Korg Mono/Poly filter aansturen

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Hoi allemaal,

Ik heb een Korg Mono/Poly en dankzij de Doepfer MCV24 lukt het me prima om via midi note data te verturen. Ik kan dus spelen op een midi toetsenbord en de mcv24 zet dit om in note events en de juiste triggers.
Nou kan die MCV24 ook tegelijk het filter aansturen. Volgens mij heb ik de boel daar goed voor ingesteld, maar ik heb toch een klein probleempje.
Ik weet namelijk niet wat voor midi signaal ik nu eigenlijk moet versturen om het filter te kunnen beinvloeden.
Noten is simpel, gewoon toetsen aanslaan, maar hoe bestuur ik via midi dat filter?
'k heb het via Cubase gebrobeerd en via m'n JX10, maar lukt me niet. Simpel aan het filter van de JX10 zitten werkt niet. Kennelijk stuurt die het verkeerde midi signaal naar de MCV24 en kan die het dus niet vertalen naar Voltages die het mono/poly filter begrijpt.

Hetzelfde probleem heb ik eigenlijk ook met de portamento en de arpegiator. Wat moet ik er nu eigenlijk naar toe sturen om het te laten werken?
 
.

.

de filter in van de mp4 heeft een cv signaal nodig,om het filter meer open te laten naarmate je hoger op het toetsenbord speelt kun je er gewoon de pitch cv naar toe sturen.
De arp in heeft een clock pulse nodig en de portamento kun je alleen aan of uit zetten met een voetschakelaar of een negatieve puls.
zo simpel is het...grtz..:okdan:
 
De JX-10 stuurt SysEx uit en is ook nog eens berucht vanwege de crappy implementatie daarvan. Gaat dus nooit werken. Ik denk dat de pitchbend en modwheel wel op standaard CC's zitten.
 
Bedankt voor de antwoorden zover. Ik zit me alleen af te vragen hou ik dat realtime allemaal moet regelen. Zoals gezegd Kan ik de pitch van mijn noten en de trigger regelen via een willekeurig midi toetsenbord, ik gebruik daar de JX10 voor omdat ie zo'n lekker klavier heeft, maar in principe kan het overal mee.
Stel dat ik nu tijdens het spelen het filter wil beeinvloeden, moet ik dan een tweede klavier gebruiken en als ik op dat klavier een hogere toets aansla gaat het filter verder open en bij een lagere noot dus verder dicht. Ik heb dan dus twee klavieren nodig?
Ik krijg via het bespelen van noten toch nooit een traploze draai aan het filter. het gaat toch altijd in stapjes?

Op de MCV24 kan elke uitgang via een apart midi kanaal aansturen. Dus ik zou dan dus op kanaal 1 dus een klavier kunnen aansluiten voor pitch en trigger en op kanaal 2 een klavier voor het filer. Wat omslachtig allemaal. Zeker als ik ook nog een derde klavier nodig zou hebben voor portamento.

Stel nu dat ik helemaal geen klavieren wil gebruiken voor het filter en de portamento, en alles wil doen vanuit Cubase. Dus eerst via klavier de noten inspelen en dan achteraf filter en portamento er bij editten. Hoe doe ik dat dan? Moet ik dan met meerdere tracks gaan werken of zo en elke track aan een apart midi kanaal koppelen die ik naar de MCV24 stuur?
Dus een track met noten, een track met noten die het filter aanstuurt enz. Ook wat omslachtig toch?

Ik probeer nu dus uit te zoeken wat de meest praktische manier is om e.e.a realtime aan te sturen en vanuit Cubase.
 
Volgens mij moet je gewoon verschillende standaard controllers zoals breath, pitch etcetera in Cubase over een kanaal gaan versturen, dat is denk ik gewoon ook zoals hij bedoeld is. En nogmaals: de pitch en modulatiewielen van de JX kun je gewoon gebruiken om dat soort dingen mee aan te sturen, samen met het keyboard is dat al drie dingen tegelijk.

Dus zelfs de JX is uiteindelijk best een redelijk bruikbare optie.
 
Da's denk ik makkelijker gezegd dan gedaan. Ik wil eigenlijk maar 1 midi klavier gebruiken om de mono/poly aan te sturen.
Ik zou eigenlijk het volgende willen:
Het klavier regelt de trigger en de pitch
De pitchbender of een ander wheel regelt het filter.
Kortom: klavier op midi kanaal 1, pitchbender op midi kanaal 2.
Nou kan niet elk klavier wat ik heb aparte kanalen uitzenden voor note en pitchbender.
Ik wil dus iets gaan doen in Cubase zelf.

