Korg Mono/Poly CV schakelaar

Even kijken of ik je nu snap:

1) Rode draad verbinden met middelste pinnetje op schakelaar
2) Een van de buitenste pinnetjes verbinden met de plaatst waar voorheen de rode draad zat
3) Andere buitenste pinnetje verbinden met de zwarte draad.

Hoef ik die zwarte draad niet te verbreken, want op dit moment is ie dus verbonden met een aantal andere ingangen. Zo heeft Korg dat al gedaan.
 
Origineel geplaatst door renepela
Even kijken of ik je nu snap:

1) Rode draad verbinden met middelste pinnetje op schakelaar
2) Een van de buitenste pinnetjes verbinden met de plaatst waar voorheen de rode draad zat
3) Andere buitenste pinnetje verbinden met de zwarte draad.

Hoef ik die zwarte draad niet te verbreken, want op dit moment is ie dus verbonden met een aantal andere ingangen. Zo heeft Korg dat al gedaan.

Nee, dan is de zwarte dus inderdaad de massa. Die hoef je niet te onderbreken. Het belangrijkste is dat je in de "intern" stand de rode met massa verbindt zodat hij functioneert alsof er geen plug in zit.
 
Ik voel me zo'n sukkel nu. Ik moet echt eens een electronica/electriciteits cursus gaan doen.
Wat is massa en waar zit het op de mono/poly?

Die rode draad in het midden kan ik volgen, maar daarna weet ik niet waar ik de buitenste pinnetjes naar toe moet trekken. Als ik jou goed begrijp moet ik 1 van de buitenste pinnetjes rechtstreeks verbinden met de plek waar nu de zwarte draad zit en dus niet de zwarte onderbreken.
Blijft er nog 1 pinnetje over waar ik niet van weet waar ik hem mee moet verbinden, of moet die dan naar de plaats waar eerst de rode zat. Die heb ik losgehaald en op de schakelaar gezet en dan moet er toch ook weer een draad terug? Of moet ik in de intern stand twee draden vanuit 1 pinnetje trekken. Dus eentje naar de plek waar rood eerst zat en eentje naar zwart.
 
Wat is massa en waar zit het op de mono/poly?

Massa is de aarde; het 0 volt niveau. Dat zit overal in je M/P.

Als ik jou goed begrijp moet ik 1 van de buitenste pinnetjes rechtstreeks verbinden met de plek waar nu de zwarte draad zit en dus niet de zwarte onderbreken.

Precies. Oftewel: die pin moet gewoon aan aarde en de bus blijft ook aan aarde.

Blijft er nog 1 pinnetje over waar ik niet van weet waar ik hem mee moet verbinden.

Op de bus op de plaats waar de rode draad zat. In de "extern" stand moet de rode draad tenslotte gewoon doorlopen naar de bus.
 
't begint te dagen nu.
Middelste draad naar oorspronkelijke rode plaats
Buitenste pin externe stand naar zwart.
Buitenste pin interne stand ook naar plaats waar rood eerst zat.

Klopt het zo?
 
Die rode draad vanaf die print is toch de draad die voorheen naar de input liep he?

Dus:
- Buitenste pin exern naar zwart
- Middelste pin rode draad vanaf de print mee verbinden
- Buitente pin intern, draad trekken naar de plek waar rood op de input zat.

Zo?
 
Dus:
- Buitenste pin exern naar zwart
- Middelste pin rode draad vanaf de print mee verbinden
- Buitente pin intern, draad trekken naar de plek waar rood op de input zat.

Zo?

Ja. En let erop dat de "buitenste" pin op de schakelaar precies de ander is dan waar de knop van de schakelaar naar wijst. Dus als de knop naar links wijst, zijn midden en rechts verbonden.
 
Oke, ik ga het over een klein half uurtje even proberen. U hoort nog van ons ;)
 
Werkt perfect nu !!
Ontzettend bedankt voor de tijd en moeite.

:halleluja
 
Kun je een fotootje of schemaatje maken met wat je nu precies gedaan hebt (+ benodigde onderdelen ?) . Ik vind het ook zo'n gepruts om de kabels van mijn kenton naar MP half uit de sockets te laten hangen.
 
