Subkast aansluiten op instalatie

pavaha1

Nieuwkomer
Lid sinds
24 januari 2007
Berichten
4
Locatie
Oosterwolde (GLD)
Ik heb een alesis ra300 versterker met alesis one mk2 monitoren. Een super geluid, maar ik zou er nog graag een subkast bij willen hebben voor de lage tonen. Maar op de versterker zitten maar 2 uitgangen naar de speakers, links en rechts. Is het op een of andere manier ook nog mogelijk met een actieve subkast.

Groeten,
Patrick
 
als je de outputs split, en vervolgens de twee outputs die je nu extra hebt weer bij elkaar optelt en naar je sub amp stuurt moet het prima lukken. wel is het handig om een cross over te hebben in die amp, of een losse er tussen te zetten.
 
crossover aansluiten

crossover aansluiten

Ik heb dus 2 alesis one mk2 studio boxen maar die worden al passief gefilterd in de luidspreker zelf toch? hoe moet ik dan een crossover aansluiten met hight en low als ik een subwoofer aan wil sluiten. Het lijkt me toch niet dat ik het het low naar de sub moet laten gaan en alleen hight naar de studio boxen want opzich zit daar ook een mooie bas in die ik niet kan missen.
 
Het is zeker aan te raden in deze combi om een passieve sub te gebruiken.
De speakerkabel loopt dan eerst naar je sub toe, daar wordt het laag afgesneden en de rest wordt doorgestuurd naar je 2 alesis speakers.

Sowieso logisch dat je het zonde vind op deze manier te werken, want je alesisjes geven ook al best mooi laag.
Maar wees niet getreurd. Als je een goede subkast hebt, zal deze veel mooier en strakker laag weergeven dan je alesis speakers. En je moet het crossover natuurlijk wel goed instellen. Heel veel proberen, maar uit ervaring weet ik dat de alesisjes niet echt heel diep gaan in het laag, dus zou ik je crossover ergens tussen de 40 en 60 Hz instellen.

Stel dat je geen crossover zou gebruiken, dan gaan je alesisjes veel dezelfde frequenties weergeven als je subwoofer. Is leuk als je van heel veel ongecontrolleerd laag houdt, maar hier zul je niet fatsoenlijk op kunnen mixen!

Tuurlijk kun je ook een actieve sub aansluiten (hetzelfde verhaal, maar dan zul je een losse crossover erbij moeten aanschaffen), maar waarom een actieve sub terwijl je RA300 al wel een super versterker is?

Let wel op... koop geen rommel subwoofer, want daar heb je gewoon echt geen flikker aan!
 
Origineel geplaatst door Roel
alesisjes hebben per definitie ongedefinieerd laag, naja onder de 75hz ofzo wordt het wat blubberig

Ik mix al 7 jaar blubberig laag! Toch zijn er mensen die het kopen 8o)

Haha... maar het is wel waar wat je zegt.
Misschien is het niet echt verstandig een subkast bij je alesissen te zetten, want je creeƫrt zonder dat je het weet een heleboel problemen.

Gewoon mixen op die alesisjes (doe ik ook al jaaren) en eens beginnen met sparen voor echte monitors die ook diep en strak doorlopen in het laag.
 
Origineel geplaatst door Roel
maar, als je het op alesisjes niet kan, dan kan je het op andere speakerrs ook niet 8o)

Haha klopt... kun je nagaan hoe mijn producties zouden klinken op goede monitors :L
 
O ja... da's waar ook 8o)

Ik check ook altijd mijn mix over 2 alesisjes + een gare oude passieve JVC subkast aangestuurd door een RA300 amp!
 
Back
Top