Emagic Unitor-8 / Midi Interface latency tweaking

Re: Emagic Unitor-8 latency tweaking

Re: Emagic Unitor-8 latency tweaking

Origineel geplaatst door Hanz

P.S. ik ben nog even van plan soortgelijke metingen te doen m.b.v. een seriele aansluiting. Moet ik wel eerst ergens zo'n kabeltje vandaan graven... ;) [/B]

Goeie informatie! Ik ben benieuwd naar de resultaten met de seriele kabel, die ik gebruik.

Ik gebruik de AMT met ableton en het werkt goed. Maar soms heb ik toch het gevoel dat midi partijen anders "voelen" als ik ze afspeel, dan toen ik ze inspeelde. Het zou die jitter kunnen zijn, maar kan natuurlijk ook inbeelding zijn, of door ableton komen.
 
Re: Re: Emagic Unitor-8 latency tweaking

Re: Re: Emagic Unitor-8 latency tweaking

Origineel geplaatst door murphf
Goeie informatie! Ik ben benieuwd naar de resultaten met de seriele kabel, die ik gebruik.

Ik ook, ja. Helaas heb ik net effe niet het goeie kabeltje kunnen vinden, de pinwiring staat in de manual, maar het is dus niet zomaar een standaard nullmodem kabeltje. Even wachten tot ik er eentje gesoldeerd kan krijgen... :)

Ik hoop serieus dat timing nog wat strakker wordt met seriele kabel, maar tot op heden is dat altijd een nogal populaire maar niet concreet aangetoonde mythe geweest. Het enige wat ik graag zou willen, is dan ook wat duidelijkheid verkrijgen over deze grote mythe... ;)
 
Re: Re: Re: Emagic Unitor-8 latency tweaking

Re: Re: Re: Emagic Unitor-8 latency tweaking

Origineel geplaatst door Hanz
Het enige wat ik graag zou willen, is dan ook wat duidelijkheid verkrijgen over deze grote mythe... ;)

Die informatie krijg je op een presenteerblaadje maar je vertikt het om aan te nemen. Sterker nog, bij de interpretatie van je eigen metingen ga je al nat. De maximum tijd is de factor die bepaald hoe strak je midi is. Want er hoeft maar 1 nootje te verschuifen en je hoort het al. Dan maakt het geen fok uit of 99.9999% wel binnen een bepaalde tijd zit.
Vergelijk het maar met bijv spdif waarbij een bitje omvalt en je daardoor een tik hoort.

Iig zijn de anderen geinformeerd en dat was mijn doel. Klote dat er geen uniforme standaard voor midi interfaces is maar er is altijd nog de optie om tweedehandsies te scoren.
En anders zul je gewoon genoegen moeten nemen met minder.
 
Re: Re: Re: Re: Emagic Unitor-8 latency tweaking

Re: Re: Re: Re: Emagic Unitor-8 latency tweaking

Origineel geplaatst door fuse
De maximum tijd is de factor die bepaald hoe strak je midi is. Want er hoeft maar 1 nootje te verschuifen en je hoort het al. Dan maakt het geen fok uit of 99.9999% wel binnen een bepaalde tijd zit.

zit je nou alleen maar te fokken om te fokken?

strakker is toch beter dan minder strak of niet?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Emagic Unitor-8 latency tweaking

Re: Re: Re: Re: Re: Emagic Unitor-8 latency tweaking

Origineel geplaatst door fjoesz
zit je nou alleen maar te fokken om te fokken?
Nee.

strakker is toch beter dan minder strak of niet?
Veel minder strak, of minder strak is nog steeds niet strak.
Zo kan je het ook uitleggen.
 
Ik gebruik een MT4 en Miditest geeft een een error tijdens de test. "Unexpected MIDI data! Received B0 7B 00 (Controller, Channel = 1, Type = All Notes Off, Data = 0) while expecting FE (Active Sensing)"
Heeft er iemand een idee wat dit betekent?
 
Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
Ik gebruik een MT4 en Miditest geeft een een error tijdens de test. "Unexpected MIDI data! Received B0 7B 00 (Controller, Channel = 1, Type = All Notes Off, Data = 0) while expecting FE (Active Sensing)"
Heeft er iemand een idee wat dit betekent?

