cubase

Rollie

Stamgast
Lid sinds
21 mei 2005
Berichten
452
Ik ben aan het denken om een RME9636 kaart in mijn PC te plaatsen (2x ADAT in en uit, 16 kanalen) maar voordat ik deze kaart aanschaf heb ik wat vragen:
1. Stel ik heb in cubase 8 midi tracks ingespeeld. Nu wil ik de audio die deze midi tracks genereren opnemen als audio op track 9 t/m 16. (De RME9636 kan afspelen en opnemen tegelijkertijd) Dus cubase speelt midi af en neemt tegelijkertijd deze signalen weer op als audio? Als dit kan heb ik na afloop van de opname de eerste 8 midi tracks niet meer nodig. Ze staan immers als audio in cubase.

2. Als punt 1 kan dan heb ik dus op spoor 9 t/m 16 de audio. Vervolgens wil ik op aditionele sporen gitaar, zang en basgitaar opnemen. Na afloop hiervan heb ik dus 11 audio sporen in cubase. Hoe maak ik hier dan een stereo eindmix van?
 
Als je niet wilt bouncen in Cubase, moet je de uitgang van je analoge mixert opnemen op ... (vul maar in; bandje, MD, CDR, DAT, PC...)

Ik weet niet of cubase en je PC voldoende power hebben om gelijktijdig je tracks af te laten spelen, dat naar je mixert te routen, en dan de outpur (damn de kat zeurt, ze wil spelen) routen naar een input van je geluidskaart, om het zodoende weer gelijktijdig op te nemen in cubase?

Hmm, ik moet effe met de kat spelen, anders wordt ze wildt, tjek je later...
 
De RME heeft GEEN MIDI, denk daaraan. Je moet dus nog een USB bakkie ofzo (bv M-Audio) hebben voor de MIDI kanalen.
Je kunt kiezen of je elke MIDI-track apart (stereo neem ik aan) op wilt nemen, of als het uit één synth komt, misschien ook gewoon allemaal te gelijk (als je het niet meer hoeft te bewerken.

Als alles in MIDI goed is, en alles klinkt helemaal OK, kun je het ook gewoon in 1x opnemen als mixdown.

Maar verdiep je vooral zelf ook dieper in de materie, dan wordt je veel duidelijk. En als je dingen zelf uitzoekt, begrijp je het veel beter dan wanneer je het je allemaal laat vertellen. Lekker hobbyen dus!

En over Cubase, met die RME kun je 16 audiokanalen (mono of 8 stereo dus) gelijktijdig opnemen. Dan moet je dus wel al die kanalen van je synth/mixer ook aansluiten op de breakout boxen die je op je RME gaat aansluiten. Want die heb je ook nog nodig!! De RME heeft alleen maar 2 ADAT poorten. Dus je hebt ook nog 1 of 2 AD/DA converters met ADAT poort nodig! (bv RME, Behringer, Alesis)

Suc6 ermee!
 
Op het moment gebruik ik een Fostex D160 voor de opname (2x ADAT in en uit, 16 kanalen) aangesloten op een DDX3216 (via ADAT)
Wat ik nu doe is de hele MIDI zooi opnemen als audio op de eerste 8 kanalen van de Fostex. Vervolgens voeg ik via de DDX3216 rechtstreeks audio toe op de kanalen 9 t.m 16 van de fostex. Vervolgens komen alle 16 de kanalen van de fostex (via ADAT weer terug in de DDX3216 en mix het in stereo af via de geluidskaart van de PC naar wavelab. Na eindbewerking gaat het een CD op.

Het enige wat ik wil is de Fostex vervangen door een RME 9636. Ik wil graag bovengenoemde werkwijze aanhouden, vandaar mijn vraag: als ik de MIDI kanalen klaar heb, wil ik deze gelijk als audio opnemen via de RME in cubase. Vervolgens audio bronnen via de DDX3216 en RME opnemen op aparte audiosporen in cubase. Uiteindelijk heb ik in cubase dan de totale song die afgemixt dient te worden. Omdat ik nog géén RME heb wil ik deze kaart pas kopen op het moment dat ik weet dat wat ik wil kan! Dus wat ik wil is cubase de MIDI tracks laten afspelen en tegelijkertijd cubase de audio laten opnemen.
 
Hi Rollie,

Wat jij wilt kan met de HDSP en Cubase!
Via je MIDI interface speel je MIDI af en neem je het via je mixer als audio gelijktijdig op verschillende kanalen (gelijktijdig) op. Dat is nu het handige van sequencers 8)

P.S. Met Cubase kan dit al sinds ze voorzien zijn van de audio interface in de software. En dat is vanaf ca. 1995 :halleluja
 
Hallo,

in principe is het aantal outputs niet van belang voor jouw setup. Je kunt steeds nieuwe midtracks blijven maken (en die weer als audio opnemen).
Het voordeel hiervan is dat je uit één synth verschillende patches op kunt nemen.
UIteindelijk doe je een mixdown naar een stereo-interleaved wav file (export audio mixdown) op 44.1 Khz/16 bit en dat is je eindmix

De RME is een prima keuze. Lage latencies en zeer stabiel.
In testen hebben we hier setups mee gedaan met >80 audiotracks vanaf 1 harddisk.

Succes,

Renier Vreugde
Computermuzikant.nl : Official Steinberg Training Centre
 
Back
Top