Universal Audio UAD-Xpander

Universal Audio komt met een nieuwe uitbreiding op de UAD lijn, de UAD-Xpander:

UAD_xpander-main.gif


The UAD-Xpander is the world's first ExpressCard audio DSP expansion system for Mac OS X and Windows XP/X64/Vista laptops. Using an ultra-fast ExpressCard 34 connection (2.5Gbps differential serial link). ExpressCard is the new expansion standard in the latest laptops, such as the MacBook Pro. The UAD-Xpander has identical DSP power as the best-selling UAD-1 & UAD-1e PCI/PCIe series of desktop products, and is fully compatibily with all Powered Plug-Ins. Like its desktop siblings, the UAD-Xpander can mix sessions from 44.1khz to 192k. The UAD-Xpander conveniently leaves slower, USB & Firewire connections free for dongles, AudioI/O, and hard-drives while it operates at full PCI Express bandwidth.

The UAD-Xpander comes in three bundles: Xpress, Xpert, and Xtreme. Like UA’s existing UAD-1e Express & Expert PAK’s, the difference is only in the bundled UAD$ vouchers.

Meer info: http://www.uaudio.com/products/uad/xpander/index.html

Jammer dat men niet meteen de kans heeft aangegrepen om een krachtiger versie van de UAD te releasen...
 
Zolang het mogelijk is om meerdere kaarten met 1 DSP naast elkaar te draaien (zoals bij UAD), is het ook mogelijk om één kaart of apparaat te maken met meerdere DSP's naast elkaar...
Zeker als je dus wèl weet hoe de vork in de steel zit kan je zien dat UAD hier de bal laat liggen.

Laten we trouwens effe wel wezen: native CPU power is tegenwoordig van dien aard, dat je misschien niet langer zou moeten richten op een DSP oplossing, als fabrikant zijnde.
Er is intern bij Universal Audio dan ook vaker gesproken om het heule zwikkie te migraten naar andere plugin platforms, en dit schijnt technisch goed mogelijk te zijn.

Ik denk alleen dat Universal Audio bijzonder veel waarde hecht aan de 'dongle' functionaliteit van de huidige UAD oplossing.
En dan nog niet eens te spreken van alle hardware die ze extra verkopen aan gebruikers die niet willen ingaan op domme voorstellen als "ga maar bouncen".
 
Origineel geplaatst door Hanz
Laten we trouwens effe wel wezen: native CPU power is tegenwoordig van dien aard, dat je misschien niet langer zou moeten richten op een DSP oplossing, als fabrikant zijnde.

Alleen als het om real-time sound processing gaat wint DSP op alle fronten!
 
Origineel geplaatst door MSDOS
Alleen als het om real-time sound processing gaat wint DSP op alle fronten!

In 1997 misschien, ja. Maar DSP's uit 1997 (d.w.z. de MPact2 die op de UAD1 zit, draaiend op 125 MHz) trekken het echt niet vergeleken met de huidige native CPU power.

Vergeet niet dat desktop CPU leveranciers (Intel, AMD) niet stil zitten, ook niet als het om architectuur gaat; het is echt niet zo dat DSP's worden gebakken van het mysterieuze element Kryptonium en daarom automatisch sneller zullen zijn... ;)
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
In 1998 misschien, ja. Maar DSP's uit 1998 trekken het echt niet vergeleken met de huidige native CPU power.

Dat lijkt misschien zo. Maar tot nu toe heb ik geen enkel CPU systeem gezien die het presteert om maar ook in de buurt te komen van de prestaties die het Kyma DSP systeem levert (uit 1998). Daarbij moet ik bij CPU wel zeggen dat het grootste obstakel zit in het besturingssysteem.
 
Origineel geplaatst door MSDOS
Dat lijkt misschien zo. Maar tot nu toe heb ik geen enkel CPU systeem gezien die het presteert om maar ook in de buurt te komen van de prestaties die het Kyma DSP systeem levert (uit 1998). Daarbij moet ik bij CPU wel zeggen dat het grootste obstakel zit in het besturingssysteem.

