[Yamaha] DX7 éérste indruk

Re: dat laatste

Re: dat laatste

Origineel geplaatst door VL7
vind ik nou ook!:D
Ik heb een TX816 gekocht...dat zijn 8 dx-7's in een 19 inchrack, dusseh...128 stemmig :halleluja
Nou was ik altijd al wild van die mooie e-pianoklanken van FM-synths maar ik heb nu een paar brasspatches daar had ik nooit op gerekend! Ik zal geen nieuwe flamewar ontketenen maar heb nu wel al door dat je met FM erg vet uit de hoek kunt komen en misschien wel gewoon een Jupiter/Andromeda/etc-klank kan maken....
Zou het dan toch?????

Hij's fijn hè :luv: ben helemaal lyrisch over de pads die je eruit kan toveren. Of de mooie bel-geluiden.

Heb de TX-816 nu gesequenced aan m'n G2X hangen :maffia: dat is me toch vet... daarop kan je werkelijk alles instellen/aansturen. (nootlengte!) ik druk nu op 1 toets op het keyboard en een hele sequence wordt afgespeeld op de TX in die toonsoort :halleluja

Heb er 350 voor neergelegd toen. (ok, plus 25 voor de voeding, hij kwam uit de states)
 
@Noóne

Ik heb idd een M1 DX-7. Geen probleem dat hij niet de volledige velocity etc. uitstuurd.
Gaat idd maar tot 64 dacht ik (ipv dus 127).
Aftertouch werkt nog prima op dit toetsenbord, dat kan ik van mijn juno2 niet zeggen...
 
Origineel geplaatst door Aaron
@Noóne

Ik heb idd een M1 DX-7. Geen probleem dat hij niet de volledige velocity etc. uitstuurd.
Gaat idd maar tot 64 dacht ik (ipv dus 127).
Aftertouch werkt nog prima op dit toetsenbord, dat kan ik van mijn juno2 niet zeggen...

ik d8 eerder dat het 100 was...
 
Ach deze thread is toch al jaren oud dus ik kan ook nog wel ff reageren (ze noemen me thuis ook wel Spuit 11).
Opa vertelt: Ik heb mijn DX7 nieuw gekocht in 1984. Wat ik betaald heb, wil je niet weten. Ik heb er zelf vrij veel op geprogrammeerd en dat is een verschrikkelijke geduldklus maar wel lonend want hij kan veel meer dan alleen maar fm-trompetjes en e-piano's. Er is ooit door Jellinghaus een DX-programmer gemaakt maar daar zijn er niet zo veel van in omloop. En dat ding is geloof ik bijna zo groot als de DX zelf want je hebt dan voor iedere parameter een aparte draaiknop. Hij staat tegenwoordig niet aangesloten, op z'n zijkant in een hoek van de kamer. Soms gebruik ik 'm nog wel en soms gooi ik de klank door mijn modulaire Doepfer A-100 en/of door het MF-101 Moogfilter. Als je het subtiel doet dan hou je dat harde en directe van FM-synthese terwijl je het geluid opwarmt middels analoge filters. En je moet ook wel met reverb en delayeffecten werken want anders kan ie behoorlijk droog klinken.
Op zich blijft het een leuk ding natuurlijk, klinkt heel anders dan al het andere dat ik heb.

PS: De velocity gaat idd tot 100.
 
lees af en toe op het net dat de dx7 mk1 beter zou klinken dan de mk2 versies. klopt dit?
iets van 12 of 14 bit converters met meer ruis voor mk1 en 16 bit converters voor de mk2 toch?
 
DX7 is alleen leuk met zo'n programmer :
 

Attachments

  • jellinghaus.jpg
    jellinghaus.jpg
    42,6 KB · Bekeken: 55
Origineel geplaatst door mdv
lees af en toe op het net dat de dx7 mk1 beter zou klinken dan de mk2 versies. klopt dit?
iets van 12 of 14 bit converters met meer ruis voor mk1 en 16 bit converters voor de mk2 toch?

Ja, de DX7 zou een ruisbak zijn, de DX7IID niet meer, maar die zou weer veel te clean klinken.

Die Jellinghaus-programmers zijn echt afgrijselijk duur trouwens. Zijn er ook maar een paar van gemaakt natuurlijk en het is niet zomaar een controllertje, maar toch grappig om te zien dat de DX7-controller tegenwoordig veel meer waard is dan de DX7 zelf.
 
zou je ipv zo'n jellinhaus programer niet gewoon een software editor en een midi controler met veel knopjes kunnen gebruiken?
of zelf met een midi filter / remap programma de midi cc's van een midi controller omzetten naar de juiste sysex messages?
zou je een stuk goedkoper uit zijn met dezelfde functionaliteit als een jellinghaus programmer toch?
 
Weet ik niet hoor.... de DX7 heeft niet zo'n uitgebreide midi-implementatie dus of dát allemaal kan?
Maar het is wel het proberen waard natuurlijk. Moet je alleen wel meer van software en computers afweten dan ik. Maar dat is "men" al snel, want ikke digibeet zijn. Heb meer verstand van analoge synthese...
 
Back
Top