Wavetable sampler

r.5

Vers lid geweest
Lid sinds
8 mei 2003
Berichten
3.463
Locatie
Thuis
Misschien een gekke vraag, misschien ook niet maar...

is het mogelijk om van een sampler een wavetable synth te maken?
 
Misschien kan je iets duidelijker uitleggen wat je precies wilt gebruiken van die wavetable synth in je sampler ?

Maar je zou wel manieren kunnen bedenken om het in je sampler na te bouwen ... maar dat word wel erg omslachtig en naar mijn mening eigenlijk niet te doen.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
uiteraard...

de vraag opzich is niet gek, wel gek is dat je het vraagt...

Vanzelfsprekend...

had ik dan ook een antwoord verwacht... Gek?
 
Origineel geplaatst door glennplumber
Misschien kan je iets duidelijker uitleggen wat je precies wilt gebruiken van die wavetable synth in je sampler ?

Ofwel een aantal kleine sampletjes inladen en die snel na elkaar "Waldorfsgewijs" doorlopen of
bvb een lange sample met een aantal korte waves (uit een wavetable) aan elkaar geplakt en
dan dmv met de start- & eindtijd erdoorlopen? Of iets dergelijks...

Iemand enige nuttige tips of opmerkingen (synthese gerelateerd natuurlijk, 6 ;))
 
...je komt al gauw uit bij een transwave sampler van Ensoniq...leukste is bij bijvoorbeeld de oude Eps (16plus ook), als je een sample had ingeladen en dan weer delete, bleef ie ergens toch nog als ruisachtige ghost hangen, hoe dat kan? Maar goed, er werd dan zo'n bagger van gemaakt, dat dat juist weer leuk gemaakt kon worden met een 'synthesized loop'. Vervolgens start en eindpunt van de sample onder je modulatiewiel zetten en scrollen maar:)
 
Origineel geplaatst door r.5
Ofwel een aantal kleine sampletjes inladen en die snel na elkaar "Waldorfsgewijs" doorlopen of
bvb een lange sample met een aantal korte waves (uit een wavetable) aan elkaar geplakt en
dan dmv met de start- & eindtijd erdoorlopen? Of iets dergelijks...

Iemand enige nuttige tips of opmerkingen (synthese gerelateerd natuurlijk, 6 ;))

Eigenlijk geef je jezelf hier al antwoord ... denk aan wat de waldorf doet en bouw dat na in een sampler.
 
Re: Wavetable sampler

Origineel geplaatst door r.5
Misschien een gekke vraag, misschien ook niet maar...

is het mogelijk om van een sampler een wavetable synth te maken?

Zo waren de samplers in eerste instantie bedoeld volgens mij.
Anders had je niet veel aan 256/512kb.
 
Re: Re: Wavetable sampler

Re: Re: Wavetable sampler

Origineel geplaatst door mono-poly
Zo waren de samplers in eerste instantie bedoeld volgens mij.
Anders had je niet veel aan 256/512kb.

Was het geheugen ook niet gewoon heel erg duur toen?
 
Re: Wavetable sampler

Origineel geplaatst door r.5
Misschien een gekke vraag, misschien ook niet maar...

is het mogelijk om van een sampler een wavetable synth te maken?

Met mijn yamaha A4000 kon ik een lange sample inladen en dan een kort loopje definieren.
Via controllerdata kon je het startpunt van de loop manipuleren, aangezien het eindpunt van de loop afhankelijk was van het startpunt, had je een soort van wavetable synthese.

-C-
 
Re: Wavetable sampler

Origineel geplaatst door r.5
Misschien een gekke vraag, misschien ook niet maar...

is het mogelijk om van een sampler een wavetable synth te maken?

De Ensoniq ASR-X ondersteunt transwaves; da's denk ik iets dat er behoorlijk in de buurt kan komen :).
 
Yep ASR-X, ASR en andere ensoniq samplers ondersteunen deze vorm van synthese

maar dat had vriend VL-1 ook al gemeld :)
 
Als je bedoelt: een sampler die het mogelijk maakt om ingeladen samples ingrijpend verder te bewerken zoals een synth zou doen, dan is dat vrijwel iedere moderne sampler. Ware het niet dat die tegenwoordig zelden meer op die manier gebruikt worden.

Wat betreft wavetable synthese moet je even aangeven over welke vorm je het precies hebt.
Bedoel je de 'enkelvoudige' wavetable synthese zoals de Prophet VS / Evolver waar je een statische golfvorm kan inladen en deze gebruiken als oscillator, of de 'meervoudige' wavetable synthese zoals PPG / Waldorf waar je een een serie golfvormen als table inlaadt, en daar doorheen kan scrollen / moduleren?
Het eerste is simpel genoeg, gewoon onderstaande verhaal verder lezen, en dan zeer korte golfvormpjes inlezen.
Het tweede heb ik nog nooit ergens gezien, behalve dan in genoemde apparaten van PPG / Waldorf. Daar kan je ook je eigen samples inknallen, wel met behulp van de nodige hardware / software. Klein voorbeeld: Waldorf Microwave heeft software waarmee je eigen samples als wavetables zijn te maken. Niet eenvoudig, trouwens.

