Akai S5000 sampler

KiaM

Ouwe rot
Lid sinds
29 januari 2007
Berichten
701
Locatie
Vlak, nabij, in buurt van, Arnhem
Kan iemand mij hier vertellen of deze sampler een goed product is?
Ik ben bezig om er wellicht een aan te schaffen,
maar heb geen idee hoe gebruikvriendelijk is,
en/of wat de mogelijkheden zijn.
Er zit een USB board in en extra ram.


:halleluja
 
Mooie sampler hoor groot scherm erop, ik heb er zelf niet direct ervaring mee maar van wat ik hoor is het gewoon een erg goede sampler.
 
Thx, Cornerman.

Ik heb natuurlijk ook wat op het net rondgekeken en zie veel positieve reviews, en testsen.
Wat ik mij bv. af vraag, wat zijn de (grootste) verschillen met de S6000 los van het afneembare frontpaneel?
Waar ik wellicht niets over lees op het internet.
Is er een studiomodule voor Cubase voor enz.
Ik geloof dat ze erg degelijk zijn en ook goed bedienbaar(lees ik inmiddels)
 
Goed product ;)

Goed product ;)

Via USB kun je het hele ding met Aksys vanaf de Mac (ook PC) besturen/programmeren. Ook het laden van samples is een eitje. Gewoon sleur-en-pleur samples, programma's & multi's in je sampler knallen.

Klinkt goed en werkt eenvoudig. Heeft qua synthese mogelijkheden minder te bieden dan een Yamaha Axk maar werkt wel stukken makkelijker.

Patrick.
 
die prijzen van de s5000 en s6000 zijn zo achterlijk laag tegenwoordig,
ik zou niet twijfelen en gewoon voor de s6000 staan,
ik zag laatst hier ook een z8 voorbijkomen voor 600 euro's...
als je dan toch voor een hardware sampler gaat :)
 
Thx Pt.


Dat AKsys wat is dat precies?
Begrijp ik het goed dat het een software programma is waarmee je alle parameters in kun stellen?
Ook samples kunt bewerken die in de S5000 zitten?
Filters/Res/Cutoff/Lfo. enz?
 
Enige echte verschil was dat de S6000 Sample ingangen aan de achterkant had
en dacht ook dat de EB20 board (effect board) standaart geinstalleert was.
Ik heb zelf een S5000 en vind em gewoon makkelijk werken
zeker in combi met ak sys
je moet er wel op letten dat de USB board erin zit
anders goed zoeken ernaar want dat is wel een must
en ook dat je 256 mb geheugen erin hebt
 
Re: Akai S5000 sampler

Origineel geplaatst door KiaM
Kan iemand mij hier vertellen of deze sampler een goed product is?
Ik ben bezig om er wellicht een aan te schaffen,


Dude, waarom ga je iets kopen waarvan je niet eens weet of het goed is ??
:confused:
 
Origineel geplaatst door KiaM
Dat AKsys wat is dat precies?

AkSys is remote control software voor je S5000/6000 via usb.
Je kan dus de sampler volledig bedienen (werkelijk alle functies) vanop je PC en het werkt als een trein !
Bovendien - het is al eens aangehaald - kan je samples die op je pc staan gewoon drag-en droppen in het geheugen van de sampler en vice versa.

Save volledige Multi's en samples op je PC enz enz.

De grote verschillen tssn 5000 & 6000 zijn dat de 6000 eigenlijk alle opties heeft die de 5000 niet had, buiten het afneembare front en interne hd. (eigenlijk zinloos als je via Aksys werkt)

Opties waren :

- extra 8 channel output board
- Aksys USB board
- 64 extra stemmen board
- adat board

Dan wil ik nog persoonlijk even dit kwijt : Ik zag hier al een paar 5000 & 6000, Z4&8 te koop voorbijkomen aan belachelijk lage prijzen. (300...400)
Mensen die hun spullen waarmee ze niet kunnen werken dan maar dumpen aan idiote prijzen.
Aan deze heerschappen heb ik een boodschap : ga liever koekjes bakken ipv iets te kopen waar je geen verstand van hebt.
Want het resultaat is dat jullie weer snel doorverkopen aan dumpingprijs enkel om de schade te beperken.
Hierdoor wordt de normale 2dehandswaarde voor ernstige gebruikers die ooit veel geld hebben uitgegeven teniet gedaan.
En dat geldt eigenlijk niet alleen voor de s5000,6000 maar voor veel andere toestellen.

Ik hoor het wel Kiam als je nog vragen hebt.
Als je een eerste klasse sampler zoekt, is op enkele types na, de volledige Akai reeks jouw ding.
 
Re: Re: Akai S5000 sampler

Re: Re: Akai S5000 sampler

Origineel geplaatst door Bass
Dude, waarom ga je iets kopen waarvan je niet eens weet of het goed is ??
:confused:

Daar probeert hij middels deze draad achter te komen wijsneus...
 
