De grote JD-800/JD-990 Thread

Origineel geplaatst door smackos
Nou die vintage uitbreiding heeft toch ook een heel eigen karakter, ik denk dat menig analoge freak erg blij is met die vintage uitbreiding (al was het alleen maar voor de VP330 en Mellotron).

VP330 voices klinken goed ja op de vintage board maar de trons zuigen echt. Er is geen synth die een goede mellotron kan neerzetten. Simple as that. Heb al van alles gezien en ben van alles tegengekomen. Van gewoon string ensembles die ze mellotron noemen tot variaties hierop met zelfs lofi filters, choirs die kant noch wal slaan en ga zo maar door... Er zijn maar een aantal dingen die goede trons kunnen neerzetten en dat zijn of software programmas (denk aan m-tron), of samplers (al dan niet met 8 seconden samples of in ieder geval lange loops).
De mellotron is zo lastig na te bootsen via synthese omdat het echte geluiden zijn en geen neppe. Er is geen een synthesizer die de menselijke stem perfect na kan bootsen, dus laat staan 8 stemmen simultaan...

De tron geluiden in synths zijn gewoon leuk als geluid maar zeker niet geschikt als nabootsing van het echte ding. Simple as that...
 
Origineel geplaatst door Slipperman
De tron geluiden in synths zijn gewoon leuk als geluid maar zeker niet geschikt als nabootsing van het echte ding. Simple as that...
Ik ben wel geneigd het daar mee eens te zijn.. Helaas...:frons:
 
Origineel geplaatst door Slipperman
VP330 voices klinken goed ja op de vintage board maar de trons zuigen echt. Er is geen synth die een goede mellotron kan neerzetten. Simple as that. Heb al van alles gezien en ben van alles tegengekomen. Van gewoon string ensembles die ze mellotron noemen tot variaties hierop met zelfs lofi filters, choirs die kant noch wal slaan en ga zo maar door... Er zijn maar een aantal dingen die goede trons kunnen neerzetten en dat zijn of software programmas (denk aan m-tron), of samplers (al dan niet met 8 seconden samples of in ieder geval lange loops).
De mellotron is zo lastig na te bootsen via synthese omdat het echte geluiden zijn en geen neppe. Er is geen een synthesizer die de menselijke stem perfect na kan bootsen, dus laat staan 8 stemmen simultaan...

De tron geluiden in synths zijn gewoon leuk als geluid maar zeker niet geschikt als nabootsing van het echte ding. Simple as that...

Een ouwe EMU vintage keys mellotron samples klinken toch wel aardig genoeg niet? (In ieder geval een stuk beter dan die in JD vintage card)
 
Een mellotron is niets anders dan een sampler (met tapes) hoor.
Dat je per noot een tape nodig hebt die ook nog eens niet strak loopt geeft het beestje z'n charme (en z'n gewicht).

Ze worden iig weer nieuw gemaakt dus emuleren hoeft niet echt. :)
(Wordt wel zwaar bloeden dan, maar principes zijn principes.)
 
Origineel geplaatst door smackos
Een ouwe EMU vintage keys mellotron samples klinken toch wel aardig genoeg niet? (In ieder geval een stuk beter dan die in JD vintage card)

plaats het geluid maar eens n aast dat van bijvoorbeeld Mtron, een cheapass mellotron sample setje (JP hovercraft of hoe heet die kerel heeft er een aantal gratis op ze site staan) en een echte...
Alles wat ik opnoem trekt die vintage keys eruit al moet ik bekennen dat ik de allernieuwste VK nog niet heb gehoord (die nieuwe rackmodule van paar jaar terug... maar neem niet aan dat het een enorme verbetering zal zijn en al net zo goed is als een gratis mellotron sound setje)
 
Origineel geplaatst door bronswerk
Ik geloof dat ik maar een mp3tje moet gaan posten. Eens laten horen wat een step sequencer kan doen met 3 jd990's :duivels:
He, Bronswerk, wanneer komen die mp3tjes nou.}:|
Ik wil niet aandringen, maar twee maanden wachten lijkt wel een mentaliteit van hier in de zon, 8) .
 
Origineel geplaatst door SideFX
Er is een aspect waarin de JD990 de D50 _niet_ kan vervangen, en dat is PWM (pulsbreedte modulatie). Alleen de D50 kan die heerlijke 'Soundtrack' patch produceren :)
Helemaal niet! ;)
De JX-8P heeft de enige echte 'Soundtrack' patch intern in ROM. The original. De D50 versie is een kopie.
 
Origineel geplaatst door Slipperman
plaats het geluid maar eens n aast dat van bijvoorbeeld Mtron, een cheapass mellotron sample setje (JP hovercraft of hoe heet die kerel heeft er een aantal gratis op ze site staan) en een echte...
Alles wat ik opnoem trekt die vintage keys eruit al moet ik bekennen dat ik de allernieuwste VK nog niet heb gehoord (die nieuwe rackmodule van paar jaar terug... maar neem niet aan dat het een enorme verbetering zal zijn en al net zo goed is als een gratis mellotron sound setje)

Ik vind de mellotrons in de ouwde Vintage Keys beter klinken dan in de nieuwe Vintage Pro trouwens, wat stoffiger en blikkiger ofzo.
 
Origineel geplaatst door smackos
Ik vind de mellotrons in de ouwde Vintage Keys beter klinken dan in de nieuwe Vintage Pro trouwens, wat stoffiger en blikkiger ofzo.
Heeft denk ik ook met de convertors te maken. Had het idee dat de oude lijn van emu zowieso beter klonk sonisch gezien dan de nieuwere varianten. Heb het idee dat die te clean zijn...
 