Wat betreft samplers: om het leuk te maken, denk qua apparaten eens aan 'creatieve' bakken als de Emu e-64 serie met z'n gekke filters, of de goeie tip die Monopoly hier geeft: vintage samplers. Daar word je gewoon gedwongen creatief te werk te gaan omdat je nou eenmaal niet die hele Steinway mega-sample-dvd met individueel gesamplede noten erin kan knallen.

Ik zou je hier vooral willen aanraden de Sequential Prophet 2000/2002 en 3000 serie... erg fijne bakken met interessante sample opties (leuke looping opties), een goeie synth/sample hybride infrastructuur (digitale oscillators maar wel een VCF/VCA etc) en enorm veel gekke synth-parameters (ooit een sampler met unison en arpeggiator gezien?). Je moet bijv. een Prophet 2000 zien als een Prophet VS zonder het vectorpookje en met vrij te definieren waves. Wist je dat de eerste VS werd gebouwd uit een overgebleven prototype van een Prophet 2002?
 
Laatst gewijzigd:
Ik geloof dat een van de Fairlight modellen al min of meer als een wavetable synthesizer werkte.
 
Origineel geplaatst door Hanz
Wat betreft wavetable synthese moet je even aangeven over welke vorm je het precies hebt.

Ik heb het natuurlijk over de "meervoudige" wavetable synthese zoals in de Waldorfs.

Zelf heb ik momenteel een Emu E5000 Ultra die ik net gekozen heb
om wille van zijn sterke synthengine en zijn uitgebreide collectie filters.

Als iemand hier tips heeft om zoiets dergelijks te implementeren,
wil ik het graag horen. Bedankt voor alle input tot dusver.

Misschien toch eens overwegen om zo.n vintage sampler aan te schaffen...
(maar er is nog zoveel gear dat ik eerst zou moeten kopen... 8~)
 
Voor alle duidelijkheid vind je meer basisinfo over wavetable synthesis
op volgende pagina: Wikipedia.
Zie ook de externe links op bovenstaande paginas: Wavetables & samplers en Wavetable synthesis 101.

Het moet dus mogelijk zijn maar hoe implementeer je dit in een hedendaagse sampler
zoals bvb een Akai S5000 of Emu E5000? Deze samplers hebben, integenstelling tot enkele vintage-samplers -hierboven vermeld (waarvoor dank)- geen standaard functionaliteiten om
dit te ondersteunen.

Is het bvb mogelijk om 16 (of meer extreem korte samples/voices) in te laden
in één preset/program/performance (of hoe je het ook noemen wil) en
dan met bvb een LFO, CC of "Emu-cord" deze samples dan 1vr1 te triggeren?
Of ze allemaal tegelijk afspelen maar het volume maar van 1 voice open te zetten?

Zie je waar ik naartoe wil? Enig idee iemand? Of ziet iemand een andere benadering?
 
Niemand hier die een:eureka: heeft?
 
Denk even na en dan kan je het zelf !?

Door een wavetable heen en weer sweepen gaat naar mijn idee met een hardware sampler niet lukken ... tenminste ik ken er geen waarmee je het startpunt van je sample realtime kan editen. Met kontakt kan het bijvoorbeeld weer wel. Een esentieel onderdeel van wavetable synthese.

En ongeveer de rest van de opties beschrijf je zelf al !? Dus probeer het ... of koop een XT ;)

Of leg duidelijker uit welk toepassing je wilt gebruiken ik je sampler. Misschien (als je zelf nog nooit een wavetable synth hebt gehad) zie je het ingewikkelder voor je dan het is ? In dat geval zou ik je aanraden om het begin van de handleiding van de microwave xt te lezen en er daardoor achter te komen hoe het word toegepast in een synth. Dan kan je het ook makelijker na bouwen in je sampler.

Glenn
 
Mocht je al geïnteresseerd zijn in een Waldorf Microwave, r.5, ik heb een XT te koop staan. Zie mijn sig. :)
 
Kan je daar dan ook mee samplen? 8o)

De vraag was eerder hypothetisch... Persoonlijk vind ik de resultaten
van wavetable synthese niet zo wereldschokkend dat ik er een dedicated synth
voor in huis zou halen. Maar misschien vergis ik me wel... :engel:
 
Back
Top