mixers koppelen

LoFiye

Let there be rock!
Lid sinds
12 april 2003
Berichten
512
Locatie
steenwijk
Hallo!

Wegens een tekort aan inputs ben ik op zoek naar een klein mixertje om aan mijn (ook al niet al te grote) Yamaha MG16/6FX te koppelen. Ik zit me af te vragen hoe ik dat het beste op zou kunnen oplossen...

De volgende drie opties kwamen in mij op:

1) Ik sluit de main outs van het 2e mixertje aan op een stereo input van de Yamaha.

2) Ik sluit de 'rec out' output (tulp) van het 2e mixertje aan de 2trk input (ook tulpjes) van de Yamaha. Ik verlies dan geen stereo input op de Yamaha, maar ik vraag me af of deze oplossing ten goede komt aan de kwaliteit van het audiosignaal. Kan iemand daar iets over vertellen? Kom ik weg met zo'n 'hi-fi' kabeltje, of moet ik daar toch een ander soort kabel voor gebruiken?

3) Ik sluit de main outs van beide mixers aan op de 4 inputs van mijn geluidskaart, en routeer dat signaal naar m'n monitors. Dit zie ik niet zo zitten omdat ik sowieso 2 inputs op de geluidskaart over wil houden voor een subgroep vanuit de mixer. Hier heb ik dus niet zoveel aan :)

Wat zou ik het beste kunnen doen? Betere ideeen zijn welkom!

Een grotere mixer is zonder enige twijfel de beste oplossing, maar dat zit er op dit moment even niet in :D

Alvast bedankt!

Gr,

Dennis
 
3 mixers is de beste oplossing :)

2 x 16 o.i.d. en dan een klein sub mixertje waar je je geluidskaart en monitors aan hangt en je 2 andere mixers in samen komen, laat dat sub mixertje trouwens geen Behringer o.i.d. zijn .. maar een mengert met genoeg headroom (denk aan soundcraft, mackie of evt. tapco)
 
toen ik de plannen had om mixers te koppelen is me een tapco blend als sub mixertje aangeraden, kost nieuw 89 euro bij feedback, of een soundcraft m4 maar die mixertjes zijn nog vrij prijzig onder andere door hun digitale output
 

Attachments

  • tapco-blend6_350_fffef1_75.jpg
    tapco-blend6_350_fffef1_75.jpg
    23 KB · Bekeken: 115
als je bereid bent 2 x zoveel uit te geven weet ik nog wel een winkel waar een 2e hands mackie 1202 VLZ staat

je heb dan gelijk heel wat meer, dan alleen een sub mixertje.. een ideaal mengertje ook voor wanneer je eens zonder grotere mixers komt te zitten, maar toch nog graag wat wil kunnen blijven doen in een tijdelijke situatie
 

Attachments

  • 1202vlz.jpg
    1202vlz.jpg
    43,8 KB · Bekeken: 117
Ik heb de uitgangen van mijn extra mixer op 2 aux-returns van mijn eerste tafel aangesloten. Die aux returns mis ik niet, want daar kan ik wel weer 2 kanalen van mijn 2e tafel voor gebruiken.

Enige nadeel van 2 tafels is dat je met je auxilaries zit. Daar moet je bij de opbouw van je studio heel goed rekening mee houden. Ik probeer de 2e tafel alleen te gebruiken voor effect-returns, en apparaten waar ik toch geen aux-effecten door heen wil halen.

3.jpg


De linker tafel is een Soundcraft S200b, de rechter een D&R 700 (netherlands series)
 
Origineel geplaatst door Kraan
Enige nadeel van 2 tafels is dat je met je auxilaries zit. Daar moet je bij de opbouw van je studio heel goed rekening mee houden. Ik probeer de 2e tafel alleen te gebruiken voor effect-returns, en apparaten waar ik toch geen aux-effecten door heen wil halen.

daarom kun je ook beter met 3 werken .. dan heb je die effect returns weer terug
volgens mij kun je sowieso beter die 2e tafel in een stereo input op je mixer stoppen ipv de auxen opofferen en weer laten terug komen op die 2 stereo kanalen, al is t geen slecht idee om je auxen terug te laten komen op normale kanalen maar als je alleen de keuze heb om of je mixer of je fx terug te laten komen op normale kanalen kun je toch beter voor de mengert kiezen en gewoon je fx normaal aansluiten lijkt me..

verder kun je natuurlijk gewoon een fx unit met meerdere stereo ins/outs gebruiken en delen over 2 mixers of meer fx units kopen

maar goed, je kan echt beter met 3 werken dan met 2 .. volgens mij win je hier ook veel meer headroom mee als je 2 mixers op een 3e mixer kan uitmixen ipv van nog een andere mixer op dezelfde mixer.. je zou dan bijv. ook de aux returns van 1 of meer mixers laten terug komen op je 3e mixer.
 
