De grote JD-800/JD-990 Thread

Origineel geplaatst door sander
Ik vindt de JD-990 helemaal niet zo'n frisse synth als je bijna alleen analoog hebt.
Dan is de DX toch veel frisser. Ok sommige geluiden zijn wel lekker helder, maar over het algemeen is het toch best zeg maar analoog klinkend. Dus ook wat dof/warm. De vintage uitbreiding niet kopen als je veel analoog spul hebt. De Orchestra uitbreiding klinkt ook niet echt anders. Zeker niet als echte instrumenten, daarvoor heeft de JD een te muf geluid.

Maar toffe bak zeker!

Ik geloof dat ik maar een mp3tje moet gaan posten. Eens laten horen wat een step sequencer kan doen met 3 jd990's :duivels:
 
Ik heb ooit een JD-800 in combinatie met een Doepfer MAQ. Als je de parts aan elk track toewijst krijg je hele vage textures.

Als ik de ruimte nog had gehad dan was deze combi zeker gebleven...
 
Mocht er iemand nog card sets nodig hebben voor de JD's
19 eur per set bij P.Verspuy.
Ze hebben nog enkele liggen
 
Wil ik dus net een regelbare weerstand van 500k bestellen bij conrad.
Om het aftertouch probleem te verhelpen,zie ik dat ie 3,65 eur moet kosten.
Opzich geen probleem.
Maar met verzendkosten,toeslag enz kom ik op 18,60eur!!!
Is dat normaal of zo?

Heeft iemand toevallig nog z'n potmetertje liggen?
Wand dit vind ik echt een beetje te ver gaan.(principieel dan he).
 
Ik heb zelf een JV1080. Merkwaardig dat iedereen het hier heeft over verschillen tussen JD800 en JV1080/2080.. Het eerste wat ik deed toen dat ding uit de doos kwam, is avond na avond (tot ver in de kleine uurtjes) m'n wijsvinger helemaal bloedeloos drukken op die rotknopjes (pffff, al die schermmenuutjes, je wordt er helemaal tureluurs van..) en een set van plm. 50 compleet eigen sounds programmeren. Wekenlang was ik er mee bezig, maar het resultaat was er dan ook naar. Ik nam dat ding eens mee de studio in en daar klapten de klussen tegen het dek. "Is dat een 1080?!? Klinkt compleet anders!!! Waanzinnig!!" Ja, tuurlijk is dat een 1080, maar je moet er wel tijd in steken. Eén ding is me in al die jaren dat ik nu met knoppen speel wel duidelijk geworden: presets zijn NOOIT echt geweldig. Ik ben er nog niet één tegengekomen die echt helemaal naar m'n zin was. Als het al in de buurt kwam, moest ik toch nog ADSR aanpassingen doen en dingetjes als LFO routings en frekwenties. Japanners hebben een voorliefde voor dunne klankjes en dat heb ik niet.

Ik heb ook een D50 gehad. Wereld apparaat. Ik irriteerde me aan de bijgeluiden (kwantiseringsruis e.d.) dus heb ik 'm weggedaan, maar was prima bak. Ook uit een D50 kun je geweldige dingen halen. Als je ze ZELF programmeert.

Moraal van dit verhaal?!? Bijna ALLE synthesizers kunnen goed klinken, als je
- de moeite neemt je te verdiepen in de werking en de theorie;
- de moeite neemt het fuqin manual te lezen;
- de moeite en de tijd neemt je eigen sounds te maken.

Ik erger me werkelijk groen en geel aan al die toetsenisten die geen tijd en geen zin hebben om te bouwen aan hun eigen sound. Uitwisselen en downloaden van tienduizenden sounds in even zovele banken... Pfffff.....
55 channels and nothing on... :gaap:

Voordat ik bestookt word met vragen: ja, ik gebruik nu een PC editor voor die 1080. Maakt het leven zoveel gemakkelijker...
 
Origineel geplaatst door Ramirez
Mocht er iemand nog card sets nodig hebben voor de JD's
19 eur per set bij P.Verspuy.
Ze hebben nog enkele liggen

Per set?
Daar kan je dan je eigen presets op saven neem ik aan?
Ik heb namelijk alleen van die preset kaarten en ook die interne dingen.
 
Origineel geplaatst door Ramirez
Wil ik dus net een regelbare weerstand van 500k bestellen bij conrad.
Om het aftertouch probleem te verhelpen,zie ik dat ie 3,65 eur moet kosten.
Opzich geen probleem.
Maar met verzendkosten,toeslag enz kom ik op 18,60eur!!!
Is dat normaal of zo?

Heeft iemand toevallig nog z'n potmetertje liggen?
Wand dit vind ik echt een beetje te ver gaan.(principieel dan he).

Even bij de lokale electronica hobby shop langsgaan.
 