Foto is wat lastig omdat de boel inmiddels weer helemaal dichtgeschroeft zit en door alle draden het best lastig is om nog goed te zien wat er gebeurd is. Ik zal het schematisch proberen duidelijk te maken. Overigens vind je alle info die moet hebben in deze thread terug hoor.

Het mooiste zou een oplossing zijn met een 5 polige schakelaar. Dan kun je namelijk trigger (die gebruikt er 3), CV, Filter en Portamento bedienen. Helaas bestaan er zo ver ik weet geen 5 polige schakelaars, dus heb ik op dit moment een 4 polige schakelaar in gebruik. Alleen portamento kan ik dus niet schakelen en daar moet ik dus de jack nog uittrekken, maar dat hoop ik binnenkort nog via een relais op te lossen.

De situatie nu:
Onderdelen: Een 4 polige twee standen schakelaar en wat draad.

Het lastige met deze mod is het volgen en vrijmaken van de bestaande draden. Die zitten in grote bossen bij elkaar ien worden strak bij elkaar gehouden. Goed opletten en voorzichtig dus.

Voor eerst de mod uit die je op Zen Monopoly vindt:
http://monopoly.highspies.com/intext.html
Ze hebben het daar over een 2 polige schakelaar, maar je hebt dus een 4 polige nodig. Je houdt aan het eind van deze mod dus nog twee rijtjes van drie over.

De rest staat in deze thread.
De mod op Zen vergeet de poly mode te fixen. Om dat te doen doe je het volgende:
Soldeer P-13 (zie tekening op Zen) los van de input en verbindt deze met de buitenkant van de derde pool op je schakelaar. Vanuit de midden positie op de derde pool soldeer je vervolgens een kabeltje naar de oorsronkelijke plaats van P-13 op de input. Nu is de poly mode ook weer bruikbaar. Let er even op dat je de juiste buitenkant gebruikt. Eentje zet hem immers aan, de andere uit. Kwestie van proberen. je hebt maar twee mogelijkheden. De andere buitenkant wordt niet gebruikt en daar hoeft dus niks aan.

Tot slot het filter. Die moet op de 4e pool van je schakelaar.
Als je kijkt naar de input van het filter, zie je daar een rode en een zwarte draad op aangesloten. Soldeer de rode los en verbindt deze met de middelste positie van de 4e pool.
Aan de ene buitenkant soldeer je vervolgens een kabeltje naar de oorspronkelijke positie van de rode kabel op de input.
Aan de andere buitenkant verbind je met de zwarte kabel op de input. Daar zit nu dus een zwarte kabel en een kabel die van je schakelaar komt. Ook nu weer even goed opletten welke buitenkant je gebruikt. Kwestie van testen.

Da's alles. Het koste mij door m'n gebrekkige kennis toch wat moeite, maar dankzij Etaoin werkt het nu zoals ik wil. 't Is erg makkelijk om uit te voeren en ook weer makkelijk te herstellen mocht je dat willen. In dat geval moet je alleen geen gaatje boren in je monopoly, maar via naden en kieren de schakelaar los er naast laten hangen. Er zit genoeg spelling tussen de pitchbender en de houten buitenkant.
Overigens heb ik gewoon geboord. Vind ik toch mooier.

Hopelijk heb je hier iets aan. Mocht het echt niet lukken (wat ik me na alle uitleg van Etaoin en de foto's/schema's op Zen nauwelijks kan voorstellen), dan wil ik wel een aantal closeup foto's maken voor je. Dat doe ik wel als ik hem weer opnieuw open maak om eventueel dat relais aan te sluiten.

Gelijk een vraag aan jou. heb je toevallig wat gave patches of patchsheets voor de mono/poly. Ik vind het een wereld bak, maar haal er vooral moddervette bassen uit. Ik zou ook wel eens wat andere soorten sounds horen, maar dat lukt me nog niet zo goed. Vooral de crossmodulatie draait bij mij uit op veel weirde noises en gekraak, maar echt bruikbaar is het niet. Ik heb demo's gehoord van de mono/poly waar wel heel veel soorten sounds inzitten, dus het zou wel moeten kunnen.
Als je overigens in mijn buurt zou wonen, wil ik best jouw mono/poly ook voor je modden. Zo ingewikkeld is het niet en mocht je het zelf niet kunnen of durven dan wil ik je met plezier even helpen hoor.
 
