Compressor kopen

Origineel geplaatst door Furious5
Kan je met een compressor over je hele mix je verschillende sounds uit je synths meer als 1 geheel laten klinken? Ik weet dat goed mixen ook helpt maar ik heb maar 3 hardware bakjes (heb dus niet elke midi channel als apart kanaal in mn mixer) en het zou nice zijn als mn muziek al tijdens het proces meer als 1 geheel zou klinken. Ik lees vaak dat je aparte kanalen door een compressor haalt maar grooveboxen als de MC-909 en RS-7000 hebben een mastering processor, is dit ook een compressor?

Dat is één van de dingen die je inderdaad met een compressor kan doen. Een compressor drukt het geluid als het ware een beetje in in elkaar, haalt de pieken eruit. De mate waarin je dat doet is instelbaar.
Met deze techniek kun je het geluid inderdaad 'smoothen'. Vergelijk het maar een beetje met een trechter, maar dan voor geluid. De mix klinkt dan ineens meer als een geheel.
Pas je diezelfde techniek in sterkere mate toe dan krijg je vervorming; soms is dat gewenst. Pas je teveel compressie toe op een eindmix of drumbus kun je het ook helemaal vernaggelen. Je haalt er namelijk ook een beetje dynamiek uit. Dat noemen ze dan ook wel platcompressen en ik heb er een hekel aan.
En dan hebben diverse compressors vaak ook nog een eigen karakter. Ze geven hun eigen kleuring aan het geluid.

Er valt nog veel meer uit te leggen en te vertellen over compressie. ALs je onbekend bent met het fenomeen dan kun je het beste eerste een beetje uitproberen met een goedkope hardware compressor of een stukje software. Kom je er gaandeweg achter waar je het het liefste voor wilt gebruiken kun je daar je keuze voor een duurdere bak of duurder stuk software op baseren.

En lees de diverse threads om dit forum nog eens door. Daar staat een hoop info van diverse forumleden. Weinig onderwerpen kunnen zoveel gevoelens en meningen oproepen als het gebruik van een compressor. Nou ja, behalve dan de eeuwige hardware vs. sotware discussies dan misschien. :D
 
Origineel geplaatst door ruudvee
Mooi ding zeg !

256b6a6ae47643028445f06ade24b4e5.jpg



Helaas moet ik nog ff op de centen wachten, life sucks...:stupid

Hij loopt niet weg hoor! *D
 
Origineel geplaatst door OJS
Dat is één van de dingen die je inderdaad met een compressor kan doen....



Hey, bedankt voor dit uitgebreide antwoord!
Ik ga maar eens op zoek naar een goedkoop beginners compressortje..
 
Origineel geplaatst door Furious5
Ik ga maar eens op zoek naar een goedkoop beginners compressortje..

Koop nou iets fatsoenlijks en geen goedkoop beginners compressortje :-(

Probeer echt te kijken naar een RNC of een Joemeek C2. Deze zijn niet echt duur, maar heel goed.

Ik gebruik zelf een Joemeek C2 om mijn Electribe ESX te 'smoothen', klinkt echt goed. Heel transparant en warm.

Ik ben ooit begonnen met een behringer, maar dat is het echt niet! Je krijgt dan echt een verkeerd beeld van wat een compressor voor je muziek kan betekenen.

Als je goed zoekt en geduldig bent, dan heb je kans dat je een C2 vindt, voor heel weinig. Ik heb de mijne voor 75 euro gekocht en het is echt een superding!!!
 
Origineel geplaatst door gekko
Koop nou iets fatsoenlijks en geen goedkoop beginners compressortje :-(

Probeer echt te kijken naar een RNC of een Joemeek C2. Deze zijn niet echt duur, maar heel goed.

Okay.. ik zal de Behringers links laten liggen ;-)

rond de 75,- euro zat ik al aan te denken..
Is naast de Joe Meek die Alesis 3660 een beetje okay?
het gaat mij echt om het smoothen van het totaalgeluid... dus dat het meer 1 geheel wordt..

Hoe zou ik zon compressor aan moeten sluiten op mijn big ass mengtafel? (zie foto).
Hij moet over de hele mix komen... Moet ik hem gewoon als send effect gebruiken en dan per kanaal de send open draaien? De sends zijn mono.. maakt dat uit? (zie gele cirkeltjes)
 

Attachments

  • yamaha.jpg
    yamaha.jpg
    131,5 KB · Bekeken: 54
Laatst gewijzigd:
Voor het smoothen van eindmix lijkt mij de 3630 toch niet helemaal geschikt.

En ik zou sowieso nooit je compressor op een send gooien.
 