Origineel geplaatst door sander
Per set?
Daar kan je dan je eigen presets op saven neem ik aan?
Ik heb namelijk alleen van die preset kaarten en ook die interne dingen.

Eh..nee,dit zijn voorgebakken sounds uit de jd card serrie reeks,(pagina 1)dus je kunt niets opslaan.
Dan moet je een memory card aanschaffen.
Vragen ze trouwens best een hoop geld voor tegenwoordig,dus sysex is een goedkopere oplossing.
 
Origineel geplaatst door sander
Even bij de lokale electronica hobby shop langsgaan.

Tja ,als die nou eens in de buurt was.
Hier hebben ze echt niks.

Dit leek me iets makkelijker.
 
Na het horen van wat soundscapes uit een Roland D50 (D-550) kreeg ik interesse in dit apparaat.
Echter ben niet van gelijk kopen....altijd ff wat "research" doen.

Of de keus nu makkelijker is geworden.....nop :confused: ....

Toen stuite ik op wat artikels en demo's (mp3) van Roland JD-990 (heb voorkeur voor rackmodules ivm ruimte)
Blijkt dat dit min of meer opvolger is van D50 en voorloper van JV series.
Wat me wel direct opviel bij beluisteren van mp3's dat er toch echt andere klanken in zitten als de JV-series (ikzelf heb Roland XP30 + diverse expansies)

Ik zoek altijd naar synth met anders type geluid en karakter als ik al in bezit heb.

Welke synth is een betere investering voor ambient pads/soundscapes/drones.....
Ben dus duidelijk niet op zoek naar standaard instrumenten maar juist duistere "niet aardse" klanken.
Mijn muzikale interesse ligt in het gebied van psychadelic ambient.....psychadelic trance....tracid

de D50 of de JD-990 ?

En hoeverre verschillen deze apparaten (in waveforms, convertors, karakter,...)
 
Qua sound merk ik zelf al redelijk veel verschil als je een XV5080 analoog of digitaal (via adat) gebruikt. In het laatste geval klinkt het wel breeder en dieper.
En als het wat rauwer moet werkt bijv een bitcrusher die in PSP Nitro zit wel geinig.
 
Origineel geplaatst door midigek
Na het horen van wat soundscapes uit een Roland D50 (D-550) kreeg ik interesse in dit apparaat.
Echter ben niet van gelijk kopen....altijd ff wat "research" doen.

Of de keus nu makkelijker is geworden.....nop :confused: ....

Toen stuite ik op wat artikels en demo's (mp3) van Roland JD-990 (heb voorkeur voor rackmodules ivm ruimte)
Blijkt dat dit min of meer opvolger is van D50 en voorloper van JV series.
Wat me wel direct opviel bij beluisteren van mp3's dat er toch echt andere klanken in zitten als de JV-series (ikzelf heb Roland XP30 + diverse expansies)

Ik zoek altijd naar synth met anders type geluid en karakter als ik al in bezit heb.

Welke synth is een betere investering voor ambient pads/soundscapes/drones.....
Ben dus duidelijk niet op zoek naar standaard instrumenten maar juist duistere "niet aardse" klanken.
Mijn muzikale interesse ligt in het gebied van psychadelic ambient.....psychadelic trance....tracid

de D50 of de JD-990 ?

En hoeverre verschillen deze apparaten (in waveforms, convertors, karakter,...)

Mischien dat je ook eens demo's van korg's moet luisteren,bv, m1r 01/rw wavestation.
Allemaal racks en totaal anders als roland.
Er zijn echt hele mooie pads en soundscapes voor te downloaden,en tegenwoordig niet zo gek duur meer.
 
Roland XP30 is niet het enige wat ik heb ;)
Ik heb al een Korg Wavestation SR in bezit, de M1 vind ik niet zo interessant.
Wavestation is best leuk apparaat met zijn vectorsynthese.

Zal gelijk ff instrumentenlijst aan mijn profiel koppelen.
 
Origineel geplaatst door Ramirez
Mischien dat je ook eens demo's van korg's moet luisteren,bv, m1r 01/rw wavestation.

Of Yamaha, de TG-77 bijv. Zijn ook hele leuke soundscapes mee te maken dankzij de combi van FM en AWM, maar ik ben van mening dat de JD990 daar toch wat beter in is.. beetje smaakafhankelijk wellicht.

Hier nog wat links naar geluiden-demo sites, die wat verder gaan dan de presets (behalve synthmania dan).. ze hebben mij erg geholpen om een goede indruk te krijgen van een apparaat:

http://homepage.mac.com/synth_seal/html/index.html <-- erg goed!
http://rambo.id.uw.edu.pl/fmanager.html?path=music&view=1&gallery=1
http://www.synthmania.com/ <- presets
http://www.synthesizer.at/download/download.htm <- workshops!
 