Ik zou hetvolgende willen:
Op track 1: Input van midi klavier routen naar output richting mono/poly (met de midi/cv convertor ertussen natuurlijk).
Inkomende pitchbend moet ie naarbuiten sturen op kanaal 2, inkomende note events naar buiten sturen op kanaal 1.
Hoe moet dat. Ik loop te stoeien met de Input transformer, maar misschien doe ik het veel te omslachtig allemaal.
't Lukt in ieder geval nog niet.

Als ik het midi filter gebruik in de preferences, geldt dat meteen voor al mijn tracks en dat is dus niet de bedoeling.
 
Origineel geplaatst door renepela
Da's denk ik makkelijker gezegd dan gedaan. Ik wil eigenlijk maar 1 midi klavier gebruiken om de mono/poly aan te sturen.
Ik zou eigenlijk het volgende willen:
Het klavier regelt de trigger en de pitch
De pitchbender of een ander wheel regelt het filter.
Kortom: klavier op midi kanaal 1, pitchbender op midi kanaal 2.
Nou kan niet elk klavier wat ik heb aparte kanalen uitzenden voor note en pitchbender.
Ik wil dus iets gaan doen in Cubase zelf.

Ik zou hetvolgende willen:
Op track 1: Input van midi klavier routen naar output richting mono/poly (met de midi/cv convertor ertussen natuurlijk).
Inkomende pitchbend moet ie naarbuiten sturen op kanaal 2, inkomende note events naar buiten sturen op kanaal 1.
Hoe moet dat. Ik loop te stoeien met de Input transformer, maar misschien doe ik het veel te omslachtig allemaal.
't Lukt in ieder geval nog niet.

Als ik het midi filter gebruik in de preferences, geldt dat meteen voor al mijn tracks en dat is dus niet de bedoeling.

Oh daar heb ik ook mee lopen worstelen (en nog steeds) in Cubase SX 2 (totdat ik Windows XP en versie 3 of 4 heb).

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=74615&highlight=bcr2000

Het schijnt dus met 4 en een hoop lalala wel te kunnen.

Maar volgens mij ben je niet verplicht om alles via aparte MIDI kanalen te laten lopen. Waarom wil je dat?
 
Kan het via 1 midi kanaal ook dan? Ik dacht dat ik elke CV op een apart kanaal moest zetten.
Stel dat ik het via 1 kanaal doe, hoe kan ik inkomende midi data dan filteren? Dus de pitchbender naar de CV van het mono/poly filter en de note events naar de pitch/trigger?
 
Origineel geplaatst door renepela
Kan het via 1 midi kanaal ook dan? Ik dacht dat ik elke CV op een apart kanaal moest zetten.
Stel dat ik het via 1 kanaal doe, hoe kan ik inkomende midi data dan filteren? Dus de pitchbender naar de CV van het mono/poly filter en de note events naar de pitch/trigger?

Ja, ik heb er een tijdje mee zitten pielen bij een maatje en volgens mij moest het zo. Zou raar zijn ook als het anders werkte.
 
Is nog steeds de vraag: Hoe?
 
Ik gebruik de MCV24 dus ook om m'n Mono/poly (+ Korg Sigma, Doepfer A100 en Minimoog) aan te sturen.
Ik gebruik alleen Logic 7 als sequencer, maar dat maakt verder niet uit.

Wat jij wil kan gewoon via 1 MIDI kanaal.
Voor het filter aan te sturen pak je bv. output nr. 5, je selecteerd als MidiEvent een Controller en kiest dan uit met welk controllernummer je het filter wil aansturen ( bv. modulation (= nr.2) voor Modulation Wheel).
De scale laat je op 255 staan.
Je kan ook nog een apart MIDI kanaal aan elke controller meegeven, maar dat doe ik nooit.
Voor elk instrument pak ik 1 kanaal voor CV/gate en controllers samen dus.
 
Bedankt synthfreak. Toch nog even wat vragen.
Op output 1 heb ik noteevents op CV1 staan en op CV2 staat de pitchbend.
De trigger stuur ik naar output 13 die weer naar mijn mono/poly gaat.

Op output 5 wil ik nu dus het filter op CV1 zetten. Ik heb op de JX-10, die ik gebruik om als midi klavier, twee sliders die midi uitsturen. De ene heet aftertouch, hiermee kan ik de gevoelgigheid of diepte van de aftertouch instellen. Aangezien de mono/poly dat toch niet heeft zou ik die controller graag gebruiken voor het filter.
Daarnaast heb ik ook nog een controller die in de JX-10 is toegewezen aan de portamento time. Ook die zend midi uit. Die zou ik dus graag voor portamento gebruiken op de mono/poly.

