Universal Audio Luna beschikbaar

EEBD7F9F-1015-4CA4-B836-6B2A9FA2845F.png - Click image for larger version  Name:	EEBD7F9F-1015-4CA4-B836-6B2A9FA2845F.png Views:	0 Size:	400,0 KB ID:	3749150
The First Recording Platform with Deep Apollo Integration


LUNA gives Apollo owners the fastest recording environment for music production, editing, and mixing. In addition to its seamless hardware‑software integration with Thunderbolt‑equipped* Apollo and Arrow interfaces, LUNA Recording System allows capturing audio through DSP‑powered UAD plug‑ins with no discernible latency, as well as offering new Accelerated Realtime Monitoring[SUP]TM[/SUP] — which provides analog‑style tracking and overdubbing workflows using Apollo’s onboard DSP acceleration.

Aldus Universal Audio zelf. Lees feedback van gebruikers op https://uadforum.com/luna-recording-system/.

Niet zeker of het toeval is, maar leuk dat Luna (Latijn voor maan) gelanceerd is tijdens de supermaan dit jaar: De maan stond vannacht om exact 4.35 uur op slechts 363.595 kilometer van de aarde, het dichtstbij dit jaar en dat maakt het een supermaan. https://astronomynow.com/2020/04/07/dont-miss-the-largest-supermoon-of-2020-on-8-april/

Luna is gratis te downloaden voor Universal Audio gebruikers (maar die hebben de mailing allang gehad) en werkt vooralsnog alleen op Mac.
 
(ah op mijn mobiel zag deze post er zo goed uit, op de laptop iets minder, maar het lijkt erop dat ik hem niet meer kan aanpassen).

Anyways – Luna is dus een DAW van Universal Audio. Ik ga hem vanavond eens uitproberen en kom terug met bevindingen (in case anyone is interested).
 
Ik ben benieuwd. Heb je hier ook weer een speciale UA interface voor nodig? Het grote nadeel van die plug-ins.....

wat kost het?

Goed punt. Linkje. https://www.uaudio.com/luna.html Dat dus.

Uiteraard heb je een UAD interface nodig. Voor de plugins heb je overigens ook DSP kastjes, dan kun je je eigen converters blijven gebruiken. Luna is gratis voor UAD gebruikers. Maar het is natuurlijk evident dat het verdienmodel zit in de verkoop van UAD instrumenten – so far heeft UAD alleen processing en effecten gemodelled (en aangezien de meeste relevante hardware de revue wel gepasseerd is, stel ik me voor dat die bron wat uit begint te drogen). Door instrumenten te modellen boort UAD een compleet nieuwe markt aan. Maar goed, aangezien UAD kwa prijs aan de bovenkant van de markt zit (Minimoog Model D kost 299 Euro) hoop ik dat ze wel fan-tas-tisch klinken.
 
Is er ergens duidelijkheid hoe dit DAW systeem werkt ?,native en/of op DSP's,als je een satelite hebt zou de audio processing 2 DSP's gebruiken maar er is weinig over te vinden.
 
daw is native.

Luna is native as are Luna Extensions and Luna Instruments.

All UAD plugins are DSP.

(van GS https://www.gearslutz.com/board/mus...ew-luna-recording-system-54.html#post14462313 #1600)

als je toevallig al een uad apollo hebt kan dit leuk zijn maar zou mezelf zelf nooit met uad in een hoek van een kamer vastschilderen, als je wilt veranderen van merk geluidskaart kun je je oude projecten niet meer openen en er schijnt ook geen support voor daw controllers in te zitten.
 
als je toevallig al een uad apollo hebt kan dit leuk zijn maar zou mezelf zelf nooit met uad in een hoek van een kamer vastschilderen, als je wilt veranderen van merk geluidskaart kun je je oude projecten niet meer openen en er schijnt ook geen support voor daw controllers in te zitten.

Ik kan het mishebben, maar volgens mij kun je gewoon je eigen interface gebruiken als je een accelerator gebruikt. https://www.uaudio.com/uad-accelerators.html
 
als je toevallig al een uad apollo hebt kan dit leuk zijn maar zou mezelf zelf nooit met uad in een hoek van een kamer vastschilderen, als je wilt veranderen van merk geluidskaart kun je je oude projecten niet meer openen en er schijnt ook geen support voor daw controllers in te zitten.