Origineel geplaatst door Yoonchi
Helemaal niet! ;)
De JX-8P heeft de enige echte 'Soundtrack' patch intern in ROM. The original. De D50 versie is een kopie.

Tja, wat maakt het uit ?

Ik lig eigenlijk niet wakker van die vergelijkingen. Je doet het met de sounds die je hebt. Zal me compleet worst wezen of VST X of synthesizer zo klinkt als het orgineel. Elke synth, soft of hardware heeft zijn eigen karakterestiek.
Daarmee moet je het doen. Die vergelijkingen en de soms daaropvolgende teleurstellingen lijken wel een vorm van masochisme. :D
Als je moeilijk kan leven met emulaties, dan moet je maar voor het orgineel gaan.
 
assignable JD800 schuiven?

assignable JD800 schuiven?

hallo,

Weet iemand of alle schuiven van de JD800 vrij toewijsbaar zijn? Of zijn ze allen vis sysex uit te sturen?

Doel : schuiven toewijzen aan mijn ultra of waldorf micro...
 
hallo,

Weet iemand of alle schuiven van de JD800 vrij toewijsbaar zijn? Of zijn ze allen vis sysex uit te sturen?

Doel : schuiven toewijzen aan mijn ultra of waldorf micro...
Volgens mij zenden de schuiven alleen sysex en zijn ze niet vrij toewijsbaar. Anders hadden ze er een heel groot punt van gemaakt hebben in de handleiding, :erm:

Ik zit met een vraag bij de JD-990:
Hoe gaat Cross modulation bij de JD-990 in zijn werk? Ik heb twee parameters, "FXM Color" en "FXM Depth", die zorgen voor een type en de intensiteit van x-modulatie, zover ik het begrijp. Maar het is me niet duidelijk welke WG/Tone met welke worden gemoduleerd. Bij mijn Roland JX-8P is het duidelijk aangegeven in de handleiding dat het tussen 2 DCO's is.
Weet iemand hoe het hier zit? Tussen alle "Wave Sources", of alleen 2 "Wave Sources" als er minimaal 2 worden gebruikt, of paars gewijs? Hoe zit dit?
 
Ik zit met een vraag bij de JD-990:
Hoe gaat Cross modulation bij de JD-990 in zijn werk? Ik heb twee parameters, "FXM Color" en "FXM Depth", die zorgen voor een type en de intensiteit van x-modulatie, zover ik het begrijp. Maar het is me niet duidelijk welke WG/Tone met welke worden gemoduleerd. Bij mijn Roland JX-8P is het duidelijk aangegeven in de handleiding dat het tussen 2 DCO's is.
Weet iemand hoe het hier zit? Tussen alle "Wave Sources", of alleen 2 "Wave Sources" als er minimaal 2 worden gebruikt, of paars gewijs? Hoe zit dit?
Niemand?
 
Volgens de JV2080 handleiding moduleert de golfvrom zichzelf inderdaad, het is geen ringmodulatie:

De JV-2080 is met een Frequency Cross Modulation
functie (FXM) uitgerust die soms leuk kan zijn voor
speciale (meestal “vreemde”) effecten. Deze bewerking
resulteert in een golfvorm met veel boventonen.
U zou het een “instapversie” van het Structure-systeem
(zie blz. 82) kunnen noemen. Niets belet u echter
om zowel de FXM van de golfvormen als de ringmodulatie
van een Structure te gebruiken. De resultaten
daarvan zijn onvoorspelbaar. Let wel: hier
moduleert de golfvorm zichzelf, terwijl de ringmodulatie
twee verschillende golfvormen kan gebruiken.
 
Heeft er iemand trouwens de jd9d-3 card in bezit?

Jazeker! Na een lange zoektocht op het internet heb ik deze enige maanden geleden uiteindelijk gekocht van iemand uit Australie.
Ik wilde mijn setjes (6 JD800 cards & de 3 JD9D cards) absoluut compleet hebben en de JD9D-3 card was de 'missing link'.

Het is een aparte kaart met een aantal heel mooi samengestelde patches, niet zo 'warm' als de JD9D-2 maar toch genoeg inspirerende geluiden.
 
Jazeker! Na een lange zoektocht op het internet heb ik deze enige maanden geleden uiteindelijk gekocht van iemand uit Australie.
Ik wilde mijn setjes (6 JD800 cards & de 3 JD9D cards) absoluut compleet hebben en de JD9D-3 card was de 'missing link'.

Het is een aparte kaart met een aantal heel mooi samengestelde patches, niet zo 'warm' als de JD9D-2 maar toch genoeg inspirerende geluiden.


Geluksvogel,ben er ook al lang naar op zoek,ook om m'n setjes compleet te krijgen.
Je bedoeld zeker 8 jd800 cards?
Ik zit ook al enige tijd achter die immitatie cards van Christal-voice aan.
Maar tot nu toe heb ik ze alleen maar voor de 01w/r gevonden.
Zijn wel heel mooi moet ik zeggen.
Tis meer zoiets als een verzameltik .
 
Ja, je hebt gelijk, het zijn natuurlijk 8 romcardsets van de JD800.
Bedoel je soms de cards van Voice Crystal?
http://www.voicecrystal.com/roland.htm

In het verleden maakte Valhala trouwens ook goede rom-cards voor de JD800. Voor mijn D70 heb ik in 1994 nog een Valhala card met prachtige geluiden gekocht.
 
Back
Top