Yamaha DX7 vs DX200 sound

Bass

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
11 oktober 2002
Berichten
10.063
Hallo allen,

Nog altijd ben ik een beetje op zoek naar de typische 80s en industrial FM sounds...
Jullie weten wel, de FM bassen en piano's en vage FX enzo...

Mijn vraag is eigenlijk : klinken de FM sounds van de DX200 EXACT zoals de DX7 ?
Of geeft de DX200 meer een soort "benadering" van de echte DX7 sounds?
(heb geen vergelijkingstopic gevonden hier)

Iemand al deze 2 apparaten kunnen vergelijken?

thanx...
:biertje:
 
De DX-200 werkt bij benadering als een DX-7, net zoals de FM-7. Natuurlijk klinkt hij niet het zelfde.
 
vogens mij Is de dx200 de dx7. maar dan met extra filter. Al moet je voor alle parameters een externe controller of de editor gebruiken. T is een toffe box!
 
Origineel geplaatst door anoniempje
Vraag eens aan smackos wat hij van de vergelijking dx7/dx200 vindt...

Smackos, wat vind jij? :)
 
Op papier wel, maar ze klinken niet exact helemaal hetzelfde, een DX200 klinkt netter, strakker, minder ruis maar ook minder karakter. Maar dat is op een miereneuk nivo allemaal he...

Speciaal voor Yoozer :D :

Een DX7 klinkt WARMER

:koffie: :P
 
Origineel geplaatst door smackos
Op papier wel, maar ze klinken niet exact helemaal hetzelfde, een DX200 klinkt netter, strakker, minder ruis maar ook minder karakter. Maar dat is op een miereneuk nivo allemaal he...

Speciaal voor Yoozer :D :

Een DX7 klinkt WARMER

:koffie: :P

Kun je misschien een mp3tje posten ofzo met zegmaar dezelfde sound/preset na elkaar uit beide apparaten?
dat zou tof zijn...
preset "SUPERBASS" ofzo... :)
 
Op papier wel, maar ze klinken niet exact helemaal hetzelfde, een DX200 klinkt netter, strakker, minder ruis maar ook minder karakter.

De eerste generatie DX7 had 14-bits D/A converters, vanaf de DX7II was dat 16-bit. Ik gok dat de DX200 ook 16-bit D/A heeft en daarom wat 'cleaner' klinkt.
 
Origineel geplaatst door Bass
Kun je misschien een mp3tje posten ofzo met zegmaar dezelfde sound/preset na elkaar uit beide apparaten?
dat zou tof zijn...
preset "SUPERBASS" ofzo... :)

Ik heb mijn DX200 niet meer dus ik kan helaas geen vergelijkings mp3tje maken.

Het is een leuk ding hoor die DX200. Ik was alleen teleurgesteld dat de sequencer monofoon is, het is een handige sequencer maar met FM sounds wil je toch wel een beetje polyfonie, niet!? (Voor leuke dx string partijtjes). Wel handig voor FM basslijnen.
Als je hem aanstuurt met een externe sequencer is die gewoon polyfoon overigens.

Er zit trouwens een best leuke drummachine-achtig iets in die dx200 met een hele mooie 909 achtige bassdrum.

Hmmm nu krijg ik weer spijt dat ik hem heb verkocht :D

Iemand eentje ruilen voor een Korg 05/RW? :D
 
Ik heb mn dx200 nog en ik doe m ook niet weg :)

De typische fm geluiden die jij zoekt, is precies niet dat gene waar de dx200 op uitblinkt. Ik heb zelf ook een dx21 en uit deze haal ik geluiden die de dx200 gewoon niet kan. Dx200 heeft niet echt strak laag, en ook het typische metale strakke heeft hij ook niet.
Die Solid bass, en rubber band klinken gewoon niet zo goed uit de dx200 als de oudere dx serie.

Als je echt typisch fm karakter wil en je geen sequencer nodig hebt zou ik toch voor een dx21/dx27 of dx7 gaan.

Desalnietemini is de dx200 een gave bak.
 
Ik vind de DX7 wat 'rauwer' klinken, de DX200 klinkt iets 'gelikter'. Mijn DX7 II-D is alweer een tijdje de deur uit en sinds een week heb ik een DX200.

Het coole aan de DX200 vind ik de 'substractieve' interface en mogelijkheden (filtertje en ADSR), die ik relaxter vind werken dan die paar knoppen en sliders op de DX7, en de sequencer; die heeft een aantal leuke opties (swing, reverse, versnellen/vertragen).
Ik moet bekennen dat ik mij nog niet heb beziggehouden met het diepere FM-programmeerwerk op de DX200. Dat komt een dezer dagen nog als ik de editor aan de praat heb.

Bij mij i.e.g. is de DX200 favoriet; makkelijker werkende interface, ingebouwde sequencer en lekker compact van formaat. :)
 
Ik heb gehad de:
TX7 (2x), de TX81Z (2X),TX802, SY99 en de DX200(2x)

Sound van de SY99 en de DX200 zijn veel anders (vind ik) de TX-en die ik heb gehad (nou is de vergelijking met de 81Z natuurlijk niet helemaal eerlijk....). Als je een preset van de DX7 in de TX7 laadt en de DX200 en verder tweak je niet, vind ik de TX7 toffer klinken. Viezer meer lo-fi, authentieker (owjajoh?!). Ram hem dan door een analoog filter en knetter veel delay en je hebt echt dikke soepsound. Ik houd van soep en vooral van snert. Dik dus. Maarrrrrrr.....een luchtig voorafje dat middels haute cuisine hogere scheikunde is gemaakt vind ik ook erg lekker en in die categorie vind ik zeker de SY99 en deels ook de DX-200 vallen. SY99 (en dus ook de SY77 waar rodedraad over begon) is superbak voor soundscapes. Maar de vraag ging niet over de SY-series.Wat ik leuk vond om met de DX200 te doen, presets van de DX7 zo verbouwen dat ze niet meer herkenbaar waren als DX7 presets. Unison is dik (kan de TX802 ook trouwens) en de built-in fx best aardig (niet zo jofel als die van de sy99 imho). Filter van DX200 vond ik niet prettig. Dat kan een kwestie van smaak of bedorven oren zijn. LFO-sectie van de DX200 vond ik ook geinig, maar meer modulatiemogelijkheden aan de opervlakte had ik niet erg gevonden.

