Korg Mono/Poly CV schakelaar

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Hoi allemaal,

Sinds kort heb ik voor mijn Korg Mono/Poly een midi/cv convertor (de Doepfer MCV24). Op zich werkt dit (na heel wat moeite) prima, maar ik heb een klein probleempje. Zodra ik namelijk kabels in de " Trig In" en "CV in" van de mono/poly doe wordt het toetsenbord volledig uitgeschakeld en kan ik dus niet meer spelen op de mono/poly zelf tenzij ik telkens de kabels los trek. Erg onhandig.
Om dat te voorkomen ben ik naar de Zen mono/poly website gegaan en heb de mod op deze link toegepast: http://monopoly.highspies.com/intext.html Ik heb nu dus een schakelaar die ik om kan zetten als ik het toetsenbod wil gebruiken.

De mod werkt op een klein, hinderlijk detail na. Als ik de mono/poly bespeel en dus de kabels in de ingangen " bypass", werkt alles zoals het moet in unison mode. Zet ik de poly mode echter aan, dan werkt het niet helemaal correct. 't Is even lastig uit te leggen, maar het komt er op neer dat het bijna lijkt alsof het nu werkt als chord memory. Als ik een akkoord pak van 4 noten, dan klinkt dit zoals het hoort. Laat ik de toetsen nu los, dan is het geluid weg. Zoals het hoort.
Sla ik nu vervolgens 1 enkele noot aan, dan hoor ik die ene noot, maar vreemd genoeg worden de andere drie oscilatoren ook getriggerd. Die klinken op de toonhoogte waarop ze het laatst stonden.
Stel ik speel de volgende vier noten (klinkt niet, maar even als voorbeeld): C, D, E, F
Vervolgens laat ik alles los en speel ik 1 enkele A. Dan hoor ik A, D, E, F i.p.v. die enkele A.
Speel ik twee noten, bijvoorbeel A, B, dan zou ik A, B, E, F horen. Hopelijk is het probleem zo duidelijk.
Kennelijk is de mod op de Zen mono/poly site niet volledig en moet er nog iets gebeuren om de poly mode te fixen.
Zoals het nu is wordt de ingang niet volledig "gebypassed".

Nu een tweede probleem, wat ook een beetje lastig is. Naast de "Trig In" en "CV In" ingangen, heeft de mono/poly ook nog "Porta" en " VCF" ingangen. Aangezien mijn Doepfer MCV24 die ook tegelijk kan aansturen, heb ik die kabels dus ook aangesloten. De mod voorziet echter niet in een bypass van deze ingangen. Wanneer ik de schakelaar zo zet dat ik het toetsenbord kan bespelen van de mono/poly, merk ik dat ik het filter en de portamento knoppen op de mono/poly niet werken zolang er een kabel in zit.

Kort samengevat: Ik zou de mono/poly zo willen aanpassen dat ik met 1 schakelaar kan switchen tussen volledige besturing via mijn MCV24 (alle ingangen op de mono/poly aangesloten dus) en een volledige bypass van alle ingangen, zodat de mono/poly zich gedraagt alsof er geen 1 kabel is aagesloten en ik dus alle functies op de mono/poly zelf kan bedienen.
Daarnaast zoek ik een oplossing voor het poly mode probleem.

Wie helpt, want ik ben helaas niet zo technisch dat ik de service manual begrijp.
Die vind je overigens hier: http://monopoly.highspies.com/zips/monopoly_service_manual.zip

Alsvast bedankt voor alle hulp.

Groeten,

Rene
 
Laatst gewijzigd:
Echt niemand die dat met z'n eigen mono/poly ook gedaan heeft?
 
Het probleem dat je beschrijft is wel helder en geldt voor zover ik weet voor bijna elke (oude) analoge bak. Ik denk dat de meeste mensen gewoon even de CV/Gate kabels eruit halen als ze hun synth via het eigen keyboard willen bespelen. Het is natuurlijk twee seconden werk en een modificatie zoals jij beschrijft, voor zover al mogelijk, zal niet goedkoop zijn als je het door een van de techneuten laat uitvoeren.

Daarbij zijn veel mensen sowieso huiverig om te (laten) boren in hun klassieke synths, dus dat komt er ook nog eens bij.

Maar goed, dit is natuurlijk niet het antwoord waar je op zit te wachten. Ik ken zelf in ieder geval niemand die een dergelijke mod heeft laten uitvoeren.
 
De modificatie zoals ie nu is, is erg makkelijk te herstellen. Ik kan de mono/poly redelijk makkelijk terugbrengen in de oude staat.
Dat probleempje dat portamento en het filter niet worden gebypassed kan ik ook nog wel mee leven (voorlopig), maar het probleem met de poly zou ik toch wel op willen lossen, dus als iemand me daar wat tips over kan geven zou ik dat wel fijn vinden.

