Stereo naar mono -> volumeverschillen?

Resonance

Turn up the reso!
Lid sinds
30 september 2002
Berichten
4.738
Origineel geplaatst door Baseman
Ja goed idee !
Eventuele panning in de drums zou dan verloren gaan. Maar het is wel een idee inderdaad, en als ik er zo over nadenk dan pan ik eigenlijk ook niet zoveel in de drumgeluiden.

Op de drum faders zou ik dan helemaal links moeten pannen omdat group routering altijd direct naar master of 1+2 of 3+4 gaat En de bass fader helemaal naar rechts

Op de Maxi 32 zitten 4 losse group faders waar je door middel van 2 druk knoppen links, rechts of beide kan pannen (zie foto)

zo werk ik op t moment zelf ook idd.. met t naar links en rechts pannen voor bus 1 of 2 en idd drum/percussie moet je toch over t algemeen gewoon mono houden.. en wat ik toevallig een tijdje geleden las en ik eigenlijk nooit bij nagedacht had maar heel logisch is, is dat grote PA systemen over t algemeen ook vaak mono zijn, dus die truukjes om drums heen en weer te pannen kan al gauw heel lelijk uitpakken als je t over een groot pa systeem zou horen
 
grote PA systemen over t algemeen ook vaak mono zijn, dus die truukjes om drums heen en weer te pannen kan al gauw heel lelijk uitpakken als je t over een groot pa systeem zou horen

Volgens mij is het juist andersom, op een mono p.a. maakt het niks uit of je je drum panned, het is immers gewoon mono. Als je (extreem) links en rechts gepande drums op een (grote) stereo p.a. afspeeld kan het juist lelijk zijn, de mensen die aan 1 kant van de zaal staan hebben dan juist maar de geluiden die toevallig die kant op gepanned zijn.
 
Origineel geplaatst door Tactic
Volgens mij is het juist andersom, op een mono p.a. maakt het niks uit of je je drum panned, het is immers gewoon mono. Als je (extreem) links en rechts gepande drums op een (grote) stereo p.a. afspeeld kan het juist lelijk zijn, de mensen die aan 1 kant van de zaal staan hebben dan juist maar de geluiden die toevallig die kant op gepanned zijn.

dingen die naar links of rechts pannen worden juist harder en zachter als ze niet naar links of rechts kunnen :)
in t geval van extreem pannen naar 1 kant word t geluid dus zacht op een mono systeem en harder als t weer neutraal wordt dus t zal wel degelijk raar klinken ..
 
Nee hoor, dat zou wel heel apart zijn. Er zijn immer ook genoeg mensen die mono naar de radio luisteren, of televisie, dat zou betekenen dat die altijd naar een niet kloppende mix zouden luisteren, als er platen gedraaid worden met (extreme)pannings. Sterker nog, vroeger werden instrumenten vaak extreem links en rechts gepanned. Dus bijv drums en bas op links en de rest in het midden of naar rechts, en de platen zijn toch ook 100% mono compatible?
Het is trouwens wel aan te raden om je mix op mono compatibiliteit te checken , maar dat heeft meer met ongewenst fase gedrag te maken.

Even snel een voorbeeldje : Drums overheads en toms staan vaak gepannend, volgens jouw zouden dan die gepande geluiden harder zijn in een mono mix. Dat is dus niet zo, probeer het zelf maar uit.
 
Mono = L+R/2
Daarom wil je L en R ook niet teveel uit fase hebben.
 
@ Tactic:

volgens mij lees je weer eens niet goed (goh waar ik hebben we dat eerder gezien)..

ik heb t over heen en weer pannen van geluiden, niet over een mix waarin geluiden vast gepanned staan op een positie .. of wil jij beweren dat als je links de bass heb en rechts een kick en je gaat ze tijdens t afspelen vrolijk heen en weer pannen dat er dan niks te horen is op een mono afluister systeem?

en trouwens dat sommige dingen links en rechts gepanned zjin op een mono kanaal oid. geeft wel degelijk aan dat ik gelijk heb, want hiermee plaatsen ze dus tactisch instrumenten in een 3d beeld waarin ze niet t volume gebruiken maar iets naar links of rechts pannen zodat ze elkaar beter in de mix liggen wat dus op een mono kanaal invloed heeft op t volume en niet t stereo beeld

ik quote dione ff vanuit een andere topic, en die weet heus wel waar die over praat:

Origineel geplaatst door dione
nog een waarschuwing :
als je veel met unison werkt moet je uitkijken dat je geen phase-problemen krijgt...de meeste unisons van softsynths hebben de neiging om heel wijd te worden,als je die dan mono af gaat spelen (zoals over de meeste PA's) blijft er niks meer over van de sound...hetzelfde geldt voor gebruik van chorus en andere panning effecten...

