Spontane stroomuitval voor paar seconden?

Subgroover

Zweet spot
Lid sinds
6 mei 2004
Berichten
2.685
Locatie
Klopt
Hallowa...

Wat ik nou toch weer meemaakte en niet nog een keer hoop mee te maken...

Ik zat net lekker een beetje berichtjes op synthforum te posten... en ineens poef... alle apparatuur UIT, hier op de zolderkamer gevuld met studio apparatuur... Een paar seconden later ging alles weer netjes aan, pc's startten weer op...

Ik zat met het meest verbaasde gezicht ooit naar m'n scherm te turen...

Hoe kan dat nou, dat kan toch niet zomaar... stel je voor dat ik net een lekkere track aan het maken was en nog niet gesaved had... stel je voor dat ik een zangopname aan het maken was voor m'n werk en de zanger net z'n beste take aan het zingen was... dan kun je toch wel huilen op zo'n moment...

Kan het zijn dat 1 van m'n apparaten kortsluiting maakte? Dan zou de stop er toch uit moeten vliegen lijkt me zo...
Ik heb het hele zaakje niet geaard... maargoed... dat is het nooit geweest en het werkt al zo'n 6 á 7 jaar prima hiero.
M'n studio trekt ook niet zoveel stroom dat daardoor de aardlek omsloeg of whatever...

Dit kan toch niet zomaar...
 
Re: Spontane stroomuitval voor paar seconden?

Origineel geplaatst door Subgroover
Hstel je voor dat ik net een lekkere track aan het maken was en nog niet gesaved had... stel je voor dat ik een zangopname aan het maken was voor m'n werk en de zanger net z'n beste take aan het zingen was... dan kun je toch wel huilen op zo'n moment...

of stel je voor dat je net een bios update aan t doen was op je pc, of een update op een van je synths terwijl je net op een andere synth de vetste patch aan het maken was die je ooit uit een synth heb horen komen..

sowieso moet je je zooi aarden, geaarden stop contacten en stekkerdozen gebruiken etc.
ik heb ook erg rare dingen meegemaakt hier toen ik nog niks geaard had..
 
alles aarden, altijd en overal of het nu voor 5 min of 5 uren.

ik heb op die manier mijn Fostex 16track HD recorder naar de klote zien gaan alles kwijt , kapot en weg....
doorgebrande chips en rook enzo. Altijd in zeer nette toestand gebruikt, totdat ik hem in een niet geaard stopcontact deed...
 
je hebt van die stekkerdozen die nog 15 minuten lang stroom blijven leveren als alles uitvalt d.m.v. een ingebouwde accu zo heb je tijd om alles te saven en af te sluiten, in ieder geval wat speling

de naam zou ik even niet op kunnen komen maar ze waren wel redelijk duur geloof ik8D
 
Origineel geplaatst door BananaWorld
Altijd fijn werken met laptop. Ben je niet zo afhankelijk van de stroom. Helaas dan ook wat minder computerkracht. ;)

hoezo minder power? koop een vette intel duo core notebook en je komt niks te kort
 
ik heb dat ook een keer gehad, nouja net iets anders. de nuon kwam hier in de meterkast de meter vervangen voor een ander, zonder ook maar even een bericht te doen dat ze dat gingen doen, niemand wist ervan hier, ze hebben gewoon de huisdeur geopent en hun werk gedaan, en ook weer vertrokken zonder enig bericht achter te laten.

ze hebben klakkeloos de power er in een keer afgehaalt met als gevolg, dat me hele studiootje stond aan op dat moment, alles kwijt, met het weer inschakelen van die meter door de nuon knalde nog eens alle instrumenten en randapparatuur binnen op me mixer en monitors.

ik vindt toch dat een beetje electromonteur eerst even checkt hoeveel power er wordt afgenomen voor klakkeloos de stroom er af wordt gedondert, zeker bij iemand anders in huis waar je totaal geen idee kunt hebben van wat er allemaal aanhangt

ik was nogal aardig pist om deze actie en heb het doorgegeven aan de nuon, en ik kon een schade vergoeding krijgen maar er kwam wel een advocaat bij te pas ofzo weet het ook allemaal niet precies meer, in elk geval heb ik het er maar bij gelaten, zo nodig vond ik die schade vergoeding ook niet omdat het hier maar een hobby is.
 