Het probleem is dat mijn monopoly nogal ingebouwd is tussen andere spullen en dat ik er daardoor lastig achter bij kan. Daarom zou ik het graag met een schakelaartje op lossen.
 
Re: Korg Mono/Poly CV schakelaar

Kennelijk is de mod op de Zen mono/poly site niet volledig

Daar lijkt het inderdaad wel op. Ze doen niks met P13/P14 op de trigger ingang. Dit is een schakelaar die in de jack-plug zit. Deze is normaal uit en gaat aan als er een plug in zit. Als hij aan staat, dan worden de gates van alle vier de oscillatoren open gehouden (zie rond IC1 rechts in het schema van de KLM356). Dus dan krijg je inderdaad de situatie dat er vanaf het keyboard maar 1 CV wordt gewijzigd maar wel alle gates open gezet worden.

Het lijkt mij dat als je de externe ingangen wilt uitschakelen in combinatie met poly-mode, je ook deze P13/P14 moet onderbreken.
 
Ik had al een vermoeden dat het iets zou zijn met P13 en P14, maar hoe ik het precies op moet lossen weet ik niet.
Misschien P13 aan de ene kant van de schakelaar en P14 aan de andere kant?
Dat zou wel betekenen dat de huidige twee polige schakelaar een drie polige schakelaar moet worden. Bestaan die wel?
 
Gelukkig bestaat er een driepolige schakelaar.
Even ter controle van mezelf:
Ik nummer de pinnetjes op de schakelaar even van links naar rechts: 1, 2, 3
P13 soldeer ik los van input en soldeer ik vervolgens vast aan pinnetje 1.
Op pinnetje 2 soldeer ik een draad naar de plek waar P13 oorspronkelijk vast zat op de input.
Op pinnetje drie helemaal niets? Of een aarde draad of zo?

Maakt het niet uit of ik P13 of P14 gebruik?

Daarmee zou het probleem van de poly dus opgelost moeten zijn.
Ik vrees dat de portamento en filter ingang wat lastiger wordt, want dan zal ik een 5 polige schakelaar of meer nodig hebben en als het al bestaat wordt het denk ik een aardig groot blokje onder die switch en weet ik niet of het nog wel past.
 
Ik nummer de pinnetjes op de schakelaar even van links naar rechts: 1, 2, 3
P13 soldeer ik los van input en soldeer ik vervolgens vast aan pinnetje 1.
Op pinnetje 2 soldeer ik een draad naar de plek waar P13 oorspronkelijk vast zat op de input.

Klopt

Op pinnetje drie helemaal niets? Of een aarde draad of zo?

Nee, daar hoeft niks aan vast.

Maakt het niet uit of ik P13 of P14 gebruik?

Dat maakt niks uit.

Ik vrees dat de portamento en filter ingang wat lastiger wordt, want dan zal ik een 5 polige schakelaar of meer nodig hebben en als het al bestaat wordt het denk ik een aardig groot blokje onder die switch en weet ik niet of het nog wel past. [/B]

Dan kom je meer in het bereik van een extra printplaat met wat geintegreerde schakelaars, maar dan wordt het een heel ander verhaal...
 
Nou dan ga ik maar zo'n drie polig schakelaartje kopen en het uitvoeren. Dan kan ik de poly mode tenminste weer gebruiken zoals het hoort. Heel erg bedankt voor de hulp Etaoin.

Mocht iemand nog suggesties hebben voor de overige inputs dan hoor ik dat graag, want uiteraard zou ik dat toch ook graag hebben. Een andere optie is natuurlijk een tweede schakelaar, maar echt fraai vind ik dat niet, want dan moet ik twee gaten boren.

Een vriend van me had het over iets met een relais of zo. Die zou ik dan open en dicht kunnen zetten met een schakelaartje, maar wat ie precies bedoelt weet ik niet.
 
Inmiddels heb ik een 4polige schakelaar gekocht en het probleem met de poly is inmiddels opgelost, waarvoor mijn dank.

Ik zou echter toch die andere ingangen ook nog willen schakelen.
Ik heb op de 4 polige schakelaar, maar drie polen in gebruik. Die vierde wil ik gebruiken om een relais te schakelen die vervolgens ook weer twee ingangen kan schakelen. Daarmee zou het probleem 100% opgelost moeten zijn.

Het relais heeft echter 12V nodig om te schakelen. Weet iemand waar ik die 12V makkelijk vandaan kan halen in de Mono/Poly?
 
Shit, dan moet ik dus een schakelingetje maken om ergens van 15V 12V te maken. 't Wordt wat ingewikkelder dan ik dacht. Misschien moet ik er maar vrede mee hebben dat ik kabels moet trekken als ik zonder midi wil spelen. Wel lastig, omdat mijn Mono/poly nogal ontoegangelijke staat opgesteld tussen heel veel andere meuk.
Ik weet niet of mijn relais het ook goed doet met 15V, misschien dat ie dan affikt.
 
