M'n setup bestaat uit een Yamaha 03D die via zowel de digitale input als de digitale output (AES/EBU, 24 bit) is verbonden met m'n geluidkskaart (24 bit). (out mixer - > in pc / out pc -> in mixer). De geluidskaart is master vwb de digitale clock (want dit is uiteindelijk ook het opnamemedium). De digitale (aes/ebu) input op de mixer is gecascaded met de masterbus, zodat ik dus niets met de levels kan doen. Ik zorg ALTIJD dat m'n master fader op +/- 0 staat. Ook heb ik NOOIT EQ of dynamics op deze masterbus staan, om er voor te zorgen dat het gecascade inputsignaal geen dsp processing ondergaat (tenminste, daar ga ik maar vanuit... ???). De 03D werkt intern op 40 bit, maar ik heb werkelijk geen idee wat ie doet met de gecascade digitale (24 bits) input (dat is: wordt dit intern ge-upsampled naar 40 bits en vervolgens weer getruncated naar 24 bit?). Ik weet het niet en informatie hierover is ook nergens te vinden. Maar aangezien je op de 03d dithering kan aan/uit zetten (van 16 tot 24 bits) ga ik er vanuit dat het signaal intern ge-upsampled wordt (naar de bitdiepte van de masterbus) en vervolgens wordt getruncated (??) op de digitale output naar de 24 bit van de AES/EBU.
Vwb dither (waar het allemaal om begonnen was): op de masterbus van -in mijn geval- Cubase (ook ALTIJD op +/- 0) pas ik GEEN dithering toe. Op de digitale output van de 03d pas ik ook GEEN dithering toe (alle opnames zijn altijd 24 bits / 44.1 Khz). Ik denk dat de ditheringfunctie van de 03d van het TPDF-type is (geen noiseshaping). Maar wederom, ik heb gezocht maar kan er geen informatie over vinden.
Ik zou natuurlijk 24 bits dithering kunnen toepassen op de masterbus van cubase, omdat Cubase intern 32f werkt. Maar aangezien (bijvoorbeeld) UV22(HR) ook een bepaalde vorm van noiseshaping toepast (net als IDR van waves), lijkt me dat niet verstandig om dat in dit stadium te doen, aangezien het je geluid behoorlijk beinvloedt, zeker cumulatief. Bovendien heb ik geen idee wat m'n geluidksaart nog verder doet. Ik denk TPDF dithering.... maar wederom, kan hier geen informatie over vinden. Kortom, zoalng ik werk met uitsluitend 24 bits files en ik niet kan achterhalen waar er hardwarematig wordt geditherd (en hoe), doe ik het maar beter niet ook nog een keer softwarematig, zolang alles 24 bits is.
Als ik een mixdown opneem (in Cubase, van de digitale 24 bits input, wat dus een mix bevat van de instrumenten op de 03d en de gecascade soundcard) neem ik m'n project op als 32f bit zonder dithering. ik zou net zo goed 24 bit kunnen doen (immers, de input is 24 bit), maar ik moet m'n files ook soms omzetten naar 48 Khz (voor DVD) en de SRC van Voxengo (R8brain pro) past alleen GEEN dithering toe, als de file van het type 32f bit is... Waar je allemal niet aan moet denken.... Gek word je ervan.
Slechts 1 maal pas ik dus softwarematige dithering (met noiseshaping) toe en dat is tijdens het masteren: 44.1 Khz/32f bit -> 44.1 Khz/16 bit.
Iemand ideeën hierover? moet ik 24 bit dithering aanzetten in de 03d, want dit is feitelijk de laatste keten? Moet ik 24 bit dithering aanzetten op de masterbus van Cubase? Ik denk dus beter van niet, omdat -nogmaals- ik niet weet wat de hardware precies doet.
Ik denk er ook over om in het vervolg alles maar gewoon op te nemen (audio) en de hele mix in cubase te doen. Kan ik gewoon een softwarematige mixdown van de stereo-out maken. Misschien wel zo makkelijk, want de laatste tijd komt er toch al nauwelijk nog wat via de mixer in m'n mix (bijna alles is al als audio opgenomen plus natuurlijk steeds meer vst-i's). Dan kan dat ene hi-hatje uit de DM5 ook nog wel even opgenomen worden...