Geluiden toetsen beginners vraag.

ccc

Nieuwkomer
Lid sinds
19 april 2006
Berichten
24
Ik heb nu al veel informatie over synthesizers gelezen maar nu zijn er weer een hoop simpele dingen die ik niet snap.

Ik ben er zojuist achtergekomen dat een keyboard octaven(CDEFGAB). Wist niet dat dit zo heette.

Nu las ik dit ergerns op een site: "een goedkope synthesizer zal 1 à 2 samples per octaaf gebruiken"

Wat houdt dit in?

Tevens heb ik gelezen over General Midi en dat soort dingen. En dat er standaard 128 geluiden zijn.

Nu ben ik erover aan het denken om een Alesis Micron aan te schaffen zitten deze 128 geluiden er dan standaard op of is het mogelijk om deze erop te zetten?


Als dit soort beginners vragen al gevraagd zijn of op het internet te vinden zijn dan hoor ik het graag.
 
Re: Geluiden toetsen beginners vraag.

Origineel geplaatst door ccc
Ik heb nu al veel informatie over synthesizers gelezen maar nu zijn er weer een hoop simpele dingen die ik niet snap.

Ik ben er zojuist achtergekomen dat een keyboard octaven(CDEFGAB). Wist niet dat dit zo heette.

Nu las ik dit ergerns op een site: "een goedkope synthesizer zal 1 à 2 samples per octaaf gebruiken"

Wat houdt dit in?

Tevens heb ik gelezen over General Midi en dat soort dingen. En dat er standaard 128 geluiden zijn.

Nu ben ik erover aan het denken om een Alesis Micron aan te schaffen zitten deze 128 geluiden er dan standaard op of is het mogelijk om deze erop te zetten?


Als dit soort beginners vragen al gevraagd zijn of op het internet te vinden zijn dan hoor ik het graag.
Zie MIDI FAQ

:doei:
Yoonchi
 
Re: Geluiden toetsen beginners vraag.

Origineel geplaatst door ccc
Ik ben er zojuist achtergekomen dat een keyboard octaven(CDEFGAB). Wist niet dat dit zo heette.
Voor muziektheorie kun je hier eens kijken : http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaaf_(muziek)

Nu las ik dit ergerns op een site: "een goedkope synthesizer zal 1 à 2 samples per octaaf gebruiken"

Wat houdt dit in?
Weet je hoe een sampler werkt? Even dat uitleggen, dan:

Je hebt een piano. Je drukt de middelste C-toets in. Dat geluid neem je op. Een sampler is in staat om die opname sneller en langzamer af te spelen. Als je het geluid 2 keer zo snel afspeelt wordt de toon 1 octaaf hoger - 2 keer zo langzaam, 1 octaaf lager. Daartussen heb je natuurlijk ook snelheden die overeenkomen met de muzieknoten DEFGAB.

Nou zit er een probleem aan het geluid dat je hebt opgenomen; een piano blijft niet de hele tijd doorklinken, die valt op 'n gegeven moment weer stil. Speel je het 2 keer zo snel af, dan valt 'ie ook na de helft van de tijd al stil - het geluid is de helft "korter". Wil je nog een octaaf omhoog, dan moet je 'm weer 2 keer zo snel afspelen - 2 x 2 = 4. Des te hoger dat je komt, des te korter dat het duurt, en des te minder dat het als een piano klinkt.

Erger; het geluid vervormt; lage noten klinken te schel, hoge noten te dof. Dus, 1 enkele opname is niet genoeg. Je maakt er dan meerdere - en afhankelijk van hoeveel geheugen de synth heeft kun je samples er in stoppen.

Je ziet vaker wel DVDs met pianos erop van 3 gigabyte of zo. Daar hebben ze dus -per- toets meerdere opnames gemaakt; het geluid van een piano verandert ook afhankelijk van hoe hard je op de toets mept :D. Dat neemt veel plaats in en kost veel om op te nemen.

Bij een goedkoop keyboard kun je dan inderdaad met maar 2 samples per octaaf vooruit; dat klinkt niet geweldig realistisch, maar het geeft je een idee.