Ik zou de 2e mixer op een stereo return terug laten komen . Je kunt de aux sends ook gewoon delen door de aux uitgangen van mixer 1 op (bijv) 2 kanalen aan te sluiten van mixer 2. Als je daarvan de auxen pre-fader zet, kun je gewoon je fx op beide tafels gebruiken.

laat dat sub mixertje trouwens geen Behringer o.i.d. zijn .. maar een mengert met genoeg headroom

Zo heilig is headroom niet, ik zie hier zo vaak staan : Ik wil een mixer met veel headroom , die goed overstuurd :confused: .
 
Bedankt voor de tips tot dusver. Op de yamaha zit slechts 1 karige aux return :( In dat geval offer ik liever een stereo input op :D De meerwaarde van een 3e mixer ontgaat mij een beetje. Of ik nu 2 mixers op elkaar aansluit, of er een derde tussen zet.. in principe behoud ik m'n auxen en returns (indien ik een stereo input gebruik), maar heb ik, zoals je al wel verteld, wat meer effectapparatuur nodig. Ik ben van plan om op de 2 mixer wat apparatuur aan te sluiten die zelf al beschikt over fx, of verder geen fx nodig hebben (kan altijd nog in een later stadium). De truc van tactic houd ik ook even in gedachten. Daar moet ik even mee spelen omdat ik hem nog niet helemaal door heb :D Maargoed, dat kan pas als de 2e mixer er daadwerkelijk is.

Resonance >> wat moet die Mackie precies kosten? Staat die momenteel bij jou thuis?

Bedankt tot dusver! Ik ben nog steeds benieuwd of de RCA in/uitgangen van mixers misschien bruikbaar zijn.
 
Origineel geplaatst door Tactic
Zo heilig is headroom niet, ik zie hier zo vaak staan : Ik wil een mixer met veel headroom , die goed overstuurd :confused: .

dat is toch niet raar :confused:

zeker als je overstuurde muziek maakt met de gains ver open, moet je zien hoe heilig headroom dan is..
op sommige behringer mengerts krijg je er naast een overstuurde kick amper een hi-hat meer tussen

maar goed, t lijkt me allemaal erg omslachtig hoor, met 2 mengerts.. maar ja, zelf weten wat je fijn lijkt werken :)
voor t geld hoef je t absoluut niet te laten want zo'n sub mengertje kost geen drol

@ Lofiye.. ik stuur je ff pbtje
 
zeker als je overstuurde muziek maakt met de gains ver open, moet je zien hoe heilig headroom dan is..

Dus wat je wilt hebben is een mixer met kanalen die weinig headroom hebben , en een mastersectie die veel headroom heeft. Oftewel een behringer channelstrip met een dure mastersectie.
 
Origineel geplaatst door Tactic
Dus wat je wilt hebben is een mixer met kanalen die weinig headroom hebben , en een mastersectie die veel headroom heeft. Oftewel een behringer channelstrip met een dure mastersectie.

zoiets.. een behringer channel strip is ook niet alles, er is een groot verschil nog in hoe bepaalde sounds overstuurd op hun channelstrip klinken (ook afhankelijk van de gains)..

dus de vraag naar een mixer die lekker overstuurd met genoeg headroom is absoluut niet vreemd :)
 
Jawel, maar waar jij de tafel voor gebruikt is natuurlijk ook niet gebruikelijk. En geloof me, van oversturing op mengtafels kan ik aardig meepraten.
 
Duss.. oversturen is voor mij niet zo aan de orde :D Bedankt voor de info tot dusver. Ik ga proberen om een mixertje te scoren..
 
Origineel geplaatst door Tactic
Jawel, maar waar jij de tafel voor gebruikt is natuurlijk ook niet gebruikelijk. En geloof me, van oversturing op mengtafels kan ik aardig meepraten.

vertel :)
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
3 mixers is de beste oplossing :)

2 x 16 o.i.d. en dan een klein sub mixertje waar je je geluidskaart en monitors aan hangt en je 2 andere mixers in samen komen, laat dat sub mixertje trouwens geen Behringer o.i.d. zijn .. maar een mengert met genoeg headroom (denk aan soundcraft, mackie of evt. tapco)


Zeker goed :eureka: bedankt voor de tip ik liep ook al zo te klooten
 
Back
Top