Origineel geplaatst door S.L.E.
je hebt van die stekkerdozen die nog 15 minuten lang stroom blijven leveren als alles uitvalt d.m.v. een ingebouwde accu zo heb je tijd om alles te saven en af te sluiten, in ieder geval wat speling

de naam zou ik even niet op kunnen komen maar ze waren wel redelijk duur geloof ik8D

APS heten die dingen geloof ik...

ja is een goeie, misschien wel het aanschaffen waard... maar het kl*te is, op deze zolder is geen geaard stopcontact aanwezig... kan ik misschien op een andere manier aarden, of moet ik een mega verlengsnoer tot aan beneden leggen?
 
een draadje aan de verwarming solderen (als je cv hebt dan)

of het veilig is weet ik niet maar het zou moeten werken :P
 
Origineel geplaatst door S.L.E.
een draadje aan de verwarming solderen (als je cv hebt dan)

of het veilig is weet ik niet maar het zou moeten werken :P

Zou ik niet doen, zodadelijk is je CV niet goed geaard en zet je dan juist de CV onder stroom door een aardfout bij jouw.
Kijk of ie in je meterkast zit en trek nieuwe bedrading inclusief een aarde naar je zolder.
 
Om even terug te komen op de storing...

Zie hier:
http://www.essentnetwerk.nl/content/netwerk/netwerk/zelfregelen/storing/elektriciteit_brabant.html

Locatie: Roosendaal; centrum
Begin van de storing: 25 oktober: 15.36 uur
Einde van de storing: 25 oktober: 16.25 uur
ntal klanten zonder stroom: <100
Uitgevallen component in het netwerk: Schakelstation
Oorzaak: Nog niet bekend

Lag dus inderdaad aan Essent...

Mijn vriendin fietste op dat moment door de stad en zag alle stoplichten uitvallen (met bijna ongelukken tot gevolg).
Bij haar thuis stonden de wekkerradio en de videorecorder ook te knipperen, dus het was niet alleen bij mij...

Volgens Essent minder dan 100 klanten zonder stroom... nou dat denk ik niet hoor...
Zij woont compleet aan de andere kant van de stad en toevallig allebei stroomstoring gehad.

Ik hoop niet dat dit vaker voorkomt! Essent is echt aan het blunderen de laatste tijd (zie aantal storingen) en afgelopen 2 dagen waren de publieke tv-zenders ook veel aan het storen...
 
Origineel geplaatst door Subgroover
en afgelopen 2 dagen waren de publieke tv-zenders ook veel aan het storen...



Dat is zoiezo binnenkort voorbij, ik geloof in november of december stopt nl 1,2 en 3 met uitzenden in de ether, vanaf dan alleen nog de kabel en sateliet varianten.

Leuk voor mensen in het buiten gebied zonder kabel, moet je ineens per tv een sateliet decoder kopen of een digital antenne abbonement en decoder afsluiten.
 
Origineel geplaatst door Subgroover
Mijn vriendin fietste op dat moment door de stad en zag alle stoplichten uitvallen (met bijna ongelukken tot gevolg).
Bij haar thuis stonden de wekkerradio en de videorecorder ook te knipperen, dus het was niet alleen bij mij...

Volgens Essent minder dan 100 klanten zonder stroom... nou dat denk ik niet hoor...
Zij woont compleet aan de andere kant van de stad en toevallig allebei stroomstoring gehad.