Ik vind het zelf ook iets te veel dicht getimmerd. Ik ben wel geïnteresseerd in die plugins, maar wil er niet weer een aparte interface voor aanschaffen, die dan vervolgens ook nog geen midi hebben...
 
Ik vind het zelf ook iets te veel dicht getimmerd. Ik ben wel geïnteresseerd in die plugins, maar wil er niet weer een aparte interface voor aanschaffen, die dan vervolgens ook nog geen midi hebben...

Grappig dat je het zo stelt. Ik vind het zelf niet erg logisch dat een audio interface ook een midi interface zou moeten hebben, het heeft namelijk niet zo veel met elkaar te maken. Ik verwacht evenmin dat mijn audio interface een HDMI aansluiting heeft.
 
Grappig dat je het zo stelt. Ik vind het zelf niet erg logisch dat een audio interface ook een midi interface zou moeten hebben, het heeft namelijk niet zo veel met elkaar te maken. Ik verwacht evenmin dat mijn audio interface een HDMI aansluiting heeft.

Verreweg de meeste interfaces hebben toch midi. Ik vind het wel handig om alles met 1 apparaat te kunnen doen. HDMI heb je niet nodig om muziek te maken.
 
Nou ja. Waarom nou weer de naam Luna? In liedjes, films, gedichten en alles in koos momenten van Italiaanse komaf wordt Luna al flink gebruikt om de uitdrukkingen van de liefde te accentueren, om het moment mooier te maken.

UAD komt met technische powerhouses van hardware en plugins en nu in een dedicated DAW omgeving al helemaal tot zijn recht, en dan wimpelen ze het af met zo een slappe naam wat aan alle kanten al wordt gebruikt in de media.
 
deze DAW krijgt zeer lovende / ophemelende gebruikers over hoe beter het klinkt (in vergelijk met reason of Logic) uit de east/westcoast community - naar het schijnt hebben ze een pakket dat een verschil maakt
 
deze DAW krijgt zeer lovende / ophemelende gebruikers over hoe beter het klinkt (in vergelijk met reason of Logic) uit de east/westcoast community - naar het schijnt hebben ze een pakket dat een verschil maakt

Ai, ik hoop dit weekend echt aan testen toe te komen! Leuk zo'n corona crisis, maar het genereert wel een hoop werk :frons:
Ik hoop niet dat mijn API 1608 nu overbodig wordt, die krijg ik natuurlijk nooit meer verkocht!
 
Heb hem inmiddels geïnstalleerd. De installatie liep wat clumsy, omdat iLok niet helemaal meewerkte. Maar soit.
Moet nogal wennen aan de interface. Nogal druk en ongebalanceerd, niet altijd erg logische plaatsing. Maar kan ook omdat ik iets anders gewend ben.
Het voelt nog wel een beetje buggy.

Even de UAD Moog Model D naast de Arturia Model D gehouden. Holy shit. Serieus veel meer diepte. Klinkt wel echt goed.

Morgen meer. Ik duik mijn bed in.
 
Kan iemand mij helpen met deze vraag? Ik checkte laatst de UAD-2 Capitol Echo Chamber plugin en ben zeer onder de indruk :)

Klopt het, dat de 1e investering om die galm uberhaupt te kunnen draaien.. een slordige 700-800 euro is voor een PCI kaart? Is er, behalve wachten op 2e hands deal, nog een iets laagdrempeligere instap voor UAD?
 
Kan iemand mij helpen met deze vraag? Ik checkte laatst de UAD-2 Capitol Echo Chamber plugin en ben zeer onder de indruk :)

Klopt het, dat de 1e investering om die galm uberhaupt te kunnen draaien.. een slordige 700-800 euro is voor een PCI kaart? Is er, behalve wachten op 2e hands deal, nog een iets laagdrempeligere instap voor UAD?

Hoi Sander,

In principe kun je audio interface ook alleen een UAD DSP accelerator gebruiken. https://www.uaudio.com/uad-accelerators.html
Zag inderdaad dat ze niet erg goedkoop zijn (vanaf ~800 Euro), wist ik eerlijk gezegd niet: https://www.midiamsterdam.nl/universal-audio-uad-2-satillite-usb-quad.html.

Ik heb zelf nog een paar van die kastjes ongebruikt liggen (heb in principe zat DSP power, omdat ik 4 UAD interfaces heb), als je het interessant vindt, kan ik eens checken of die voor een zacht prijsje weg mogen.
 
Back
Top