De grote JD-800/JD-990 Thread

Toffe draad dit.
Ik heb een JD-990 gescoort, kan niet wachten totdat'ie binnen is.
Is er iemand die weet waar ik gratis patches voor een JD-990 kan downloaden? Het is meer als voorbeeld van wat kan met die machine. Ik zal toch wel mijn eigen shit gaan programeren.

Alvast bedankt en ga zo door met deze draad.

Yoonchi
 
Als ik er iemand een plezier mee kan doen:

Ik heb op mijn site enkele syx en midi klankbanken geupload.
Je vindt in de zip file ook een programma terug om jd800 syx bestanden om te zetten naar de jd990 + 2 exe's om aparte patches te uploaden + zelf banken te genereren.

De meeste files en de exe's komen van een australische site van een zekere Gwendolyn.
Momenteel zijn ze er niet meer terug te vinden.

HIER ZIJN ZE:
 
Origineel geplaatst door picaja


De meeste files en de exe's komen van een australische site van een zekere Gwendolyn.
Momenteel zijn ze er niet meer terug te vinden.

HIER ZIJN ZE:

Die Gwydion heeft een bestaande JD800 patch organizer omgekat opdattie geschikt is voor de JD990. Vraag me overigens af hoe synth-specifiek het uploaden van een bult rauwe sysex data kan zijn.. maargoed.

Beetje jammer dat er geen 'MIDI thru' functie op zit.. nu moet de volumeknop het ontgelden :D
 
Aan topicstarter

De jd-990/jd-800 zijn een must voor degene die veel Jarre en Vangelis nummers naspelen.

Mag ik daaruit concluderen dat heel veel sounds uit de D-50 moeiteloos ingeladen of geprogrammeerd kunnen worden op de JD-800 en JD-990 ? Dat zou namelijk erg vet zijn als dat zo is, ik vind de (typische) geluiden uit de D-50 erg cool. En nu ben ik dus in dubio: aanschaf D-50 of JD-990 ?

btw. de Pink Floyd wish you were here strings schijnen tegenwoordig uit de D-50 te rollen, Richard Wright heeft ten tijde van MLOR de D-50 boven de MKS-70 verkozen.
 
Laatst gewijzigd:
ehhhh. ik geloof dat je nu 2 dingen door elkaar haalt.
Dat je geluiden van een d-50 even overgiet naar een jd-800/990,gaat volgens mij niet helemaal op.

Ik bedoelde hier eigenlijk mee dat er veel standaard presets uit de 800/990 zijn gebruikt door jarre en vangelis(en uiteraard door vele andere).
Hier en daar mischien een tikkeltje aangepast,maar ze zijn vlot te herkennen.

Je twijfelt dus tussen een d-50 en een jd990.?....lastig,moeilijke keuze.
Daar zou ik echt niet tussen kunnen kiezen,het zijn beide erg gave synths.

Puur persoonlijk.
kwestie van achtergrond verzamelen.

Succes:okdan:
 
Aan topicstarter

Thanx for the info!

De conclusie is dus dat de D-50 en JD-800 JD-990 allemaal vette synths zijn in ongeveer dezelfde lijn maar met een apart karakter. Zo ook bv. Juno 106 vs. Alpha1.. leuk om allebei te hebben.

Je twijfelt dus tussen een d-50 en een jd990.?....lastig,moeilijke keuze.

Dit betekent dus dat mijn verlanglijst iets groter wordt :mega:
 
Re: De grote JD-800/JD-990 Thread

Origineel geplaatst door Ramirez


De jd-990/jd-800 zijn een must voor degene die veel Jarre en Vangelis nummers naspelen.
 
De D50 (d550) is een grote maar de JD800 (jd990) is net ietsje beter. Gebruiksgemak, mogelijkheden (tot 4 waves per patch), de looks, en die sliders...
Ik vind de JD800 in vergelijking met de D50 meer plastiek.

De d50 is verkocht maar de jd800 blijft.
 
Origineel geplaatst door smackos
Een JD990 is wel echt heel anders dan een D50 voor de goede orde hoor...

Totaal verschillende synths

Juist,en daarom zou ik ook niemand kunnen adviseeren een keuze te maken tussen deze bakken.
Dat is gewoon een te persoonlijke keuze.
 
Ongelofelijk die JD

Ongelofelijk die JD

Die JD990 is binnen(al een paar maanden, en ik ben bina niet meer op dit forum geweest), en dit is mijn liefde nou, :luv:
Ik ben nog nooit zo verast geworden door wat een JD kan, vooral als je zelf aan de gang gaat met geluidjes maken. Vroeger(toen de JD800 pas uit was) had ik het geluid ervan gehoord en was toen onder de indruk(en dat was in een zaal, live). Nu heb ik zelf een JD990 en naast het analoge spul dat ik heb is dat verfrissend. Ik bedoel, ik heb geen duur analoog spul, maar ik ben nog steeds onder de indruk van het geluid van een Roland JX-8P. Zet daar een JD naast, man, ik kan de hele dag soundscapes, drones, vette bas leads en weet ik wat allemaal produceren. Als je naast de JD de Yamaha CS1x zet hoor je pas hoe plastic die klinkt.

Het rare van JD990's is: ze zijn goedkoop te vinden. Mijn raad: koop er een als je er een kunt vinden! Deze bakken worden nog eens gewilde objecten.
Enige nadeel is: polyfonie. Slechts 24 stemmen. Ik gebruik toch nooit synths multitimbraal, dus dat is geen probleem.