Da's niet onlogisch. De systemen zijn zo geconfigureerd, dat als er een storing is, beveiligingen inschakelen. De stroomlevering wordt dan overgenomen vanuit andere delen van het net. In dit geval was dat bij jou een dip van enkele seconden. En dat is genoeg om alles af te schakelen en je PC te laten crashen.

Alleen die <100 klanten hadden pas na een uur weer stroom, en jij na een paar seconden.

De enige oplossing daarvoor is idd een APS. Dit is een kast met een accu en ik overspanningsbeveiliging. Dat betekent dat als er een hogere spanning als 240V op het net komt te staan, de APS dat voor jou niet doorlaat. Voor een complete studio heb je een hele zware of meerdere lichte APS nodig. Dat kost je dan wel eenmalig enkele honderden €. Maar dan is alles wel optimaal beveiligd tegen overspanning en stroomuitval.

In heel Roosendaal de spanning eraf, en jij kunt nog lekker een kwartiertje je take blijven opnemen. Cool man!:okdan:
 
Heel raar, ik was op me werk ook in het centrum en daar was het echt alles uit en aan. Meer niet. Was nog geen seconde en niet eens overal viel de stroom uit in het pand. Kassa en backstore werkte gelukkig wel.

Maar goed UPS kan je eventueel gebruiken...

[EDIT]
Nu ik je site en je foto bekijk, heb ik met jou niet eens op de muziekschool een drumkwartet gehouden toen bij de opening van de nieuwe muziekschool? Was min of meer na "closing time"...
 
Origineel geplaatst door S.L.E.
je hebt van die stekkerdozen die nog 15 minuten lang stroom blijven leveren als alles uitvalt d.m.v. een ingebouwde accu zo heb je tijd om alles te saven en af te sluiten, in ieder geval wat speling

de naam zou ik even niet op kunnen komen maar ze waren wel redelijk duur geloof ik8D

zo'n ding heb ik ook, pc star ofzo.. zitten 1 input en 3 outputs in maar je zal ze ook vast wel uitgebruider hebben, ik heb alleen m'n pc en beeldscherm erin zitten aangezien op m'n pc uiteindelijk de belangrijkste poep gaande is

ideaal in elk geval

2335792_0.jpg


edit: ik zie dat 't idd een UPS is
 
Origineel geplaatst door Slipperman

Nu ik je site en je foto bekijk, heb ik met jou niet eens op de muziekschool een drumkwartet gehouden toen bij de opening van de nieuwe muziekschool? Was min of meer na "closing time"...

Haha, da's lache... beetje offtopic maargoed...
Dat zou idd heel goed kunnen, heb 9 jaar les gehad op de muziekschool en de after closing time drumparty was altijd zeer leuk!!! Samen met Frans etc. :):):)

Maar wie ben jij dan als ik vragen mag?
 
bij mij was vandaag ook de stroomstoring merkbaar. flits alle licht uit, pc's uit, alles uit, en 2 seconden later weer aan.

en, mijn wekkerradio onthoudt de tijd als de stroom uitvalt... dus geen idee of het bij mij thuis ook was :)
 
Origineel geplaatst door Subgroover
Haha, da's lache... beetje offtopic maargoed...
Dat zou idd heel goed kunnen, heb 9 jaar les gehad op de muziekschool en de after closing time drumparty was altijd zeer leuk!!! Samen met Frans etc. :):):)

Maar wie ben jij dan als ik vragen mag?

die gast die als buitenstaander altijd meedeed en zonder enige vorm van lessen toch altijd goed wist mee te doen ;)
2 keer meegedaan. Een keer nog op de oude lokatie (toen was er een concert in de tuin. Drumlokaal was toen nog op de begane grond achterin) en een keer op de nieuwe locatie toen die net was geopend (eerste opendag na de opening).
Herinner me nog een jong gastje die toen op marco borsato zat te rammen en die veel complimentjes kreeg terwijl het gewoon een standaard strak ritme was.
 
Back
Top