Bedankt voor de links SideFX.
Een paar had ik al (synthesizer.at is een favorite van me, door zijn demo heb ik toen Oberheim Matrix gekocht)

Voor FM heb ik de Yamaha FS1r, de meest uitgebreide FM-synth (met Format Shaping/ sequencing)
Dus ik denk niet dat TG77 me veel nieuws gaat bieden.

Wat al op mijn verlanglijstje staat is: Waldorf XT (psychadelic sounds) en ooit eens de Motif ES rack (voor nieuwe collectie goede "instant" sounds)

Ik zit meer te dubben tussen de D50 (of D550) en JD990.
En ik zie dat jij (sideFX) beiden apparaten in bezit heb.
Mijn ogen waren gericht op de D50....maar week ineens af na het horen van de JD990.
Heeft de JD990 nou min of meer hetzelfde in huis als de D50 of hebben we het echt over twee totaal verschillende (klank/synthese) apparaten ?
Ik weet in iedergeval dat ik met JD990 meer waveforms heb, zeker met een vintage expansieboard erin.
Maar kan de JD990 de D50 (min of meer) vervangen als we het over de klank hebben ?
 
Origineel geplaatst door midigek
Heeft de JD990 nou min of meer hetzelfde in huis als de D50 of hebben we het echt over twee totaal verschillende (klank/synthese) apparaten ?
Ik weet in iedergeval dat ik met JD990 meer waveforms heb, zeker met een vintage expansieboard erin.
Maar kan de JD990 de D50 (min of meer) vervangen als we het over de klank hebben ?

Er is een aspect waarin de JD990 de D50 _niet_ kan vervangen, en dat is PWM (pulsbreedte modulatie). Alleen de D50 kan die heerlijke 'Soundtrack' patch produceren :)

Het gebruik van 4 'partials' die PCM samples of conventionele golfvormen weergeven, elkaar kunnen moduleren, komt overeen, zoals dat ook voor heel veel andere synths geldt.

Maar verder is de JD990 een veel nieuwere en complexere synth. De D50 heeft vooral karakter, vanwege beperktere bit- en samperate. Tevens worden bij de conventionele golfvormen de pulsgolf middels filtering verkregen uit de zaagtand. Bij PCM-sample weergave zijn geen filters beschikbaar.

Bij de JD990 is alles een sample, kan alles gefilterd worden, heb je naast ringmodulatie ook osc.sync. De filters zijn 24dB/oct, de effectsectie is veel uitgebreider, hij is multitimbraal en je hebt de beschikking over drumkits. Kortom de JD990 is een veel completere synth.

Dus.. als het karakter (en de PWM!) van de D50 je aanspreekt, zou ik hem nemen, maar anders ben je met de JD990 wel beter uit denk ik.


:biertje:
 
wat mij altijd onduidelijk is geweest, Kan ik alle presettings van een JD800 gewoon in een JD990 laden mbv sysex? En zijn de sounds dan ook 1 op 1 gelijk (misschien iets dunner of dikker, kouder of warmer maar dat komt door de convertors) of klinken ze soms totaal anders?
JD800 neemt te veel ruimte in hier vrees ik...

Daarbij, die special setup drumkit uit de JD800, kan je die ook op de JD990 krijgen? Had er met iemand een discussie over laatst, zag em niet in de patch list staan eigenlijk maar had altijd het idee dat de JD990 alles van de JD800 had plus nog meer waveforms...
 
Origineel geplaatst door Slipperman
wat mij altijd onduidelijk is geweest, Kan ik alle presettings van een JD800 gewoon in een JD990 laden mbv sysex? En zijn de sounds dan ook 1 op 1 gelijk (misschien iets dunner of dikker, kouder of warmer maar dat komt door de convertors) of klinken ze soms totaal anders?
JD800 neemt te veel ruimte in hier vrees ik...

Daarbij, die special setup drumkit uit de JD800, kan je die ook op de JD990 krijgen? Had er met iemand een discussie over laatst, zag em niet in de patch list staan eigenlijk maar had altijd het idee dat de JD990 alles van de JD800 had plus nog meer waveforms...
Volgens mij heb je gelijk: de JD990 is de JD800 - schuifjes + meer waveforms + extra synthese trucs. De drums zijn ietsje uitgebreider, maar ook niet veel meer. Wat betreft de synthese heb je een aantal combinatie mogelijkheden voor de 4 partials.
 
De vintage uitbreiding niet kopen als je veel analoog spul hebt

Nou die vintage uitbreiding heeft toch ook een heel eigen karakter, ik denk dat menig analoge freak erg blij is met die vintage uitbreiding (al was het alleen maar voor de VP330 en Mellotron).
 
Back
Top