maar goed,er zijn zat plug-ins voor om je stereo beeld te versmallen...

kortom, dingen die naar links of rechts gaan of qua stereo beeld erg wijd worden op een mono systeem worden zachter

en als je dan een drum roll oid heb die zoals ik zei van links naar rechts gaat hoor je m op een mono systeem bijv: hard naar zacht weer hard en dan weer zacht ervan uitgaande dat je in t midden begint naar 1 kant en dan terug naar de andere kant..

maar goed, ik zal jou maar gelijk geven, anders wordt je weer boos :)
 
Laatst gewijzigd:
of wil jij beweren dat als je links de bass heb en rechts een kick en je gaat ze tijdens t afspelen vrolijk heen en weer pannen dat er dan niks te horen is op een mono afluister systeem

http://download.yousendit.com/FACD235B696A8291

2 mp3's , 1 is stereo, kick en snare pannen van links naar recht, de andere is mono. Luister maar.
Voordat je hier met je grote mond mij af gaat staan zeiken , wordt het misschien voor jouw eens tijd om wat praktijk ervaring op te doen, ipv 'ik heb gelezen dat'.

Oh ja, die kick kan je misschien ergens wel bekend voorkomen , je bent toch zo'n hardcore liefhebber?
 
System busy
We're sorry but the file you are trying to download is temporarily unavailable due to heavy usage of our system.

Please try downloading your file again after waiting a few minutes. We apologize for any inconvenience.


voeg ff toe als bijlage ofzo ..
maar goed, dan beweer je dus ook dat dione ernaast zit met wat ie als waarschuwing aangaf?
 
maar goed, dan beweer je dus ook dat dione ernaast zit met wat ie als waarschuwing aangaf?

Halleluja ! Nee, natuurlijk moet je met unison geluiden oppassen , dat weet iedere noob! Maar daar gaat de discussie niet over. LEZEN!
 
Ik ga gillen. Unisono is geen panning effect :stupid
 
ReSoNaNcE: Naar, naar naar mannetje, veel succes in de pro-audio wereld , met jouw houding kom je er wel.
 
Origineel geplaatst door Tactic
Ik ga gillen. Unisono is geen panning effect :stupid

en dan zeg je tegen mij dat ik moet lezen ... verdraai toch niet altijd alles om vervolgens terug te kunnen vallen op totaal andere dingen zodat je de vraag kan ontwijken ..

het gaat hier om hoe stereo effecten zich gedragen in een mono omgeving.. maar goed er is zoals in alle andere topics dat ik met jou een discussie aan ga niet normaal met jou te discusseren.. of t draait nergens op uit, of je komt ineens met verhalen aanzetten die helemaal niet ontopic zijn maar met met een reden dat je even iets wil laten weten.. of als je ergens geen antwoord meer op heb (zoals in die mixers koppelen thread) dat je gewoon niks meer van je laat horen..

laten we deze discussie hier maar afsluiten..
 
Hier heb ik maar 1 woord voor : Zielepiet.

Je hebt echt een probleem met je grote mond overal maar je synthforum-kennis als eerste proberen neer te pennen , en mensen te citeren die volgens jouw wel gelijk zullen hebben, terwijl je niet eens de moeite neemt om in de praktijk uit te proberen wat je zelf beweert.

Ik vind niet dat wat ik nu doe, of vroeger gedaan heb relevant is voor jouw om te weten, maar ik weet wel dat ik als ik ergens over lul, ik het weet omdat ik het gedaan heb , niet omdat ik erover gelezen heb. Bovendien verander je het onderwerp op zo'n manier dat jij op jouw manier wel gelijk MOET hebben.
 
ik zit ondertussen nog steeds op overtuigende antwoorden te wachten van jou in 3 verschillende topics ofzo

en ik ben de eerste die zal toegeven dat ik fout zou zitten mits ik overtuigd wordt..
maar jah als jij dan midden in discussies afhaakt en of geen antwoord meer geeft of mensen zielepiet gaat noemen?

schiet niet echt op maar ja, zoals ik al zei eindigen onze discussies nou eenmaal zou.. jammer :)
 
Bericht door een moderator:
Kom kom, mensen, ik heb deze thread met veel pijn en moeite afgesplitst, hou 't dan ook een beetje gezellig ;)
 
Reso: Lees even , ik heb mijn post ge-edit., en schaam je diep voor wat je in die andere post hebt geflikt over dat ik mijn posts zou hebben verwijderd.
 
Origineel geplaatst door Tactic
Reso: Lees even , ik heb mijn post ge-edit., en schaam je diep voor wat je in die andere post hebt geflikt over dat ik mijn posts zou hebben verwijderd.

waar heb je t over?
 
Back
Top