Sweex pci firewire goed genoeg voor audio opname ?!?

chilistein

Junior member
Lid sinds
1 januari 2005
Berichten
1.101
Locatie
Katwijk
Sinds een week heb ik een Dell Dimension 9200.
Prima ding, zij het dat er ongeveer 13 usb aansluitingen opzitten maar GEEN firewire aansluiting.

Aldus heb ik een Sweex pci firewire kaartje gekocht voor 11 euro en in de computer geprikt.

Het punt is:
audio afspelen (Reason/Ableton) gebeurt perfect;

maar als ik in Ableton audio wil opnemen dan hoor ik allerlei gekraak (zeg maar het gekraak als je een te lage buffersetting hanteert);

simpel gezegd; audio uit gaat goed, audio in gaat niet goed.

ik ben nu al een paar daagjes bezig het lek boven te krijgen, maar ik kom er niet uit.
(buffersettings zijn het probleem niet, tevergeefs opnieuw drivers en Ableton geïnstalleerd);

in ieder geval zou ik willen weten of het aan het firewire kaartje van Sweex zou kunnen liggen;
in de zin dat met een duurdere dat probleem zich niet voordoet; in dat geval koop ik uiteraard een andere.

als iemand een andere oplossing kan aanreiken dan hoor ik dat ook graag
bvd
:geslaagd:
 
Basicly is dit het verschil:

Bij de goedkopere merken firewire, netwerk, USB wa dan ook controller kaarten zie je weinig componenten op de pcb. Wat dit aangeeft is dat alleen de broodnodige componenten voor de interfacing op het PCB zijn gezet en dit wordt gecombineerd met doorgaans grote drivers waarin de functionaliteit zit.

Bij de duurdere kaarten van bijvoorbeeld adaptec zie je veel meer componenten op de kaart en vaak een DSP chip waarin de functionaliteit van de kaart zit. Bij dit soort kaarten zitten vaak juist heel kleine drivers waarin puur de beschrijving van de hardware zit.

De goedkopere kaarten laten dus alle of bijna alle functionaliteit berekenen door de CPU en de duurdere juist in eigen hardware. En dit merk je dus in de performance.

In dit geval is goedkoop vaak duurkoop!
 
ok thanks,

maar kan dat ook verklaren dat de audio in kraakt en de audio uit geen problemen geeft ?

ik zou zeggen dat als de pci card geen problemen heeft met audio uit, dat audio in ook geen problemen zou mogen geven (het is feitelijk het tegenovergestelde niet ?)

(ik ben er een beetje bang voor om 30 plus euro uit geven en er achter te komen dat de kwaliteit van de pci kaart geen rol speelde).
 
Lijkt me sterk dat een firewire kaart ruis veroorzaakt. Het zou hoogstens kunnen dat de hoeveelheid data niet snel genoeg verwerkt kan worden. Bij een lage buffersetting kan dit dus inderdaad voorkomen.
 
Bij Firewire samen met een Firewire geluidskaart telt er maar één ding: gebruik de Firewire chipset die door de leverancier van je geluidskaart wordt aanbevolen.

MOTU is bijv. nogal tuk op TI chips, en in het verleden waren met name NEC chips uit den boze.
Het kan natuurlijk per merk audio interface schelen.
Heb je de verkeerde chipset dan kan er werkelijk van alles foutgaan qua sound.

Check ook eens deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=45950
 
Origineel geplaatst door Hanz
Bij Firewire samen met een Firewire geluidskaart telt er maar één ding: gebruik de Firewire chipset die door de leverancier van je geluidskaart wordt aanbevolen.

MOTU is bijv. nogal tuk op TI chips, en in het verleden waren met name NEC chips uit den boze.
Het kan natuurlijk per merk audio interface schelen.
Heb je de verkeerde chipset dan kan er werkelijk van alles foutgaan qua sound.

Check ook eens deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=45950


Een lage buffer kan ook heel veel ruis veroorzaken. Test het voor de lol maar eens met een zware vst en een onboard geluidskaart. dat kan behoorlijk gaan stotteren /ruisen.
 
Origineel geplaatst door Hanz
Bij Firewire samen met een Firewire geluidskaart telt er maar één ding: gebruik de Firewire chipset die door de leverancier van je geluidskaart wordt aanbevolen.

MOTU is bijv. nogal tuk op TI chips, en in het verleden waren met name NEC chips uit den boze.
Het kan natuurlijk per merk audio interface schelen.
Heb je de verkeerde chipset dan kan er werkelijk van alles foutgaan qua sound.