Yoonchi
 
Gefeliciteerd!

:okdan: :mega:

Ja prachtbak de JD990. Nou moet ik zeggen dat sommige waveforms me wel een beetje de keel uitkomen, van die standaard belletjes enzo.. maar ik heb dan ook nog niet het vintage expansion board.

Heb je al wat geluiden online gevonden trouwens? Ik heb er nog een flinke bult liggen, wil ik je wel sturen als je me je emailadres pb't.

Veel plezier ermee!
 
Re: Ongelofelijk die JD

Re: Ongelofelijk die JD

Origineel geplaatst door Yoonchi
Enige nadeel is: polyfonie. Slechts 24 stemmen. Ik gebruik toch nooit synths multitimbraal, dus dat is geen probleem.

Yoonchi

Mocht het wel een nadeel zijn (of worden).
Koop er Ă©Ă©n bij en zet ze in "stack".
Koop er twee bij en zet ze in "stack".
Koop er drie, vier vijf, zes of zeven bij en zet ze in "stack"...:D
 
Origineel geplaatst door SideFX
Gefeliciteerd!

:okdan: :mega:

Ja prachtbak de JD990. Nou moet ik zeggen dat sommige waveforms me wel een beetje de keel uitkomen, van die standaard belletjes enzo.. maar ik heb dan ook nog niet het vintage expansion board.
Je moet die belletjes ook niet de hele tijd gebruiken.:P
Ben ook op zoek naar een vintage kaart, maar voor een redelijke prijs(op ebay zijn ze soms voor meer dan $175 te krijgen, vind ik zelf een beetje teveel voor een synth die mij tot aan de deur minder dan $350 heeft gekost, ik weet, ik heb mazzel gehad. Zeker voor de goede staat waarn die is).

Heb je al wat geluiden online gevonden trouwens? Ik heb er nog een flinke bult liggen, wil ik je wel sturen als je me je emailadres pb't.
He, bedankt. Ik zal je effe pb'en. Het freubelen op die module gaat al zo makkelijk, maar meer patches is nooit weggegooid.

Bedankt,
Yoonchi
 
Behalve dat de aftertouch nauwelijks werkt(ik weet dat er een modificatie voor is) vind ik de JD-800 een van de beste digitale synths. Ik heb een tijdje getwijfeld om hem aan te schaffen, omdat elke bak weer veel ruimte kost en ik geen fan ben van de meeste synths van Roland, maar ik heb er geen spijt van. Tijdens het laatste Alfa Centauri festival in 2005 heb ik mijn JD aan John Serrie uitgeleend en daardoor zijn klanken gekregen, maar het zelf programmeren is met zo veel schuiven natuurlijk een eitje. Multitimbraal hoef ik hem niet te gebruiken; het leven bestaat uit compromissen. Ook heel fijn is dat alle schuiven sysex uitspugen, waardoor je lekker kunt improviseren. Een mooi voorbeeld staat op The Age of Deception (Catharsis); misschien zetten we dat nog op de webstek (reclame!), maar eigenlijk moet de verkoper van deze synth die CD gewoon uitbrengen }:|
 
Ik vindt de JD-990 helemaal niet zo'n frisse synth als je bijna alleen analoog hebt.
Dan is de DX toch veel frisser. Ok sommige geluiden zijn wel lekker helder, maar over het algemeen is het toch best zeg maar analoog klinkend. Dus ook wat dof/warm. De vintage uitbreiding niet kopen als je veel analoog spul hebt. De Orchestra uitbreiding klinkt ook niet echt anders. Zeker niet als echte instrumenten, daarvoor heeft de JD een te muf geluid.

Maar toffe bak zeker!
 
Origineel geplaatst door René
Nog niet genoemd, maar ik heb de XV3080 die een groot aantal klanken van de JD990 aan boord heeft. Mooie sounds.

Dat zijn vaak opzichzelfstaande geluiden die ze dan jd990 bla bla noemen.
Heeft vaak niets met het origineel te maken.(behalve de titel dan)
Zo hebben ze in een jv2080 ook d50 bells enz enz zitten,en dat heeft echt niets met een d50 te maken.
geloof me ,ik heb hem ernaast staan.

Neemt trouwens niet weg dat het altijd slecht klinkt hoor.
Maar andere engine=ander karakter.

Ik denk dat dat ook te maken heeft met de illusie die de fabrikanten tegenwoordig naar de klanten willen overbrengen.
Dat de synths nog beter klinken als de vorige,terwijl ze al lang en breed over het hoogtepunt heen zijn,het enige wat ze beter willen laten klinken is de productie.
En dan nog zeveren over een nog vriendelijker gebruikersgemak,alleen vergeten ze dat een apparaat er in geen 100 jaar makkelijker op wordt als je er maar extra funties in blijft douwen ,en knoppen ho maar.
Ik vind dat ze door die doorgedraaide cocurentie oorlogen hun mikpunt uit het oog zijn verloren....de eenvoud.

Dat terzijde,klinkt het tegenwoordig vaak anders,niet beter.

Sorry dat ik een beetje doordraaf,maar ik wordt er een beetje droevig van,dat je tegenwoordig eerst 2 jaar studie af moet leggen om je synth te kunnen bespelen.
Op een paar uitzonderingen na dan.

Aan de andere kant geniet je dan nog meer van de jd800.


:)
 
Back
Top