Ja, je MT-4 staat nog in Patch mode en niet in MIDI mode. Het blijkt dat in patch mode met enige regelmaat 'All Notes Off' commando's worden gegenereerd, hetgeen de meting verstoort.
In MIDI mode werkt het geheel naar behoren, dat gebeurt bijv. als je Cubase start.
Op de Unitor kan je via een lampje zien of het apparaat in Patch of MIDI mode staat, zit die ook op de MT-4?

PS let er wel op dat de user interface van MidiTest een paar bugjes lijkt te vertonen. De ingestelde waarden lijken opgeslagen te worden in de registry of ergens in een verborgen instellings-file. In ieder geval is het zo dat zodra je een waarde instelt (vinkje aan/uit) dit niet altijd direct wordt meegenomen. Kwestie van even de applicatie herstarten, dan werkt het goed. :)
 
Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
De MT4 heeft patch & USB mode. Hoe kies je tussen deze twee opties?

Standaard start-ie op in Patch-mode, tot hij over de USB midi commando's ontvangt, dan gaat-ie in USB Mode.
Daarvoor kan je bijv. even je sequencer starten, dan zie je als het goed is het lampje uitfloepen.
 
Re: Re: Re: Re: Emagic Unitor-8 latency tweaking

Re: Re: Re: Re: Emagic Unitor-8 latency tweaking

Origineel geplaatst door fuse
Komt overigens nog eens bij dat je straks met je Vista mooi met die Unitor in je maag zit omdat het nog maar de vraag is of daar drivers voor komen.

Origineel geplaatst door fuse
Klote dat er geen uniforme standaard voor midi interfaces is maar er is altijd nog de optie om tweedehandsies te scoren.

Ja, echt een slim plan...

http://www.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?t=51274

:z
 
Re: Re: Re: Re: Re: Emagic Unitor-8 latency tweaking

Re: Re: Re: Re: Re: Emagic Unitor-8 latency tweaking

Origineel geplaatst door Hanz
Ja, echt een slim plan...

http://www.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?t=51274

:z

onder vista 32 werkt het wel, want die staat unsinged drivers toe.
Een muziekomgeving opzetten onder vista 64 is op dit moment toch niet mogelijk, tenzij je al je hardware driven apparaten down the drain wil gooien. vista 64 eist dat de driver gesigned is en een leverancier moet daar flink voor betalen en een test traject voor door gaan. Dus naar mijn mening is vista 64 in ieder geval het eerste jaar geen optie om op over te stappen. Vista 32 daarentegen kan op wat kleinigheden na (die oplosbaar of acceptabel zijn) wel degelijk.

maar goed, deze prutser gaat daar natuurlijk niet over uitweiden, dat laat ik aan de google experts over :D
 
Wat een chaotische topic. Leest niet gemakkelijk. Zonde
Wat is dat toch voor vervelende menselijke eigenschap, dat mensen toch altijd maar weer die waardering willen hebben? Eigenlijk wil Fuse gewoon horen dat hij veel kennis heeft. Jammer dat hij nu alles uit de kast moet halen om deze waardering te krijgen. Dan wordt het strijd en is de grote lijn niet meer te ontdekken. Nieuwe kennis is altijd mogelijk. Hoezeer men ook denkt het te weten. Ik ben ook lekker eigenwijs. Als anderen met zijn allen rechts kijken, dan kijk ik ook nog even links. Dat is met dit topic ook het geval. Ik vind het een beetje laagdunkend om te melden dat men deze info uit dit topic al wist, en dan haal je de topicstarter naar beneden. Dat zijn nu de waarden en normen van JP:mega:

Ik heb mijn AMT8 nooit via USB aangesloten. Meer omdat ik geen lange USB kabel heb en ik de AMT8 gekocht heb in een periode dat USB minder snel was dan serieel. Kan nu anders zijn, maar heb me daar nog niet in verdiept.
Mooi onderzoekje Hanz. Ben benieuwd naar je andere metingen.
 
Kan het zijn dat de Emagic seriele uitgang sneller is omdat het apparaat stamt uit een tijd dat USB 2.0 nog niet bestond? Uiteindelijk moet de Emagic de midi nootjes verzenden en dan heb je misschien niets aan een snellere USB 2.0 poort op de computer
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Ik zeg ook niet dat het niet interessant is, ik zeg alleen dat het de situatie niet oplost :).


