Stereo naar mono -> volumeverschillen?

Origineel geplaatst door Tactic
Halleluja ! Nee, natuurlijk moet je met unison geluiden oppassen , dat weet iedere noob! Maar daar gaat de discussie niet over. LEZEN!

Precies...ik geef Tictac helemaal gelijk...met panning effecten bedoelde ik dingen als de spread functies van unisons,chorussen,delays,reverbs e.d....tegenwoordig gebruiken veel plug-ins dit soort dingen omdat alles dan zo vet gaat klinken (maar ook hardware synths met ingebouwde fx)...maar dit veroorzaakt ook vaak fase-problemen...

En dat was trouwens ook wat in dat citaat van mij stond...

Je drums links en rechts pannen (mits niet te overdreven) is juist een goeie truc om geluiden wat uit de mix te trekken,standaard kennis van iedere producer dacht ik zo...maar dat heeft niks met die spread en stereo width dingen te maken...behalve als je een exciter of ander appraat met width of spread functie gebruikt op je eindmix,waardoor die kleine panningsverschillen verder overdreven worden,wat weer voor problemen kan zorgen...of als je stereo drums gebruikt (stom,maar goed)....

Afijn...de meeste mixers hebben een mono-knop,dus kun je zo checken wat er dan gebeurd...en het is aan te raden om dat ook regelmatig te doen....ik krijg heel veel demo's en ik schat dat ongeveer 50% van die demo's niet bruikbaar zijn door overmatig en onjuist gebruik van stereo-width...
 
Re: Goede avond heren

Re: Goede avond heren

Origineel geplaatst door ronaldmeij


Daarom snap ik echt niet waarom Tactic gewoon gelijk krijgt want die jongen heeft het bij het rechte eind. En voor de andere nozum, Handleidingen zijn leuk om te lezen en nog leuker om net te doen of je de kennis bezit. het lijkt me verstandig om eens achter de knoppen te duiken en je bezig te houden met de theorie van geluidsleer.


Ronald Meij.

Audio Specialist Amsterdam Rai Theater

Bedoel je niet "je bezig houden met de PRAKTIJK van geluidsleer" :D

Fuse, is mono digitaal ook L+R/2?
 
Het plaatje van reso laat inderdaad zien dat het de output een zwakker signaal geeft in mono
Een beter voorbeeld zou zijn een stereoopname met de kick (helemaal links) en snare (helemaal rechts gepanned) maar op een andere tel en deze om te zetten naar mono. Want ik vermoed dat bepaalde freq. in het voorbeeld elkaar in de weg zitten waardoor ze elkaar verzwakken.
 
Origineel geplaatst door bliepbliep
lijkt me handig als tactic en resonance dit even via de e-mail/pb's uitvechten en niet in dit topic.

wat de rest betreft. ik heb laatst dit trackie gemaakt en deze genadeloze KILLER baslijn wordt iets heel dofs en wazigs in mono. is dat een faseverschil? panning? wie het weet mag het zeggen.

http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=4488082&q=hi

ik vond resonance plaatje wel erg duidelijk. ik zie niet in waarom dat niet klopt.

bliepbliep

Ik vind dat lijntje niet lekker klinken.
 
Origineel geplaatst door dione
Je drums links en rechts pannen (mits niet te overdreven) is juist een goeie truc om geluiden wat uit de mix te trekken,standaard kennis van iedere producer dacht ik zo
of als je stereo drums gebruikt (stom,maar goed)....

Je noemt het een goede truc, maar ook stom? Is toch een tegenstelling?
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Het plaatje van reso laat inderdaad zien dat het de output een zwakker signaal geeft in mono
Een beter voorbeeld zou zijn een stereoopname met de kick (helemaal links) en snare (helemaal rechts gepanned) maar op een andere tel en deze om te zetten naar mono. Want ik vermoed dat bepaalde freq. in het voorbeeld elkaar in de weg zitten waardoor ze elkaar verzwakken.