Check ook eens deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=45950

Kijk dat is informatie;
ik ga eens checken wat de preferentie van M-audio is;

Overigens is er mogelijk nog een andere kwestie/boosdoener;
de Dell wordt standaard geleverd met allerlei trial pakketten en andere meuk.
Ik heb daarop de schijf geformateerd en een clean install gedaan met de Windows cd;
daarna heb ik zo goed als zo kwaad alle drivers geherinstalleerd.

Alleen staat bij "apparaatbeheer" bij "PCI Device" (onder "overige apparaten") nog een vraagtekentje als signaal dat het stuurprogramma niet is geïnstalleerd (dat ontbrekende stuurprogramma kon ik op die Dell cd ook niet vinden).

Bij IEEE 1394 Bus Host Controllers staat geen vraagteken. En dat is toch degene die relevant is voor de firewire aansluiting niet ?

Of is het stuurprogramma voor de PCI Device ook essentieel ?

Als mensen nog puf over hebben, dan wordt dat zeer gewaardeerd (wat een ellende zeg die computer problemen, echt verspilling van tijd).

p.s. buffersettings zijn het probleem hier niet; zowel op hoge als op lage settings wordt de Audio In krakend etc. opgenomen.
 
Ik heb een Dell Inspiron 1300 met een Behringer USB geluidskaartje die ik gebruik om op locatie wat te kunnen samplen.

Probleem hier is dat het opnemen ook gepaard gaat met een enorme partij ruis en gekraak. Zo vlug als ik de netvoeding loskoppel en de laptop op de accu laat draaien werkt het echter perfect.

Denk niet dat dit jouw probleem is, maar je weet maar nooit.
 
Of is het stuurprogramma voor de PCI Device ook essentieel ?

Het zou je bus of je bridge kunnen zijn, dan is 'ie vrij essentieel.
Als ie iets met IRQs doet is ie nog essentieler, zeker voor je audio in.

Ik zou even op de website van Dell kijken.
 
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Dell laptop.

Het lukt niet om m'n Maudio firewire (410) kaart via een firewire cardbus kaart aan te sluiten. Dit heeft te maken met de CardBus chipset. Deze chipset verzorgt de communicatie tussen de firewire (pcmcia) kaart en het moederbord.
 
Dank voor alle replies;

Ik meen dat ik het lek boven heb !

Ik was nogal ziek deze week en heb toen de Sound on Sound gekocht van deze maand.
En ongelooflijk maar waar; precies in de issue van deze maand (oktober) staat een uitgebreid, informatief maar bovenal zeer overzichtelijk/leesbaar artikel over kraakjes en kliks bij audio opnamen ("Pop goes the music").
Overigens zit er ook nog een goede verwijzingslijst bij naar oude SOS artikelen over PC en music making (die vanwege het verstrijken van het 9 maands SOS embargo inmiddels deels te lezen zijn op de site).

Onder het Kopje "Fundamental Incompatibilities" wordt aangegeven dat voor Firewire aansluitingen van essentieel belang is welke chipset er wordt gebruikt.

Vanwege het grote maatschappelijke belang een letterlijke quote:

"Nearly all manufacturers of Firewire audio controllers test their products on PC's featuring Texas Instruments and Lucent Firewire chip sets, and therefore recommend them, while Via and, in particular, NEC chipsets have been known to cause audio problems."

Ik heb de Sweex card er nog eens uitgetrokken en zag dat daarop inderdaad een Via chip is gemonteerd.
Dat zal dus het probleem zijn geweest.

Eerlijk is eerlijk, Hanz (en ook Sten) al op het belang van de juiste chips, maar nu heb ik dus ook de min of meer formele bevestiging dat Via chips (en dus de Sweex firewire card) niet goed voor audio zijn, althans als je een M-Audio card gebruikt (en misschien zelfs nog wel alleen als het een Audiophile Firewire betreft).

Voor specifieke M-audio "kraak"problemen en chip problemen zie hier

En dan hoop ik maar dat ik daarmee de oplossing heb.
Want onder het kopje "Fundamental Incompatibilities" waarschuwt het artikel verder to "Avoid unsuitable motherboard chipsets".
Want: "The most unfortunate of all purchases is a PC whose motherboard simply refuses to run audio hardware with low latency".

Om heel eerlijk te zijn heb ik voorafgaande aan de aankoop daar helemaal niet bij stil gestaan, en gedacht dat het nieuwste wel goed zou moeten zijn.

OK thanks again voor de adequate reacties.




:biertje:
 
Ben ik even blij dat mijn laptop wel een TI chipset heeft. Ik heb dit ook nooit geweten dat het chipsetafhankelijk kon zijn of je interface goed presteert. Ik heb er dan ook geen problemen mee gehad.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top