Op die fiets. Naja, dan is een Minimoog ook nog gewoon te koop, ondanks dat 'ie niet meer nieuw gemaakt wordt, je hoeft immers maar 30 seconden te zoeken om er een te vinden :).

Alleen is het in de kwestie van de Midex zo dat als iemand 'm heeft, iemand anders 'm niet meer heeft, wat dus betekent dat het aantal Cubase-gebruikers dat geen prutser is net zo groot is als het aantal Midexen dat er zijn. Nou, maar goed voor Steinberg dat dat niet zo is :D.

Fuse en ik zeggen dat hanz zijn oplossing ook niks oplost .. het benadert de boel alleen maar .. daarnaast moet je de test van hanz blijven herhalen om te checken of ie ook daadwerkelijk stabiel is .. het feit dat ie ooit eens 4 ms heeft gehaald zegt niks wetenschappelijk gezien .. de klok moet daarnaast ook nog stabieler worden en zolang dat niet is zegt de test alleen iets over dat moment !

Voor de rest had je een mooie amputeer vergelijking erbij gehaald. Alsof je ledematen nieuw kan kopen ! :maffia:

Maar ik denk gewoon .. kruiskop ?- > kruiskopschroevendraaier , platkop ? -> platkopschroevendraaier .. Dus iedereen die een midi interface fixt voor zichzelf .. zorg dat ie optimaal met je seq kan werken .. Heb hier al 11 jaar midi lopen en ik weet toen ik eindelijk amt had dat ik een hoop minder kopzorgen had qua strakte ..
 
Origineel geplaatst door MadR
Fuse en ik zeggen dat hanz zijn oplossing ook niks oplost .. het benadert de boel alleen maar ..

Misschien wil je dat eens uitleggen? Wat is er mis met het verbeteren van de prestaties van spullen die je al in huis hebt?
Op het moment dat ik met wat tweaks kan zorgen dat de midi timing gewoon spot-on strak is, dan maakt het helemaal niet uit hoe ik dat doe, met buffering, met benadering, al maakte ik een dansje om het ding en smeerde 'm in met kippenbloed in het maanlicht.
Wat Fjoesz ook al zegt: strakker = strakker, daar doe je niets aan af.

daarnaast moet je de test van hanz blijven herhalen om te checken of ie ook daadwerkelijk stabiel is .. het feit dat ie ooit eens 4 ms heeft gehaald zegt niks wetenschappelijk gezien .. de klok moet daarnaast ook nog stabieler worden en zolang dat niet is zegt de test alleen iets over dat moment !

Kijk, en hier gaat je beredenering mank. Waarom precies moet je de test blijven herhalen, als je met het aan/uitzetten van een tweak een aantoonbaar verschil in timing kunt bereiken?

Jij lijkt te willen zeggen dat het resultaat van de test niet herhaalbaar is. Echter, dat is het wel. Any time of day, any day of the week. Daarbij vergeet je je even te verdiepen in de statistiek achter deze test: op het moment dat ik 20.000 (!) MIDI events afvuur (en dat is ècht behoorlijk veel) dan hebben we het over een steekproef die ruim groot genoeg is om daar statistisch verantwoorde conclusies aan te kunnen verbinden. Net zoals het verschil in resultaten statistisch gezien voldoende groot is om te zeggen dat dit verschil bestaat.

Nog iets: als je even goed naar de complete test-uitslag kijkt (dus niet gewoon effe de laatste paragraaf lezen), dan zie je dat zowel de gemiddelde latency als de jitter (dus de 'strakheid' van de klok) als de peak jitter stuk voor stuk verbeteren door het toepassen van de tweaks.
Let wel: in *mijn* situatie. Ik zeg letterlijk niets over de situatie bij anderen, ik nodig iedereen die een Emagic interface heeft uitdrukkelijk uit om te reageren met z'n bevindingen.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Catalunya
Kan het zijn dat de Emagic seriele uitgang sneller is omdat het apparaat stamt uit een tijd dat USB 2.0 nog niet bestond? Uiteindelijk moet de Emagic de midi nootjes verzenden en dan heb je misschien niets aan een snellere USB 2.0 poort op de computer

Zover ik weet heeft de Unitor inderdaad een 'oude' USB 1.0 interface.
Op zich is de snelheid van een MIDI verbinding niet iets wat je niet zou kunnen halen met zowel USB als met seriele kabel; te weten 31,5 kbits/sec. Kortom, voor de *snelheid* van de verbinding maakt het niet veel uit wat je gebruikt, echter tot een bepaald maximum. Michael Haydn (de ontwerper van de Emagic interfaces) stelt dat de Unitor8 gaat choken op de seriele poort bij volledig simultaan gebruik van 6 of meer MIDI poorten. Dit gebeurt niet bij de USB verbinding.