Het zou duidelijker zijn door dit met een zuivere sinus te doen in Cubase bv. Zet een panner op die bron en route daarna een stereo bus naar mono? Doe dit ook met verschillende pan law settings en je moet zorgen dat je niet tegen de 0dBFS aan werkt (beter tegen -6 of zo). (ander zou het kunnen dat het programma gaat limiten)
 
LOL

Zo ongeveer
Code:
mov ax,L
add ax,R
shr ax

Digitaal heeft geen last van "pan law" trouwens.
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Je noemt het een goede truc, maar ook stom? Is toch een tegenstelling?

wat ie volgens mij bedoeld en wat ik eerder in de thread ook zei, kun je via l/r panning (mits niet extreem dus)
dingen beter in de mix krijgen maar dan moet je dit wel op een mono kanaal doen.. ervan uitgaande dat je hardcore/dance maakt..

wat je dus niet moet doen is drums in stereo willen uitmixen, of tenminste niet tot een moment dat t hoorbaar is en je snare meer naar links hangt en je hi-hat rechts

over t algemeen vooral in dance moet je gewoon je drums/percussie en beats zo neutraal mogelijk in t stereo beeld houden (mono dus)

correct me if im wrong
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door fuse


Digitaal heeft geen last van "pan law" trouwens.

Als je iets naar mono zet op -6dBFS of -3dBFs zit daar verschil in qua level, das pan law.
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
wat ie volgens mij bedoeld en wat ik eerder in de thread ook zei, kun je via l/r panning (mits niet extreem dus)
dingen beter in de mix krijgen maar dan moet je dit wel op een mono kanaal doen..

wat je dus niet moet doen is drums in stereo willen uitmixen

over t algemeen vooral in dance moet je gewoon je drums/percussie en beats zo neutraal mogelijk in t stereo beeld houden (mono dus)

correct me if im wrong

Ja okay ik begrijp het. Toch worden er zat effecten gebruikt bij drums. Wanneer je galm op de snare doet, houd je die dan ook mono? Want anders maak je er stereo van

UIteindelijk zijn er dus maar een paar geluiden echt stereo die uit mijn stereoset komen =(
 
nu redeneer ik even niet vanuit trance of dat soort muziek (ik ben de grootste noob op dat gebied), maar in al mijn jaren als live en studiotechnicus heb ik geleerd dat drums altijd stereo gepanned worden (OH's, toms, HH)..alleen de kick en snare (soms licht uit het midden) blijven mono.
 
Origineel geplaatst door HardwareSucks
nu redeneer ik even niet vanuit trance of dat soort muziek (ik ben de grootste noob op dat gebied), maar in al mijn jaren als live en studiotechnicus heb ik geleerd dat drums altijd stereo gepanned worden (OH's, toms, HH)..alleen de kick en snare (soms licht uit het midden) blijven mono.

Volgens mij bedoelen ze dat er sprake is van gebruik van 1 (mono)kanaal op de mixer per drumgeluid. Zonder gebruik te maken van een stereoeffect op dat kanaal, want dan wordt het stereo.
 
Het was ook meer een algemene opmerking, omdat ik redelijk vaak voorbij zag komen dat drums dus beter in mono kunnen. En als ik iets lees over muziek, dan denk ik natuurlijk gelijk aan de muziek waar ik in de praktijk mee bezig ben.Dat zal ieder voor zich ook wel zo hebben.

En in iedere muziek is het redelijk standaard per drumgeluid een apart spoor te gebruiken. In mijn mixen is de drum gemiddeld goed voor iets van 10 a 14 sporen. Die vervolgens dus tot een stereosubmix gemaakt worden.

maar volgens mij begin ik nu enorm offtopic te lullen, dus please ignore me :D
 
Origineel geplaatst door Toon
Als je iets naar mono zet op -6dBFS of -3dBFs zit daar verschil in qua level, das pan law.

Klopt, maar digitaal kan je dat ook uitzetten dat gedrag. Of kiezen of het -3 of -6 wordt afhankelijk van je firm/software.
Bij analoge mixers wordt dat wat exotischer lijkt me.
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Ja okay ik begrijp het. Toch worden er zat effecten gebruikt bij drums. Wanneer je galm op de snare doet, houd je die dan ook mono? Want anders maak je er stereo van

UIteindelijk zijn er dus maar een paar geluiden echt stereo die uit mijn stereoset komen =(

mja .. hoe ik persoonlijk te werk ga en ik weet niet of dit de beste manier is, voor mij werkt het iig goed genoeg..