Als ik rijk was had ik alle bovenstaande apparaten nog staan. Ik denk dat ik maar weer eens op zoek ga naar een TX81Z voor een leuke prijs :)
Maar eerst moet het modulaire rack vol. Misschien toch maar sparen voor zo`n ZO van Cyndustries. Ook leuk zo`n analoge FM module denk ik. Maar die prijs....BLOEDEN!!!
FM ist hübsch!
 
Ik heb zelf jaren met de PLG150-DX gewerkt. Via het forum heb ik een lege DX-200 op de kop getikt, dus nu beschik alweer een tijdje over een DX200.
Het was voor mij de manier om een DX7 (een lang gekoesterde wens) in huis te halen die (bijna) geen ruimte in neemt.

De laatste weken ben ik de DX7 in mijn G2 aan het ontdekken en die kennismaking is tot nu toe zeker niet onaangenaam geweest. De DX naar G2 patchconverter is daarbij een handig hulpje.

Ik heb mijn plg weleens naast een DX7 gehoord en zo op het eerste gehoor waren er geen significante verschillen, maar de opstelling was niet dusdanig dat een eerlijke 1 op 1 vergelijking mogelijk was.

Ik wil van de week weleens een paar patches in de DX200 en G2 gaan vergelijken


groet

Tom
 
hier komt het dus op neer vroega in de 80 was gebruikersgemak een onbekende term, maar de sound is dan ook wel typies 80 jaren. steriel maar met smaak en ruis..

de dx200 is een jaren 90/2000 bak beter te bedienen maar nog sterieler(lees te goede dsp chips)

ik zou voor de bediening gaan in een klein doosje als je voor tweaken bent dx200, als je een preset rakker bent dan een van de oude want dan klinkt het meteen zoals het hoort (programmen op een dx7 is geen fun...maar het geeft wel een goed gevoel als het na veel moeite lukt).
 
Ze hebben alle drie een ingebouwde seqencer en een ritmesectie, das de overeenkomst.

EM=Rompler
AN=Virtueel Analoog
DX=FM

IMHO drie totaal verschillende vormen van synthese, lijkt me niet helemaal thuis in deze topic ;)
 
Origineel geplaatst door Tom 32
Ik heb zelf jaren met de PLG150-DX gewerkt. Via het forum heb ik een lege DX-200 op de kop getikt, dus nu beschik alweer een tijdje over een DX200.
Het was voor mij de manier om een DX7 (een lang gekoesterde wens) in huis te halen die (bijna) geen ruimte in neemt.




groet

Tom

NOG een VRAAG:...(:>>

weet iemand of er dus in die AN en DX doosjes van ALLE Yamaha Plug-ins van Yamaha functioneren.

bijvoorbeeld ook de PLG 100 met de doorsnee synth geluiden...in de ANX...kan dat ?

Bij nader inzien misschien toch een wat domme vraag omdat de lay-out van de doosjes hier geen rekening mee houdt..
maar op de CS6x naakt het verder niet uit dus misschien heeft iemand er toch wat over te melden...


Murc


:o:
 
Origineel geplaatst door murc
NOG een VRAAG:...(:>>

weet iemand of er dus in die AN en DX doosjes van ALLE Yamaha Plug-ins van Yamaha functioneren.

bijvoorbeeld ook de PLG 100 met de doorsnee synth geluiden...in de ANX...kan dat ?

Ik heb 2 AN200's en een DX200 gekocht (al 'even' geleden) met de bedoeling om de PLG150-AN en PLG150-DX kaarten eruit te halen en in mijn Motif ES te installeren.

Ik heb toen ook even getest of een PLG150-AN ook in een DX200 en een PLG150-DX in een AN200 zou werken maar dat werkt dus niet. De AN200 kan enkel overweg met een PLG150-AN en een DX200 enkel met een PLG150-DX. Er zijn nog andere PLG100 en PLG150-kaarten maar die heb ik nooit in mijn bezit gehad dus daarmee kon ik dit niet testen maar 'ergens' op www.motifator.com werd dit al eens bevestigd door Phil Clendeninn (Yamaha Senior Product Specialist)

Overigens, zonder de PLG150-kaarten werken de AN200 en DX200 nog steeds probleemloos, natuurlijk zal spoor 1 (waarop de PLG-kaart aktief is) geen geluid meer voortbrengen. De overige 3 drumtracks blijven gewoon werken.
 
:halleluja Hoover..bedankt voor je duidelijk en praktische antwoord op mijn vraag, Murc :walker:

nog een vraagje dus zonder de kaarten heb je dan nog wel" ingebakken drumgeluiden." .en is dat mog wat die ingebakken drumgeluidem...of...
is het dan gewoon alleen een lege sequencer doos geworden...die drumgeluiden dan alleen nog kan aansturen via midi.out..?.
 
Back
Top