 6 of 5 Incher kan geven. Maar de HS80 heeft veel minder gecontroleerd laag dan de hele KRK RP serie wat ook de reden was dat bij mij de HS80 bij een luistertest zo'n beetje als eerste is afgevallen.

Overigens vind ik de Adam a7 in het laag ook niet echt uitblinken, dan moet je eerder aan een genelec of event ASP (of de duurdere adams natuurlijk) denken. Maar naar mijn bescheiden mening geeft een KRK RP8 (die met zijn 8 inch woofer wel te vergelijken is met de HS80) toch echt aanzienlijk strakker laag dan een HS80.

Probleem is dat mensen een mindere laag extensie vaak identificeren met modderig of ongecontroleerd laag omdat een 5 of 6 inch woofer nu eenmaal minder laag geeft. Zeker in een kleinere, amper tot niet behandelde ruimte zal een 5 of 6 inch woofer echter veel minder akoustische problemen vertonen.

Kwa hoog vind ik de Adam A7 wel weer heel gedetailleer maar ook best wel fatiqueing. Na 20 minuten luisteren op wat hoger niveau werd ik er al gek van (wat ik met genelec's overigens ook heb maar wel ietsje minder). Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat ik daar meer dan een half uur op behoorlijk nniveau naar kan luisteren.

Nogmaals om duidelijk te zijn, dit is mijn mening (en die van de persoon waarmee ik verschillende luistersessies heb gedaan). Maar goed....as always, smaken verschillen. :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik twijffel ook tussen een setje boxen in deze prijs klasse,

de Genelec 8030 klinkt in het laag/midlaag niet mooi. (zit er teveel in zodat hij wollig klinkt)
de Adam A7 ik mis wat mid/laag ik weet niet of dit te herstellen is door de eq op de achterkant. verder mooie goed klinkende monitors

de Dynaudio bm5a valt voor mij af hij klinkt te vlak ik mis daar een stapel hoog in.

Is een 2e hands setje Yamaha ns-10, genelec s30 of Klein+Hummel 096 iets of vinden jullie van niet?
 
persoonlijk vindt ik de A7 echt kut. Ik snap niet dat mensen zich laten misleiden door het hoog van de A7's... dat iedereen zegt dat het "sprankelend" is enzo... je zit gewoon naar harmonische vervorming te luisteren... wat over het algemeen altijd al een probleem is bij ribbon tweeters aangezien ze pas vanaf de 2,5Khz kunnen werken (optimaal dan he). en ze hebben vreselijk veel vermogen nodig... dit is bij de Adam A7 allemaal niet het geval.. (overigens is dit allemaal al een keer door Mischa vermeldt in deze topic) En het is bij deze speakers dus gewoon zo dat iedereen de A-7 associeerd met de "duurdere" Adams en dat is echt zonde... want ze zijn no way te vergelijken met de duurdere jongens.

Deels dus mijn mening dat ze kut zijn maar ook wat technische feiten waaruit mijn vermoedens werden bevestigd. :geslaagd:
 
Mijn indruk was dat dat 'sprankelende' vooral naar boven kwam bij acoustische muziek. Bij electronische producties (oa van Aphex Twin en Squarepusher, dus wel met een rijk gebruik van frequenties en melodie) bespeurde ik amper verschil in klank in vergelijking met dynaudio. Alleen wel iets meer hoog, maar het klonk verder geheel zoals ik gewend was zonder enige verassende of 'nieuwe' geluiden. Maar ok, ik ben wederom absoluut geen expert, echter ben ik nergens anders iets tegen gekomen met betrekking tot vervorming door de ribbontweeters van deze speakers behalve hier op dit forum.
 
Laatst gewijzigd:
Dit klopt niet geheel, wel bij goedkopere ribbons.
Dit heeft echt met het ontwerp te maken, Ribbons met een neodymium magneet systeem reageren erg transient.
Omdat die hele dunne folie tussen 2 magneten zit word deze direct weer in 0 stand gedrukt.
Bv een woofer wilt vaak nog na ijlen na een flinke toon.
Nadeel van een ribbon is vaak wel de matigere afstralings karakteristiek.
Hoewel een goede dome vaak niet zo veel kost als een goede ribbon, is ribbon wel een erg goede techniek, kijk oa naar goede ribbon mics, ala Royer en AEA.
Ribbons zijn dus eigenlijk meestal superieur aan een dome, mits ze ook compromisloos gebouwd zijn.
De kwaliteit van een ribbon en het hele princiepe is erg afhankelijk van de kwaliteit van en de gebruikte onderdelen.