drums / hi-hats / kicks mono (bass ook altijd mono)

en ik eq ze totdat ze lekker in de mix liggen .. bij drums vaak wat laag weg halen en meer hoog mid / kleine beetje hoog toevoegen zodat ze iig goed snappy zijn.. bij een ride haal ik ook altijd wat laag weg.. hi hats blijf ik soms maar niet altijd vanaf bij t laag maar voeg vooraal meer hoog mid toe.. het enige wat ik wel vaak pan zijn evt. synths als ik die gebruik behalve bass synth lijntjes die hou ik ook vaak mono .. reverbs op mono instrumenten houd ik ook mono trouwens
op de main bus gebruik vaak een stereo verbreder (blue tubes.. weet niet of dit slim is trouwens maar t klnikt beter in mijn oren)

maar goed er zijn niet echt regels in de muziek .. zolang t maar goed klinkt, hoe je doet maakt weinig uit
en al spelende vind je vanzelf wel uit wat voor jou t beste werkt en daar leer je ook t meest van..

maar goed, ik pruts zelf ook maar een eind weg, en ben vaak uren bezig met wat simpele dingetjes die misschien makkelijker zouden kunnen worden opgelost :)
 
Origineel geplaatst door fuse
LOL

Zo ongeveer
Code:
mov ax,L
add ax,R
shr ax

Digitaal heeft geen last van "pan law" trouwens.

Je hebt eerder last van geen "pan law" denk ik.
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Je noemt het een goede truc, maar ook stom? Is toch een tegenstelling?

ik noem stereo drums stom...als je mono drums gaat pannen zijn ze nog steeds mono hoor ;) ....
en ook als je die drums van stereo fx voorziet zijn de drums zelf nog steeds mono...als je een mono-synth van fx voorziet is het ook geen stereo-synth geworden toch ? :P

en ja,we praten over dance-muziek...iedereen hier heeft wel een drumcomputertje staan,die zijn allemaal mono...sample-cd's met drums : bijna allemaal mono-samples...drum-samplers : mono...dus dan is het stom om die stereo te gaan gebruiken...kost je extra kanalen en leidt tot niets...snappie ?

en nog iets algemeens : panning doe je met mono...bij stereo heet dat balancing...
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
main bus gebruik vaak een stereo verbreder (blue tubes.. weet niet of dit slim is trouwens maar t klnikt beter in mijn oren)

nou citeer je een stukje van mij (wat deze hele discussie oplaaide) maar ga je nog vragen of een stereo-verbreder slim is ?
:stupid :)
 
Re: Goede avond heren

Re: Goede avond heren

Origineel geplaatst door ronaldmeij

En dan Unison, Dit is geen panningseffect maar een stemmingseffect, door de meerdere stemmingen over elkaar heen te leggen krijg je een fase verschil zegmaar wat er gebeurt als je meerdere dezelfde bronnen onafhankelijk vanelkaar gaat delaye'n met zo'n 2 a 3 ms dan krijg je een tapijt aan geluid dit is het zelfde als Unison.

Dit geeft al aan dat iemand met verstand van PA nog geen verstand hoeft te hebben van produceren.;) ..technisch gezien heb je helemaal gelijk,bij veel analoge synths is dat wat unison doet...maar tegenwoordig is het gros van de softsynths (maar ook hardware-synths) voorzien van een unison effect met spread functie ; die verspreid de meerdere stemmen ook nog eens over het stereo-beeld...ergo : een balancing effect...

Heel veel presets in moderne (soft)synths maken gebruik van dit effect,omdat dat nou eenmaal vet klinkt...maar het is wel een bron van fase-problemen...je hoort een breed klanktapijt,maar als je dat over een gemiddelde PA draait blijft er niks van over...

Plus : als zoiets op vinyl geperst wordt heb je ook nog kans op snel overslaande platen....maar dat is een heel andere discussie...
 
Origineel geplaatst door dione
nou citeer je een stukje van mij (wat deze hele discussie oplaaide) maar ga je nog vragen of een stereo-verbreder slim is ?
:stupid :)

nee maar die stereo verbreder zet ik dus op mn mainbus.. niet op een bepaald instrument..

maar goed dit doe ik omdat ik enkel (bijna) alleen met mono instrumenten (tb, sh, 9090) werk de laatste tijd ..
dat had ik er beter ff bij kunnen zeggen :)

maar goed,

voor alle duidelijkheid, als je muziek gemaakt is met alleen mono instrumenten en mono kanalen zou t dan wel of niet goed klinken op een mono pa als je op de mainbus een stereo verbreder zet? ik gebruik zelf blue tubes dus.. en die zet ik dan op 20 ongeveer waarbij 0 centraal is en 100 uiterst wijd.. of kan ik voor een optimaal resultaat beter geen stereo verbreder op de mainbus gebruiken?
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top