Nee, die heb ik niet, het werd een Make Noise Rene (ter aanvulling van de RS-200).
De Z8000 is veel meer verschillend van de Rene dan ik eigenlijk in het begin, uitgaand van specs en ook het uiterlijk had verwacht.
Waar de Z8000 het goed doet als 'automatische modulatie'-sequencer met z'n grote hoeveelheid outputs, is de Rene veel geschikter als 'interactief bespeel-instrument' door de touchpads, quantizer en programmeerbare logica.
Bij de Z8000 maak je in 1 keer een heleboel mogelijke lijntjes die tegelijk spelen (dus bijv. aansturing voor meerdere filters, vca's, oscillators etc.), terwijl de Rene in feite maar CV 1 output biedt (als je het slim doet, kan je er 2 van maken) en 2 trigger outputs.
De Z8000 heeft geen quantizer en de range is vrij grof (0-10v), dus voor melodisch werk minder geschikt, terwijl de Rene een quantizer en scale programmer aan boord heeft.
Met z'n logic modes is de Rene wel ingewikkelder om te gebruiken - Make Noise geeft zelf ook toe dat het hoog nodig is dat er een betere manual van komt. De video's van James Cigler geven wel een erg goed beeld van de mogelijkheden: zie
http://vimeo.com/jamescigler/videos
Belangrijk om te onthouden is dat je bij zowel de Z8000 als bij de Rene een externe clock nodig hebt om de steps te triggeren. Hoe meer trigger generators (liefst ritmisch gekoppeld, bijv. met een divider) hoe beter.
Dat kan natuurlijk met 'n LFO als masterclock, maar een externe trigger sequencer ertussen is wel veel leuker omdat je daarmee dan gemakkelijk ritmische patterns kan maken.
Vandaar ook de bekende opmerking "1+1=3" met analoge sequencers...
Losse trigger sequencers zijn er ook, van simpel tot erg interessant en uniek, denk hierbij bijv. aan de 4ms RCD (eigenlijk een divider++) of de Intellijel uStep. Let op, je blijft dan nog steeds wel een master clock / trigger generator nodig hebben!
('n externe drumcomputer als clock / trigger sequencer is ook erg cool om mee te interfacen).