Ik heb gedaan wat jij schreef, maar loop tegen 1 klein ding aan.
Als ik controller kies, moet ik namelijk twee waardes invullen. Een "from", daar kies ik Wat moet ik daar nu kiezen?
Volgens mij kan ik de scale alleen bij CV2 kiezen. Klopt dat?

Kan ik de CV2 op dezelfde output ook nog gebruiken voor bijvoorbeeld portamento op de mono/poly? Ik kan immers maar 1 kabel tegelijk in output 5 doen. Of kan ik dat doen door in output 6 CV1 toe te wijzen voor portamento.

Tot slot nog een vraag over de slew en slewtime optie. Wat doen die precies en moet ik ze gebruiken?
Sorry voor de grote hoeveelheid vragen, maar ik kom niet uit de Duitse handleiding en de Engelse is te beknopt.
 
Laatst gewijzigd:
Zag in mijn vorige bericht wat type fouten staan.
Ik zou dus graag willen weten wat ik bij " from" en "to" moet kiezen.
 
Met 'from' 'to' kun je een range opgeven welke controlnummers reageren op welke parameter.
Bv. control nummer 1 t/m 10 kun je op het filter zetten.
Ik gebruik echter altijd maar een control nummer.
Dus bij 'from' en 'to' vul je 'modulation' in om het filter met het modulation wheel aante sturen.

Met CV2 komt er een extra stuurspanning op de eerste CV1.
Ik zal van het weekend eens kijken voor een uitgereidere uitleg.
 
Heel graag synthfreak. Bedankt alvast.

Ik heb op de JX-10 twee sliders die beide midi uitsturen. De ene is voor portamento time, met de andere kan ik de aftertoch gevoeligheid instellen. Die twee sliders zou ik graag gebruiken voor portamento en filter.
Het filter is me al een beetje gelukt (aan te sturen via die portamento slider op de JX-10). Jammer genoeg reageert ie zowel op die slider als op het modulatiewheel. Dat laatste wil ik niet, want daar heb ik de pitch al op gezet.
Maar inmiddels snap ik waarom dat gebeurt. Ik heb from modulation to portamento time ingesteld op de MCV24. Moet dus beide op portamento time staan en dan gaat dat goed denk ik.

De portamento slider van de JX-10 zendt waardes uit van 0 tot 127. Ik heb de scale in de mcv24 dus op 127 gezet. Zet ik hem hoger, dan gebeuren er vage dingen. Bij een scale tot 255 gaat het filter bijvoorbeeld al helemaal open als de slider nog maar op de helft staat.
Waar ik wel erg veel last van heb is dat ik duidelijk stapjes hoor als ik de slider beweeg.
Je merkt gewoon dat er 127 stapjes zijn. Gaat niet vloeiend. Is daar die slew time voor? Weet niet zo goed wat ik daar mee moet.

Wat ik ook graag zou willen, maar ik denk niet dat het kan, is vibrato toevoegen. Op poortje 1 heb ik al note events en de pitchbender staan. Dat werkt. Ik zou nu graag willen dat mijn aftertouch o de JX-10 wat vibrato toevoegd. Is toch niets anders dan de pitch snel op en neer bewegen in kleine stapjes? Kan dat?
 
Laatst gewijzigd:
Nou, daar gaan we dan :

De slew rate is om langzaam naar een ingestelde waarde te gaan i.p.v. in een keer naar een ingestelde waarde.
Een lage instelling hiervan zou idd. het horen van de stappen tegen kunnen gaan.

Met de 2de CV kun je nog een aanstuur parameter gebruiken om bv. weer het filter aan te sturen.
Dus in plaats van een range kun je ook 2 aparte parameters gebuirken om een CV aan te sturen.

Wat jij beschrijft voor de vibrato zou je i.c.m. de velocity kunnen instellen.
Het is idd. niets anders dan een LFO op je CV voor de toonhogte.
Je kiest als Mode bij velocity dus de LFO depth en kiest deze LFO weer om de toonhoogte te beinvloeden.
 
Werkt perfect nu. Thanks. Kan ik deze instellingen nu ook opslaan als een preset in de MCV24? Nog beter zou zijn als ik de instellingen via sysex kon exporteren, zodat ik daadwerkelijk een backup heb van de instellingen mocht er iets gebeuren met de MCV24. Handleiding is echt heel onduidelijk in het Engels. Enige nadeel van de Doepfer. Verder heerlijk apparaat en werkt gewoon perfect.
 
Back
Top