d-d-d-dithering - algemeen - en specifiek...

vink

atropos-krans-os
Lid sinds
7 juni 2013
Berichten
4.468
Locatie
de meest diepteloze stad van dit kale land
- ik weet wat dithering is, heeft louter betrekking op de bit depth. wanneer je rendert naar een lagere bit depth. en weet ook wat het doet, maar niet alle specifieke algoritmes... (noise is meestal de oplossing...)

van 16 naar 24, geen dithering nodig, of van 24 naar 32 floats...

ik heb vrijwel vanaf het begin altijd standaard gewerkt op 24/48.000. nu maak ik ook recordings, granurise/voltage modular b.v., die 32bits float zijn. of werk ook in wavelab, ga ik van 24 naar 32 float.

ook heb ik wavelab pro 10. al een jaar, gebruik ik het zeer regelmatig, en zeker de laatste tijd veel dieper.

aangezien 32 bit float, zijn voordelen heeft, voor nabewerking, de stappen,; heb ik een aantal vragen

1. reason geeft aan wanneer er dithering nodig is, heeft verder geen instelmogelikheden.
2. cubase pro 11 (of cubase in het algemeen), een project renderen, de projekt instellingen zijn altijd 24/48Khz, naar 16/44.100, gaat cubase automatisch dithering toepassen, of moet je dan op de master channel, een dithering plugin gebruiken?
3. wat is de interne bit-depth van ableton?? (dus niet de mixing engine). of altijd over het hoofd gezien, ik zie geen projekt instellingen er voor. dus ik dither niet, wanneer eksport, naar 24/48.000.

4. in wavelab lijk ik ook soms wat aan te rommelen, al begin nu wel de logika in mijn vingers te krijgen. wavelab kan 64 floats intern werken, maar bepaalde plugins kunnen m naar 32 float halen.
4.1. wanneer ik b.v. alleen de level verhoog in een wav file, heel simpel; en die dan simpelweg save. de level is in 32 bits float gedaan intern, o ja, voor de duidelikheid, de wav file is dan zelf 24/48Khz. save ik als 24 bits.
4.2. natuurlik wanneer ik op de master plugins gebruik, en render gebruik ik wel dithering (naar 24 bit).
4.2.1 wellicht ga ik gewoon over naar 32bit float. in wavelab...

niet zo duidelik dit. bitwig lijkt gewoon de projekt settings te volgen, reaper, is ook wel duidelik, want ook projekt settings.

vooral cubase (voor naar 16/44.000, meestal is dat voor specifieke gevallen, samenwerking. beter is natuurlik; wavelab..)

nogmaals geen duidelikke begin topic post. eigenlik zou ik dit moeten snappen, toch verward het mij, en wellicht doe ik het gewoon goed, of maak ik het té kompleks in mijn hoofd.
 
In een notedop: Als er nog een bewerking met je file moet plaatsvinden (mastering, remix door een ander) exporteer je in zo hoog mogelijke bit rate zonder dithering (32 bit float) voor zo veel mogelijk headroom.

Zodra je aan het exporteren bent als eindstap dan ga je naar 16 bit 44.1Khz met POWr3 dithering. Waarom? Omdat het mij zo geleerd is :). Over sommige dingen stel ik geen vragen, beter om de ruimte in het geheugen voor leukere (muziek) dingen te gebruiken.
 
In een notedop: Als er nog een bewerking met je file moet plaatsvinden (mastering, remix door een ander) exporteer je in zo hoog mogelijke bit rate zonder dithering (32 bit float) voor zo veel mogelijk headroom.

Zodra je aan het exporteren bent als eindstap dan ga je naar 16 bit 44.1Khz met POWr3 dithering. Waarom? Omdat het mij zo geleerd is :). Over sommige dingen stel ik geen vragen, beter om de ruimte in het geheugen voor leukere (muziek) dingen te gebruiken.

inderdaad gewoon een simpele regel, dat is wat ik nodig heb. ik hoef ook geen in-depth dithering tutorials... spectrale synthesis, geef mij een academic paper, dat ik voor 1/4 kan volgen en ik ben blij..

dithering wil ik gewoon inderdaad kunnen toepassen zonder na te denken.

heb je het nu over ableton, want ik ken POWr3 dithering volgens mij alleen van ableton?

en als je in ableton werkt, werk je dus in 32 bit float? in de DAW (de beste) heb je volgens mij aangegeven welke DAW (of DAW's) je gebruikt, maar mijn geheugen en ik ben lui..

inderdaad; simpele stelregels, meer heb ik niet nodig. voor andere zaken heb ik wél in depth info nodig.

give me it!

dit is al een leidraad, dank!
 
Ik gebruik inderdaad Ableton, maar POW-r is wel iets algemeens: POW-R - Wikipedia

Ablton werkt volgens mij intern altijd op 32 bit float, maar die optie heb je in andere DAWs zeker ook, o.a. Cubase weet k het zeker van.
 
Ik gebruik inderdaad Ableton, maar POW-r is wel iets algemeens: POW-R - Wikipedia

Ablton werkt volgens mij intern altijd op 32 bit float, maar die optie heb je in andere DAWs zeker ook, o.a. Cubase weet k het zeker van.

ok, dat dacht ik al, wellicht erover heen gelezen, dus dan moet ik dus zeker ditheren... of gewoon als 32bit float renderen. ik dither trouwens wel in ableton. soms niet.. als ik haast heb..

cubase heeft inderdaad duidelikke projekt settings; 32 integer, 32 float, 64 integer (dacht ik), en zelfs 64 biit float...
maar dan is het nog onduidelik of rendering otomatisch dithered, of moet je dat via een plugin (die zit er bij) op de Master Channel doen?

in die zin is ableton onduidelik over de projekt settings... maar zijn de render settings duidelikker dan die bij cubase...

dank! dan weet ik het nu iig voor ableton!
 
Ik werk zelf niet in cubase dus ik kan die vraag niet beantworden voor je. Ik heb de functie in cubase toevallig gisteren gezien in een filmpje van een masterclass.

Eigenlijk is het in Ableton heel simpel; bij het opslaan van je project hoef je er niet over na te denken. Bij het exporteren van je project kun je dithering kiezen met 2 muisklikken. Standaard heb ik dithering tijdens exporteren aan staan; ik exporteer eigenlijk alleen als ik iets op soundcloud ga zetten.
 
Even los van specifieke software, als je dingen kunt instellen ben ik meer geneigd om het gewoon te proberen. Een paar stukjes testaudio (eenvoudige geluiden, complex, met veel of juist weinig dynamiek) exporteren en met frisse, uitgeruste oren luisteren wat het beste klinkt. En dat gebruiken.
 
Even los van specifieke software, als je dingen kunt instellen ben ik meer geneigd om het gewoon te proberen. Een paar stukjes testaudio (eenvoudige geluiden, complex, met veel of juist weinig dynamiek) exporteren en met frisse, uitgeruste oren luisteren wat het beste klinkt. En dat gebruiken.

de invloed van dithering kan in sommige gevallen zeker hoorbaar zijn, of lijkt me.. ga het eens proberen, kan ook de oplossing zijn dat ik al lang met éen ableton projekt heb.. (en nu geheel heb omgegooid, maar goed.. heb de oude versies nog... kijken of dat invloed heeft...)
 
Back
Top