Ho ho ho effe, heb je het daar over een Capybara systeem met (kwoot) "up to 28 DSP cards"?
Zoals mijn opa vroeger al zei, "zo kan ik straatstenen lekker maken!".

Helaas is een UAD-1 geen Capybara... dat is niet eens appels met peren vergelijken, dat is een complete perenboom! ;)

Maar effe serieus, als ik kijk naar moderne VST spullen zoals de URS compressor / EQs of de SSL-4000 plugins, dan lijkt het me duidelijk dat je voor dit soort kwaliteit echt niet meer noodzakelijk naar DSP hoeft te grijpen. Let wel, vroeger wel, nu dus niet meer.
Op het moment dat DSP je niet meer extra mogelijkheden levert maar je beperkt in je mogelijkheiden, dan moet je (ook als fabrikant) gewoon pragmatisch zijn, IMHO.
En misschien een beetje meer luisteren naar je (potentiele) klanten...
 
Laatst gewijzigd:
Ik begrijp wat je bedoeld! Maar hierbij even een citaat van Carla Scaletti die verwoord dit veel duidelijker...

Yes, general purpose computers have grown more powerful... but
here is the Catch-22: our expectations of and demands upon computers have grown at an even faster
rate. Remember when you got your first 1 gigabyte hard drive and you thought you might never fill it
up? Now you probably have a gigabyte of RAM and hundreds of gigabytes on your hard drives and its
still possible to use it all up. Why? Software expands to fit the hardware that is available.
 
Psies, want je kan wel mooi gaan filosoferen, alleen schiet je daar niet veel mee op.
Zal je nog verbazen hoe goed kontakt je kan hebben met de mensen van UAudio.
Die zullen wellicht best wel kunnen aangeven waarom ze voor deze oplossing gekozen hebben.
Waar ze mee bezig zijn zullen ze niet vertelen.
 
De oplossing is dan ook simpelweg om de chip die de UAD-1 gebruikt te stacken op 1 kaart. Zoals Hanz al aangeeft, als je meerdere pci kaarten kunt linken kun je ook meer chips op 1 kaart stoppen.

De chip zelf kost geen ruk dus daar zit het probleem echt niet. De keuze ligt bij Universal Audio die het systeem kunstmatig duur houd. Dat is een keuze.....maar dat kan dus ook een gevaarlijke keuze zijn indien een andere fabrikant de markt betreed met een product dat dezelfde markt target maar dan wel met een actuele hoeveelheid rekenkracht onder de motorkap.

Ik vind het geen sterkte marktstrategie van Universal Audio. Dit zegt nogmaals helemaal niets over de kwaliteit van de plugins zelf.....die is gewoon prima.

Verder heb ik helemaal geen interesse in contact zoeken met Universal Audio. Het is puur een stukje kritiek wat ik al jaren heb op dit systeem maar wat blijkbaar niet gezegd mag worden.....tenminste....als je de reacties van sommige mensen mag interpreteren.

En de universal audio oplossing wordt langzaam maar zeker, met de steeds groter wordende beschikbaarheid van vrije cpu cycles (dualcore, quadcore, efficientere cpu architectuur, verbetere instructiesets etc.) overbodig. Er komt echt een dag dat applicaties optimaal met multicore cpu's om kunnen gaan en dan gaan native plugins heersen over DSP based oplossingen die dan relatief duur en overbodig zullen zijn. En ik denk niet dat Uinversal Audio er wijs aan doet om op die dag te wachten zonder serieuze alternatieve oplossing te bieden.

De kracht van een DSP ligt 'm in dedicated rekenkracht, zodra er complete cpu cores over zijn om dit soort berekeningen te doen raakt een DSP based systeem dit voordeel kwijt. Het voordeel zit 'm dan nog in de kwaliteit van de plugins, en dit is gelukkig een onderdeel waar de UAD nog wel erg goed uit de bus komt. Maar zoals gezegd....ook hier komen native plugins steeds dichterbij!