Het grootste probleem van USB verbindingen is dus niet de snelheid, maar de consistentie van deze snelheid en de variatie qua timing (jitter) in het verzenden van boodschappen, die door de techniek van USB wordt veroorzaakt.
In tegenstelling tot audio over USB wordt MIDI over USB namelijk niet real-time verzonden, maar gewoon zodra het de USB-interface op de machine het beste uitkomt. En dat is een driver/hardware en Operating System kwestie.
Vandaar ook de bewering dat bijv. Windows een minder strakke timing dan OSX zou hebben.
Verder speelt bij strakheid ook nog de sequencer / DAW een rol.
Het schijnt toch echt zo te zijn dat de strakheid van Cubase af en toe te wensen overlaat vs. andere sequencers, als ik bepaalde berichten op Cubase.net lees. Zie bijv. http://www.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?t=57262

Een oplossing die wordt gebruikt om timing van MIDI events te verbeteren is het gebruik van buffers, dat is inmiddels al een paar keer zeer oppervlakkig langs gekomen. Wat nog geheel niet is genoemd is het belang van timestamping bij implementatie van buffers, extreem simpel gezegd: een labeltje aan ieder MIDI event waarop precies te zien is wanneer dit actief moet worden.
Zonder timestamping kan een buffer weinig doen om events alsnog op de juiste tijd weg te zenden. Echter, de implementatie van timestamping is weer afhankelijk van het gebruik van een accurate klok, en ook dat is weer een moeilijke OS-afhankelijke kwestie. De 'geheimzinnige' technieken AMT, LTB, MTS etc. hebben allemaal te maken met de implementatie van timestamping.

Wat ik nu zo interessant vind in het USB vs. seriele aansluiting verhaal, is dat de 'meetresultaten' vaak hoogst subjectief zijn en wellicht ook inmiddels aardig verouderd, omdat de tijd ook niet stil heeft gestaan bij het ontwikkelen van USB controllers/drivers en inmiddels het OS in kwestie ook al verder is doorontwikkeld (ten goede of ten kwade).
Daarbij werken we inmiddels ook met een nieuwere generatie sequencers.
Heel simpel gezegd vraag ik me gewoon af, of we niet gewoon te maken hebben met een verhaal dat 'iedereen' gelooft en elkaar napraat zonder dat er feitelijk actuele, objectieve, representatieve en inzichtelijke tests ten grondslag liggen.

Kortom, ik ben gewoon benieuwd. Op het moment dat serieel strakker is, ben ik tevreden, en als USB strakker blijkt te zijn, dan ben ik dat ook. Maar dan weten we het tenminste wel objectief.
En wat de uitslag ook mag zijn, ik voorspel dat de zure type(s) in deze thread het antwoord toch al klaar hebben ("ja, dat wist ik allang, hoor"). Zo zie je maar, hoe goedkoop kritiek kan zijn. Maar dat terzijde, je kan het tenslotte niet iedereen naar de zin maken.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door bronswerk
Oeps, freudiaanse verspreking neem ik aan. :D

Argh, ja... dat gebeurt me nou steeds ... Unitor/Motu. Nou ja, heb het gecorrigeerd, tnx! :D
 
Voor mezelf heb ik allang geleden besloten dat je het beste de interface kan nemen die goed bij je software aansluit en daarvoor ontworpen is, dus in ieder geval Cubase met Midex3/8 en Logic met Unitor/AMT8.
 
Ik merk pas bij 30 of meer sporen dat hij gaat haperen. Kleine latency zijn niet goed hoorbaar, maar zullen er zijn.
Ik heb het idee dat muten van kanalen niet zorgt voor een strakkere timing. het lijkt erop dat hij de data wel binnen krijgt, alleen doet ie er niets mee. tenminste ik merk niet dat minder kanalen ook per definitie een strakkere timing betekent.
 
Back
Top