Midi naar DIN-sync probleem!! ??

Berend

LiD
Lid sinds
1 september 2005
Berichten
26
Locatie
Zaltbommel
Hallo,

Ik ben al een tijdje een sequencer aan het zoeken die pattern-based te werk gaat. (fruityloops) of (Cakewalk Kinetic heeft geen midi-out) zijn prima methoden voor wat ik zoek. Nou heb ik echter een probleem: ik werk met een TB 303 en TR 606 in mijn setup en die geven problemen bij het sync-en. Het is als volgt: Fruityloops zend geen "midi-clock in stop mode" net zoals alle versies van Cubase, Ableton en de simpele software sequencers van een markant merk. (allen gecheked) deze beginen met de clock-stream op het moment dat je het progamma afspeelt. Nu willen de sync 24 apparaten een constant signaal hebben (tijdens rust en afspelen) zodat ze bij de start-pulse meteen op de snelheid mee kunnen lopen. Het is ook lastig als je je TB 303 wil programmeren en je moet telkens de DIN plug er uit trekken. Deze slaat stil op het moment dat er geen actief signaal binnen komt! Ook bij het meelopen met het tempo geeft het bij mij vaak problemen. Bij afspelen moet het start signaal en het clock signaal gelijkt tijdig beginnen ipv alleen een start of stop commando op de constante clock-stream. (draaitafel draait en je hoeft alleen de plaat op de slipmat los te laten en deze zit meteen op tempo.......OF je drukt op start/stop...... het tempo komt iets minder strak op).

Programma s die ik ken die wel die ''Midi-clock in stop mode" zenden zijn Alle programma s van Cakewalk (sonar) en Renoise pro-tracker!! (deze sync-en rete strak) Verder gerbuik ik een Doepfer MSY 2 converter misschien zit daar het probleem?? Deze programma s zijn geweldig, maar hebben geen simpele pattern-based sequencer of "piano-roll'' zoals renoise.

Wie kan mij hier mee helpen of heeft het zelfde probleem. Ik zoek gewoon een simpel programma met patterns en een piano-roll dat goed synct! Er zijn vast meer mensen die met het geweldige Cubase SX werken en hun Analoge Roland sync 24 machientjes niet kunnen programmeren alvorens de DIn pluggen er uit te moeten trekken. (lekker slijten)

Wie o Wie???????????????

Groet,
 
nee hoor,

wij hebben gewoon onze sync instellingen goed staan, waardoor we nooit de kabel eruit moeten trekken...

zorg gewoon dat start stop commando's overgaan :eureka:

vorig weekend een nummer opgenomen met Renoise, zonder problemen :maffia:
 
Beste kerel, (rvooh)

Wel ff goed lezen alvorens een antwoord te geven waar uit blijkt dat je dat in iedergeval niet hebt gedaan.

(lees mijn opmerkingen over Renoise nog maar es!)

Groet,
 
als je even zoekt op het forum zie je dat ik ook problemen (gehad) heb om 303 en 606 pijnloos te syncen, en ook problemen heb om alles kort te formuleren ;)

je vraag is dus simpel: "welk programma stuurt constant midi beat clock?"

maar toch werk je liever niet zo, omdat je tb dan hangt als je de boel stopt..?

ik werk namelijk met een niet constante clock denkik, aangezien ik of logic express, of digital performer gebruik.

Welke midi interface gebruik je trouwens?

mijn opmerking over Renoise was louter terzijde, zelf heb ik geen Renoise, maar wou enkel maar bevestigen dat deze pijnloos synct.
vorige week met zowel een doepfer msy-2 en een philip rees en 4 tb's, zonder problemen, integendeel...
 
Ik gebruik een ESI M4U midi interface via USB, werkt prima. Aan dat apparaat kan het niet liggen. Die geeft louter alleen door wat er in of uit gaat. Het heeft naar mijn idee alleen te maken met de sequencer die wel of niet een constant clock uitzend. zo ver ik weet doen allen Sonar en Renoise dat! Deze sync-en inderdaad perfect, maar zijn niet het soort programma waar ik lekker mee kan werken als het gaat om ff live van patterns te switchen en onder tussen aan de knoppen te draaien.. Renoise heeft die pattern functie wel, maar geen piano roll! en heeft bij mij een latency bij het inspelen via een midi klavier.(pc is qua vermogen niet het probleem voor de vertraging))

Er zijn toch wel meer mensen die via Cubase hun Roland sync 24 apparaten aansturen?? Slaan bij hen die apparaten niet vast op het moment dat ze het afspelen stoppen?? Dan wil ik graag weten hoe ze dat doen of wat voor sync-box ze gebruiken die dan misschien in de rust stand zelf het midi-clock tempo blijft uitzenden.??