Imo is de mooste techniek een echte electrostaat, dit gecombineerd met een goede sub kan echt waanzinnig zijn.
 
Voor zover mijn ervaringen gaan klinkt een erg goede ribbon tweeter maar marginaal anders dan een erg goede dome tweeter. Ook liggen de prijzen niet bijzonder ver uit elkaar (ze zullen beiden prijzig zijn maar doorgaans de dome iets goedkoper).

Persoonlijk vind ik de luisterpositie wat kritischer bij een ribbon tweeter maar voor een near/mid field monitor is dat niet echt een probleem te noemen. Verder klinkt een ribbon tweeter eigenlijk altijd als een ribbon tweeter (en zul je minder verschil horen tussen een goede en wat minder goede dan je bij een dome ult horen), vaak wat aanwezig en zeer strak in het tophoog.

Wat betreft de A7, ik vind het niks. Zeer teleurstellend laag en zeker als je (zoals de topicstarter) van een RP8 komt en je laag mist ga je zeker niet tevreden zijn met de A7.

Ik snap sowieso niet waarom mensen dikke *OEMPH* willen uit hun nearfields. Je zit te produceren niet in je auto of huiskamer op je hifi setje. JE kunt ter referentie je track altijd nog ff meenemen naar auto of huiskamer.

Maar goed, dat is wederom smaak, smaak en nog eens smaak. Monitoren kiezen is denk ik zo'n beetje het meest subjectieve dat bestaat in audioland. De één vind een monitor geweldig en de ander vind 'm waardeloos. De meningen staan vaak loodrecht op elkaar.........

Je kunt dan ook eigenlijk niet tegen iemand zeggen "Dit is een goede monitor, die moet je kopen" maar alleen "dit is een goede kandidaat om eens te gaan luisteren". IK heb al wel wat mensen een set monitoren op basis van advies zien kopen en die zijn nagenoeg allemaal bij een andere set uitgekomen na een tijdje.
 
Hoewel ribbons vaak inderdaad kritischer zijn in je plaatsing, is het fasegedrag beter, dus anderzijds blijf je beter je stereo beeld behouden dan met conventionele units.
De A7 klonk mij nog niet zo slecht in het laag, wat rommelig mischien, maar dat kon aan de plaatsing liggen waar ik ze gehoord heb.

Hoewel het ook subjectief is wat de een mooi of lelijk vind, is het wel zo dat bv monitor a een slechte response van de waarheid weergeeft tov een andere, dus probeer dat subjectieve en smaak altijd te negeren.

Leer echte instrumenten te kennen, weet hoe een gitaar/piano klinkt, neem ze zo op en hou dat als referentie aan wanneer je zoekt naar monitors, want mooi maken kun je ook wel met een EQtje erbij.
Het gaat om een neutrale weergave van wat je opgenomen hebt imo.
 
Sorry van deze bump, maar dit artikel staat vrij hoog in Google bij de zoekopdracht "Adam A7" en ik kon het niet laten een opmerking te willen plaatsen. :bekdicht:

Er wordt hier gesproken over ribbontweeters in deze Adam's, maar dit zijn helemaal geen Ribbon tweeters! Het is een totaal andere techniek genaamd Air Motion Transforming (AMT). Het verschil is ook op Wikipedia te vinden, http://en.wikipedia.org/wiki/Tweeter#Types_of_tweeters

Het idee is totaal anders, en het leuke van deze AMT tweeters is dat de 'conus' als een soort accordeon opgevouwen zit en zo veel meer lucht verplaatst. Adam zelf heeft het over 4x zoveel op hun website. Daarbij komt nog dat deze tweeters zo gebouwd kunnen worden dat ze een vlakke respons tot 400Hz hebben. (Daarvan heeft Adam in het duurdere segment ook voorbeelden trouwens)

Nogmaals, mijn excuses als het op dit forum niet de bedoeling is threads te bumpen :) Ik ben overigens ook geinteresseerd in de Adam A5 of heel misschien de A7, maar ik heb al meerdere keren mijn budget verruimd (ik begon met 150 euro voor 2, nu zit ik rond de 500 euro xD), en ik zit nu zo'n beetje aan mijn top. Uiteraard ga ik binnenkort luisteren.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top