Ik vind het gewoon apart dat Universal Audio na de nieuwe pci-e oplossing nu weer met de expresscard komt. Wederom gebaseerd op exact hetzelfde platform, geen spannende vernieuwingen, geen toegenomen DSP power. Nogmaals....ik vind de hoeveelheid plugins die je kunt laden bij gebruik van 96Khz gewoon echt veel te weinig bij gebruik van 1 kaart.....en moderne pc systemen hebben niet echt veel pci/pci-e sloten meer....en aangezien je ook nog wel een audio interface of eventueel andere DSP kaart wilt ben je gewoon snel klaar wat betreft die vorm van uitbreiding.

En dat is denk ik het punt dat Septic en ik willen maken.......
 
Acidfever, De toekomst is CPU. Dit is iets dat we 20 jaar geleden ontdekte, en dat is vandaag de dag nog steeds waar!!!:D
 
Idd, ik heb UAD niet afgekraakt, nergens, ik vergeleek het alleen met de strategie die creamware ook neemt....

Ik ben helemaal niet bang voor DSPs of wat dan ook, ik heb daarom een liquidmix gekocht, en geen UAD, omdat de LM gewoonweg veel meer instances tegelijk aankan.....

@ Fuse:
En met dat bounce verhaal; nu neem ik je niet meer serieus......Idd dat is zo jaren 2000 hehe
Waarom moeilijk met bouncen etc, als LM 64 plugs trekt op een miezerig ding van 750 ballen????????????????????????????????
Net als dat verhaal van hoe moeilijk het is om meerdere chips op een kaart te duwen....
(zoals je weet komt creamware met dsp-kaarten van, 3/4/6/14/15 Dsp's, dus het is zeer zeker mogelijk.....
En om uit te gaan van 100 exemplaren dat vind ik gewoon uithollen van de discussie, want alleen in ZuidHolland kan je denk ik wel 100 kaarten afzetten als er 40x power opzit....(is van een ouwe sharc, naar een nieuwe sharc overstappen). Of desnoods gewoon 8 chips erop proppen...

Zo, moest ik even kwijt.....have a nice day ;)
 
Owww..... je wilt gewoon zeggen dat je LiquidMix beter is?


ZEG DAT DAN!!!!! 8o)
 
Nee het gaat mij niet om beter, kan ik niet eens beoordelen want ik heb geen UAD SW of HW, maar het is meer ter verduidelijking dat de rest idd niet stilzit, duende past ook in dit straatje.....

Beter is zowiezo subjectief natuurlijk ;)
 
Origineel geplaatst door Hanz
In 1997 misschien, ja. Maar DSP's uit 1997 (d.w.z. de MPact2 die op de UAD1 zit, draaiend op 125 MHz) trekken het echt niet vergeleken met de huidige native CPU power.

Vergeet niet dat desktop CPU leveranciers (Intel, AMD) niet stil zitten, ook niet als het om architectuur gaat; het is echt niet zo dat DSP's worden gebakken van het mysterieuze element Kryptonium en daarom automatisch sneller zullen zijn... ;)
Zal Protools zeker last van krijgen, ;)

:doei:
Yoonchi
 
rare vraag, maar weet iemand wanneer dit ding verkrijgbaar is?

8)
 
Goeie vraag. Ziet hem nog nergest staan op internet.
Misschien moet je de mannen bij Uaudio ff vragen. Die zijn altijd heel netjes met vragen beantwoorden.
 
Hij staat op de site bij Feedback met als commentaar bel NU voor de prijs. Ik dus NU bellen. "nee, nee, die staat nog niet in het systeem... die is nog niet verkrijgbaar" "Maar ik moest dus NU bellen!" "ja, das gek ja..."

Hij kon er niet om lachen...

Uaudio maar gemailt, goeie tip...

8o)
 
Back
Top