Als je een compressor wilt kopen dan zou ik eerst toch maar eens kijken wat je ermee kan. Is niet lullig bedoeld overigens maar als ik de vragen hier zo zie zou ik je aanraden om hier op het forum ea over op te zoeken. Leuk een leerzaam laten we maar zeggen.

En als we hier toch eigen verkoop gaan promoten heb ik nog een RNC en Ultradyne (multibandcompressor).
 
De TC electronic C300 is misschien ook wel aardig. Ik heb er ook maar wat linkjes bij gezocht.

er staat er een op marktplaats voor vraagprijs 140,- als ik het me goed herinner.
't is een vrij nieuw produkt, dus lijkt me geen rare deal.
 
Origineel geplaatst door fuse
Als je een compressor wilt kopen dan zou ik eerst toch maar eens kijken wat je ermee kan.

Hoi Fuse

Ik heb al jaren ervaring met compressor limiters.
Alleen dat is al weer lang geleden en voor radio sound processing.
De techniek heeft niet stil gestaan, dus vandaar mijn vraag.
Maar ik kom er wel uit met deze draad en de andere postings hier.
 
Origineel geplaatst door ruudvee
De techniek heeft niet stil gestaan, dus vandaar mijn vraag.
Maar ik kom er wel uit met deze draad en de andere postings hier.

Volgens mij heeftie't tegen mij :-)

Ik heb al aardig wat dingen gelezen hier op het forum omdat ik er weinig vanaf wist... ook dat je je tracks elke aparte compressie moet geven. Alleen heb ik geen geld om per kanaal een aparte compressor te kopen.

Dus aangezien ik die MC-909 en RS-7000 zo zag met hun mastring processor hoopte ik dat je met een compressor op je eindmix je totale geluid kan smoothen..
 
Re: Compressor kopen

Origineel geplaatst door ruudvee
Ik wil binnen kort een compressor limiter kopen.
Aangezien het budget van 200 / 300 euro zal het wel een Behringer worden.
Of is er nog een ander merk die voor dat geld net dat beetje meer geeft ?

Ik heb ongeveer het zelfde, maar ik wil er een met buizen. En niet zo'n Behringer die alleen maar buizen voor de sier heeft. Is dat er in die prijsklasse? Ongeveer 350 euros, tweedehands...
 
Re: Re: Compressor kopen

Re: Re: Compressor kopen

Origineel geplaatst door locomilo
Ik heb ongeveer het zelfde, maar ik wil er een met buizen. En niet zo'n Behringer die alleen maar buizen voor de sier heeft. Is dat er in die prijsklasse? Ongeveer 350 euros, tweedehands...
ART Pro heeft aardig cheap buizenspul dacht ik. Fatman ook.
 
Re: Re: Re: Compressor kopen

Re: Re: Re: Compressor kopen

Origineel geplaatst door divi
ART Pro heeft aardig cheap buizenspul dacht ik. Fatman ook.

tnx :) Hoe zit dat met die buizen in de Fatman? Zijn dat echte of is het meer marketing achtig? Ding ziet er nl. nogal Fat uit... Ik las nl. laatst dit in een andere thread:

Origineel geplaatst door Downside Studio
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat je nooit een behringer of phonic moet kopen omdat je denkt dat de buizen iets extra's toevoegen aan je signaal. Dat doen ze namelijk niet. Buizentechnologie is verschrikkelijk duur, en dat kan nooit voor die prijs geboden worden. Wat je feitelijk koopt is een normale compressor, opgeleukt met een totaal niet functionerende buis. Je wordt dus gewoon voor de gek gehouden. Echte buizen hebben hoge spanning nodig, en dat is nu eenmaal duur om te verwerken.

en dat moet ik dus niej hebben :o:
 
Origineel geplaatst door ruudvee
Mooi ding zeg !

256b6a6ae47643028445f06ade24b4e5.jpg



Helaas moet ik nog ff op de centen wachten, life sucks...:stupid

Die kan ik je zeker aanraden, werk er zelf ook mee en is zeer veelzijdig.
Heeft veel verschillende compressie technieken en is zeer eenvoudig in gebruik, leuke bijkomstigheid is de DRG,
deze simuleert een buizen verzadiging en klinkt heerlijk!
Nee...ik ben geen aandeelhouder van Acidfever :D
 
Origineel geplaatst door Martune
Die kan ik je zeker aanraden, werk er zelf ook mee en is zeer veelzijdig.
Heeft veel verschillende compressie technieken en is zeer eenvoudig in gebruik, leuke bijkomstigheid is de DRG,
deze simuleert een buizen verzadiging en klinkt heerlijk!
Nee...ik ben geen aandeelhouder van Acidfever :D
ook software... ik wil de real thing :)
 
Back
Top