Ik kan het toch niet laten om ook de portamento nog schakelbaar te maken.
Ik heb inmiddels een klein relaistje gekocht waarbij ik als het goed is nog twee dingen kan schakelen.
Het relais heeft 8 pootjes, 2 voor de spanning (12V) en 2x3 om te schakelen.
Wat ik dus wil doen is het filter weer van de huidige schakelaar afhalen en op die 4e pool wil ik het relais hangen. Dus als ik de schakelaar omzet wordt het relais van stroom voorzien. Vervolgens zet ik portamento en filter op het relais, zodat ik uiteindelijk alle 5 de poorten tegelijk kan schakelen.

Zoals Etaoin al opmerkte levert de mono/poly 15V, mijn relais werkt op 12.
Ik zou er dus een weerstand in serie voor moeten zetten.
Ik heb eerst de spoelweerstand gemeten van het relais. Deze is 711 Ohm. Na wat lezen en rekenen moet ik er dan volgens mij een weerstand van 180 ohm in serie voorzetten, zodat op het relais dan 12V komt te staan.
klopt dat?

Een spoel heeft de rare eigenschap dat ie naar uitschakelen even een piek spanning geeft. Hoe voorkom ik die piekspanning? Ik las iets over een diode (4148 of zoiets), maar hoe schakel ik die? Ook in serie?

Tot slot vroeg ik me af wat een slimme plek was om de 15 volt uit de mono/poly te halen. Ik moet dus +15V hebben deze op een van de buitenste pinnetjes van de schakelaar zetten, en 0V die op het middelste pinnetje komt toch?
Vervolgens dus een tweede draad op die pinnetjes naar het relais sturen.
Ik hoop dat de voeding krachtig genoeg is om de extra stroom voor het relais te leveren. Zal iets van 17 mA zijn of zo.
 
Hoera, hoera. Het is 100% gelukt. Met 1 schakelaar kan ik nu alle inputs bypassen. Ik hoef dus nooit meer kabels te trekken.

Zoals in het vorige bericht al gezegd heb ik er een relaiis tussen gehangen. De waardes kloppen als een bus.
De pootjes van het relais bleken iets anders te werken dan de switch schakelaar.
Wanneer er geen stroom staat, zijn pootje 1 en 2 verbonden.
Wanneer er stroom op staat zijn pootje 1 en 3 verbonden en dus niet 2 en 3 !!

De voeiding levert ruim voldoende stroom voor die extra 17 mA.
Even +15V en de - opzoeken in de Mono/Poly, Die vind je op verschillende plekken.
Draadje van de - naar middelste pootje van de schakelaar.
Op buitenste pootje draadje naar het relais printje.

Dat relaisprintje bestaat uit een weerstand van 180 oHm. Daar zet je de +15V op. Achter de weestand zet je de + ingang van het relais.
Vervolgens aan de min van het relais een draadje naar het buitenste pootje van de schakelaar.
Zet ook nog even een 4148 diode parallel aan de + en - van het relais om pieken op te vangen. De min van de diode moet je aan de plus van het relais hangen.

Dat is het wel zo'n beetje.

Iedereen bedankt voor de hulp.
 
Shit, dan moet ik dus een schakelingetje maken om ergens van 15V 12V te maken. 't Wordt wat ingewikkelder dan ik dacht. Misschien moet ik er maar vrede mee hebben dat ik kabels moet trekken als ik zonder midi wil spelen. Wel lastig, omdat mijn Mono/poly nogal ontoegangelijke staat opgesteld tussen heel veel andere meuk.
Ik weet niet of mijn relais het ook goed doet met 15V, misschien dat ie dan affikt.

kzou gewoon je studio opstelling aanpassen aan je willens...
want de synth aan passen omdat je uit je stoel omhoog ofso moet
haha
daarom staat bv mn cs30 [erg lang en moet over de hele lengte achterin pluggen voor triggering cv / outs audio in enmeer ]
ook met de achter kant om hoog ....
bets ideaal kan makelijk wat in uit pluggen
en de keys werken nog ask wil trigeren qa toon hoogte


flexie denken
opstellen
:D
 
Back
Top