Tevens heb ik gelezen over General Midi en dat soort dingen. En dat er standaard 128 geluiden zijn.
De 128 geluiden zijn deel van de General MIDI standaard. Dit zijn "gewone" geluiden zoals piano's, strijkers, trompetten - alle "realistische" geluiden plus nog een paar effectjes. Ook deze geluiden zijn om je gewoon een idee te geven van hoe 90% van popliedjes moeten klinken.

Nu ben ik erover aan het denken om een Alesis Micron aan te schaffen zitten deze 128 geluiden er dan standaard op of is het mogelijk om deze erop te zetten?
Nee, da's niet mogelijk. Allereerst "zet" je op de meeste synthesizers geen geluiden, maar zet je er bepaalde instellingen op - voor elke knop is opgeschreven op welke stand deze staat.

Ten tweede werkt de Micron niet met samples. De sample van een piano is behoorlijk ingewikkeld, en dat kan een Micron niet nadoen; of je moet heel erg veel programmeerwerk erin steken, en dan klinkt het vaak nog niet realistisch (of alleen maar als een slechte kopie als je maar een paar noten gebruikt).

Wil je een synthesizer met die geluiden, dan moet je kijken naar een model dat de GM-standaard ondersteund. Roland Juno-D of G, Fantom, Korg Triton, Yamaha Motif etc. - die hebben dat allemaal wel.

Yoonchi - er is een groot verschil tussen MIDI en de General MIDI standaard, lijkt me toch niet zo'n handig idee om die vraag daar nog eens te stellen ;).
 
Ik had mijn vraag er toch gesteld en antwoord op gekregen en snapte het er iets beter door, maar door deze uitleg snap ik er heel veel meer vanaf *D

Je schrijft dat de Alesis Micron geen piana geluid heeft( kan nadoen ).
Hoe kun je erachter komen wat voor een geluiden een synthesizer heeft of moet je hiervoor het apparaat kopen en dit dus uittesten.
 
Origineel geplaatst door ccc
Ik had mijn vraag er toch gesteld en antwoord op gekregen en snapte het er iets beter door, maar door deze uitleg snap ik er heel veel meer vanaf *D

Je schrijft dat de Alesis Micron geen piana geluid heeft( kan nadoen ).
Hoe kun je erachter komen wat voor een geluiden een synthesizer heeft of moet je hiervoor het apparaat kopen en dit dus uittesten.

synthetische pianos zijn nooit goed, als je wil weten wat voor (preset!) geluiden een synth in huis heeft kun je naar de website van de fabrikant gaan of anders op het web zoeken. Of natuurlijk in een muziekshop lekker uitproberen 8~ (laatste heeft wel mijn voorkeur want dan VOEL je gelijk of het je bevalt).
 
Bedankt voor de tip; preset. Wist niet dat dit de geluiden waren van een synthesizer. Ik zag dit telkens bij technische specificaties van synthesizers staan, maar nog niet echt uitgezocht wat het was want het leek me niet ontzettend belangrijk .8o)
 
Origineel geplaatst door ccc
Bedankt voor de tip; preset. Wist niet dat dit de geluiden waren van een synthesizer. Ik zag dit telkens bij technische specificaties van synthesizers staan, maar nog niet echt uitgezocht wat het was want het leek me niet ontzettend belangrijk .8o)

hehe. laten we zeggen dat de meningen over 'presets' verschillen. ;)
Voor de duidelijkheid, presets zijn voorgeprogrammeerde geluiden, je kunt natuurlijk afhankelijk van de mogelijkheden van de synthesizer deze aanpassen. Dit zou in theorie een goed beeld moeten vormen voor wat een synthesizer allemaal kan. Naar mate je de specifieke synth en synthesis in het algemeen beter begrijpt kun je zelf deze geluiden vanuit niets maken. Dit geeft IMO meer voldoening en geeft meer karakter aan de sound die je wil neerzetten.

nog een toevoeging, waar je dus moet op letten is HOE een synth klinkt en HOE makkelijk je aanpassingen kunt doen. Sommige synthz kunnen heel goed klinken, maar zijn niet zo makkelijk te 'editten'.
 
Back
Top