Thx sKeLeTvM


Je hebt me goed op de hoogte gebracht. Aangezien je wel heel veel kan vinden op het internet is toch deze info erg waardevol. En naar mijn mening is een forum als deze bij uitstek de plek om hier over vragen te stellem.

Over je laatste allinia kan ik eigenlijk kort zijn, ik ben het volledig met je eens. Daar komt nog bij dat veel mensen tegenwoordig kiezen voor de volledig software optie binnen het domein van een krachtige pc. Ik blijf echter van mening dat er tegen hardware niets op kan. Ik heb zelf een SU700 sampler wat erg prettig werken is als je direct controle wil over parameters tijdens het mixen. De optie om daarnaast multisamples te gebruiken binnen een software omgeving spreekt mij minder aan. Liever werk ik met een standalone hardware sampler die ik d.m.v. Cubase aanstuur.

Leuk mensen, ik ben weer wat wijzer geworden. Ik ben al een jaartje of 2 van plan een sampler te kopen en heb er wel het een en ander over gelezen. Maar zoals gezegd vraag en navraag doet soms wonderen als je wat meer informatie wil bemachtigen. En ik ga niet graag over 1nacht ijs. :)
En ik heb geduldig gewacht tot de prijzen zouden dalen, want met de huidige gang van zaken op de samplesoftware/pc markt was het slechts een kwestie van tijd dat deze Akai's voor weinig van de hand zouden gaan. Tel daarbij op het onverwoestbare karakter van deze machine's., dan is het wel het wachten waard!
 
De grote verschillen tssn 5000 & 6000 zijn dat de 6000 eigenlijk alle opties heeft die de 5000 niet had, buiten het afneembare front en interne hd. (eigenlijk zinloos als je via Aksys werkt)

Opties waren :

- extra 8 channel output board
- Aksys USB board
- 64 extra stemmen board
- adat board

Dat klopt niet helemaal. Het USB board en het ADAT board waren voor beide samplers optioneel, en je vergeet nog het EB20 fx board, dat standaard in de S6000 zit en niet in de S5000.

De S6000 heeft ook standaard gebalanceerd XLR in en uit, de S5000 niet.

Overigens geldt dat alleen voor de Europese S6000. In de VS waren twee modellen, eentje a la S5000 en een "Studio" model dat gelijk was aan de Europese. De Amerikaanse S6000's tref je hier ook nog wel eens aan.

Let er overigens op dat deze samplers nogal eens gestript worden omdat die kaarten redelijk wat waard zijn, dus ga niet af op alleen het type, informeer ook wat er echt in zit en check dat ook als je hem daadwerkelijk ophaalt.
 
buiten het afneembare front en interne hd. (eigenlijk zinloos als je via Aksys werkt)

Dat is een beetje afhankelijk van hoe je werkt. Als je alles op de computer doet zijn dat scherm en een eventuele interne HD niet echt nodig. Maar ik heb zelf het display van mijn S6000 op mijn masterkeyboard liggen zodat ik geluiden kan uitzoeken van de interne HD terwijl ik achter de toetsen zit. De computer staat daar niet in de buurt.
 
Thx etaoin


Ik had dat ook al gelezen van dat Amerikaanse "Studio" model.

Mijn bieding staat trouwens op marktplaats, een S5000 die ik morgenavond ga bekijken en de eigenaar houdt deze voor mij vast, tot morgenavond.

Specs;

"Akai S5000 sampler met 72 Mb 8 outputs usb uitbreiding 250mb zipdrive en 3 meter multikabel 8 jack naar 8 jack In nieuwstaat"


Ik vraag mij af, zit er standaard een effectenboard in die S5000?

In antwoord op je tweede berichtje etaoin;
Mede omdat ik zoals nu blijkt, niet helemaal begreep op het net wat dat Aksys nu precies inhoudt wilde ik bijna op zoek gaan naar een A6000 vanwege het editten enz. Bij mij kan ik heel goed op en bij de pc tijdens het spelen, dus de optie van een losse front is niet zo erg belangrijk.
 
Let ook even goed op het (mooie grote) scherm.
Backlight kan bij veelvuldig of zonder screensaver gebruik door de jaren heen
minder vel worden.

Vraag aan de vorige eigenaar/ check of de screensaver aan staat.
Backlight is een heel duur onderdeel van een S5/6000.

Sowieso kan je bij het opstartscherm direct zien wat voor S5000 je hebt:

*OS, laaste versie is 2.14
*SCSI (interne) schijven, Zip etc
*aantal stemmen
*intern geheugen (in mb's)
*FX-board
*Adat
*USB
*Toetsenbord

Als van de laatste 4 opties het antwoord "nee" is, dan staat hier een kruis doorheen gehaald.
 
Voorbeeld van een S6000 opstartscherm (zelfde als S5000, alleen staat er dan S5000:D ):
 

Attachments

  • s6scherm.jpg
    s6scherm.jpg
    84,2 KB · Bekeken: 94
Re: Re: Re: Akai S5000 sampler

Re: Re: Re: Akai S5000 sampler

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Daar probeert hij middels deze draad achter te komen wijsneus...

:D
 
Back
Top