Ik weet niet of mijn relais het ook goed doet met 15V, misschien dat ie dan affikt

De kans is wel erg groot dat er dan meer stroom doorheen gaat lopen dan -ie kan hebben.

De makkelijkste manier is een weerstand in serie zetten met het relais zodat het relais en de weerstand samen een spanningsdeler vormen. Je kiest dan die weerstand zodat de spanningsval over het relais 12 volt is (en over de weerstand dus 3V). Overigens moet je sowieso even kijken of het relais niet meer stroom trekt dan de voeding erbij kan leveren.
 
Op de 4e pool voor nu toch maar even de filter ingang aangesloten, maar heb de grootst mogelijke moeite om het filter te laten werken via de schakelaar, terwijl er een jack in de filter ingang zit. 't zou toch niet zo moeilijk moeten zijn. Zitten twee draden aan die filter ingang. Een rode en een zwarte. Rode heb ik losgehaald en op buitenste pinnetje van de schakelaar gezet. Middelste pinnetje verbonden met de oorsprongelijk plaats van die rode kabel. Veel meer smaken heb je niet toch? Heb zowel het linker als rechter pinnetje geprobeerd aan de buitenkant. Toch werkt het niet. Filter reageert in geen een stand meer. Misschien had ik de zwarte moeten hebben, maar dat lijkt mij niet. Is volgens mij een aarde draad namelijk. Snap er niets van.
Als ik de jack uit de filter ingang trekt werkt alles wel. Met Jack erin werkt het ongeacht de stand van de schakelaar niet. Lijkt wel een polariteits probleem of zo.
 
Volgens het schema zijn er drie aansluitingen op de FcM IN, met twee draden. Let er trouwens op dat als je deze overbrugt met de schakelaar, je de uitgang van wat je erin gestoken hebt kortsluit. De meeste spullen kunnen daar wel tegen, maar erg netjes is het niet.
 

Attachments

  • fcmin.jpg
    fcmin.jpg
    17 KB · Bekeken: 102
Ik geloof dat ik het niet meer snap nu.
Op die ingang zie ik twee draden. Een zwarte, die ook verbonden is met een aantal andere ingangen. Lijkt mij een aarde draad.
En ik zie dus een rode draad. Er is inderdaad wel een plek waar eventueel een derde aansluiting kan zitten, maar daar zit nu dus niks aan.

Hoe zou ik het nu zo netjes mogelijk (dus als het even kan zonder kortsluiting) aan kunnen sluiten?

Overigens waanzinnig dat je me zo goed heltpt Etaoin. Zonder jou was ik niet uitgekomen.
 
Ik zou de schakelaar als onderstaand aansluiten; dan koppel je de hele jack los als hij op 'intern' staat:
 

Attachments

  • bus.gif
    bus.gif
    828 bytes · Bekeken: 110
Kun je ook vertellen hoe ik dat precies moet doen met die draden? Nu heb ik dus de rode draad gebruikt op het buitenste pinnetje en vanuit het middelste pinnetje een draad terug getrokken naar de plaats waar die rode draad zat. Dat werkt dus niet. Hoe moet ik het dan wel doen?

Mooiste zou zijn als de jack volledig "uit" staat als de schakelaar op de intern stand staat, zoals je zelf al zegt.
In de extern stand zou ik het wel prettig vinden dat als de jack er eventueel niet in zit het filter vanaf de mono/poly bediend kan worden. Dus in de externe stand zou de ingang moeten werken alsaf er geen schakelaartje is. Niet dat ik die kabels er nou uit wil trekken (lastig vanwege de ruimte om mijn synth), maar als ik het een keertje zou willen is dat wel handig. De overige ingangen die al gedaan zijn werken ook zo.

'k Heb al van alles geprobeerd, maar hoe ik het nu echt aan moet sluiten weet ik dus nog niet.
Kun je me in Jip en Janneke bewoordingen uitleggen welk draadje ik waar aan moet sluiten, of is het niet zo simpel?
 
Kun je ook vertellen hoe ik dat precies moet doen met die draden? Nu heb ik dus de rode draad gebruikt op het buitenste pinnetje en vanuit het middelste pinnetje een draad terug getrokken naar de plaats waar die rode draad zat. Dat werkt dus niet. Hoe moet ik het dan wel doen?

Het werkt nu denk ik niet omdat je hem onderbreekt, waardoor de ingang "in de lucht" blijft hangen ipv aan massa.
Ik heb geen idee welke van de twee draden signaal en massa is, maar laten we aannemen dat de rode het signaal is, die gaat dan vanaf de printplaat naar de middelste pin op de schakelaar en een van de buitenste (je moet zelf even kijken welke) door naar de bos. De andere buitenste pin van de schakelaar verbindt je op de bus met de zwarte draad.

Check wel even of rood inderdaad aan 19-7 op de printplaat zit. Voor het zelfde geld heeft een of andere grapjas bij Korg dat omgedraaid.
 
Back
Top