Ik hoor het graag.

Groet,
 
ik heb ook menig probleem gehad met din-sync en midi.

Anyway, het is in ieder geval geen antwoord op je vraag maar misschien heb je er wel iets aan?

DIN: 303 en 808
MIDI: Ableton/ M-audio FireWire
Converter: MSY2

ik steek alles juist 'MIDI out' -> 'MIDI in' en dan tr en tb in de msy2. Bij de tr moet ik wel de scaling juist zetten anders wordt het crap eerste klas. In ableton (ik raad je dit aan boven fruity en ik ben een ex fruity user) moet je wel alles mbt latency en van die zaken juist aanpassen al naargelang je zelf denkt zeker (ben hier ook totaal geen expert in)? En alles runs smoothly.

Nu ga ik van de xbase midi-out nr de msy2 en ook dat werkt perfect.
Moest ik geen nieuwe synth kopen volgende maand liet ik de pc lings liggen maar ik zal cubase/ableton wel moeten gebruiken hiervoor (sequenceuh) dus ik ben ook benieuwd wat mijn ervaringen hiermee zullen zijn.

Bij beide situaties dien ik nooit de din kabel uit te trekken, gewoon xbase of ableton stoppen, switchen nr 'write' en schrijven die patronen.

Ableton is denk ik wat je zoekt
 
Bedankt vor de tip!

Heb Ableton ook geprobeerd. Het zelfde verhaal: geen midi-clock in stop mode. Nu is dat voor de TR 808 niet zo n probleem. Deze kan je nog programmeren waneer je em in write-mode zet en Ableton of Cubase laat spelen. Bij de
TB 303 wordt dat lastig want die werkt met een step-sequencer die alleen te programmeren valt in stop mode! Deze slaat dus vast en dan moet je als nog de DIN er uit trekken.

Die X-base die jij hebt stuurt volgens mij ook midi-clock out in stop mode. Dat kan je zien op de MSY-2. Het clock ledje gaat knipperen op het moment dat je de spanning van de X-base aan zet en blijft dat doen het enige wat aan en uit gaat is het start/stop ledje op de MSY-2 wanneer je afspeelt of stopt met de X-base. Als je vanaf Ableton uit stuurt zul je merken dat alle Roland sync24 apparaten vast slaan zodra je het programa laat stoppen met afspelen.

De tip van mij voor alle Roland sync24 gebruikers is: Gebruik de programma s van Cakewalk!!!!!!!! Bij voorkeur Sonar 6.
Dit is de enige Sequencer die het midi-sync verhaal snapt zoals het bedoelt is. Gewoon clock in stop mode op het moment dat je je song op start en start/stop wordt appart uitgezonden!! Net zoals Drumcomputers en Stand-alone sequencers dat doen. Synct rete strak!! Renoise zou ik bijna vergeten. Heeft het zelfde sync verhaal, maar helaas geen pianoroll, en vette latency bij het in spelen via een midi-klavier. Tony Eijk zou zeggen: Jij mag niet meer mee doen!!!!

Groet,
 
ik heb nooit last van het "blijven hangen" van me TB als ik op stop duw

met eender welke midi clock van eender welk programma infeite..

volgens mij een stomme instelling.. mmc?
 
MMC is midi machine controll!! Da s wat anders dan midi-sync! En wie weet heb jij gewoon geluk! ??

Groet,
 
Laatst gewijzigd:
ja idd dat is iets anders... daarom hoort et uit te staan 8~


soit, net es getest (want prefereer nog steeds hardware clock boven pc's)
Motu Audiodesk stuurt geen constante clock
Renoise idd dus wel.. klinkt verdomd strak hier ook (eerst keer) 8~


ben opeens ook benieuwd welke software dit nog doet? :d

zoiezo heeft dat allemaal niets te maken met je tb die blijft hangen.. want met de mijne gebeurd dat dus nooit (tenzij bepaalde start/stop commando's niet doorgegeven worden)
heb een philip rees.

in deze thread klaag ik over mijn midisync troubles destijds; misschien dat het antwoord voor mijn problemen ook een constante clock is?

ben benieuwd....
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top