ART pro VLA compressor - ervaringen ?

Ja, het is inderdaad een optische compressor met buizen in de outputsectie. Ik las het op de site en vroeg me meteen af, 'wat gebeurt er eigenlijk als de buizen zelf de compressie regelen?'.

dat heet dan "variable Mu". Enkele voorbeelden: Fairchild 660 / 670, gates SA39 / sta-level, Altec 436 / RS124, RCA ba6a, Universal Audio 175 / 176, Manley vari mu, Federal AM864, Thermionic Phoenix, Pendulum ES8.
 
behoud je dan ook de mogelijkheid buizenklank/distortie te gebruiken? of zijn de buizen puur om het compressie gedeelte te bewerkstelligen?
 
De VLA 2 klinkt naar mijn oren erg neutraal. Zeker voor het geld een geweldige stereo compressor met detente pots en goede meeting all over the place!
 
TL-audio heeft buizen pre-amps (ook buizen compressors)

De TL-Audio compressors zijn ook (net als de ART VLA) geen buizencompressors maar gewone VCA compressors met een buis in de make-up gain stage.
Tenminste..de C1 uit de toplijn van TL-Audio is een VCA compressor met een buis in de eindversterker.
Ik neem aan dat de Ivory serie dat ook heeft.
 
yeps, die buis kunnen ze ook rustig weglaten, die doet bijna niets....

het is meer een verkoopargument.
(soms zetten ze er zelfs een ledje onder om de buis een beetje te laten gloeien:dubbel:)

:koffie:
 
los van dat de VLA een prima compressor is, zou ik me niet blind staren op het feit dat er buizen in zitten.
ik heb veel liever dat fabrikanten van dit soort spullen voor het zelfde geld een beter apparaat maakt, in plaats van een buizencircuit in te zetten dat niets moois toevoegt aan het geheel.

Neve, SSL, 1176, minimoog, tr-808, jupiter-8, space echo, m15a, a80, u87, c414.. noem maar wat mooie synths en studio apparatuur zonder buizen die fantastisch werken.
 
het is een prima ding. heel goed om klanken wat zachter te maken. geeft piano-samples
iets meer karakter. ook synths. daarvoor heb ik hem gehouden. misschien zelfs uiteindelijk voor eindmix...
niet voor op drums, bass en vocals

geen heftige compressie of buizengeluid maar wel subtiel warm.
 
ik heb de VLA ooit met succes gebruikt op een rustige opname met piano en fluit. Voor voiceover werk is hij ook prima geschikt. Flinke hoeveelheden effect compressie is niet zijn sterkste kant, maar op rustig materiaal en met niet al te extreme instellingen doet hij zijn werk goed.

Los hiervan, ben ik geen liefhebber van ART. Te veel functies / gadgets terwijl de bouwkwaliteit matig is. Dit zeg ik uit eigen ervaring: Een MPA gold en Prochannel die allerlei problemen hadden en de ART klantenservice niet erg behulpzaam bleek.. Voor mij geen ART meer.
 
ik heb het idee dat alleen de ART PRO VLA gewaardeerd wordt.

de rest minder....

net zo als Beredinger ook een paar zeer leuk gelukte apparaten aan ons heeft geschonken tussen alle rot zooi
 
Ik heb al een tijdje een pro mpa2 en die doet het eigenlijk prima..

die leek me ook wel wat! was hem vergeten...

zou hem wel willen aanschaffen om te proberen.
 
ik denk: twee verschillende werelden die je niet echt kan vergelijken
 
de VLA 2 niet, maar heb de RNC wel samen met de VLA1 gehad.
De RNC vind ik niks op materiaal met veel lage tonen, ook een mix met redelijk wat bass zou ik er niet doorheen sturen. Hij is heel snel, doet wat steriel aan. Prima voor zang, drums etc. Behoorlijk transparant en snel.

VLA: traag, beetje donker. Mooi voor zang, sommige akoestische instrumenten (piano).
 
yeps, die buis kunnen ze ook rustig weglaten, die doet bijna niets....

het is meer een verkoopargument.
(soms zetten ze er zelfs een ledje onder om de buis een beetje te laten gloeien:dubbel:)

:koffie:

dat klopt niet denk ik.

sommige fabrikanten plaatsen inderdaad een buis in hun spul en laten de buis op laag spanning een beetje mee gloeien...al zal dat ook wel ietseje effect hebben..ik weet verder precies hoe en wat..

maar TL audio zet wel degelijk behoorlijke Voltage op de buizen en die buizen doen ook echt wel wat. dat is gewoon volwassen buizen-versterking volgens mij.
geen gadget zoals misschien Behringer buizen vaak gebruikt.
bij
 
de VLA 2 niet, maar heb de RNC wel samen met de VLA1 gehad.
De RNC vind ik niks op materiaal met veel lage tonen, ook een mix met redelijk wat bass zou ik er niet doorheen sturen. Hij is heel snel, doet wat steriel aan. Prima voor zang, drums etc. Behoorlijk transparant en snel.

VLA: traag, beetje donker. Mooi voor zang, sommige akoestische instrumenten (piano).

die twee verschillende werelden inderdaad

(de vla 2 is toch min of meer de vla 1 met meer mogelijkheden?)
 
Back
Top